اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتهام‌زنی جدید مقامات یمنی به ایران و حزب‌الله



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر

 

اخبار سیاست خارجی - اتهام‌زنی جدید مقامات یمنی به ایران و حزب‌الله

سخنان رئیس جمهور درباره اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، اظهارات یک سناتور آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، دیدگاه یک مقام دولت آمریکا درباره پتانسیل همکاری تهران و واشنگتن، ادعای مقامات یمنی علیه ایران و حزب‌الله و بازتاب رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در روسیه، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی، به ویژه رسانه‌های کشورهای منطقه به این موضوع اختصاص یافته است.

خبرگزاری «ترند» در این زمینه به سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره این اجلاس ‌پرداخته و می‌نویسد، حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر به نتایجی قابل قبول منجر شود.

این خبرگزاری به نقل از روحانی می‌نویسد: «در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر، ما موضوعات گوناگونی ‌برای گفت‌و‌گو با سران دولت‌های حاشیه خزر داریم و انشاءالله به نتایج قابل قبولی دست خواهیم یافت».

اما با پایان یافتن دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، برخی اخبار و تحلیل‌ها در این زمینه نیز در میان مطبوعات بین‌المللی قابل مشاهده است. روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه ضمن گفت‌و‌گو با یکی از سناتورهای تندرو‌ آمریکایی، از ضرورت تصویب هر گونه توافق هسته‌ای ۱+ ۵ با ایران در کنگره آمریکا سخن گفته است.

سناتور لیندسی گراهام ضمن بیان این موضوع، بحث دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران را مهم‌ترین چالش دولت آمریکا دانسته است. وی همچنین با طرح این ادعا که شاید ایران در هر زمانی تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای را زیر پای بگذارد، گفته، در عین حال ایرانی‌ها آنقدر باهوش هستند که بدانند در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، حوزه‌هایی برای همکاری در دیگر موضوعات وجود دارد.

در مطلبی دیگر در همین زمینه، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از یک مقام آمریکایی از وجود ظرفیت بالقوه همکاری میان ایران و آمریکا سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، فیلیپ گوردون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و خلیج فارس گفته، ایران و آمریکا ظرفیت همکاری با یکدیگر را دارند و امکان افزایش هماهنگی میان دو کشور در مسائل مربوط به منطقه وجود دارد.

با این حال، وی اشاره کرده که بهبود روابط میان ایران و آمریکا و ایجاد رابطه‌ای جدید میان آن‌ها، در کوتاه مدت میسر نیست و به فرایندی به طول چند نسل نیاز دارد. گوردون از امکان انجام تبادلات فرهنگی و آموزشی میان ایران و آمریکا نیز سخن گفته است.

اما در میان دیگر مطالب، روزنامه «الشرق الاوسط» مطلبی ‌به نقل از مقامات یمنی منتشر کرده که در ادامه اتهام‌زنی‌های اخیر آن‌ها به ایران قابل ارزیابی است. این روزنامه به نقل از یک منبع اطلاعاتی یمنی مدعی شده، بیشتر زندانیان آزاد شده توسط نیروهای حوثی از زندان امنیتی یمن در صنعا، پرسنل نظامی ایران و همچنین اعضای حزب الله لبنان بوده‌اند.

این مقام اطلاعاتی که نخواسته نامش فاش شود، مدعی شده بسیاری از افراد آزاد شده، افسران عالی‌رتبه و آموزگاران نظامی بوده و برخی نیز در کار قاچاق اسلحه به یمن فعال بوده‌اند. به گفته این فرد، افراد مذکور هنوز در خاک یمن هستند و در مراکز حوثی‌ها هستند.

در پایان باید اشاره کرد که خبر رونمایی از برخی دستاوردهای جدید ایران در صنایع نظامی نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» در این زمینه به نقل از منابع خبری داخلی ایران می‌نویسد، جمهوری اسلامی ایران یک موشک زمین به زمین جدید ساخته که قابلیت شلیک از هواپیما را نیز دارد.

به گفته سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده بخش هوافضای سپاه پاسداران، برد این موشک ۷۰۰ کیلومتر است و می‌توان آن را از سکوهای پرتاب موشک روی زمین، کشتی، هواپیما، بالگرد و پهپاد شلیک نمود. گالف تودی اشاره می‌کند که ایران برنامه خودکفایی نظامی خود را از سال ۱۹۹۲ آغاز کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اتهام زنی دوباره وزیر خارجه عربستان به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتهام‌زنی سرکرده «القاعده» علیه ایران و حزب‌الله



ایران و حزب‌الله,اخبار مطبوعات

اتهام‌زنی سرکرده «القاعده» علیه ایران و حزب‌الله

نگرانی دولت آمریکا از بخش هایی از طرح تحریم های جدید ایران، استقبال نتانیاهو از تحریم های جدید، تغییر رویکرد ایران در ارسال کمک های خود برای گروه های فلسطینی در غزه، اظهارات توهین آمیز یک نماینده مجلس ترکیه علیه ایران و اتهامات سرکرده القاعده علیه ایران و حزب الله، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، در پی وضع تحریم های جدید از سوی مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان به این موضوع اختصاص یافته است.

خبرگزاری کویت با انتشار مطلبی در این زمینه، از نگرانی دولت اوباما نسبت به این تحریم های جدید سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، دولت اوباما از این طرح که درست سه روز پیش از آغاز به کار رسمی رئیس جمهور جدید تصویب شد، حمایت نمی کند. «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته دولت آمریکا نسبت به بخش هایی از این طرح نگرانی هایی دارد و از طریق تماس با کنگره، قصد دارد این طرح را برای رأی گیری در سنا اصلاح کند. وی گفته هرگونه تحریمی علیه ایران، باید به شیوه «مسئولانه» وضع شود!

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از اقدام مجلس نمایندگان در وضع تحریم های جدید تقدیر کرده است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، نتانیاهو ضمن استقبال از تحریم های جدید، اظهار داشته: «پس از انتخابات ایران، مجلس نمایندگان پیام صریحی را برای حکومت ایران فرستاد مبنی بر اینکه تا زمانی که ایران تعهدات خود را انجام نداده و تلاش خود برای دستیابی به توانایی سلاح هسته ای را متوقف نکرده، فشار افزایش خواهد یافت... ما در مورد ایران، تنها بر اساس رفتارش قضاوت می کنیم». این روزنامه به موضع ایران در قبال تحریم های جدید نیز اشاره کرده و می نویسد از دید ایران، نه تنها این تحریم ها به حل مسئله هسته ای ایران کمکی نمی کند، بلکه باعث پیچیده تر شدن موضوع نیز می شود.

در مطلبی مربوط به فلسطین، روزنامه «نیویورک تایمز» به موضوع روابط ایران با سازمان های فلسطینی پرداخته و می نویسد در غزه، ایران متحد دیگری را به جای حماس یافته و حمایت های خود را به این متحد معطوف کرده است. به نوشته این روزنامه، کمک های ایران که در قالب غذا، کالا و موارد دیگر به غزه ارسال می شود، پیش از این عمدتاً به دست حماس می رسید، اما اکنون این کمک ها مستقیماً برای جنبش جهاد اسلامی ارسال می شود و اعضای این جنبش، توزیع آن را در منطقه، از جمله سهیم کردن حماس در این کمک ها را بر عهده دارند. بر خلاف حماس، جنبش جهاد اسلامی طی سال های اخیر همواره از مواضع ایران در مسائل گوناگون منطقه ای حمایت کرده است.

با این حال، یک مقام ترک طی اظهاراتی علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده ایران هیچ اهمیتی به جهان اسلام و مسلمانان نمی دهد. به نوشته «تودی زمان»، آیهان صفر اوستون، رئیس کمیته بازرسی حقوق بشر پارلمان ترکیه مدعی شده ایران هیچ گونه واکنشی به سرکوب مسلمانان نشان نداده و سیاستی خودمحورانه را دنبال می کند. وی با اشاره به وقایع اخیر در مصر و درگیری های خشونت بار پس از سقوط مرسی و موضع ایران در این زمینه، اظهار داشته ایران انتظار دارد کل جهان اسلام در خدمتش باشد و خود هیچ قدمی برای کمک به آن ها بر نمی دارد. وی در ادامه اظهارات توهین آمیزی را درباره نظام جمهوری اسلامی بیان کرده است. اوستون همچنین راهبرد ایران در قبال جهان اسلام را «مکارانه» توصیف کرده است.

در نهایت، «عرب نیوز» اظهارات اخیر «ایمن الظواهری»، سرکرده القاعده را بازتاب داده که اظهاراتی را علیه ایران و حزب الله مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، ظواهری گفته حزب الله با فعالیت های خود نشان داده که «ابزاری برای توسعه طلبی» ایران است. وی گفته سخنان سید حسن نصرالله در تأیید حضور نیروهای حزب الله در سوریه، «نقابی که همواره وی پشت آن مخفی بوده را کنار زده است». وی نصرالله را مسئول اجرای «برنامه های صفوی های (ایرانیان) تکفیری» دانسته و مجموعه اتهامات دیگری را نیز متوجه ایران و حزب الله کرده است. /تابناک