اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اجاره‌بها در تعقیب تورم+جدول نرخ های پیشنهادی رهن و اجاره در تهران



اجاره‌بها در تعقیب تورم

مشاوران املاک غافلگیر شدند

اکثر بنگاهداران مسکن در رابطه با وضعیت فعلی بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی بر این باور بودند که از اواسط خرداد ماه بازار اجاره با رونق مواجه خواهد شد؛ اما امروز آنها اظهار می‌کنند؛ که پیش‌بینی شان تا به امروز اشتباه بوده است زیرا هیچ خبری از رونق در بازار اجاره نیست.

یکی از فعالان بازار مسکن  در خیابان اشرفی اصفهانی در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: از یک سو نرخ‌های اجاره به اندازه‌ای سرسام‌آور شده و از طرف دیگر هزینه‌های جابه‌جایی به اندازه‌ای افزایش یافته است که به همین دلیل به نظر می‌رسد مستاجران مجبور به تمدید قرارداد اجاره واحدشان  شوند.

وی در رابطه با افزایش نرخ اجاره واحدهای مسکونی در فاصله خرداد ماه سال گذشته تا خرداد امسال عنوان کرد: محاسبات نشان می‌دهد که حداقل 30 درصد اجاره بها نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است و به همین خاطر وضعیت کنونی بازار اجاره تعریفی ندارد؛ چراکه مستاجران توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند.

این مشاور املاک درباره تصمیم اکثر  مالکان درباره نحوه دریافت اجاره بها خاطرنشان کرد: موجران همچون گذشته درخواست دریافت رهن و اجاره از مستاجران را دارند؛ اما مستاجران هم به دنبال واحدهای رهنی هستند و این امر موجب شده است که متقاضیان این روزها در بازار اجاره روزهای دشواری را پشت سر بگذارند.

افزایش 30  تا 35 درصدی اجاره‌بها

در خیابان امیرآباد نیز بازار اجاره واحدهای مسکونی از رونق بهره مند نیست؛ چراکه نرخ‌هایی که از سوی مالکان به عنوان اجاره‌بها تعیین می‌شود بیش از توان پرداخت مستاجران است.

اسدی، یکی از بنگاهداران خیابان امیرآباد تصریح کرد: در حال حاضر اکثر بنگاهداران به دنبال واحدهای 60 تا 80 متری هستند که با 30 میلیون تومان ودیعه و حداکثر یک میلیون تومان اجاره ماهانه بتوانند اجاره کنند. اما برآورده شدن چنین خواسته‌ای بعید است؛ زیرا مالکان انعطاف ناپذیرتر از تصور متقاضیان بازار اجاره هستند.

وی منحنی صعود نرخ اجاره را طی یکسال گذشته با توجه به نرخ‌های اعلام شده به بازار اجاره بین 30 تا 35 درصد اظهار کرد.

اجاره‌بها,بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی

دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
‫نرخ رهن و اجاره واحد تجاری در تهران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ های پیشنهادی رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران+جدول



اوضاع بازار اجاره بر وفق مراد اجاره نشین است یا موجر؟

با توجه به تجربه بنگاهداران مسکن، به دلیل اینکه استقبال از بازار اجاره واحدهای مسکونی معمولا در این فصل از سال به حداقل (کمترین تعداد تقاضا) می‌رسد، موجران هر چقدر در نیمه اول سال برای مستاجران تعیین تکلیف می‌کنند و برای جزئیات قرارداد یک کلام هستند، اما در نیمه دوم سال اغلب مالکان ریش و قیچی را به دست اجاره‌نشین‌ها می‌سپارند البته این مساله به این منظور نیست که مستاجران اجاره بها را تعیین کنند؛ بلکه منظور، دادن اختیار شرایط پرداخت اجاره‌بها (رهن کامل یا رهن و اجاره) و اجاره واحدشان به هر متقاضی با هر شرایطی (زوج، مجرد و خانواده) است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

روز گذشته یک واحد مسکونی 50 متری به همراه پارکینگ در حوالی میدان ولیعصر به بازار اجاره عرضه شد.

در فایل این آگهی عنوان شده بود واحد مذکور «بدون مالک، ایده آل مجردها» است که از طرف دیگر نرخ اجاره باور نکردنی توصیف شده است زیرا این واحد با شرایط 8 میلیون تومان ودیعه و 700 هزار تومان اجاره ماهانه به مستاجر تحویل داده می‌شود.

علاوه براین عده دیگری از مالکان واحدهای خود را به مستاجران مجرد هم اجاره می‌دهند اما نه هر مجردی.

برای مثال در یکی از فرعی‌های محله مرزداران واحدی به متراژ 75 متر مربع با کلیه امکانات و بدون مالک آماده اجاره به «مجرد موجه» پیشنهاد شده است.

از سوی دیگر اغلب مالکان این روزها با دیدن بازاری بدون متقاضی راضی شده‌اند با مستاجران بیشتر به توافق برسند.

مالکی نرخ اجاره واحد 85 متری خود را در خیابان سهیل واقع در قیطریه، 80 میلیون تومان اعلام کرده است. اگرچه این واحد با شرایط رهن کامل به بازار معرفی شده است، اما طبق گفته موجر قابل تبدیل است و حتی به مستاجر مجرد هم تحویل داده می‌شود.

در محله نیاوران یک واحد 100 متری به بازار اجاره عرضه شده که در آن تاکید شده است: حق کمیسیون یک طرفه است یعنی فقط مالک حق کمیسیون را پرداخت خواهد کرد. متراژ این واحد مسکونی حدود 100 مترمربع اما قدیمی ساز است و رهن و اجاره آن 20 میلیون تومان به اضافه یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.

یک واحد مسکونی 110 متری سوپرلوکس، در نیاوران با کلیه امکانات در طبقه پنجم با 140 میلیون تومان رهن آماده تحویل به متقاضی است. در فایل این آگهی عنوان شده که واحد مذکور در «بن‌بست اختصاصی» قرار گرفته است.

اما در این میان در یکی دیگر از فرعی‌های قیطریه یک فایل اجاره که دلال آن را اکازیون معرفی کرده؛ اظهار کرده است: 25 میلیون تومان به عنوان ودیعه و یک میلیون و 400 هزار تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است و مالک تعیین کرده که اجاره ماهانه را 3 ماه یکبار دریافت خواهد کرد یعنی در انتهای هر فصل، مستاجر باید 4 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت کند./دنیای اقتصاد