اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتهام راستگو، «دروغگویی» است نه رای به قالیباف



راستگو,اخراج راستگو از حزب

اصلاح‌طلبان تاكید كردند
اتهام راستگو، «دروغگویی» است نه رای به قالیباف

روزنامه بهار نوشت:

*سرخو: هر كسی آزاد است هر رایی بدهد اما نه با نفاق و دروغ
دو روز پس از انتخاب شهردار تهران در شرایطی که اصلاح‌طلبان گفته‌اند، رقابت تمام شده و آن‌ها هم از شهردار فعلی تهران برای پیشبرد امور شهر حمایت می‌کنند واکنش‌ها نسبت به چرخش سیاسی و اقدام یکی از اصلاح‌طلبان شورای چهارم ادامه دارد. هرچند محسن هاشمی گفته از راستگو گلایه‌ای ندارد، اما اصلاح‌طلبان حرف‌های دیگری دارند.


الهه راستگو که به‌عنوان یکی از نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شرکت حضور کرده و قبل و بعد از انتخابات در همه جلسات اصلاح‌طلبان حضور داشت، یکشنبه در جریان انتخاب شهردار، اخلاق سیاسی را نادیده گرفت و خلاف سوگندی که خورده بود، رایش را به نام نامزد مورد حمایت اصولگرایان شورا نوشت.

 

اصلاح‌طلبان شورا قبل و بعد از انتخابات براساس مرامنامه حزبی متعهد شده بودند درراستای اهداف جمعی اصلاح‌طلبان حرکتی هماهنگ و همسو داشته باشند.

 

در نخستین جلسه شورای چهارم و پس از برگزاری مراسم تحلیف، پس از آن‌که در جریان رای‌گیری برای هیات‌رییسه شورا، خبر رسید که راستگو در دوراهی انتخاب رییس شورا بین مهدی چمران و احمد مسجدجامعی، به یک اصولگرا یعنی چمران رای داده، بسیاری از اصلاح‌طلبان بر مبنای اخلاق سیاسی اعلام کردند این اظهارات حقیقت ندارد و از راستگو به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب حمایت کردند.

 

پس از آن خبر رسید راستگو، در جمع اصلاح‌طلبان قسم خورده که در انتخابات هیات‌رییسه به مسجدجامعی، رای داده است. یکشنبه در روز انتخاب شهردار اما نتایج نهایی مشخص کرد راستگو پس از ورود به شورا راهش را از اصلاح‌طلبان جدا کرده و به نامزدهای مقابل آن‌ها رای داده است.

 

او دو روز قبل از انتخاب شهردار، در مصاحبه‌ای صراحتا «محسن هاشمی را دارای بهترین برنامه برای اداره شهر تهران» عنوان کرده بود و حتی تا چند ساعت پیش از رای‌گیری برای شهردار تهران به اصلاح‌طلبان شورا گفته بود که همسو با آن‌ها به شهردار رای می‌دهد، اما وقتی گلدان رای را چرخاندند، او رایش را به نام دیگری نوشت.

 

محمدباقر قالیباف با 16 رای موافق شهردار پایتخت شد، اصلاح‌طلبان به او تبریک گفتند و برایش در چهار سال آینده شهرداری آرزوی موفقیت کردند اما ساعاتی بعد، اعضایی از حزب اسلامی کار اعلام کردند حرکت راستگو در شورا «خودسرانه» بوده و مورد تایید این حزب نیست.

 

دیروز و در شرایطی که واکنش‌ها به اقدام راستگو ادامه داشت رسانه‌های اصولگرا حمایت و هواداری از او را آغاز کردند. خبرگزاری فارس که در هفته‌های اخیر، رسانه سخنگوی اصولگرایان برای انتخاب دوباره قالیباف بود، مصاحبه‌ای از راستگو منتشر کرد.

 

او در این مصاحبه نه تنها تایید کرد به قالیباف رای داده که به سایر اصلاح‌طلبان عضو شورا تاخت و علیه آن‌ها و احمد مسجدجامعی، رییس اصلاح‌طلب شورا هم سخن گفت: «افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در فهرست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین که من را تهدید هم کردند.»

 

او همچنین گفته؛ «آقای مسجدجامعی گفتند من خائن هستم، باید مشخص شود به چه چیزی خیانت کرده‌ام؛ به رای مردم یا چیز دیگری.» كه ساعتی بعد مسجد جامعی، رییس شورای چهارم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت:« پس از انتخاب شهردار هیچ دیداری با خانم راستگو نداشته‌ام و استفاده از واژه خائن در ادبیات من نیست.»

 

جدا از خبرگزاری فارس، دیروز اصلاح‌طلبان با هجمه گسترده مجموعه‌ای از رسانه‌های افراطی اصولگرا هم مواجه شدند. این رسانه‌ها، اصلاح‌طلبان را متهم کردند که می‌خواهند به دلیل یک رای، راستگو را از حزب اسلامی کار اخراج کنند اما همین رسانه‌ها ننوشتند دلیل تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان برای برخورد با راستگو چه بوده و او چگونه در ظاهر در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت داشته و در خفا با رقبای آن‌ها مذاکره می‌کرده است.

 

هرچه بود حرکت راستگو در پشت پا زدن به اخلاق سیاسی تنها به جلسه شورا و رای او به نامزدهای اصولگرایان ختم نشد. او با رسانه‌هایی که در خط‌مقدم تخریب اصلاح‌طلبان هستند، هم مصاحبه کرد و علیه دوستان اصلاح‌طلبش موضع گرفت و تکه‌ای شد از پازلی که رسانه‌های اصولگرا برای تخریب اصلاح‌طلبان چیده بودند.

 

رسانه‌هایی که حالا پس از گرفتن رای راستگو، اقدام دوگانه او را هم به سوژه‌ای جذاب برای درهم کوبیدن اصلاح‌طلبان و تخریب سیاسی آن‌ها تبدیل کردند. اصلاح‌طلبان اما معتقدند حرف‌های دیروز راستگو و البته هجمه او به اصلاح‌طلبان، فرافکنی است؛ آن‌ها می‌گویند مساله اصلی این‌که راستگو به چه کسی رای داده نیست، مساله این است که او خلاف حرف‌هایی که زده عمل کرده و دروغ گفته است.


سرخو: قسم خوردند و خلاف آن عمل کردند
نخستین واکنش حزب اسلامی کار که راستگو را برای عضویت در شورای اسلامی شهر تهران و شرکت در انتخابات شوراها به اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده بود، محکوم کردن اقدام راستگو بود.

 

مهدی جعفری، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، در گفت‌وگویی درباره اخراج یا عدم اخراج الهه راستگو از این حزب گفت: «بحث اخراج خانم راستگو مطرح است اما این موضوع باید در جلسات حزب اسلامی کار مورد بررسی قرار بگیرد.»

 

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با بیان این‌که خانم راستگو نیز خود علاقه‌ای به حضور در حزب ندارد، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم حرکت خانم راستگو در جریان انتخاب شهردار تهران حرکتی خودسرانه بوده و تلاش‌های فراوان حزب اسلامی کار در حمایت از محسن هاشمی را به هدر داده است.

 

سرخو گفت: «تصمیم‌گیری درباره ایشان به حزب اسلامی کار مربوط است اما ایشان به دلیل تخلف تشکیلاتی که کردند باید در برابر حزب اسلامی کار پاسخگو باشند و به اتهامات‌شان رسیدگی کنند.

 

اتهام ایشان دروغگویی است که در فعالیت‌های سیاسی و حزبی اتهام بزرگی محسوب می‌شود. یکی دیگر هم درباره ایشان نفاق تشکیلاتی است که مطالبی در جلسات مختلف بیان کردند و در خفا نشست‌های دیگری با افراد دیگری داشتند و ما اطلاعات دقیق در این زمینه داریم که آنجا عکس همه این حرف‌ها را زدند.»

 

او ادامه داد: «ما می‌دانیم چطور شده که رای ایشان برگشته است، می‌دانیم در چه جلسه‌ای و کجا به ایشان گفته شده رای سفید بیندازند اما ایشان فکر می‌کنند کسی از این مسائل اطلاع ندارد. ما از صبح روز رای‌گیری این موضوع را می‌دانستیم. ما صبح هم از ایشان پرسیدیم که به شما گفته‌اند رای سفید بدهید؟ گفتند: نه، کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، می‌خواهند مرا خراب کنند. یعنی تا آخرین لحظه هم این مسائل را کتمان کردند.

 

مشکل ما با خانم راستگو این رفتار غیراخلاقی است، نه این‌که چرا به آقای قالیباف رای دادند. این‌که کسی قسم بخورد و خلاف آن عمل کند نشان می‌دهد آن فرد اساسا فرد مناسبی برای کار سیاسی نیست.

 

یعنی او اعتقاد ندارد و فردی که پایه‌های اعتقادی‌اش ضعیف است اصلا نباید کار سیاسی کند. مشکل ما این است که ایشان خلاف‌واقع قسم خوردند. ما امیدواریم در صحنه سیاسی کشور چنین حرکت‌هایی را شاهد نباشیم.

 

اصل کار سیاسی صداقت و درستی است، هرکسی آزاد است هر رایی بدهد اما نه با نفاق و دروغ.»سرخو با تاکید بر این‌که گلایه اصلاح‌طلبان از خانم راستگو به دلیل رای ایشان به آقای قالیباف نبوده و نیست، ادامه داد: «ایشان فرافکنی کردند و گفتند چون من رای دادم به قالیباف، اصلا رای دادن ایشان به قالیباف مهم نیست، ما به ایشان نمی‌گوییم چرا به آقای قالیباف رای دادند همان‌طور که آقای دنیامالی به قالیباف رای دادند، البته ما از آقای دنیامالی انتظار داشتیم همسو با جریان تشکیلاتی‌شان عمل کنند اما حداقل ایشان گفته بودند «نمی‌دانند به چه کسی رای می‌دهند» اما خانم راستگو حرف دیگری زدند و طور دیگری عمل کردند.

 

همه آزاد هستند به هرکسی که می‌خواهند رای بدهند اعمال خلاف اخلاق است که هیچ جریانی آن را نمی‌پسندند نه اصلاح‌طلبان می‌پسندند و نه اصولگرایان. تخلف خانم راستگو اخلاق غیرسیاسی بود.»


حقانی: به محسن هاشمی گفته بودند به شما رای می‌دهم
محمد حقانی از دیگر اعضای شورای چهارم تهران هم حرف‌هایی مشابه سرخو می‌زند، او در گفت‌وگو با بهار و در واکنش به سخنان راستگو که گفته من وامدار رای مردم بودم، گفت: «همه ما وامدار مردم هستیم اما از کدام کانال؟ مردم ایشان را از کانال اصلاح‌طلبان شناختند و به ایشان رای دادند.

 

هریک از ما به نحوی مورد تایید و انتخاب مردم قرار گرفتیم. لیست‌ها متفاوت بود اما چهار پنج فهرست اصلی وجود داشت و همه لیست‌ها و آرا قابل احترام است. اما این‌که افراد از کدام فهرست را می‌آورند را حتما خودشان بهتر می‌دانند.»

 

حقانی با بیان این‌که رای هر عضو شورا محترم است و اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به کسی رایی را تحمیل نکردند، گفت: «افرادی از اصلاح‌طلبان بودند که از ابتدا گفتند رایشان مشخص نیست، مثلا آقای حجت پیش از آن‌که از شورا خارج شوند می‌گفتند نمی‌دانم به چه کسی رای می‌دهم اما خانم راستگو در همه جلسات ما حضور داشتند، صحبت کرده بودند و حتی قبل از انتخابات به قرآن مجید قسم خورده بودند و تا آخرین شب قبل از رای‌گیری می‌گفتند به نامزد اصلاح‌طلبان رای می‌دهند.

 

خانم راستگو در جلسه‌ای که دو نفر آقایان نامزدها آمده بودند هم به آقای محسن هاشمی گفتند به ایشان رای می‌دهند، چه ضرورتی داشت که این سخنان را بگویند اما طور دیگری عمل کنند.

 

شما نمی‌توانید به عنوان یک اصلاح‌طلب در جلسات شرکت کنید، بگویید من به نامزد اصلاح‌طلبان رای می‌دهم، به قرآن کریم قسم بخورید اما لحظه آخر خلاف آن عمل کنید این روحیه را هیچ‌کس حتی اصولگرایان هم نمی‌پسندند.»

 

او با بیان این‌که در جلسه شورا هم اصولگرایان هم اصلاح‌طلبان رایشان را به همفکران‌شان نشان دادند، گفت: «این‌که دوستان رایشان را به هم نشان دادند تنها در میان اصلاح‌طلبان شورا متداول نبود، در همان جلسه دیدم یکی از دوستان اصولگرا که بسیار هم مورد احترام همه هستند، رایشان را نوشتند و به آقای چمران نشان دادند و بعد در گلدان انداختند.»


راستگو، هزینه سنگینی را به جبهه اصلاحات تحمیل کرد
به اعتقاد حقانی، بحث انتخاب شهردار تمام شده است. او ادامه داد: «ما از این به بعد پایبند به رای مردم هستیم. مردم دوست دارند شهرشان با آرامش و آسایش و شادابی اداره شود و این نگاه را در شورای شهر دنبال خواهیم کرد و همه اعضا با شهردار تهران همکاری می‌کنند.»خبرگزاری مهر هم دیروز مصاحبه‌ای را به نقل از فاطمه دانشور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران منتشر کرد.

 

او با بیان این‌که طرد راستگو و دنیامالی به دلیل پایبند نبودن به قول‌شان از سوی احزاب اصلاح‌طلب امری محتمل است، گفت: «راستگو قسم خورده بود که به مواضع اصلاح‌طلبی پایبند باشد.» او گفته: «دیروز خانم الهه راستگو و آقای دنیامالی به قالیباف رای دادند، البته بحث اخلاق سیاسی بسیار مهم است و این افراد بیشترین رایشان را از اصلاح‌طلبان کسب کردند.

 

این کار بسیار غیراخلاقی است که فردی قسم بخورد که به مواضع و منشور اصلاح‌طلبان پایبند باشد و به قولش عمل نکند. باید ببینیم این افراد چه منافعی را داشتند که این‌گونه رفتار کردند. ما مواضع‌مان مشخص است به عنوان نمونه خودم هیچ ایراد فکری به قالیباف نگرفتم و گفتم او انسان خوبی است و کارهای خوبی را در شهرداری انجام داده است اما بحث اخلاق سیاسی نباید فراموش شود.»

 

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران افزود: «راستگو از حزب کار به ما معرفی شده بود که فکر می‌کنم اخبار فراکسیون اصلاح‌طلبان را در اختیار جناح مقابل قرار می‌داد. او نه به محسن هاشمی و نه مسجدجامعی رای نداد. امروز شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان تحت فشار است و اصلاحات هزینه سنگینی را در این‌باره پرداخت کرده است.»/روزنامه بهار

 

 


ویدیو مرتبط :
پناهیان: اگر آقای قالیباف رای بیارند، رای حلال آوردند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دفاعیه راستگو درباره رای خود به قالیباف/ اصلاح‌طلب بوده،‌ هستم و خواهم بود



الهه راستگو,دفاعیه راستگو درباره رای خود به قالیباف,اصلاح طلبان

دفاعیه راستگو درباره رای خود به قالیباف/ اصلاح‌طلب بوده،‌ هستم و خواهم بود

الهه راستگو در نطق دفاعیه خود نسبت به رایی که علیرغم توافق با اصلاح طلبان به محمد باقر قالیباف داد، گفت: مورد بی‌مهری و بی‌توجهی برخی رسانه‌ها و افرادی قرار گرفتم که رفتارشان مصداق بارز بداخلاقی و بی‌حرمتی به آزادگی و آزاداندیشی است.

الهه راستگو امروز در جریان سومین جلسه شورای شهر چهارم در ابتدای جلسه در نطقی پیش از دستور اظهاراتی را در دفاع از خود نسبت به اظهارات گفته شده در مورد رای‌ خود به محمد باقر قالیباف مطرح کرد و گفت: هفته گذشته در برابر کلام الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد کردیم که با تکیه بر شرف انسانی خویش در حفظ امانت مردم و انجام هرچه بهتر وظایفشان کوشا باشیم و در همه زمینه‌ها قدر و انصاف را در نظر بگیریم و مادامی که در شورای شهر عضویت داریم بر رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر به شهرداری اهتمام ورزیم.

وی گفت: امروز با بیش از 32 سال سابقه خدمت در سنگرهای تدریس در آموزش و پرورش ( تربیت معلم شهر، مرکز آموزش عالی فرهنگیان،‌ مجلس شورای اسلامی،‌ وزارت کار و امور اجتماعی و مجمع تشخیص مصلحت نظام) افتخار خدمت به مردم را در این جایگاه دارم و به سبب رعایت یکسری اصول بدهی در انتخاب شهردار تهران مورد بی‌مهری و بی‌توجهی برخی رسانه‌ها و افرادی قرار گرفتم که رفتارشان مصداق بارز بد اخلاقی و بی‌حرمتی به حریت و آزادگی و آزاداندیشی است؛ البته مسائل دیگری هم هست که فعلا در مورد آنها سکوت می‌کنم و در صورت لزوم آن را بیان خواهم کرد.

راستگو اضافه کرد: من همواره عدالت و صرفه و صلاح ملی و مردم را بر منافع شخصی خود ترجیح داده‌ام و سوابقم آن را نشان می‌دهد و خود را اصلاح طلب می‌دانم. در واقع من اصلاح طلب بوده، هستم و خواهم بود، اما بر پایه یک سری اصول اصلاح طلبی یعنی اصلاح امور جامعه و حرکت از وضع موجود به حرکت به وضع مطلوب.

وی ادامه داد: افرادی در خصوص من اظهار نظر کرده‌اند که اصلا هیچ سابقه سیاسی نداشته و ندارند و تقریبا همه افراد همگروه من که به شورا راه یافتند قبل از شروع کار می‌گفتند که شورا جای کار سیاسی نیست ولی آنچنان در مسائل سیاسی فرو ررفتند که تقریبا مصالح مردم به فراموشی سپرده شد.

راستگو اظهار کرد: وظیفه من و همکارانم در مقابل مردم شریفی که به ما رای دادند، ایجاد فضایی آرام،‌ توام با شادی و نشاط و بدور از تنش و سیاسی کاری جهت فراهم کردم شرایط لازم برای زندگی سالم و رو به تعالی است.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: من به عنوان نماینده منتخب مردم تهران، ری و شمیرانات، علیرغم احترامی که برای خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی قائل بوده و هستم و شناختی که از تخصص و تجارب آقای هاشمی داشتم و بررسی‌های همه جانبه و مقایسه سوابق، تجارب و برنامه‌های وی در مقایسه با قالیباف و با توجه به نیمه تمام بودن بعضی پروژه‌های شهری و هزینه‌های کلان اقتصادی که در این برهه از زمان برای مردم شهر تهران وجود دارد، به قالیباف رای دادم و امیدوارم عملکرد شایسته وی موجب خوشحالی و دلگرمی مردم شهرمان،‌ همکاران شورا و شهرداری تهران شود.


وی در عین حال تاکید کرد که برای خدمت رسانی بهتر به مردم، شهرداری نیازمند اصلاحاتی است و از رسانه‌ها خواست تا در مورد عملکرد اعضا منصفانه برخورد کنند./ایسنا