اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

اتحادیه عرب هم نظام اسد را متهم کرد/تاکید بر صدور قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه



مسئول حملات شیمیایی به سوریه,استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه,سلاح‌های شیمیایی

اتحادیه عرب هم نظام اسد را متهم کرد/تاکید بر صدور قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

اتحادیه عرب در نشستی فوق‌العاده مدعی شد، دولت سوریه مسوول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب روز سه‌شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را در خصوص سوریه برگزار کردند.
در این نشست که در مقر اتحادیه عرب برگزار شد حاضران مدعی شدند که نظام سوریه مسوول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ریف دمشق است.

اتحادیه عرب همچنین در بیانیه‌ای جنایتی را که در غوطه شرقی در دمشق رخ داد به شدت محکوم و اعلام کرد که این اقدام نقض آشکار اصول اخلاقی، بشری و قوانین بین‌المللی است.
علاوه بر این اتحادیه عرب اعلام کرد: تا موعد برگزاری نشست وزیران خارجه عرب که قرار است هفته آتی برگزار شود این نشست همچنان ادامه دارد.

در پایان این نشست اتحادیه عرب از مراجع بین‌المللی و نهادهای ذیربط خواست عاملان جنایت‌های سوریه را مجازات کند.
این اتحادیه با تاکید بر اینکه از ملت سوریه حمایت همه جانبه می‌کند از جامعه جهانی خواست به مسوولیت‌های خود در قبال سوریه عمل کرده و اختلافات خود در این خصوص را کنار بگذارد.

قرار است نمایندگان دائم اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده خود را به منظور تحولات سوریه و آماده کردن زمینه نشست وزیران خارجه این اتحادیه که قرار است روز سه‌شنبه آینده برگزار شود، ادامه دهند.
بر اساس بیانیه اتحادیه عرب ادعا شده که نظام سوریه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی ممنوعه ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشته است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز چهار محور اصلی را برای بررسی و تعامل با بحران سوریه و حوادث غوطه شرقی دمشق مشخص کرده و از جامعه جهانی خواست به مسوولیت‌های سیاسی، قضایی، اخلاقی و انسانی خود در قبال حوادث غوطه دمشق عمل کند.
العربی علاوه بر این ایجاد مسیرهایی امن برای اعزام کاروان‌های کمک‌رسان و تیم کارشناسان تسلیحاتی تاکید کرد.

وی همچنین با محکوم کردن حادثه شهر غوطه خواهان حمایت بیشتر از ملت سوریه شد.
منابع آگاه در اتحادیه عرب اعلام کردند که کشور الجزایر در خصوص بند مربوط به رفتن به شورای امنیت موضعی محافظه‌کارانه اتخاذ و عراق نیز با رای‌گیری درباره این بند مخالفت کرد، این در حالی است که لبنان نسبت به هرگونه تصمیمات سیاست خویشتن‌دارانه را دنبال می‌کند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین بر لزوم درخواست مجدد از شورای امنیت برای صدور قطعنامه الزام‌آور جهت متوقف کردن خشونت‌ها در سراسر سوریه و نظارت بر اجرای آتش‌بس تا زمان فراهم شدن زمینه مناسب برای برگزاری ژنو 2 تاکید کرد.

از جمله دیگر پیشنهادات نبیل العربی در این نشست فوق‌العاده تلاش برای توافق سریع‌تر درباره مقدمات کنفرانس ژنو 2 و درخواست نهادهای سازمان ملل و همه گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذیربط برای فراهم کردن زمینه حمایت از ناظران سازمان ملل در انجام تحقیقاتشان در سریع‌تر زمان ممکن بود.

العربی همچنین درباره پیامدها و خطرات استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه علیه غیرنظامیان صحبت کرد و گفت: نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب تا نشست وزیران خارجه با هدف بررسی آخرین تحولات سوریه ادامه دارد.

وی در ادامه عنوان داشت: جنایت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و گاز‌های سمی جنایتی است که مربوط به حوزه اختصاصی دادگاه کیفری بین‌الملل می‌شود چرا که نوعی کشتار جمعی و جنایتی ضدبشری است و عاملان آن باید به دادگاه کیفری ارجاع داده شوند.

العربی در پایان تاکید کرد: می‌خواهم اعلام کنم که استفاده از سلاح‌های شیمیایی یکی از اموری است که شورای امنیت باید در آن به تبادل نظر و بررسی بپردازد و اقدامات لازم را اتخاذ کند. علاوه بر آن این مساله جزو حوزه اختصاصی دادگاه کیفری است و عاملان آن باید در این دادگاه محاکمه شوند./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های عراقچی درباره قطعنامه شورای امنیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز از توافق چین و آمریکا برای صدور قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت درباره سوریه خبر داد



قطعنامه چین و آمریکا  درباره سوریه,جان کری

رویترز از توافق چین و آمریکا برای صدور قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت درباره سوریه خبر داد

چین و آمریکا درباره ضرورت صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور در شورای امنیت سازمان ملل درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه توافق کردند.

 آمریکا و چین تا اندازه زیادی درباره صدور یک قطعنامه الزام‌آور برای امحا سلاح‌های شیمیایی سوریه موافقت کرده‌اند.

این خبر را یک مقام بلندپایه آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کرده و افزوده که دو کشور توافق کرده‌اند تمامی 15 عضو این شورا باید به سرعت بر اساس چنین قطعنامه‌ای عمل کنند.

این مقام آمریکایی پس از دیدار جان کری، وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی، وزیر خارجه چین این خبر را اعلام کرده است./فارس