اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در ماموریت بالگرد شماره ٢١٤



اخبار,اخبار اجتماعی , سقوط بالگرد در ارتفاعات دربند

باجناق كاپیتان قائمی و سخنگوی سازمان امداد و نجات از جزئیات سقوط بالگرد در ارتفاعات مه آلود گفتند

 جزئیات حادثه سقوط بالگرد شماره ٢١٤ پس از گذشت ٣ روز همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


درحالی‌كه ٣ روز از حادثه سقوط بالگرد در ارتفاعات دربند می‌گذرد، هنوز علت ماموریت مشخص نیست و كسی نمی‌داند كه این سرنشینان بالگرد برای کدام عملیات بر فراز كوه‌های دربند به پرواز درآمده بودند. این بالگرد كه به سازمان مدیریت بحران تعلق دارد، ساعت ١٤:٤٥روز پنجشنبه ٧ اسفندماه از روی سکوی پرواز بلند شد و پس از دقایقی در ارتفاعات کوهستانی دربند سقوط کرد.

 

یكی از قربانیان این حادثه خلبان رحیم قائمی بود كه به دلیل مهارتش در خلبانی توانست از یك فاجعه بزرگ جلوگیری كند. همچنین جمشید رسولی و عبدالله سیدی مهندس پرواز و كمك‌خلبان از دیگر قربانیان این سانحه مرگبار بودند. درحال حاضر نیز تحقیقات نشان می دهد این پرونده برای بررسی به دادسرای نظامی ارسال شده و تحت رسیدگی است.


این بالگرد هیچ‌گاه تحویل هلال‌احمر نشده
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران صبح روز جمعه اعلام كرده بود كه بالگرد سقوط کرده برای سازمان مدیریت بحران است و در اختیار «پنها» بوده است و مراحل واگذاری آن را به هلال‌احمر جمهوری اسلامی طی می‌كرده است.


این در حالی است كه حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات در این خصوص گفت: «٥‌سال پیش سازمان مدیریت بحران اقدام به خریداری ٢ فروند بالگرد کلاس ٢١٤ کرد، از آنجایی که سازمان مدیریت بحران مأموریت هوایی ندارد و فاقد امکانات نگهداری بالگرد است، این ٢ فروند را برای نگهداری تحویل «پنها» (شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران) داده تا از آنها نگهداری کند. از مدتی پیش سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به دنبال آن بود تا این ٢ فروند بالگرد را تحویل گرفته و مأموریت‌های امداد و نجات را با آنها انجام دهد. رایزنی‌ها از یک‌سال پیش انجام شد و قرار بود تفاهمنامه نهایی پیش از عید میان دو سازمان منعقد شود.»


درخشان گفت: «قرار بود از این دو بالگرد جهت امدادهوایی نوروز و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان استفاده شود که متاسفانه یکی از این بالگردها به دلیل مه غلیظ در منطقه و بارش برف به کوه برخورد و سقوط کرد و البته علت نهایی سقوط مشخص نشده و مهندسان و کارشناسان نتیجه را اعلام خواهند کرد.»


سخنگوی سازمان امداد و نجات در پایان گفت: «این بالگرد هیچ‌گاه تحویل هلال‌احمر نشده و حتی یک مأموریت نیز برای هلال‌احمر انجام نداده است در بازدیدی که چندی پیش از این بالگردها انجام شد، به نظر رسید که آنها نو هستند و پرواز زیادی انجام  نداده‌اند.»


كاپیتان قائمی یك خلبان حرفه‌ای بود
باجناق كاپیتان قائمی در گفت‌وگو با «شهروند» جزئیات تازه‌ای درخصوص مرگ این خلبان داد و گفت: «من ٤٠‌سال با رحیم همكار بودم و همیشه در كنار هم كار می‌كردیم. در این مدت كاپیتان قائمی آنقدر در كارش حرفه‌ای بود كه هیچ وقت برایش در پرواز حادثه‌ای پیش نیامده بود. همیشه او را در پرواز خیلی قبول داشتیم و مهارتش در كار خلبانی را تحسین می‌كردیم. همین مهارتش هم بود كه روز حادثه توانست از یك فاجعه مرگبار بزرگتر جلوگیری كند چون با توجه به تجربه‌ام می‌گویم اگر بالگرد روی خانه‌های مسكونی سقوط نكرد فقط و فقط به خاطر مهارت یك خلبان حرفه‌ای بوده است.» وی ادامه داد: «از وقتی كه به ما خبر دادند كاپیتان قائمی سقوط كرده تا همین الان پیگیر كارها و پرونده او هستیم. هنوز جنازه وی به ما تحویل نشده است و تیم بررسی سانحه هنوز هم درحال پیگیری ماجراست.»


وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «تا الان تنها چیزی كه مشخص شده این است كه كاپیتان قائمی به همراه دیگر سرنشینان در اختیار سازمان مدیریت بحران بوده‌اند و از طریق آن سازمان به یك ماموریت هوایی اعزام شده‌اند. درواقع آنها به یك مانور هوایی در همان منطقه رفته بودند كه این حادثه برایشان پیش آمد ولی هنوز هم نمی‌دانیم این ماموریت دقیقا چه بوده و جزئیات آن چیست. از طرفی تا زمانی‌كه جنازه را تحویل نگیریم و تیم بررسی سانحه نتیجه نهایی را به ما اعلام نكند، نمی‌توانیم پرونده‌ای در هیچ دادسرایی باز كنیم.»


این مرد با اشاره به دیگر قربانیان این سانحه گفت: «تنها چیزی كه از آن دو نفر می‌دانم این است كه عبدالله سیدی ٣سالی می‌شده كه برای سازمان مدیریت بحران كار می‌كرده و جمشید رسولی نیز حدودا ٢‌سال در شركت پنها كار می‌كرده است ولی اطلاعات دقیق‌تری از آنها ندارم و دقیقا نمی‌دانم هركدام چند ‌سال سابقه كاری داشته‌اند.

 

 اخبار اجتماعی  -  شهروند 


ویدیو مرتبط :
ماموریت شماره 31 نوکیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابهام درباره بالگرد سقوط کرده در تهران



اخبار,اخبار اجتماعی ,سقوط بالگرد در دربند

سرپرست سازمان امداد و نجات پس از اعلام وزارت دفاع مبنی بر اینکه بالگرد سقوط کرده در ارتفاعات شمال تهران متعلق به این سازمان امدادی است، تاکید کرد: بالگرد سقوط کرده متعلق به هلال احمر نیست و تمامی بالگردهای امدادی آن آماده ارائه خدمات است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پیشتر اعلام کرده بود، بالگرد سقوط کرده در دربند متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش ایرنا از سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، ناصر چرخساز افزود: طی گزارش های مردمی مبنی بر سقوط یک بالگرد در روز پنجشنبه در منطقه دربند، تیم های پیشرو به محل مورد نظر اعزام می شوند و این تیم صحت حادثه را اعلام می کند که بعد از آن نیروهای امداد ونجات اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه شش تیم امداد و نجات به محل وقوع حادثه اعزام شدند، ادامه داد: چهار دستگاه خودروی عملیاتی و سگ های تجسس و نجات نیز به دربند اعزام شدند و کار امداد و نجات را آغاز کردند.

سرپرست سازمان امداد و نجات با بیان اینکه برای احتیاط تیم های پشتیبان را نیز در حالت آماده باش قرار داده ایم، گفت: خوشبختانه به لحاظ نیرو و تجهیزات مشکل خاصی وجود ندارد.

چرخساز از حضور سایر دستگاه ها از جمله آتشنشانی و نیروی انتظامی در محل حادثه خبر داد و افزود: همیشه این فرضیه در ذهن نیروهای هلال احمر وجود دارد که اگر یک نفری دچار حادثه شده و احتمال زنده ماندن آن وجود داشته باشد، تمام اقدامات لازم صورت می گیرد.

سرپرست سازمان امدادونجات هلال احمر با بیان اینکه همچنان 13 امدادگر در محل حادثه حضور دارند، درباره مالکیت بالگرد گفت: در حال حاضر تمام 17 فروند بالگرد هلال احمر صحیح و سالم در پایگاه های خود مستقر هستند و بالگرد سقوط کرده متعلق به هلال احمر نیست و بالگردهای امدادی هلال احمر آماده ارائه خدمات امدادی هستند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده است: بالگرد سقوط کرده در دربند متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گزارش ایرنا از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در پی سقوط یک فروند بالگرد در روز پنجشنبه و در منطقه دربند تهران و پخش اخباری مبنی بر اینکه این بالگرد متعلق به وزارت دفاع و شرکت پنها بوده، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران(پنها) وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این ارتباط گفت: این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام مانور برای ستاد بحران بوده است.

امیر سرتیپ دوم خلبان احمد آبادی افزود: بر اساس آخرین اخبار دریافتی، این سانحه هوایی بر اثر برخورد بالگرد به دامنه کوه به وقوع پیوسته است.
اخبار اجتماعی - ایرنا