اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتصال ۷۷۷ شهر و روستای جدید به شبکه گاز



 

 

اتصال ۷۷۷ شهر و روستای جدید به شبکه گاز

 

 

معاون وزیر نفت از افزایش تولید گاز مایع ایران با راه اندازی یک طرح جدید در پالایشگاه فجر جم خبر داد و گفت: در هفته دولت ۷۷۷ شهر و روستای جدید به شبکه ملی گاز متصل می شوند.

جواد اوجی در گفتگو با مهر در تشریح راه اندازی ۲ طرح بزرگ صنعت گاز ایران در هفته دولت با تاکید بر اینکه برای نخستین بار در سطح خاورمیانه پروژه ذخیره سازی گاز در مخزن زیر زمینی سراجه قم راه اندازی خواهد شد، گفت: در حال حاضر یک ردیف از توربوکمپرسورهای گازی این طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه از هفته جاری تزریق گاز به این مخزن زیر زمینی آغاز شده است، تصریح کرد: به تدریج حجم تزریق گاز طبیعی به مخزن سراجه قم افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه هدف از راه اندازی فاز اول ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم تزریق روزانه ۷.۳ میلیون متر مکعب گاز در فصول گرم سال و برداشت روزانه ۹.۸ میلیون متر مکعب گاز در ۵ ماهه پایانی سال است، اظهار داشت: مخزن سراجه قم از ظرفیت ذخیره سازی ۱.۲ میلیارد متر مکعب در فاز یک و ۳.۳ میلیارد متر مکعب در فاز دوم برخوردار است.

بزرگترین پروژه گاز مایع ایران راه اندازی می شود

این مقام مسئول در ادامه از راه اندازی طرح استحصال گاز مایع (LPG) پالایشگاه فجرجم در هفته دولت خبر داد و افزود: این طرح از ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن گاز مایع برخوردار است.

وی پیشتر با یادآوری اینکه برای اجرای این طرح گازی بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است، گفته بود: با راه اندازی این طرح در کوتاه ترین زمان سرمایه گذایر انجام شده بازگشت داده می شود.

به گزارش مهر، در پروژه تولید گاز مایع پالایشگاه فجرجم سوخت مصرفی ۱۰ دستگاه بویلر ۴۵ و ۶۵ تنی، ۶ دستگاه توربوکمپرسور پروپان، چهار دستگاه توربین برق و کوره های مختلف پالایشگاه را از گازهای متصاعد شده از مایعات گازی تامین خواهد کرد.

وزن تجهیزات مورد استفاده در طرح تولید LPG یکهزار تن است که ۵۶۰ تن سازه فلزی، ۱۱ هزار ۲۵۰ متر مکعب بتن ریزی، ۳۱۰۰ متر لوله کشی و ۴۰ هزار متر کابل کشی دیگر پیش بینی شده در اجرای طرح تولید واحد ال.پی.جی در شرکت پالایش گاز فجرجم است.

پالایشگاه گاز فجر جم در دو فاز طراحی و ساخته شده است و هر فاز این پالایشگاه از چهار ردیف تصفیه گاز تشکیل شده که هر ردیف نیز متشکل از یک واحد شیرین سازی، یک واحد تنظیم نقطه شبنم و یک واحد تبرید پروپان است.

اتصال ۷۷۷ شهر و روستای جدید به شبکه گاز

اوجی همچنین در تشریح مهمترین پروژه های آماده راه اندازی در هفته دولت با بیان اینکه پروژههای گازرسانی به ۱۵ شهر، ۷۶۲ روستا، ۴۲۱ واحد صنعتی، ۸۰ جایگاه عرضه CNG و ۳۷ هزار و ۲۱۲ مسکن مهر در این مدت در مدار بهره برداری قرار می گیرند، گفت: همچنین شهریورماه سالجاری گازرسانی به هشت شهر، ۸۶۰ روستا، ۱۹ جایگاه عرضه CNG و ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر آغاز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در سال جهاد اقتصادی گازرسانی به یکهزار و ۵۰۰ روستا و نزدیک به ۵۰ شهر در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در مجموع امسال حجم طرحهای گازرسانی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه جذب ۹۰۰ هزار مشترک و نصب ۶۰۰ هزار انشعاب جدید گاز از دیگر برنامه های در دست اجرا در سالجاری است، اظهار داشت: در حال حاضر با اجرای بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر خط تغذیه و توزیع و نصب هشت میلیون و ۲۰۰ هزار انشعاب در ۱۰ هزار و ۵۰۰ روستا و ۸۸۰ شهر کشور،۱۷ میلیون و ۳۵۰ هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

جشن گازرسانی به شهرها برگزار می شود

به گزارش مهر، این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه مطابق برنامه زمان بندی تعریف شده تا پایان سال آینده جشن گازرسانی به تمامی شهرهای جلگه ای کشور برگزار می شود، تاکید کرد: بر این اساس تمامی شهرهای استانهای گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و اردبیل تا سال ۱۳۹۱ به شبکه گاز متصل می شوند.

وی در پایان با بیان اینکه سالانه تعدادی از روستاهای کشور تبدیل به شهر و شهرستان می شوند، خاطر نشان کرد: از این رو افزایش تعداد شهرهای کشور منجر به افزایش سح عملیات گازرسانی به شهرها و روستاهای جدید خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه امسال تکمیل و راه اندازی ۶ تاسیسات تقویت فشار گاز و حدود یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله فشار قوی در اولویت قرار دارد، یادآور شد: همچنین همزمان با اجرای طرحهای گازرسانی انجام تعمیرات اساسی و دوره ای پالایشگاهها، خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز هم در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در پایان با تاکید بر اینکه هم اکنون تعمیرات اساسی و دوره ای تاسیسات صنعت گاز حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد، خاطر نشان کرد: همچنین عملیات پیگرانی هوشمند خطوط لوله گاز هم از پیشرفتی ۷۰ درصدی برخوردار است.... /  مصاحبه : خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
کاربرد فیوزهای گاز در تست مجدد شبکه گاز- به اسکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتصال شبکه برق ایران به اروپا



 

اتصال شبکه برق ایران به اروپا

 

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات انجام شده برای اتصال شبکه برق ایران به اروپا و روسیه از کاهش ۳ هزار و ۶۰۰ مگاواتی مصرف روزانه برق پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خبر داد و گفت: در سه دهه گذشته تولید برق ایران از ۷ به ۶۳ هزار مگاوات افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ذبیحی امروز در مراسم آغاز به کار سومین کنفرانس تجهیزات دوار صنایع نفت و نیرو با بیان اینکه در حال حاضر صنایع آب و برق با وجود تمام پیچیدگی های فنی و عملیاتی در ایران به یک سطح پایدار، مطمئن و پیشرفته رسیده است گفت: در حال حاضر ایران با تمامی کشورهای همسایه خود دارای تبادلات برقی است.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه در شرایط فعلی شبکه برق ایران به تمام کشورهای همسایه از مسیر خشکی متصل شده است، تصریح کرد: با مذاکرات انجام گرفته به زودی شبکه برق ایران به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس، شمال آفریقا، اروپا و روسیه هم متصل خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در آینده نزدیک ایران به شاهراه انرژی الکتریکی در سطح منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: بررسی وضعیت توسعه صنعت آب و برق در سه دهه گذشته نشان می دهد که ظرفیت تولید برق از ۷ هزار مگاوات به بیش از ۶۳ هزار مگاوات افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در این سه دهه صنعت آب و برق ایران از یک صنعت صد در صد وارداتی به یک صنعت صد در صد بومی پیشرفت کرده است، بیان کرد: در حال حاضر روند ساخت داخل ماشین آلات دوار و پیچیده همچنین توربین ، توربوکمپرسور و پمپ ها با مشارکت حداکثری متخصصان داخلی انجام می شود.

ذبیحی همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برق ایران در ۶ سال گذشته، بیان کرد: بر این اساس ظرفیت تولید برق ایران در این مدت از ۳۸ به ۶۳ هزار مگاوات افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون پیچیده ترین تکنولوژی های موجود در صنایع آب و برق جهان در داخل کشور بومی سازی شده است، یادآور شد: متخصصان، سازندگان و صنعتگران داخلی با استفاده از روش مهندسی معکوس اقدام به ساخت تجهیزات پیچیده دوار در سطح صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهها می کنند.

این مقام مسئول همچنین در تشریح دستاوردهای اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها در صنعت برق کشور از کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق با اجرای این قانون خبر داد و افزود: به طور معمول در سالهای اخیر پیک مصرف برق کشور در تابستان ها به بیش از ۴۲ هزار مگاوات و در زمستان ها به حدود ۳۰ هزار مگاوات رسیده است.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تبیین کرد: بر این اساس بررسی های مقدماتی نشان می دهد به طور متوسط روزانه حدود ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مصرف برق صرفه جویی شده است.

قائم مقام وزارت نیرو در پایان با اشاره به صرفه جویی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خاطر نشان کرد: این میزان صرفه جویی با کاهش صرفه جویی در مصرف برق توسط مشترکان، کاهش مصرف فرآورده های مختلف نفتی در نیروگاهها و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در سطح کشور حاصل شده است.... /  خبرگزارى مهر