اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجرای ایده «اینترنت حلال» به ترکیه رسید


تصمیم برای ارایه این سرویس مبتنی بر یک تصمیم کلان‌تر از سوی مقام‌های ترکیه برای ایجاد چهار نوع فیلترینگ برای کاربران اینترنتی در این کشور است که عبارتند از: فیلتر «خانواده»، «کودک»، «داخلی» و «استاندارد».

ایده «اینترنت حلال» گویی به ترکیه هم رسیده است. مقام‌های این کشور هفته گذشته اجرای آزمایشی سرویس جدیدی را آغاز کرده‌اند با نام «روش‌ها و اصول ایمنی مربوط به استفاده از اینترنت» که  انگیزه‌ها و مکانیسم آن طنینی آشنا برای کاربران ایرانی دارد: «اینترنت حلال» که مدتی است مسوولان ایرانی از آن سخن می‌گویند.

ایده اولیه این سرویس در ماه می منتشر شد و در خبرها آمد که در این سرویس کاربران مجبورند برای ورود به اینترنت یکی از گزینه‌های فیلترینگ موجود در این سیستم را انتخاب کنند. انتشار این خبر با موجی از اعتراضات عمومی از سوی کاربران ترک مواجه شد تا جاییکه سازمان «نظارت بر ارتباطات و فناوری اطلاعات» اعلام کرد گزینه فیلترینگ را در این سیستم حذف کرده و اجرای آن‌را که قرار بود در ماه جاری میلادی (آگوست) برگزار شود به ماه نوامبر موکول کرده است.

به نوشته روزنامه «زمان»، چاپ ترکیه، هفته گذشته، دوره آزمایشی این سرویس آغاز شد. نکته جالب در این میان اظهارات «تایفان آکارر» رییس «واحد نظارت اینترنتی سازمان  ارتباطات و فناوری اطلاعات» ترکیه است که در گفتگویی با خبرگزاری «آناتولی» مناسبت آغاز دور آزمایشی این سرویس، گفت: «سیستم جدید فیلترینگ اینترنتی باعث افزایش استفاده از اینترنت در ترکیه خواهد شد».

او  البته به جزییات بیشتر درباره این ادعا اشاره نکرد و فقط برای اینکه کمی از موج اعتراضات کابران ترکیه‌ای بکاهد، گفت: «سرویس جدید به معنای سانسور اینترنتی نیست. در این سرویس ما به کاربران صرفا حق انتخاب داده‌ایم. اگر  کاربری تصمیم بگیرد از یکی از گزینه‌های موجود در این خدمات استفاده کند ـ که البته به اعتقاد من بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند این کار را انجام بدهند ـ او این حق را خواهد داشت تا تصمیم خود را عوض کند و حتی تصمیم بگیرد از این سرویس استفاده نکند».

 او در بخشی دیگر از این مصاحبه یکی دیگر  از اهداف این سرویس را  جلوگیری از اعمال محدودیت‌های شدید در اینترنت نامید اما باز هم نگفت چطور و چگونه این سرویس قرار است جلوی اعمال محدودیت بیش از حد اینترنتی را بگیرد در حالیکه خود در مظان اتهام محدودیت اینترنت است.

تصمیم برای ارایه این سرویس مبتنی بر یک تصمیم کلان‌تر از سوی مقام‌های ترکیه برای ایجاد چهار نوع فیلترینگ برای کاربران اینترنتی در این کشور است که عبارتند از: فیلتر  «خانواده»، «کودک»، «داخلی» و «استاندارد». اما معیارهایی که بر اساس آنها وب‌سایت‌های اینترنتی مشمول این فیلترینگ‌ها قرار خواهند گرفت هنوز از سوی مقام‌های ترکیه ارایه نشده‌اند و همین مساله باعث ایجاد نگرانی در میان کاربران اینترنتی شده است.

تحلیلگران معتقدند مقام‌های ترکیه که انتظار این میزان از اعتراض از سوی کاربران خود را نداشتند تصمیم گرفتند فعلا با اجرای این سیستم به‌صورت آزمایشی نواقص آن را رفع کنند و به یک ارزیابی کلی از عملکرد آن دست یابند تا هنگامیکه اجرای رسمی آن آغاز شد، کمتر با کاربران خود دچار مشکل شوند. ترکیه از جمله کشورهایی است که وجود سیاست‌های  متفاوت در آن درباره استفاده از اینترنت باعث سردرگمی کاربران اینترنتی شده است.

فیلترینگ و رفع فیلترینگ موقت از وب‌سایت‌هایی مثل «یوتیوب» برای مدت زمانی نامشخص از جمله مصادیق سردرگمی سیاستمداران ترک در مواجهه با مقوله اینترنت است.

منبع: تابناک



ویدیو مرتبط :
متوسط سرعت اینترنت جهان به 4.5 مگابیت رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اجرای شبکه ملی اینترنت...



 

اجرای شبکه ملی اینترنت در سال ۸۹/ افزایش ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت

 

 

اجرای شبکه ملی اینترنت

 

 

معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت از اجرای شبکه ملی اینترنت در سال آینده و افزایش دو برابری ظرفیت شبکه زیرساخت کشور خبر داد و گفت: سال آینده ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت به چهار برابر فعلی افزایش می یابد.

 


محمدعلی آریانیان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت فعلی شبکه ارتباطات زیرساخت با اعلام این خبر گفت: با ارتقای شبکه زیرساخت، ظرفیت پهنای باند بین الملل به ۲۲گیگابیت در ثانیه و ظرفیت پهنای باند داخلی به ۳۵ گیگابیت در ثانیه رسید.

 


وی خاطرنشان کرد: با اجرای شبکه ملی اینترنت (IP) در سال آینده ظرفیت فعلی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور به چهار برابر ظرفیت فعلی افزایش می یابد.

 


به گفته معاون فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، مناقصه اجرای شبکه ملی IP درسال جاری برگزار شد و پیمانکار این پروژه در حال نصب تجهیزات این شبکه است و طبق پیش بینی های انجام شده شبکه ملی IP در ۶ ماهه نخست سال ۸۹ به بهره برداری می رسد و عملیاتی می شود.

 


اجرای شبکه ملی اینترنت (IP) در لایه های Core و سوپر Core برای توسعه و ارتقای زیرساخت های اطلاعاتی کشور و با هدف پیاده سازی اهداف کمی و کیفی برنامه چهارم توسعه در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت.

 


این پروژه برای اولین بار در سال ۸۴ به مناقصه گذاشته شده بود که به جمع بندی نرسید و برای سه بار تجدید مناقصه شد.