اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتصال "فیبر نوری" به زودی در منازل


موافقتنامه اجرای طرح اتصال فیبرنوری به منازل كشور به‌زودی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می‌شود.

شرق: موافقتنامه اجرای طرح اتصال فیبرنوری به منازل كشور به‌زودی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر می‌شود.

 این موافقتنامه در حالی صادر می‌شود كه هیات دولت در ششم بهمن 89 طرح انتقال فیبرنوری به منازل را تصویب كرد تا با توجه به آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شود با صدور پروانه لازم، فیبرنوری را به در منازل، كارگاه‌ها و مراكز كسب و كار منتقل كند.

این طرح در راستای راه‌اندازی اپراتور چهارم در كشور برای راه‌اندازی شبكه ملی اطلاعات صورت می‌گیرد. گرچه به گفته رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این پروژه در برنامه پنج‌ساله پنجم تكلیف نشده است اما تمامی تلاش این است كه تا قبل از سال 95 اجرایی شود.

 او بیان كرده است با اجرای طرح رساندن فیبرنوری به منازل شبكه دسترسی با سرعت میانگین 10 مگابیت بر ثانیه برای كاربران پیشنهاد داده شده كه این عدد به صورت میانگین مدنظر قرار گرفته است اما بنا به تقاضا این سرعت قابل افزایش خواهد بود. اتصالات باند پهن فیبرنوری به خانه یا همان FTTH، معرف اتصالات كابل فیبرنوری برای اماكن به صورت اختصاصی است كه این سیستم‌ها براساس كابل‌های نوری بوده و توان انتقال انبوهی از اطلاعات به شكل كارآمدتری از قبیل تلفن، ویدیو و داده را در مقایسه با شیوه سنتی كابل‌های مسی دارا هستند.

در طرح اتصال فیبرنوری به منازل امكان ارسال حجم بسیار بالایی از اطلاعات فراهم خواهد شد و می‌توان سرویس‌های نوینی را برای مشتركان شبكه‌های مخابراتی معرفی كرد كه مهم‌ترین آنها ارسال تصویر و سیستم‌های زنده تصویری است.

 با این حال طرح پروژه اتصال فیبر نوری به منازل، در سال 1384 از سوی مسوولان شركت فناوری اطلاعات ایران آغاز شد و با وجود انجام اقدامات اجرایی اولیه پروژه و پایلوت آن، انجام این پروژه به پس از خصوصی‌سازی مخابرات موكول شد.

بعد از خصوصی‌سازی در ابتدای مهرماه سال 89، مسوولان شركت مخابرات از اجرای پروژه اتصال فیبر نوری در استان‌های مازندران و بوشهر به صورت آزمایشی خبر دادند اما رقیب دیگری نیز برای این پروژه پا به عرصه گذاشت و مهدی اخوان‌بهابادی قائم‌مقام وزیر ارتباطات از ورود اپراتور چهارم به منظور اتصال فیبر نوری به منازل خبر داد كه بر اساس آن دسترسی حداقل 20 مگابیتی كاربران به اینترنت از نوع ملی آن فراهم می‌شود.

گرچه در ابتدا شركت مخابرات ایران خود را مدعی اصلی اجرای این پروژه می‌دانست اما خیلی زود خبر ورود كنسرسیوم جدیدی به نام كنسرسیوم ایرانیان‌نت به میان آمد كه قرار است با ترك تشریفات نسبت به اجرای آن اقدام كند.


طرحی مغایر با اصل 44

بر اساس مصوبه هیات دولت، كنسرسیوم «ایران‌نت» مجری اتصال منازل به فیبرنوری خواهد بود كه طبق آن با رعایت اصل 44 قانون اساسی، سهم دولت در این زمینه 20 درصد اعلام و مقرر شد مابقی این سهم به شركت‌ها و موسسات بزرگی كه در این‌باره سابقه فعالیت دارند و می‌توانند سرمایه‌گذاری كنند، واگذار شود.

در حالی اعضای این كنسرسیوم را شركت ارتباطات زیرساخت، شهرداری، سازمان بازنشستگان نیروهای مسلح و دیگر نهادها تشكیل می‌دهد كه پیش از این علی لاریجانی رییس مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد مشاركت دولت در راه‌اندازی كنسرسیوم ایران‌نت مجری پروژه اتصال فیبر نوری به منازل را غیرقانونی دانست.

لاریجانی با استناد به چند ایراد قانونی، مصوبه دولت درخصوص واگذاری اپراتور چهارم به كنسرسیوم «ایران‌نت» را غیرقانونی خواند و اعلام كرد: مصوبه دولت مبنی بر تجویز مشاركت دولت با كنسرسیوم «ایران‌نت»، مغایر قانون است. در بخشی از این نامه آمده است، موجب ماده (79) قانون محاسبات عمومی كشور مصوب 1386، «معاملات وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی به جز موارد مستثنا شده در بندهای پانزده‌گانه (15) ذیل ماده (79) حسب مورد باید از طریق مناقصه یا مزایده باشد»، علیهذا، صدر مصوبه از این حیث كه اعطای پروانه اجرا و بهره‌برداری از شبكه انتقال داده و دسترسی نوری را به كنسرسیوم خدمات ارتباطی و الكترونیكی ایران‌نت، بدون آنكه موضوع قرارداد، مشمول مستثنیات مذكور در ماده (79) قانون باشد از طریق
ترك تشریفات مزایده، تجویز می‌نماید، مغایر قانون است.

 در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به «مهر» از رفع ایرادات قانونی در واگذاری اپراتور فیبرنوری كشور به كنسرسیوم «ایران‌نت» خبر داده و گفته بود ایراداتی كه به این مصوبه وارد شد بعضا در نوع نوشتار بوده كه توسط دولت برطرف شده و به زودی به استحضار مجلس می‌رسد.


در عین حال مسوولان شركت مخابرات ایران نیز نسبت به راه‌اندازی این پروژه اعلام آمادگی كرده و بیان كردند شركت مخابرات ایران با وضعیت موجود شبكه فیبرنوری می‌تواند این پروژه را تامین كند.

به گفته
سید مصطفی سیدهاشمی مخابرات در توسعه فیبرنوری به شدت فعال است و این شبكه در شهرستان‌ها نیز در حال گسترش است به نحوی كه هم‌اكنون تمامی منطقه عسلویه تحت پوشش فیبرنوری قرار دارد و در هیچ جای این منطقه از سیم مسی برای ارتباطات استفاده نشده است.

 نایب‌رییس هیات مدیره شركت مخابرات ایران به سرمایه‌گذاری كلان مخابرات در بحث شبكه فیبرنوری پرداخته و ادامه می‌دهد: با وجود این زیرساخت‌ها دیگر نیازی به تعریف اپراتور چهارم فیبرنوری نیست.

 با این حال در حال حاضر علاوه بر شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی خدمات فیبر نوری در كشور است، سازمان‌های دیگری نیز وجود دارند كه از شبكه فیبر نوری برای انجام امور ارتباطی خود استفاده می‌كنند از جمله شركت مخابرات ایران، شركت‌های مخابرات استانی، راه‌آهن، صدا و سیما، نیروی انتظامی و سازمان‌های دیگری كه در میان آنها شركت مخابرات ایران از 85 هزار كیلومتر، راه‌آهن از 10 هزار كیلومتر، وزارت نیرو از 14 هزار كیلومتر و شركت ارتباطات زیرساخت از 70 هزار كیلومتر فیبر نوری برخوردارند.


ویدیو مرتبط :
اتصال مکانیکی فیبر نوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام زمان اجرای اتصال فیبر نوری به منازل


روانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های انتقال داده نوری و اتصال دسترسی کاربران از طریق شبکه فیبرنوری بزودی صادر می‌شود و به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات اپراتور فیبرنوری کشور تا یک سال آینده باید فاز نخست اتصال منازل به شبکه فیبرنوری را اجرایی کند.

خبرگزاری مهر: پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های انتقال داده نوری و اتصال دسترسی کاربران از طریق شبکه فیبرنوری بزودی صادر می‌شود و به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات اپراتور فیبرنوری کشور تا یک سال آینده باید فاز نخست اتصال منازل به شبکه فیبرنوری را اجرایی کند.

اصول حاکم بر پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های انتقال داده نوری و دسترسی کاربران به اینترنت با استفاده از فیبرنوری در جلسات 130 و 137 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید و موافقتنامه ایجاد این شبکه میان سازمان تنظیم مقررات و نمایندگان شرکت خدماتی ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت امضاء شد.

براین اساس سازمان صدا و سیما، شهرداری، وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان و شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان اعضای کنسرسیوم ایرانیان نت و مالک اپراتور چهارم ارتباطات کشور انتخاب شدند.
 
لطف الله سبوحی - معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری منازل و زمان تحویل ضمانت نامه پرداخت حق الامتیاز این پروژه اظهار داشت: اصول کلی این پروژه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده و پس از تحویل ضمانت نامه پرداخت حق الامتیاز، پروانه آغاز به کار این پروژه صادر خواهد ‌شد.
 
وی با بیان اینکه کنسرسیوم ایرانیان نت باید مبلغ 50 میلیارد تومان را به عنوان حق الامتیاز پروانه پرداخت کند تا این قرارداد شکل اجرایی به خود گیرد، ادامه داد: براساس ابلاغیه ای که به کنسرسیوم ایرانیان نت ارائه شده است این اپراتور باید ضمانت نامه ای برای پرداخت حق الامتیاز پروانه ارائه دهد تا پروانه فعالیت صادر شود و پس از حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ صدور پروانه زمان خواهد داشت تا نسبت به پرداخت مبلغ حق‌الامتیاز آن اقدام کند.
 
سبوحی با بیان اینکه این موضوع به کنسرسیوم ایرانیان نت ابلاغ شده و بزودی این اپراتور ضمانت نامه لازم را ارائه می دهد، گفت: پس از این مرحله پروانه فعالیت صادر می‌شود و تعهدات اجرایی و مالی پروانه نیز از این تاریخ مورد محاسبه قرار می گیرد.
 
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به زمان بندی درنظر گرفته شده برای پروژه اتصال منازل به شبکه فیبرنوری و تعهدات اجرایی آن تاکید کرد: این اپراتور از زمان لازم الاجرا شدن پروانه که همان زمان پرداخت حق امتیاز است به مدت یک سال زمان دارد که شبکه خود را راه اندازی کند و از سال دوم فعالیت خود، باید واگذاری ها را آغاز و نسبت به ارائه سرویس به کاربران اقدام کند.
 
سبوحی با اشاره به تعهدات اجرایی این اپراتور برای دایری پورتهای فیبرنوری گفت: اپراتور فیبرنوری ملزم است که در سال دوم فعالیت خود یک میلیون پورت پرسرعت، در سال سوم 3 میلیون پورت و تا پایان سال هشتم تعداد 6 میلیون و 870 هزار پورت فیبرنوری برای اتصال منازل به اینترنت پرسرعت منصوب کند.
 
وی با بیان اینکه برای این اپراتور نیز دوره حفاظت قائل شده ایم و در مدت زمان ایجاد این شبکه پروانه مشابه ای صادر نخواهد شد، گفت: اما برای ارائه خدمات روی این شبکه محدودیتی وجود نحواهد داشت و ارائه خدمات، انحصاری این اپراتور نخواهد بود؛ به این معنی که اپراتورها و شرکتهای دیگر هم می توانند در قالب قرارداد حق استفاده از این شبکه، خدمات خود را روی آن ارائه کنند.
 
منظور از پورت دسترسی، امکان ایجاد دسترسی به اینترنت برای کاربر نهایی با حداقل سرعت 20 مگابیت بر ثانیه و قابل توسعه تا 100 مگابیت بر ثانیه است.