اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتهام برخی اعضای هیات رسیدگی به تخلفات



اخبار,اخبارسیاسی,حمید رسایی

آقای رسایی می‌گوید كار همه غیر از خودش غیرقانونی است؛ تكلیف دستگاه‌های نظارتی و رسیدگی‌كننده با این پرونده چیست؟ اگر هیات قبلی رسیدگی نكرده متهم به كم‌كاری شده و اكنون كه رسیدگی می‌شود باز هم آقای رسایی می‌گوید این اقدام غیرقانونی است. بالاخره كسی باید تكلیف این پرونده را روشن می‌كرد یا خیر؟

نه انكار رسایی پایانی دارد و نه اصرار هیات رسیدگی به تخلفات اداری. حالا باز هم در جواب سخنان روز جمعه رسایی مسوولان این هیات واكنش نشان داده‌اند. این‌بار محمدرضا جلیلیان، مسوول هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری؛ كسی كه می‌گوید: «هیچ حاشیه‌ امنی برای متخلفان وجود نخواهد داشت و نباید كسی انتظار داشته باشد به دلیل نفوذ سیاسی، اقتصادی، هیاهو و غیره بتواند از چنگال قانون و عدالت بگریزد.»

به گزارش اعتماد، حمید رسایی در آخرین واكنش خود به حكم هیات رسیدگی به تخلفات اداری در جوابیه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی گفته بود كه هیچ حكمی به او ابلاغ نشده است. بعد از آن اما ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی كل كشور تایید كرد: «رسایی به تصمیم هیات رسیدگی اعتراض كرده و پرونده در حال رسیدگی است.»

دلایل تغییر تركیب هیات سابق چه بود؟
اكنون در آخرین تحول، مسوول هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری در پاسخ به این نماینده تهران به خبرگزاری ایرنا توضیح داده: «آقای رسایی گفته است این پرونده مربوط به هفت سال قبل است و پیش از این در دادگاه ویژه روحانیت هم مورد پیگیری قرار گرفته و مختومه شده است. باید بگویم اولا پرونده‌ای كه برای ما از سازمان بازرسی آمده است تاریخ آن ٢٢ /١٢/ ٩١ و تقریبا مربوط به كمتر از دو سال قبل است. بعد آقای رسایی اشاره كرده این پرونده در هیات تخلفات دولت دهم در اختیار نزدیكان حلقه انحرافی اطراف رییس‌جمهور وقت بوده است و به دلیل مواضع بنده در مورد حلقه انحرافی نه بسته شد و نه مورد رسیدگی قرار گرفت، همچنین رسایی گفته كه پرونده سازمان بازرسی با اهداف سیاسی طراحی شده و در قم برای وی پرونده‌سازی كرده‌اند.»

جلیلیان ادامه داده: «آقای رسایی می‌گوید كار همه غیر از خودش غیرقانونی است؛ تكلیف دستگاه‌های نظارتی و رسیدگی‌كننده با این پرونده چیست؟ اگر هیات قبلی رسیدگی نكرده متهم به كم‌كاری شده و اكنون كه رسیدگی می‌شود باز هم آقای رسایی می‌گوید این اقدام غیرقانونی است. بالاخره كسی باید تكلیف این پرونده را روشن می‌كرد یا خیر؟» جلیلیان توضیح داده كه هیات رسیدگی به تخلفات اداری به موجب ماده ١٩ قانون رسیدگی به تخلفات اداری و بدون در نظر گرفتن اینكه این پرونده در جای دیگری مختومه شده یا خیر، موظف به رسیدگی به آن است.

جلیلیان تصریح كرده: «هرگونه تصمیم مراجع قضایی مانع اجرای مجازات‌های اداری نخواهد بود، چنانچه تصمیم مراجع قضایی مبنی بر برائت باشد، هیات رسیدگی به تخلفات اداری طبق ماده ٢٤ این قانون اقدام و به آن پرونده رسیدگی می‌كند.» وی با تاكید بر اینكه «برخی اتهام‌ها دارای دوجنبه اداری و كیفری هستند» تاكید كرده: «صدور حكم مراجع قضایی مانع رسیدگی مراجع تخلفات اداری نمی‌شود.»

در حالی كه حمید رسایی گفته بود تشكیل این هیات با تركیب جدید و بركناری اعضای قبلی آن غیرقانونی بوده، جلیلیان توضیح داده كه «پس از تغییر دولت تعدادی از اعضای هیات رسیدگی به تخلفات اداری، بنا به دلایلی كه یا بازنشسته شده بودند، یا بعضا در سازمان بازرسی پرونده داشتند و متهم بودند، یا بنا به دلایل دیگری قادر به انجام كار نبودند، یا رابطه استخدامی با نهاد نداشتند، عده‌ای نیز سر كار حاضر نشدند، نهایتا با رعایت قانون به ویژه ماده ٣ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، مراتب به هیات عالی نظارت بر تخلفات كاركنان دولت اعلام شد تا راجع به جایگزینی آنها اقدام شود و رییس هیات عالی نظارت بر تخلفات كاركنان دولت هم با انتصاب افراد جایگزین موافقت كرد.»

وی همچنین از «نگرانی سازمان بازرسی از عدم رسیدگی به پرونده‌ها در دوره قبل» خبر داد. جلیلیان همچنین درباره سخنان رسایی در مورد اینكه هیات بدوی تخلفات در طول سال گذشته طی تماس‌های مكرر با بنده و دفترم به صورت شفاهی درخواست می‌كرد تا در این هیات حضور یابم، گفت: «درباره مطالبی كه مطرح می‌شود كه تلفنی از من دعوت كرده‌اند به هیات بیایم، باید بگویم ما اصولا برای ابلاغ اتهام از دو روش استفاده می‌كنیم كه در قانون هم پیش‌بینی شده است.» حمید رسایی پیش‌تر ضمن رد صدور حكم پنج سال محرومیت از پست‌های دولتی با اصرار بر «غیرقانونی بودن تمام احكام صادره هیات بدوی تخلفات ریاست‌جمهوری در دوره جدید این هیات» گفته بود: «تمام این فضاسازی رسانه‌ای برای بستن دهان منتقدان صورت گرفته كه قطعا نتیجه عكس خواهد داشت یعنی آقایان باید منتظر سخنان اصلی بنده در صحن علنی مجلس باشند.»

جوابیه رسایی: كدام مدیر نهاد در پرونده جاسوسی رضاییان همكاری داشته
حمید رسایی دیروز هم بعد از اظهارات جلیلیان ساكت ننشست و در جوابیه‌ای به ایرنا به سخنان مسوول هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری واكنش نشان داد. او در ابتدای این جوابیه مدعی شد: «با توجه به گاف‌های متعدد آقای اشرفی‌اصفهانی در مصاحبه‌های قبلی، از او خواسته‌اند تا دیگر در این باب سخن نگوید.» رسایی كه اصل برخورد با پرونده خود را «بر اساس اغراض سیاسی» ارزیابی كرده، با اشاره به این سخن جلیلیان كه «این هیات در دولت یازدهم در جوی آرام و بدون حاشیه به دنبال اعاده حقوق بیت‌المال است» متذكر شده است: «جای بسی خوشبختی است كه در دولت یازدهم چنین سیاستی حاكم باشد تا بلكه بر این اساس، شاهد خاك خوردن پرونده تخلفات افرادی مانند مهدی هاشمی نباشیم كه بیش از ٢٥ سال فعالیت اداری وی، صدها تخلف صورت گرفت اما هرگز رسیدگی نشد.»

رسایی در قسمتی از جوابیه خود آورده است: «بنده از طرح علنی موارد موجود در پرونده‌ام استقبال می‌كنم تا همه بدانند چه تخلفی كرده‌ام اما مناسب است هیات مذكور، به تخلفات برخی از مسوولان فعلی نهاد ریاست‌جمهوری هم رسیدگی كند كه رد پای‌شان در پرونده جاسوسی جیسون رضاییان (خبرنگار واشنگتن‌پست) و همسر وی (یگانه ص) كه به عنوان خبرنگار تا حساس‌ترین بخش‌های نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ كرده بودند، دیده می‌شود.» او متذكر شده كه «البته ان‌شاء‌الله در آینده و از تریبون مجلس در این باره بیشتر سخن خواهم گفت.» رسایی همچنین گفته است كه این هیات بدون ارایه محتوای پرونده به وی و اخذ دفاعیه، رای صادر كرده است.

رسایی همچنین مختومه شدن پرونده خود در دادگاه را دلیلی بر این دانسته كه «موضوع این پرونده در حد و اندازه «مسائل اداری» است و نه یك فساد بزرگ اقتصادی مانند اعطای رانت ٦٥٠میلیون‌یورویی كه در این دولت اتفاق افتاد.»

جزییات پرونده از زبان رسایی
با این همه رسایی برای نخستین بار درباره محتویات این پرونده توضیحاتی ارایه كرده و در جوابیه خود به جلیلیان گفته: «در حالی كه همه تخلفات مورد اشاره، مربوط به این است كه مبالغی از یك حساب اداری ارشاد قم به دلیل كمبود اعتبار در یك حساب اداری دیگر همان اداره مصرف شده كه این مبالغ هم بعد از دریافت اعتبارات، مجددا به حساب مربوطه برگشت داده شده است. به عنوان نمونه ٣٢ میلیون تومان از اعتبار جشنواره‌ای برای پرداخت حقوق نیروهای شركتی پرداخت شده كه بعد از دریافت اعتبار مربوط به كاركنان شركتی، این مبلغ به حساب مخصوص جشنواره‌ها برگشت داده شده. »

او همچنین احضار تلفنی خود را به «تصمیمات من درآوردی» هیات رسیدگی به تخلفات نسبت داده است. رسایی در پایان جوابیه خود چند سوال از جلیلان مطرح كرده است. از جمله اینكه «آقای جلیلیان اعلام نكرده كه چرا با وجود گذشت دو ماه از صدور رای صادره و علنی كردن آن، همچنان از ابلاغ حكم به بنده خودداری می‌كنند؟» و «چرا با وجود مكاتبه قانونی بنده در تاریخ ١٤ /١٢/ ٩٢ و درخواست از هیات بدوی رسیدگی در خصوص تعیین شفاف بندهای قانونی نقض شده و در اختیار قرار دادن پرونده جهت تهیه دفاعیه، بدون هیچ پاسخی به یك‌باره رای صادره شده است؟»


 اخبار سیاسی  -  اعتماد 
 


ویدیو مرتبط :
سازمان بازرسی ، به تخلفات حمید رسایی رسیدگی کند!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی700 پرونده از تخلفات دولت احمدی نژد به هیات رسیدگی



اخبار,اخبار سیاسی , تخلفات دولت احمدی نژد

 

اخبار سیاسی - بررسی700 پرونده از تخلفات دولت احمدی نژد به هیات رسیدگی/پولها به نام خانواده ها ثبت می شد

رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری دولت گذشته (زیر نظر نهاد ریاست جمهوری) از بررسی حدود 700 پرونده مربوط به دولت احمدی‌نژاد در این هیات خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اشرفی اصفهانی در ارزیابی خود از عملکرد دولت کنونی، گفت: ما می‌دانستیم کسی که وارث دولت‌های نهم و دهم یعنی دولت آقای احمدی نژاد شود، قطعا" کار بسیار سخت و دشواری را خواهد داشت. زیرا آقای دکتر روحانی از دولت قبل یک ویرانه تحویل گرفته و البته اگر هر کدام از بزرگان نظام آن دولت را تحویل می گرفتند مطمئنا با چالش مواجه می‌شدند.

او گفت: باید پرسید دولتی که بیش از 800 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و غیرنفتی را در اختیار داشت با این پول‌ها چه کار کرده و چرا به حیف و میل این درآمدها پرداخته است؟

او با مورد توجه قرار دادن سمت خود در رسیدگی به پرونده‌های دولت گذشته، گفت: با پرونده‌هایی که ما بررسی می‌کنیم در جریان قرار می‌گیریم که چه سوءاستفاده‌هایی انجام شده و چه پول‌هایی به نام خانواده‌هایشان ثبت شده تا از خودشان اثری به جا نگذارند.

اشرفی اصفهانی با بیان این‌که «ما در این هیأت بیش از 700 پرونده سوءاستفاده را مورد بررسی قرار می‌دهیم»، گفت: چرا باید دولتی که می‌گفت پاک‌ترین دولت‌ها هستم و در این باره دولت‌های قبل از خود را زیر سوال می‌برد چنین حیف و میل‌هایی را انجام دهد.

او گفت: ما پرونده‌هایی که مربوط به تخلفات اداری است و از بازرسی کل کشور برای‌مان ارسال می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم و هم‌اکنون حدود 700 پرونده مربوط به دولت آقای احمدی‌نژاد است. با بررسی‌های انجام شده به بیش از 50 درصد پرونده‌های رسیدگی شده برائت داده شده و تخلفات حدود 40 درصد پرونده‌های رسیدگی شده نیزمشخص و توبیخ و محرومیت از مشاغل دولتی برای متخلفین در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که نمایندگان مجلس هم که پیش از این سمت اجرایی داشتند در صورتی که تخلفی را مرتکب شده باشند در این هیات به تخلفاتشات رسیدگی خواهد شد.

او گفت: ما هر هفته جلسه داریم و پرونده‌ها را کارشناسان حقوقی که تبحر و تخصص و بیش از سی سال سابقه کار حقوقی دارند و به ما ارائه می‌دهند.

او گفت: این هیأت زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و دفتر آقای رئیس جمهور فعالیت می‌کند و خود آقای رئیس جمهور در جریان گزارش این پرونده‌ها قرار می‌گیرند.

رئیس هیأت بدوی یک رسیدگی به تخلفات اداری دولت گذشته، گفت: ما در ضمن رسیدگی به پرونده‌ها بر این موضوع اصرار داریم که حیثیت افراد زیر سوال نرود و اشخاص برای دفاع از عملکردشان به هیأت دعوت می‌شوند تا از خود دفاع کنند.

او گفت: در زمان مناسب و عند اللزوم اطلاعات لازم در این باره به ملت عزیز ارائه خواهد شد.

اخبار سیاسی - ایسنا