اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در سرنوشت پیش‌بینی‌ پارازیتی توفان



اخبار,اخبار اجتماعی ,توفان

 

اخبار اجتماعی - امتناع سازمان هواشناسی از پاسخ گویی

ابهام در سرنوشت پیش‌بینی‌ پارازیتی توفان

محمد اصغری از پاسخ به پیگیری خبرنگار "تدبیر" درباره حل مشکل پارازیت و اثر آن بر پیش بینی ها و عملکرد رادارهای این سازمان امتناع کرد. تا جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه توفان خردادماه تهران هم چنان در ابهام بماند.

 نزدیک به سه ماه از وقوع "توفان سیاه" در تهران می گذرد. توفانی با سرعت 120 کیلومتری 12 خرداد که 5 کشته، ده ها زخمی و انبوهی خسارت به جای گذاشت. مسئولان آن توفان بی سابقه را فصلی و نشات گرفته از وضعیت آب و هوایی داخل کشور معرفی کردند.

به تازگی اقلیم شناسان استرالیایی با انتشار نتایج تحقیقات خود اعلام کرده اند، برخلاف آن چه مطرح می شد نه تنها منطقه خاورمیانه در خشکسالی به سرنمی برد، بلکه در این مدت با بارش هایی بیشتر از پیش بینی هایی که از قبل وجود داشت روبرو بوده است. این پژوهشگران همچنین عنوان کرده اند که براساس یافته های آن ها الگوی آب و هوایی تغییرات چشم گیری خواهد داشت و منطقه خاورمیانه با توفان و سیلاب روبرو می شود.


اما علت اصلی وقوع توفان تهران از طرف ارگان های مختلف عدم پیش بینی به موقع سازمان هواشناسی اعلام شد. موضوعی که محمد اصغری، رییس اطلاع رسانی سازمان هواشناسی درباره آن به "تدبیر" گفت "عدم وجود تجهیزات" موجب بروز آن بوده است.

چند روز پس از وقوع توفان به درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مشخص شدن علت پیش بینی نکردن به موقع سازمان هواشناسی هیاتی تشکیل شد.

29 تیرماه رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی و با حضور رییس و بعضی کارشناسان سازمان هواشناسی نتیجه بررسی های انجام شده را قرائت کرد.

براساس این بررسی ها دلیل عمده عدم تشخیص به موقع توفان به وسیله سازمان هواشناسی ایجاد اختلال در رادارهای هواشناسی بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره این موضوع گفتد که طبق اعلام مسئولان هواشناسی و بررسی تصاویر رادار هواشناسی تهران، مشخص شد که در سال های اخیر، میدان دید رادار تهران و برخی دیگر از شهرها به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) ناشی از منابع مختلف، بسیار محدود شده و غالبا تصاویر تولیدشده توسط رادارهای هواشناسی با نویزهایی همراه است.

همان زمان محمد اصغری، مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی در گفت و گو با "تدبیر" تایید کرد امواج الکترومغناطیسی (آلودگی صوتی یا سیگنالی) همان "پارازیت" است.

با گذشت یک ماه از اعلام نقش پارازیت در عدم پیش بینی توفان تهران و وجود اطلاعات جدیدی که از تغییر الگوهای آب و هوا درباره وضعیت خاورمیانه به نظر می رسید سازمان هواشناسی در صدد ترمیم مشکلات موجود برآمده باشد.

 محمد اصغری در پاسخ به پیگیری خبرنگار "تدبیر" درباره تلاش های سازمان هواشناسی برای تامین تجهیزات جدید و رفع مشکل های پیشین گفت: "سازمان پیگیراین موضوع هست و نامه نگاری هایی انجام شده است."

او همچنین از پاسخ به سوالاتی درباره حل مشکل پارازیت و اثر آن بر پیش بینی ها و عملکرد رادارهای این سازمان امتناع کرد. تا موضوع پیگیری های برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه هم چنان در ابهام بماند.

عدم پاسخگویی مدیر روابط عمومی سازمان هواشناسی در حالی صورت می گیرد که تقریبا همه ارگان ها، نقش پارازیت در عدم پیش بینی به موقع توفان در تهران پذیرفته اند.

باید دید با وجود عدم پاسخگویی سازمان هواشناسی درباره این موضوع ها اگر مجددا حادثه ای مانند توفان تهران رخ دهد، با توجه به عدم پیگیری این سازمان در رفع موانع موجود، چگونه از عهده آن بر خواهد آمد.

وجود پارازیت ها نه تنها باعث بروز این نمونه از اختلال ها می شود بلکه براساس بررسی هایی که صورت گرفته بر سلامتی انسان هم تاثیر سوء خواهد داشت.

موضوعی که محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در واکنش به اطلاع رسانی صورت گرفته به وسیله مجلس درباره آن به ایسنا گفته بود: "پیش از این نیز در جریان بوده‌ایم که مساله پارازیت‌ها و فرکانس‌هایی که خارج از حد نرمال است، باعث اختلال در پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور می‌شود."

حقانی با تاکید بر لزوم آینده‌نگری سازمان هواشناسی،تاکید کرده بود: این موضوع باید از قبل مدیریت و مشکل دستگاه‌ها برطرف می شد."

همچنین محمود واعظی امروز درباره وضعیت تشعشات عنوان کرد: از یکسال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار وزارتخانه متبوعش بوده و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی بطور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شده است." او تاکید کرده بود که بعد از بررسی اقداماتی که صورت گرفته و جمع بندی آنها نتیجه به رییس جمهوری تقدیم شده است.

هفته گذشته رییس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت هم از ارسال گزارش پارازیت ها به شورای عالی امنیت ملی خبر داده بود. 

اخبار اجتماعی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
ابهام در مورد سرنوشت خبرنگار ژاپنی و خلبان اردنی گروگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابهام در سرنوشت نوزاد دختر



 

ابهام در سرنوشت نوزاد دختر

 زوج ناباروری كه با تحویل گرفتن یك نوزاد از مادرش به طور غیرقانونی از او نگهداری می كردند، دستگیر شدند. این زوج وقتی با حضور در ثبت احوال تهران قصد داشتند برای نوزاد دختر شناسنامه بگیرند با هوشیاری یكی از كارمندان ناكام ماندند.

به گزارش «جام جم»، اوایل آبان امسال زوجی میانسال با حضور در یكی از مراكز ثبت احوال تهران مدارك تولد یك نوزاد دختر را در اختیار متصدی قرار دادند و از او خواستند برای فرزندشان شناسنامه صادر كند.

كارمند ثبت احوال پس از بررسی مدارك مربوط به محل تولد كودك و مدارك هویتی والدین او به آنها ظنین شد، چون باور نمی كرد آنها در این سن صاحب فرزند شده اند.

بنابراین با بیمارستانی كه برگه تولد نوزاد را صادر كرده بود، تماس گرفت و مشخصات والدین نوزاد را از آنها دریافت كرد.

به این ترتیب وی پی برد مشخصات ارائه شده از بیمارستان با مشخصات والدینی كه می خواهند شناسنامه بگیرند، تفاوت دارد.

بنابراین به اتاق مدیر مركز رفت تا ماجرا را اطلاع دهد كه در این هنگام آن زوج سراسیمه از اتاق خارج و در شلوغی جمعیت ناپدید شدند.

هوشیاری كارمند ثبت احوال راز گشود

با وقوع این حادثه، نماینده حقوقی ثبت احوال با حضور در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲ تهران شكایتی را مبنی بر این كه امكان دارد آن زوج میانسال كودك را خریده باشند، ارائه كرد.

با تشكیل پرونده ای در این ارتباط، جستجوی ماموران برای یافتن زوج فراری و مشخص شدن سرنوشت نوزاد آغاز شد.

ماموران با تحقیق از مسوولان بیمارستانی كه نوزاد در آنجا به دنیا آمده بود، متوجه شدند در روز تولد نوزاد دختر، زنی كه شوهرش برای تهیه پول بیمارستان با مشكل روبه رو بود، همسر و فرزندش را مرخص نكرده و چند روز بعد یك زوج به ملاقات آن زن آمده و او را همراه فرزندش از بیمارستان مرخص كرده و با خود برده اند.

با به دست آمدن این اطلاعات، روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله جدیدی شد و جست وجو برای پیدا كردن والدین واقعی و پدر و مادر قلابی كودك ادامه یافت.

تحقیقات در این رابطه ادامه داشت تا عاقبت اوایل هفته جاری زن و شوهر تحت تعقیب پلیس در شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲ تهران حضور یافتند و مدعی شدند كودك را با رضایت مادرش تحویل گرفته و از او نگهداری می كرده اند.

اعتراف والدین قلابی به نگهداری از كودك

زن متهم در اظهاراتش به بازپرس مومنی گفت: پس از سال ها زندگی مشترك من و شوهرم صاحب فرزند نمی شدیم. یك روز هنگام ملاقات یكی از اقوام در بیمارستانی در بخش زایمان با زنی آشنا شدم كه می گفت شوهرش معتاد است و قادر به نگهداری دختر به دنیا آمده اش نیست، حتی پولی برای مرخص شدن از بیمارستان ندارد.

وی یادآور شد: ماجرا را با شوهرم در میان گذاشتم و همراه او به ملاقات زن جوان رفتیم.

پس از گفت وگو با آن زن، به او قول دادیم كه از فرزندش بخوبی نگهداری می كنیم و هرازگاهی او می تواند به ملاقات فرزندش بیاید. نمی دانستیم كه باید به طور قانونی سرپرستی نوزاد را به عهده بگیریم.

با ثبت اظهارات وی، شوهرش نیز گفته های او را تایید كرد. برای این زوج میانسال از سوی بازپرس پرونده قرار قانونی صادر شد و تحقیقات برای یافتن والدین واقعی كودك ادامه دارد. این نوزاد تا پیدا شدن والدینش در اختیار بهزیستی قرار گرفت.

با تحقیقات بعدی، ا حتمال اینكه این كودك فروخته شده با شد، قوت گرفت.... / گزارش : جام جم آنلاین