اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در مصوبه قیمت‌گذاری خودرو



ابهام در مصوبه قیمت‌گذاری خودرو

به اعتقاد کارشناسان وجودبرخی ابهامات در مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو سوالاتی را در زمینه نحوه تعیین قیمت این محصول ایجاد کرده است.

براساس مصوبه جدید تعیین قیمت خودرو، خودروسازان می‌توانند با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به فروش محصولات سواری به قیمت تجاری (حدفاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی سازمان حمایت براساس نرخ ارز مبادلاتی) اقدام کنند.

در این میان در این مصوبه قید نشده که حدفاصل قیمت بازار آزاد و قیمت محاسباتی خودرو بر چه مبنایی باید تعیین شود. به عنوان مثال اگر قیمت محاسباتی مگان 70 میلیون تومان تعیین شده و قیمت بازار این خودرو 78 میلیون تومان باشد، نرخ‌های 71 تا 77 میلیون تومان قیمت حدفاصل بوده و مشخص نیست کدام یک باید به عنوان قیمت‌ تجاری خودرو لحاظ شود.

به این ترتیب دست خودروسازان برای تعیین نرخ دلخواه به عنوان قیمت حدفاصل (تجاری) بازگذاشته شده است هر چند که آن‌ها برای اعمال این قیمت‌ها نیازمند تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند.

از آن سو در این مصوبه قید شده که خودروسازان موظفند 95 درصد وجوه حاصل از مابه‌التفاوت قیمت محاسباتی و تجاری خودروها را در دوره‌های سه ماهه به حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کنند تا این وجوه به منظور کمک به واحدهای تولیدی در قالب طرح صیانت از تولید در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

در این میان این سوال وجود دارد که ممکن است بخشی از وجوه واریزی از سوی خودروسازان مجددا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان کمک به تولید در اختیار آنها قرار گیرد که این به اعتقاد برخی کارشناسان نیز به نوعی مشوق خودروسازان برای دامن زدن به رشد قیمت‌ها در بازار خواهد بود.

همچنین در این مصوبه در حالی فروش خودرو به قیمت تجاری منوط به افزایش تولید و عرضه این محصول از سوی خودروسازان شده که مهرماه امسال نیز خودروسازان با چنین شرطی موفق به اخذ مجوز افزایش قیمت تا 20 درصدی محصولات خود شدند اما از آن زمان تاکنون به دلیل متناسب نبودن میزان عرضه از سوی خودروسازان با میزان تقاضا، قیمت‌های بازار در حد غیر منتظره‌ای افزایش یافته است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض ایران خودرو به مصوبه شورای رقابت درباره قیمت خود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو كمیسیون صنایع:افزایش قیمت خودرو، بدون مصوبه سازمان حمایت خلاف است



 

 

قیمت خودرو,خودرو

 

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر خودروسازان قیمت محصولات خود را بدون مصوبه سازمان حمایت از حقوق تولیدكنندگان و مصرف كنندگان افزایش دهند، خلاف است.

عزیز اكبریان در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد احتمال افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: مجلس اجازه چنین كاری را نمی دهد.

نماینده مردم كرج با بیان این كه در صورتی كه نیاز به افزایش قیمت محصولات خودروسازان باشد، باید در این زمینه كار كارشناسی انجام شود، اظهار كرد: در صورتی كه كیفیت و ایمنی خودروها و استانداردهای آنها ارتقا پیدا نكند، افزایش قیمت خودروها هم لازم نیست.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا خودروسازان خصوصی می توانند قیمت را خودشان مدیریت كنند یا نه، گفت: نظارت بر همه ی بنگاه ها، چه دولتی و چه صنعتی به عهده دولت و سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است و این طور نیست كه بگوییم چون یك بنگاه خصوصی شد هر كاری كه می خواهد می تواند انجام دهد.

اكبریان با اشاره به افزایش قیمت ارز و تاثیر احتمالی آن بر افزایش قیمت تمام شده محصولات خودروسازان بیان كرد: نمی توانیم بگوییم كه نوسان ارز بر قیمت ها تاثیرگذار نبوده است، اما خودروهای ما بیشتر تولید داخل هستند و نباید از این جهت دچار مشكل شوند..... /  خبرگزارى ایسنا