اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتفاقی بی سابقه در تاریخ مذاکرات هسته ای ایران



مذاکرات هسته ایی,تاریخ دور جدید مذاکرات هسته ایی,مذاکزات هسته ایی وین

اتفاقی بی سابقه در تاریخ مذاکرات هسته ای ایران

مذاکرات هسته ای همزمان در وین و استانبول

شاید تمایل تهران به نشان دادن پویایی در مذاکره هسته ای در حالی که از سوی جوامع غربی به وقت کشی متهم می شود، یکی از دلایل این مذاکرات همزمان باشد. به این ترتیب تهران نشان می دهد در حالی که رئیس شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، در استانبول سرگرم مذاکره است، هیاتی دیگر در وین بعد دیگری از پرونده هسته ای را به بحث گذاشته اند.

دیپلماسی ایرانی: از آخرین ملاقات دو جانبه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در استانبول انجام شد، حدود 8 مه می گذرد و اکنون قرار است این دو بار دیگر در این شهر زیبای ترکیه، یکدیگر را ملاقات کنند؛ آن هم همزمان با نشستی که قرار است 1279 کیلومتر آن سو تر در وین، مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، برگزار شود.

هرچند استانبول با مطرح شدن نام آلماتی، پایتخت قزاقستان برای میزبانی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) دیگر هیات های مذاکره کننده هسته ای را پذیرا نبود، اما به نظر می رسد جیلی و اشتون همچنان ترجیح می دهند، قرار ملاقات های خصوصی و پشت درهای بسته خود را در هتل های استانبول بگذارند.

 

ملاقات هایی که بر خلاف نشست های هیات های مذاکره کننده چندین ساعت به طول نمی انجامد. مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آخرین بار بدون اعلام قبلی ،45 دقیقه پشت درهای بسته هتلی در استانبول تشکیل جلسه دادند و سپس معاونان آنها مامور شدند تاریخ مذاکرات بعدی را مشخص کنند که باتوجه به اختلاف نظرهای ظاهری بر سر مکان مذاکره، تا بهمن ماه گذشته به تاخیر افتاد.

هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه 1+5، پس از مذاکرات آلماتی 1 و 2 و در شرایطی که اغلب تحلیلگران احتمال هرگونه پیشرفت در مذاکرات پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد را دور از ذهن می دانستند، توافق کردند باز هم معاون های اشتون و جلیلی، زمان و مکان مذاکرات بعدی را مشخص کنند.

اما در زمانی که قزاقستان بار دیگر آمادگی خود را برای میزبانی اعلام کرده و مقامات جمهوری اسلامی نیز هر یک به نوبه خود از تمایل به ادامه مذاکرات سخن گفتند، خبر ملاقات جلیلی و اشتون در تاریخ 25 اردیبهشت منتشر شد.

این در حالی است که در همین تاریخ، هیات مذاکره کننده آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در وین میزبان هیاتی از مذاکره کنندگان هسته ای ایران خواهد بود که معمولا علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، ریاست آن را بر عهده دارد.

همزمانی مذاکرات هسته ای ایران در دو چارچوب گروه 1+5، و آژانس بین المللی انرژی اتمی،تا کنون در تاریخ یک دهه ای مذاکره های هسته ای با جمهوری اسلامی، بی سابقه بوده است.

پیش از این گفته می شد که ایران از مذاکره با آژانس برای بهره مندی از ابزار مذاکره ای در چانه زنی با گروه 1+5، استفاده می کند. اما اکنون تهران با انجام دو مذاکره هسته ای در یک روز موافقت کرده و این امر مستلزم ایجاد هماهنگی های بین دو هیات مذاکره کننده از سوی جمهوری اسلامی است.

هرچند خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه 1+5، در مذاکره با ایران در دو بسته جداگانه مطرح می شود، اما در نهایت منشاء مشترکی به نام تلاش برای دستیابی به راهکاری دیپلماتیک در قبال بن بست هسته ای ایران دارند.

آمریکا و متحدانش مدعی تهدید آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران هستند، حال آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با روی کار آمدن یوکیا آمانو به عنوان مدیر کل، خط مشی تندتری را در قبال ایران دنبال کرده و ادعا می کند، برخی نشانه ها حاکی از ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای ایران است.

 

آمریکا و 3 متحدش در آنسوی آتلانتیک و دو عضو دائم شورای امنیت یعنی چین و روسیه  در غالب گروه 1+5، خواستار محدودیت فعالیت های غنی سازی با خلوص بالا در ایران هستند. به گفته مقامات تهران، این محدودیت ها به گونه ای است که در عمل با تعطیلی سایت فوردو در نزدیکی قم، تفاوتی ندارد. از سوی دیگر این گروه می خواهد نظارت کامل و گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر فعالیت های هسته ای ایران وجود داشته باشد.

در صورتی که این اقدامات اعتمادساز از سوی تهران انجام شود، تعدیل برخی تحریم ها پیش رو خواهد بود.

از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به پارچین است. سایتی نظامی که در جنوب شرق تهران واقع شده و آژانس بر اساس تصاویر ماهواره ای ادعا می کند در آن آزمایش های هسته ای انجام شده است. مقامات آژانس می گویند علاوه بر دسترسی به این سایت ، می خواهند با افراد مورد نظر مصاحبه کنند و همچنین اسناد مورد نیاز را در اختیار داشته باشند.

اما همانگونه که تهران به هیچ یک از درخواست های 1+5 ، پاسخ مثبت نداد، پس از 9 دور مذاکره با آژانس از سال 2011 تا کنون نیز هنوز به بازرسان اجازه ورود به پارچین را نداده است.

در چنین شرایطی، مذاکره با آژانس و ملاقات جلیلی با اشتون، در یک روز برنامه ریزی شده و انجام دو نشست مهم در دو شهر یکی در همسایگی ایران  و دیگری در اروپا، کانون توجه ها را به روز 25 اردیبهشت متمایل کرده است.

تاریخ این نشست ها دقیقا یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران تعیین شده و نمی توان گفت ملاقات ها در وین و استانبول به طور اتفاقی در یک روز انجام می شوند.

شاید تمایل تهران به نشان دادن پویایی در مذاکره هسته ای در حالی که از سوی جوامع غربی به وقت کشی متهم می شود، یکی از دلایل این مذاکرات همزمان باشد. به این ترتیب تهران نشان می دهد در حالی که رئیس شورای عالی امنیت ملی به عنوان مسئول مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، در استانبول سرگرم مذاکره است، هیاتی دیگر در وین بعد دیگری از پرونده هسته ای را به بحث گذاشته اند.

اما حتی در خوش بینانه ترین حالت نیز نمی توان امیدوار بود مذاکره در وین یا استانبول معجزه ای باشد که همگان در یک دهه گذشته در انتظار آن بودند.

انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران، موضوعی نیست که بتوان بار آن را بر مذاکرات هسته ای آتی در وین و استانبول نادیده گرفت. به همان اندازه که ایران در انتظار نتیجه این انتخابات است، مقامات غربی و به ویژه مقامات آمریکایی نیز می خواهند دستاورد انتخابات را مشاهده کرده و سپس با تحلیل نتیجه، گزینه های موجود را مشخص کنند.

هرچند علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه می گوید، انتخابات تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد، اما به نظر نمی رسد اختیار یک نه یا بله خیلی بلند در پرونده هسته ای به دولتی سپرده شود که کمتر از 3 ماه از عمرش باقی مانده است.

به این ترتیب محتمل ترین نتیجه ملاقات جلیلی و اشتون در استانبول، این است که با مثبت خواندن روند گفت و گو ها بار دیگر توپ در زمین معاونان بیفتد تا تاریخ مذاکرات بعدی ایران و گروه 1+5، را تعیین کنند. مذاکراتی که انتظار نمی رود تا زمانی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، انجام شود.

احتمالا هیات های هسته ای ایران و آژانس نیز مانند 9 دور مذاکره قبلی پس از خروج از سالن مذاکرات، گفت و گو ها را سازنده خوانده و توافق را در دسترس توصیف می کنند.سپس همه در وین، استانبول، تهران و دیگر نقاط جهان به انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهند نشست./دیپلماسی ایرانی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات بی سابقه ایران وامریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعمال فشار اسرائیل بر 1+5 : شکست مذاکرات هسته ای با ایران را اعلام کند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اعمال فشار اسرائیل بر 1+5 : شکست مذاکرات هسته ای با ایران را اعلام کند

باید مهلت حداکثر سه هفته ای برای ایران اعلام کرد تا در غیر این صورت تحریم های اقتصادی علیه تهران را ادامه داد. ایران ثابت کرده است که اگر به شدت نیازمند تصمیم گیری باشد قادر به تغییر سیاست های خود خواهد بود.معاون وزیر امور خارجه اسرائیل از جامعه جهانی خواست شکست تلاش های دیلپماتیک درباره پرونده هسته ای ایران را اعلام کنند.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری النشره لبنان، "دانی ایالون" از جامعه جهانی خواست شکست تلاش های دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای ایران را اعلام کنند تا تهران را به عقب نشینی از برنامه هسته ای اش وادار کنند.

ایالون در مصاحبه رادیویی افزود: باید به ایران توضیح داد صبر جامعه جهانی به پایان رسید و اگر به برنامه هسته ای اش ادامه دهد نه تنها اسرائیل بلکه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ، آمریکا و دیگر طرف ها، همه گزینه ها را روی میز خواهند داشت.

وی در پاسخ به سؤالی نیز گفت: باید مهلت حداکثر سه هفته ای برای ایران اعلام کرد تا در غیر این صورت تحریم های اقتصادی علیه تهران را ادامه داد. ایران ثابت کرده است که اگر به شدت نیازمند تصمیم گیری باشد قادر به تغییر سیاست های خود خواهد بود.

در همین حال پایگاه خبری ایلاف هم نوشت: منابع آگاه در کابینه اسرائیل گفته اند این رژیم تلاش می کند کشورهای بزرگ را به اعلام شکست مذاکرات هسته ای با ایران قانع کند چرا که در این صورت ایران درک خواهد کرد "زمان تعیین کننده" فرا رسیده است.

رادیو اسرائیل به نقل از منابع آگاه اضافه کرد: این اقدام، پیامی به تهران است یعنی اینکه صبر جامعه جهانی در حال به پایان رسیدن است و ایرانی ها باید خود به تنهایی مسئولیت قرار دادن کشورشان در معرض خطر را باید برعهده بگیرند.

در همین حال سخنگوی اشتون هم گفت: توافقی درباره مکان برگزاری مذاکرات هسته ای بعدی میان ایران و 1+5 به وجود نیامده است.

"مایا کوسیانیچ" سخنگوی کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایتالیا از تایید تا تکذیب خبرها درباره برگزاری نشست بعدی مذاکرات ایران و 1+5  در شهر استانبول خودداری کرد و گفت: تماس ها همچنان ادامه دارد تا درباره زمان و مکان نشست بعدی مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون سران هیئت های ایران و 1+5 توافق ایجاد شود.

5+1 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) به علاوه آلمان است که سلسله مذاکراتی را با ایران درباره مسئله هسته ای این کشور برگزار کرده است./عصرایران