اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجاره میلیونی در بازار «کوچک متراژ»ها



با پایان گرفتن فصل طلایی جابه‌جایی در بازار اجاره، در میان مواردی که از طرف موجران برای اجاره در بنگاه‌های مسکن فایل شده، آپارتمان‌هایی دیده می‌شود که اگرچه کوچک متراژ هستند، اما اجاره بهایی بیش از یک میلیون تومان در ماه برای آنها تعیین شده است.

تناسب نداشتن اجاره‌بهای تعیین شده با مبلغ ودیعه و همچنین متراژ این دسته از آپارتمان‌ها موجب شده این موجران نتوانند در فصل طلایی جابه‌جایی‌ها مستاجری برای واحد خود پیدا کنند و عملا آپارتمانشان خالی مانده است.

هرچند تعدادی از این موجران با تمام شدن تابستان و آغاز دوران رکود در بازار اجاره مسکن، با افزایش سهم مبلغ ودیعه و کاستن از اجاره ماهانه در کنار درصدی تعدیل قیمت، آپارتمانشان را به صورت مجدد و با شرایط تازه‌ای به بازار پاییزی اجاره معرفی کرده‌اند اما کماکان فایل‌های متنوعی از آپارتمان‌های اجاره‌ای کوچک‌متراژ دیده می‌شود که اجاره ماهانه آنها بین یک تا بیش از یک میلیون تومان تعیین شده است. البته اغلب این فایل‌ها مربوط به کوچک‌متراژهایی هستند که با چند ویژگی عمده به بازار اجاره عرضه شده‌اند. اغلب این آپارتمان‌ها در محدوده‌های شمالی، شمال غرب و شمال شرق پایتخت واقع شده‌اند ضمن اینکه اکثر آنها نوساز، شیک و ساخته شده با مصالح درجه یک هستند.

به عنوان مثال، موجری واحد 45 مترمربعی خود در سعادت‌آباد را که نوساز و در طبقه ششم واقع شده، با شرایط 15 میلیون تومان ودیعه و یک و نیم میلیون تومان اجاره ماهانه به بازار اجاره عرضه کرده است. همچنین موجر دیگری در منطقه نیاوران در مجاورت پارک جمشیدیه، واحد 50 مترمربعی خود را معادل 30 میلیون رهن همراه با اجاره ماهانه 2 میلیون و 100 هزار تومانی آگهی کرده است. در خیابان مرزداران آپارتمان دیگری با تعیین مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان مبلغ رهن و اجاره ماهانه یک میلیون و300 هزار تومانی، به بازار اجاره عرضه شده است؛ مساحت این آپارتمان 55 مترمربع است.


اجاره میلیونی در بازار «کوچک متراژ»ها

اخبار,اخباراقتصادی ,بازار مسکن

اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
از قیمت 14 میلیونی تا بازار سیاه 100 میلیونی فروش کلیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واحدهای متراژ کوچک با اجاره‌های میلیونی



واحدهای متراژ کوچک با اجاره‌های میلیونی

شواهد در بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی نشان می‌دهد: اعلام نرخ اجاره ماهانه یک میلیونی و حتی بیشتر از این مبلغ به واحدهایی با متراژ کمتر از 60 متر مربع هم سرایت کرده است.

این ماجرا از نظر اکثر مستاجران حاضر در بازار مسکن به عنوان یک بحران شناخته می‌شود؛ چراکه بسیاری از متقاضیان در بازار اجاره اظهار می‌کنند از یک سو از درآمد ماهانه مکفی برخوردار نیستند و از طرف دیگر تاکید بر این موضوع دارند که این روزها به اندازه‌ای هزینه تامین مایحتاج زندگی افزایش یافته و دشوار شده است که تامین کردن اجاره ماهانه‌ای که این دسته از موجران در نظر می‌گیرند، کاری دشوار یا بهتر است گفته شود غیر ممکن است.


نزدیک به 2 سالی می‌شود که مستاجران با ساز ناسازگاری موجران کنار می‌آیند، به نحوی که یا به هر طریقی اجاره دلخواه مالکان را تامین می‌کنند یا اینکه به واحدهای کوچک‌تر یا به محله‌هایی که به اصطلاح پایین‌تر از محله قبلی سکونت شان است، نقل مکان می‌کنند.


اما با این تفاسیر اگر واحدهای متراژ کوچک یعنی کمتر از 60 متر مربع هم در بازار اجاره، قرار باشد با چنین نرخ‌های اجاره ماهانه سنگینی عرضه شوند، مستاجران با معضل بزرگی روبه‌رو خواهند شد.
برای مثال یک واحد 50 متری بازسازی شده در غرب تهران با 10 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون تومان اجاره ماهانه به بازار اجاره معرفی شده است.


مستاجرانی که با توان مالی اندک با این دسته از فایل‌های اجاره مواجه می‌شوند به این امر اشاره می‌کنند که به‌طور یقین بازار مسکن به «امان خدا» رها شده؛ چرا که وضعیت فعلی بازار مسکن بیان‌گر این مساله است که مالکان هرطور که مایل هستند با متقاضیان رفتار می‌کنند.

افزایش قیمت اجاره ماهانه,بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی,اعلام نرخ اجاره ماهانه

 دنیای اقتصاد