اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اثرات سیاست‌های عدالت‌خواهانه دولت احمدی نژاد / ایرانی‌‌ها ۱۵ درصد کمتر از سال ۸۸ غذا مصرف می‌کنند



 سیاست‌های عدالت‌خواهانه

 اثرات سیاست‌های عدالت‌خواهانه دولت دهم / ایرانی‌‌ها ۱۵ درصد کمتر از سال ۸۸ غذا مصرف می‌کنند

قرار بود نفت را به سفره مردم ایران زمین بیاورند اما در عمل نه‌تنها این وعده محقق نشد که در مقام شعار نیز این وعده تکذیب شد(از سوی رئیس دولت و مسئولان اقتصادی گذشته) تا آنچه که آمارها ثبت می‌کند نشان دهد سفره ‌ایرانی‌ها خالی‌تر از گذشته شده است.

شاهد این ادعا هم آمارهای بانک مرکزی از هزینه خانوار ایرانی در 2 دهه گذشته است که به‌تازگی منتشر شد؛ اعداد و ارقامی که به تفکیک سال و با جزییات دقیق مخارج و هزینه‌های مصرفی خانواده‌های شهری تنظیم و عرضه شد.

 

در این حوزه، نگاهی به سبد غذایی مردم ایران در دولت گذشته و تحلیل آن، ازحقایق دیگری حکایت دارد و می‌توان براساس این آمار گفت که میزان خورد و خوراک مردم ایران در دولت‌های نهم و دهم حدود 14درصد کاهش یافته است؛ به‌طوری که در سال 90 و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، ایرانی‌ها کمترین غذای ممکن در 20 سال گذشته را به مصرف رساندند.

کدام کالاها کم‌مصرف شدند؟
بررسی شهروند از این گزارش آماری نشان می‌دهد که در طول دوره 8ساله ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، قندوشکر، نان و گوشت‌قرمز به ترتیب، بیش از سایر کالاهای اساسی از سفره مردم حذف شده‌اند.

 

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که در این دوره، از 10رقم کالای عمده مصرفی در سبد غذایی خانوار ایرانی، میزان مصرف 7کالا کاهش داشته. این در حالی است که کمیت و کیفیت سبد غذایی مردم ایران همواره مورد انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران بوده است و بیش از نیمی از اقلام ضروری سبد غذایی ایرانیان، سرانه مصرفی زیر میانگین جهانی دارند.

 

بررسی مقایسه‌ای سرانه مصرف مهم‌ترین اقلام خوراکی در ایران و جهان نشان می‌دهد که هر ایرانی با داشتن سرانه مصرف 40کیلوگرم برنج و 11کیلوگرم گوشت قرمز، چیزی حدود 40درصد کمتر از عموم مردم جهان برنج و گوشت قرمز مصرف می‌کند و میزان سرو تخم‌مرغ در کشور ما 47درصد و در مورد سرو ماهی و آبزیان 66 درصد زیرمیانگین جهانی است.

 

همچنین مصرف لبنیات در ایران با داشتن سرانه‌ای معادل تنها 25درصد از میانگین جهانی، همتراز با کشورهای آفریقایی نظیر سنگال است و با آنکه کشور ما در تولید 25گونه میوه رتبه اول تا هفتم جهان را در اختیار دارد اما مصرف روزانه میوه و سبزیجات در برنامه غذایی ایرانی‌ها زیر متوسط جهانی است.


هشدار افت میانگین مصرف غذا
مطابق با گزارش بانک مرکزی، خانواده‌های ایرانی در فاصله سال‌های 84 تا 90 به طور میانگین سالانه هزار و 207 کیلوگرم انواع اصلی غذا را به مصرف رساندند که در مدت مشابه قبل، این رقم هزار و 397 کیلوگرم بوده است.

 

بنابراین می‌توان این‌گونه گفت که در سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دولتمردی که شعارآوردن نفت و خاویار به سفره‌ ایرانی را داشت، با اقداماتش سفره مردم کشور را در عمل 14درصد کوچکتر از گذشته کرد.

 

این آمارها در شرایطی است که کارشناسان بهداشت و تغذیه، از وضعیت کیفی سبد غذایی مردم ابراز نگرانی می‌کنند و عوارض ناشی از این بی‌توجهی، موجب افزایش هزینه‌های درمانی و تبعات اقتصادی برای کشور بوده است.

 

افزایش هزینه‌های درمانی که به منزله نقصان نیروی کار است و خروج ارز به منظور واردات دارو و تجهیزات درمانی، از جمله پیامدهای منفی وضعیت نامطلوب تغذیه افراد بر اقتصاد جامعه است. گزارش‌های اعلام شده همچنان نشان می‌دهد که در دولت دهم هزینه‌های درمانی خانوار 44‌درصد نسبت به گذشته افزایش داشته است.


اتلاف تولید ناخالص ملی با سوءتغذیه
دراین حوزه ذکر این نکته نیز ضروری است که بر اساس اعلام معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، از800 مرگ و میر روزانه در ایران، 300مورد آن رابطه مستقیم با تغذیه افراد دارد و سالانه 5درصد درآمد ناشی از تولید ناخالص ملی به علت عوارض ناشی از سوء تغذیه از بین می‌رود.

 

سایر آمارهای این مرکز نشان می‌دهد که 20درصد جمعیت کل کشور و 30 درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن شدید هستند و سالانه بیش از 90 میلیارد تومان خسارت مالی بابت درمان پوکی استخوان در کشور پرداخت می‌شــود. ناصر ایروانی‌منش مدیرکل بهداشت و درمان کمیته امداد نیز در این حوزه به‌ایرنا گفته است بیش از 200هزار کــودک ایرانــی زیر 6سال دچار  سوء‌تغذیه هستند که منابع مالی این نهاد خیریه تنها توان حمایت از 25 درصد از کودکان گرسنه ‌ایرانی را در اختیار دارد.


سقوط شاخص امنیت غذایی
به هرسو با چنین وضعیتی می‌توان گفت که با تورم و گرانی سال‌های اخیر که در پی مدیریت اقتصادی دولت احمدی‌نژاد پدید آمد، نه تنها سبد غذایی مردم (به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم بهداشتی و سلامت) بهبود نیافت که با کاهش کمی و کیفی، افزایش قابل توجه خسارات درمانی را به دنبال داشت.


یکی از مهمترین عوامل تورم نرخ غذا دراین سال‌ها، بی‌توجهی سیاستمداران به وضعیت کشاورزی در این دوره بود چنانکه به گفته غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در دولت نهم و دهم به پایین‌ترین نرخ ممکن تولید در بخش کشاورزی رسید.

 

همچنین بنا بر نتایج تحلیل آمار تولید و واردات مواد غذایی در دوره 8ساله گذشته، شاخصه امنیت غذا در کشورمان به زیر 50درصد سقوط کرد. این سقوط کم‌سابقه شاخصه امنیت غذا، دولت پیشین را بر آن داشت که برای تامین غذای حدود 66درصد از مردم کشور، دست به واردات گسترده مواد غذایی بزند؛ موضوعی که عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت هاشمی، آن را این‌گونه تعبیر می‌کند: سفره‌ ایرانی باعث آبادی کشاورزی سرزمین‌های خارجی شد!


امنیت غذایی در جهان
موضوع تامین امنیت غذا یک مساله استراتژیک است؛ در عصر فعلی این مساله آن‌قدر برای کشورهای جهان مهم شده که به آزمایشات پیشرفته ژنتیک و مطالعات گسترده برای افزایش تولید غذا روی آورده‌اند. به عنوان مثال تولید گوشت گاو از سلول‌های پایه‌این حیوان در آزمایشگاه‌های اروپایی یکی از اقدامات برای تامین این سیاست است.

 

بحث امنیت غذایی درکشورهای بیابانی و خشک مساله جدی تری است و در کشوری چون عربستان سعودی، این کشورها را وادار کرده تا به فکر توسعه تولید کشاورزی خود و کشت گندم بیفتند.

 

ترک‌ها هم به تکاپو افتاده‌اندتا با سرعتی مثال‌زدنی، قدرت اول اقتصاد منطقه در بخش کشاورزی شوند. اما کشاورزی ما این روزها که کشورهای دیگر در توسعه هستند، روزگار خوشی ندارد و به استناد آمارهای تولید، سقوطی محسوس داشته و واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی را هم ،چون قوز بالای قوز تحمل کرده است.

 

پول‌هایی که می‌توانست صرف آبادانی و توسعه مملکت شود با واردات محصول، به جیب خارجی‌ها می‌رود تا خوراک ایرانی‌ها تامین شود و یکی از دردناک‌ترین خاطره‌هایی شود که از دو دولت گذشته در تاریخ معاصر ایران به جای مانده است.

منبع :  شهروند

 


ویدیو مرتبط :
بی ثباتی مدیریتی در دولت احمدی نژاد بیداد می کند! (مناظره رضایی با احمدی نژاد)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میرکاظمی:پیاده شدن از قطار عدالت دولت احمدی نژاد را توفیق می دانم



میرکاظمی:پیاده شدن از قطار عدالت دولت احمدی نژاد را توفیق می دانم

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیاده شدن از قطار عدالت دولت احمدی‌نژاد که مغایر با اصول و ارزش‌هایی بود که به آن اعتقاد داشتم را توفیق می‌دانم.

 

 

میرکاظمی

 

 

خبرگزاری فارس: میرکاظمی:پیاده شدن از قطار عدالت دولت احمدی نژاد را توفیق می دانم

 

مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره یادداشت اخیر رئیس جمهور که در وبلاگ‌‌شخصی وی مبنی بر اینکه علت جدایی دوستان سابق عدالت عنوان شده است گفت: براین باورم کسانی که از مجموعه دولت کنار رفتند به این نتیجه رسیدند که در دولت احمدی نژاد عدالت حکم نمی‌شود و مسیری که دولت پی‌گرفته به طور کلی با آرمان‌ها و ارزش‌های گفتمان اولیه متفاوت است.

 

وی با اشاره به اینکه خدمت کردن به مردم یک توفیق الهی است افزود: پیاده شدن از قطار عدالت دولت احمدی‌نژاد که مغایر با اصول و ارزش‌هایی بود که به آن اعتقاد داشتم را توفیق می‌دانم و خوشحالم که از این قطار خارج شدم.

میرکاظمی درباره نقش یکی از نزدیکان دولت در پرونده فساد بیمه و اذعان روزنامه دولتی ایران به این موضوع اظهار داشت: از حضور وی در این پرونده اطلاع خاصی ندارم ولی قوه قضاییه باید در برخورد با متهمان پرونده‌های فساد مالی برخورد جدی نماید و بدون توجه به پست و مقام سیاسی این آفراد با آنها برخورد کند.

 

وی تصریح کرد: هر کسی در هر مقامی اگر متهم باشد باید از سوی قوه قضاییه محاکمه شود.

قابل ذکر است سید مسعود میرکاظمی در کابینه نهم وزیر بازرگانی دولت احمدی نژاد بود و در کابینه دهم به عنوان وزیر نفت منصوب و مدتی بعد از سوی رئیس‌جمهور عزل شد.../خبرگزاری فارس