اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اثرگذاری هدفمندی یارانه‌ها با حذف یارانه 7 دهک بالای درآمدی



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , یارانه

 مدیرکل اسبق دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی بر ضرورت شناسایی فقرای مطلق در جامعه و محو آن به عنوان اولویت کاری دولت تاکید کرد و گفت: اگر تعداد قابل توجهی فقیرمطلق در جامعه وجود داشته باشد فرآیند توسعه اتفاق نمی‌افتد.

مرتضی افخم در گفت‌وگو با  ایسنا، به ارائه تعریفی از توسعه پرداخت و اظهار کرد: توسعه، فرایندی نرم افزاری است که انسان های توسعه نیافته را به انسان توسعه یافته تبدیل می‌کند، به این معنا که اگر قرار است جامعه رشد کند باید انسان‌های توسعه یافته داشته باشد و این یک فرآیند زمانبر و طولانی است.

وی افزود: لازمه تغییر نگرش در انسان‌ها این است که باید از مرحله دغدغه تامین نیازهای اساسی‌شان عبور کرده باشند تا آموزه های توسعه اثرگذار باشد بنابراین هرجامعه‌ای که بخواهد به این مرحله برسد باید مطمئن شود فقیر مطلق ندارد و یا آمار آن به حداقل رسیده است.

مدیرکل اسبق دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اگر تعداد قابل توجهی فقیرمطلق در جامعه وجود داشته باشد فرآیند توسعه اتفاق نمی‌افتد گفت: کاهش فقر باید اولویت اول دولت باشد و اقداماتی فوری، جدی و همه جانبه از سوی دولت برای محو فقر مطلق و یا کاهش قابل توجه آن در دستورکار قرار بگیرد.

افخم ادامه داد: فقر مطلق یعنی درآمد افراد به اندازه‌ای باشد که نیازهای لازم برای بقاء و ادامه حیات را تامین کند. در سال‌های 84، 85 که در وزارت رفاه حضور داشتم، مسئولان وقت بانک مرکزی اعلام کردند 18 میلیون فقیر مطلق در کشور داریم. اخیرا دکتر راغفر این رقم را تا 30 میلیون نفر برآورد کرده است. اگر این ارقام را درنظر بگیریم می‌توان گفت که فرآیند توسعه اتفاق نخواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجموعه نظام باید اولویت خود را بر کاهش قابل ملاحظه فقر مطلق بگذارند عنوان کرد: اگر این موضوع را بپذیریم باید ابتدا ملاک‌هایی برای شناسایی افراد فقیر داشته باشیم و بر اساس این ملاک‌ها کلیه افراد فقیر مطلق را شناسایی کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این شناسایی می‌تواند به دوگونه جغرافیایی و جایگاه طبقاتی افراد جامعه انجام شود اظهار کرد: وزارت رفاه اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده و پیشرفت‌های خوبی در شناسایی افراد فقیر و آسیب‌پذیر داشته است اما برای اینکه این روند کامل شود نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد.

افخم ادامه داد: پس از شناسایی فقرا باید رفع فقر در برنامه‌های کوتاه مدت (بودجه‌های سالانه) و میان مدت (برنامه‌های توسعه) در اولویت قرار گرفته و بخشی از منابع درآمدی چون نفت و مالیات به این امر اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه‌ریزی فعلی در زمینه ارتقای رفاه اجتماعی مناسب است گفت: متاسفانه این حساسیت را نمی بینیم، اگر چه این موضوع در شعارها بیان می‌شود اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که مبارزه با فقر جایگاه بالایی ندارد.

مدیرکل اسبق دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در خصوص نحوه توزیع یارانه‌ها نیز گفت: یارانه‌ها تا مدتها هدفمند نبود و اخیرا دولت توانسته یک دهک را حذف کند اما اگر دولت بتواند تا هفت دهک بالا را از فهرست یارانه بگیران حذف کند و مبالغ آزاد شده را برای بهبود معیشت سه دهک پایین که دچار فقر شدید هستند اختصاص دهد و در این مسیر حرکت کند می‌توان به اثرگذاری این برنامه امیدوار بود.

 

 اخبار اقتصادی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه دهک های پردرآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تا پایان سال 92 منتفی شد



حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی ,فاز دوم هدفمندی یارانه ها

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تا پایان سال 92 منتفی شد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تصویب نشدن الحاقیه های اصلاح قانون بودجه 92، پیشنهادهایی مانند حذف سه دهک یا حذف 30 درصد از یارانه بگیران طرح هدفمندی یارانه ها، منتفی شد.

غلامرضا کاتب در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با پایان بررسی لایحه اصلاح بودجه سال 92 سقف بودجه عمومی دولت از 210 هزار میلیارد تومان به 171 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی افزود: البته پیشنهاد دولت کاهش سقف بودجه عمومی به 153 هزار میلیارد تومان بود که نمایندگان با کاهش آن به 171 هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

کاتب ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد داده بود که 30 درصد از افراد مشمول هدفمندی یارانه ها از فهرست یارانه نقدی حذف شوند که با تصویب نشدن الحاقیه های اصلاح قانون بودجه، این مساله منتفی شد.

وی اضافه کرد: بنابراین تا پایان سال 92 قانون هدفمندی یارانه ها طبق روال قبل ادامه خواهد داشت. البته دولت این اختیار را دارد که به افرادی که درآمد بالایی دارند یارانه کمتری پرداخت کند.

/ایرنا