اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابوترابی: مجلس تعامل بالایی با دولت دارد


نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجلس در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی، اجتماعی، حوزه سلامت، مذاکرات هسته ای و تایید وزیران کابینه تعامل بالایی با دولت داشته است.

خبرگزاری ایرنا: نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجلس در حوزه های مختلف به ویژه اقتصادی، اجتماعی، حوزه سلامت، مذاکرات هسته ای و تایید وزیران کابینه تعامل بالایی با دولت داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری افزود: مجلس همواره همراه دولت بوده و تلاش کرده مسیر را برای توسعه اقتصادی واجتماعی کشور فراهم کند.

وی اظهار کرد: مجلس در رای اعتماد به وزیران کابینه نیز سعی کرد با تعامل بالا، وزیران با رای قاطع انتخاب شوند.

وی بخش اقتصاد را یکی از دغدغه های مشترک دولت و مجلس دانست و گفت: مجلس تلاش کرده در این زمینه بالاترین سطح همکاری را با دولت داشته باشد. تقدیم لایحه بودجه سال 93 یکی از اولین کارهای دولت بود که در وقت قانونی به مجلس ارایه شد و نمایندگان نیز در این خصوص بیشترین تعامل را با دولت داشتند.

ابوترابی فرد ادامه داد: بودجه سال 93 از شفافیت بسیار بالایی برخوردار بود، در این راستا به یاری دولت شتافتیم و چند اقدام کلیدی در مجلس صورت گرفت و در موضوع هدفمندی یارانه ها با دولت به یک نظر مشترک رسیدیم.

وی به حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در این حوزه مجلس به یاری دولت شتافت و بودجه بهداشت و درمان را به صورت معناداری ارتقا داد.

نایب رییس اول مجلس ادامه داد: 2 هزار و 800 میلیارد تومانی که با تصویب یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه اختصاص یافت، قدم بزرگی در راستای بهبود وضعیت بهداشت و سلامت توسط نمایندگان مجلس برداشته شد.

وی گفت: در راستای حل معضلات بنگاه های اقتصادی، بدهی دولت به برخی بنگاه ها و شرکت های فعال تصمیمات خوبی از سوی مجلس گرفته شد.

ابوترابی فرد ادامه داد: در بحث مذاکرات هسته ای نیز همین رویکرد در مجلس دنبال شده است؛ مجلس دولت را یاری کرده تا در موضع اقتدار قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما علاوه بر حمایت از تیم مذاکره کننده در مقابل زیاده خواهی های آمریکا و هر یک از اعضای گروه 1+5 با قدرت ایستاده ایم، گفت: اجازه زیاده خواهی و زیاده گویی را به آنان نداده ایم و راه را برای موفقیت دولت و نظام هموار کرده ایم.

نایب رییس مجلس در ادامه به بحث تفکیک احکام بودجه از موضوع ردیف ها و جداول بودجه اشاره کرد و گفت: در بودجه همواره احکامی داریم که رنگ بودجه ندارند و هر سال تکرار می شوند، اما در حقیقت یک حکم ثابت هستند.

وی گفت: مجلس در طرحی، تلاش کرده به نظام بودجه ریزی کشور کمک کند و راه را برای یک بودجه روشن با کارایی بالا فراهم سازد.

ابوترابی فرد بار دیگر به تامین بودجه نظام سلامت اشاره کرد و گفت: بودجه سلامت نباید هر سال در زمان ارایه بودجه مورد بحث قرار بگیرد بلکه نیاز به بودجه پایدار و دائمی دارد.

به گفته وی، از این موارد در بودجه سالانه زیاد دیده می شد که مجلس تلاش کرد آن را از بحث هرساله جدا کند.

وی گفت: اختصاص یک درصد از مالیات برارزش افزوده برای حوزه سلامت، یکی از اقدامات مثبت مجلس با این رویکرد بود تا دیگر نیازی به بحث در خصوص این حوزه در بودجه سالانه نباشد.

وی در مورد طرح مسکن مهر و تصمیم نمایندگان در این خصوص گفت: اگر در گذشته با تورم کمرشکن روبه رو شدیم به این دلیل بود که تصمیمات نادرستی گرفته شد، خوشبختانه دولت یازدهم تلاش کرده است نقدینگی در جامعه و تورم ناشی از آن را کنترل کند هر چند که ما نقدهایی به عملکرد دولت در این بخش داریم.

وی گفت: با این وجود مجلس همراه دولت است تا نقدینگی در جامعه و تورم به صورت جدی مدیریت شود.

وی گفت: باید در حوزه مسکن اگر نیاز به منابع است، شرایطی را رقم نزنیم تا با تامین منابع با رشد تورم و نقدینگی روبه رو شویم، اتفاقی که یک بار تجربه شد البته باید مسئله مسکن مهر نیز توسط دولت مدیریت شود.

نایب رییس اول مجلس در ادامه از مردم نقاط مختلف ایران خواست ضمن مطالعه سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف، در دیدار با نمایندگان حوزه های انتخابیه خود، پیگیر برنامه های نمایندگان مجلس در خصوص چگونگی تحقق سیاست های کلان باشند.

وی گفت: مردم باید از نمایندگان خواسته های ملی داشته باشند و در جریان برنامه ها و اقدامات آنان در این حوزه ها قرار گیرند.


ویدیو مرتبط :
60 ثانیه: تعامل خوب مجلس و دولت نفس BBC را به شماره انداخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سایه دولت احمدی نژاد بر رفتار مجلس؛ فرافکنی به جای تعامل



اخبار,اخبار سیاسی,دولت و مجلس

 

اخبار سیاسی - رفتارهایی که نه تعاملی که تفابلی است
سایه دولت احمدی نژاد بر رفتار مجلس؛ فرافکنی به جای تعامل

نمایندگان لازم است مشخص کنند که انتقادات حاشیه ای و تکیه بر کلید واژه هایی چون فتنه از اساس چه دردی را از حال و آینده مشکلات کشور دوا می کند و از سوی دیگر این نکته را مشخص کنند که در فاز ایجابی چه راهبردها و چه راهکارهایی برای حل و فصل مشکلات و کمک به دولت منتخب اکثریت ملت دارند

بی گمان در همیشه و در همه حال "سلبی" سخن گفتن امر سهل و آسانی است در برابر طرح موضوع از بعد ایجابی و ارائه راهکار و راه حل برای حل ابژه های مختلف و مبتلابهی در زمینه های متعدد و متکثر.
 
مثال عامیانه این موضوع آنست که انهدام یک ساختمان بیست طبقه در کسری از دقیقه ممکن و میسر است اما بنا نمودن این سازه به شکلی منسجم و قوام یافته نیازمند برنامه ریزی و کار عملی چند ساله است.

حال این موضوع را به روابط دولت و مجلس و انتقاداتی تعمیم می دهیم که بیشتر از آنکه به متن وبطن موضوعات معطوف بوده و در راستای هم افزایی پیرامون رتق و فتق امور باشد درراستای مجادله لفظی و کلامی به منصه ظهور می رسد و بجای آنکه باری را از روی دوش دولت بردارد، بار و اصطکاک مضاعفی را بر چرخ دهنده های قوه مجریه می افزاید.

ترسیم و تبیین نوع رفتارورزی مجلس در قبال دولت یازدهم بی گمان نمی تواند بدور از عقبه ای باشد که در روابط پیشین میان دولتین نهم و دهم با مجالس هشتم و نهم و همچنین حوادث مهمی که در چند سال اخیر در صحنه سیاسی به منصه ظهور رسیده و اثرات و تبعات خود بر ساختار روابط قوا را بر جای گذاشته است، اندازه گیری و تحلیل شود.

مختصر و مفید آنکه آبشخور فکری و نظری مجلس اصوگرا و دولت مستظهر به حمایت آنان یکسان و همسو بوده و این همنوایی منجر به ظهور رفتارورزی های خاصی شد. مجلسی ها لااقل در طول هفت سال از عمر دولت محمود احمدی نژاد نقش حمایتی بی چون و چرا و دفاع از عملکردهای دولت را در پیش گرفتند، این در حالی بود که کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف در همان بدو کار نسبت به سیاست های اتخاذ شده و عملکردهای دولت احمدی نژاد انذارها و اخطارهای متعددی را مبذول داشتند اما مجلسی ها چندان وقعی به این انتقادات ندادند و با اعلام حمایت هایشان دولت را جری تر به پیش برد برنامه هایش کردند. در واقع مجلس یکی از دو کارویژه اساسی خود یعنی " نظارت" را چندان مورد امتنان قرار نداد.

با انتخابات سال 88 و حوادث پیرامونی آن اگر هم انتقاد از سوی برخی نمایندگان طرح و ارائه می شد آنان با ارجاع به خطیر بودن شرایط و تاکید بر دو قطبی ایجاد شده به سکوت و حذر از طرح صریح انتقادات شان دعوت می شدند.

اینچنین شد که موضوع " فتنه 88" جان مایه کلامی آن دوران و حتی فضای کنونی است چرا که تندروهای مجلس با تمرکز روی این کلید واژه قصد القای خطر بیرونی برای انسجام درونی اصولگرایان را دارند و تنها دستمایه همین ارجاع به فتنه است برای جلب هم افزایی درون گفتمانی.

 

نکته کلیدی در این میانه آنست که با حمایت های بی سابقه از دولت قبل بخش عمده ای از نقصان های فعلی به پای مجلس نوشته می شود و آنان اگر بخواهند به انتقاد اصولی از روندها طی شده بپردازند باید در وهله اول به خود انتقاد کنند و اینچنین است که با طرح موضوع حاشیه ای فتنه اذهان را به سمت و سوی زاویه بیرونی معطوف می کنند.

 ازسوی دیگر خلق حماسه 24 خرداد و برآمدن دولت تدبیر و امید چیزی نبود که بخش عمده ای از اصولگرایان آن را انتظار داشته باشند. یادمان باشد که نمایندگان مجلس در حمایت از چهار کاندیدای اصولگرای انتخابات طومارهای پر و پیمانی را توشیح کردند تا بدانجا که آمار مجموع امضاها به بیش از دو برابر مجموع نمایندگان رسید!. بدیهی است که در چنین فضایی رایی مخالف به جناح مقابل از سوی مردم، شوک عدم پذیرش بار روانی رابرای بخش عمده ای از نمایندگان ایجاد کرد و مع الاسف به جای آنکه نگاه فرا جناحی و ملی در مواجهه با این نکته لحاظ شود و به افق پیش رو نگریسته شود با بحث های حاشیه ای و ارجاع به اتفاقات ناخوشایند پیشین عده ای در راستای تعمیق گسست ها میان دو قوه هستند.
 
نکته جالب توجه آنکه مجلسی که در طول هفت سال بطور تمام عیار از دولت حمایت کرد و پس از آن در سال آخر عمر دولت انتقادات اش را در برابردولت مطرح ساخت و به یک وضعیت چالشی رهنمون شد، عین این رفتار پسین و این استراتژی آخرین را در برابر دولت تدبیر و امید به کار می گیرد در حالیکه: از اساس نوع عملکردها، نگرش ها و سیاست های اعلامی دولت فعلی متمایز از دولت قبل است، مجلس لااقل هفت سال با دولت قبل مماشات کرد اما از همین اولین گام در برابر دولت فعلی به موضع گیری می پردازد، کارشناسان و عموم مردم نظر مساعدی به رویکردهای دولت تازه دارند و آرامش و ثبات چند صباح اخیر نشانه بارزی بر این نکته است اما مجلس فرصت و مجال برای حرکت دولت نداده و انتقاد را بی محابا شروع کرده است، این دولت میراث دار شرایط نامساعد است و نیاز به همراهی همه اضلاع ساخت قدرت برای برون رفت از شرایط  موجود دارد اما به جای همسویی ارجاع به چالش های پیشین و مشوش کردن فضای همپوشانی توسط برخی نمایندگان پی گرفته می شود.

 ازطرف دیگر تندروها که حیات سیاسی شان در گرو تند شدن و رادیکاله شدن فضاست با کوبیدن بر طبل انشقاق های گذشته سعی در تغییر گفتمان اعتدالی دولت و تغییر مسیر آن دارند تا زمینه برای عرض اندام داشته باشند. البته ایرادات ساختاری همچون مرجح دانستن نگاه منطقه ای و محلی بر نگاه ملی و توسعه ای نیز از دیگر عوامل چالش میان دولت و مجلس در چند صباح اخیر شده است که این نکته هم به نوعی زاییده عملکردهای دولت پیشین است که نگته کلان نگرانه و فرا منطقه ای و کارشناسانه را مجال طرح و عرضه ندارد.

در پایان همانگونه که در ابتدا اشاره شد نمایندگان لازم است مشخص کنند که انتقادات حاشیه ای و تکیه بر کلید واژه هایی چون فتنه از اساس چه دردی را از حال و آینده مشکلات کشور دوا می کند و از سوی دیگر این نکته را مشخص کنند که در فاز ایجابی چه راهبردها و چه راهکارهایی برای حل و فصل مشکلات و کمک به دولت منتخب اکثریت ملت دارند.

اخبار سیاسی  -خردادنیوز