اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در نتایج دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,دور جدید مذاکرات ایران و آژانس

 
 اخبار سیاست خارجی - ابهام در نتایج دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ابهام در نتایج دور جدید گفت و گوهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، سخنان رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس «سیکا» در چین، احتمال فرستاده شدن ناظرانی از ایران برای انتخابات سوریه، تأکید ایران بر ضرورت آزادی دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن و بازتاب سخنان سردار فیروزآبادی درباره رسانه ها و دولت، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش تابناک ، موضوع برگزاری دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد آژانس در گفت و گوهای روز گذشته خود با ایران، خواستار پیشرفت روند بازرسی ها از فعالیت های هسته ای ایران شده، اما هنوز مشخص نیست که آیا دو طرف بر سر این موضوع پیشرفتی داشته اند یا خیر. سخنگوی آژانس ضمن تأیید برگزاری این گفت و گوها در تهران، اظهار داشته که این نهاد قصد ندارد درباره نتیجه این دور از گفت و گوها بیانیه ای صادر کند. گفته می شود بحث درباره چاشنی های انفجاری از جمله مباحث مطرح در این گفت و گوها بوده است.

سفر رئیس جمهور ایران به چین و اظهارات وی در حاشیه اجلاس امنیتی آسیا، از جمله دیگر موضوعاتی است که در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشته است. سایت تلویزیون دولتی چین (CCTV) ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد به گفته رئیس جمهور ایران، اجلاس جدید امنیت آسیا (سیکا) برای ایران دارای اهمیت است و دلیل این اهمیت نیز نقش چشمگیر این اجلاس در شکل دهی به صلح جهانی می باشد. این سایت همچنین اشاره می کند که روحانی در جریان سفر خود به شانگهای برای شرکت در این اجلاس، بر اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران و چین نیز تأکید کرده است.

در میان اخبار منطقه ای، روزنامه «گالف تودی» از احتمال ارسال ناظرانی از سوی ایران برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری در سوریه خبر داده است. این روزنامه به نقل از وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می نویسد احتمال دارد ایران ناظرانی را برای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری سوریه به این کشور بفرستد. در این مطلب به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران آمده است: «فرستادن ناظران در دستور کار قرار دارد و ما در حال بررسی آن هستیم». گالف تودی اشاره می کند که روز یکشنبه، رئیس مجلس سوریه از مجالس 13 کشور درخواست کرده بود ناظرانی را به سوریه بفرستند.

تأکید ایران بر ضرورت آزادی هرچه سریعتر دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «ترند» قرار گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران در حاشیه رایزنی با مقامات امنیتی و همچنین وزیر خارجه یمن، خواستار آزادی دیپلمات مذکور شده است. در این دیدارها، امیرعبداللهیان درباره موضوعات دارای منفعت دوجانبه و همچنین برخی موضوعات امنیتی مرتبط با مقامات یمنی گفت و گو کرده است. در این دیدارها همچنین بر استحکام، ریشه دار بودن و ماهیت تاریخی روابط ایران و یمن تأکید شده است.

در نهایت، از میان موضوعات داخلی ایران، برخی مطبوعات، از جمله «نیشن» پاکستان به سخنان اخیر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره دولت توجه نشان داده است. این روزنامه می نویسد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایرانی از رسانه ها خواسته از سیاست های حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور حمایت کرده و از اشاعه شایعات علیه دولت وی بپرهیزند. این روزنامه به نقل از سردار فیروزآبادی می نویسد: «حتی رسانه هایی که به گونه ای وابسته به نیروهای مسلح هستند نیز اشتباه می کنند. آن ها باید روش های خود را اصلاح کنند، وگرنه ما با آن ها برخورد خواهیم کرد».
 اخبار سیاست خارجی -  تابناک

 


ویدیو مرتبط :
چشم اندار مذاکرات؛حق وتو دادن به آژانس اتمی برای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان دور تازه مذاکرات با ایران



اخبار,ور تازه مذاکرات با ایران


اخبار سیاست خارجی - آژانس: مذاکرات بر سر گام‌های بعدی ادامه دارد

در این نشست روند اجرای گام‌های پیشین بررسی شده و مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی مربوط به گام‌های بعدی همچنان در جریان است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان دور تازه مذاکرات با ایران، اعلام کرد که در این نشست روند اجرای گام‌های پیشین بررسی شده و مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی مربوط به گام‌های بعدی همچنان در جریان است.

به گزارش فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه شب در پایان دور تازه مذاکرات با نمایندگان ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گفت‌وگوها برای تعیین گام‌های عملی‌ای که ایران باید در آینده بردارد، ادامه خواهد یافت.

این نشست در حالی برگزار شد که بازه زمانی سه ماهه مورد توافق طرفین برای اجرای هفت گام عملی، روز 25 اردیبهشت به پایان می‌رسد. «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این به خبرگزاری فارس گفته بود که تهران به اجرای تعهدات مورد توافق در موعد مقرر، پایبند است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه خود بعد از دیدار روز دوشنبه، اعلام کرده است که تهران چندین گام را برداشته و برخی موارد مربوطه، همچنان ادامه دارد.

در بیانیه صادر شده بعد از پایان نشست دیروز آمده است: «امروز آژانس و ایران نشست فنی دیگری را برگزار کرده و طی آن روند پیشرفت اجرای گام‌های عملی‌ای که سه ماه قبل ذیل «چارچوب همکاری» مورد توافق قرار گرفت، بررسی شد.»

این بیانیه می‌افزاید: «آژانس اعلام کرد که ایران چندین اقدام را انجام داده و برخی کارهای مربوطه همچنان ادامه دارد. مباحث بر سر دیگر اقدامات عملی‌ای که در گام‌های بعدی اجرایی می‌شود، در جریان است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات با تهران اشاره‌ای نکرده است.

 

 

ابراز امیدواری مقامات 1+5 به توافق جامع هسته‌ای

مقامات آمریکایی و اروپایی در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژرونال گفته‌اند احتمال زیادی برای توافق با ایران وجود دارد.


به گزارش تسنیم، مقامات آمریکایی و اروپایی که در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار دارند گفته‌اند احتمال توافق جامع هسته‌ای با ایران بسیار بالاست.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از قول مقامات آمریکایی، ایرانی و اروپایی که در جریان این مذاکرات هستند نوشته طی هفته‌های گذشته نشانه‌های زیادی از احتمال توافق بین ایران و گروه 1+5 پدیدار شده است.

علی‌رغم این برخی از مقاماتی که در جریان این مذاکرات قرار گرفته‌اند از باقی ماندن پاره‌ای از اختلافات بین دو طرف خبر داده‌اند.

یک مقام اروپایی گفته است: «مردم نسبت به گذشته کمتر نسبت به این مذاکرات بدبین هستند. برخی حوزه‌های معین هستند که در آنها نوعی همرأیی وجود دارد. البته در برخی حوزه‌های هم شکاف‌های عمیقی مشاهده می‌شود.»

چندین نفر از مقامات گفته‌اند یکی از حوزه‌های اساسی عامل اختلاف بین دو طرف رآکتور آب‌سنگین اراک است که ایران قصد دارد آن را برای تولید میزان پلوتونیوم کمتر بازطراحی کند. این مقامات همچنین گفته‌اند ایران در حال حاضر با عینیت بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رفع نگرانی‌ها همکاری کرده است.

یکی دیگر از حوزه‌های اصلی اختلاف همچنان میزان سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران است. ایران در حال حاضر 19000 سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم دارد که قصد دارد 30000 سانتریفیوژ دیگر به این تعداد اضافه کند. دولت اوباما خواستار آن است که این تعداد به 5000 سانتریفیوژ تقلیل یابد.

ایران و کشورهای 1+5 برای گفت‌وگو درباره توافق جامع هسته‌ای راهی وین، پایتخت اتریش شده‌اند. این چهارمین دور مذاکرات دو طرف، از زمان توافق موقت سوم آذرماه سال گذشته است. در این توافق که به توافقنامه ژنو یا «برنامه اقدام مشترک» مشهور شد دو طرف متعهد شدند گامهایی اعتمادساز را در جهت رفع مسائل بین یکدیگر، به عنوان بخشی از توافق جامع نهایی برداند.

این مذاکرات برای حل و فصل آنچه کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌شود. این کشورها ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران در لفافه برنامه هسته‌ای خود به دنبال تلاش برای دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای است. آنها بر همین اساس چندین دور تحریم‌های یکجانبه علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده‌اند.
اخبار سیاست خارجی - تسنیم،فارس