اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابهام در بودجه 93


اعتبارات متفرقه دولت در سال آینده در حالی نسبت به سال جاری 22 درصد کاهش یافته است که حذف یارانه "مابه التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی" همچنین یارانه "حامل‌های انرژی دستگاه‌های اجرایی" سیاست‌های دولت در این بخش ها را در سال آینده دچار ابهام کرده است.

خبرگزاری ایسنا: اعتبارات متفرقه دولت در سال آینده در حالی نسبت به سال جاری 22 درصد کاهش یافته است که حذف یارانه "مابه التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده های کشاورزی" همچنین یارانه "حامل‌های انرژی دستگاه‌های اجرایی" سیاست‌های دولت در این بخش ها را در سال آینده دچار ابهام کرده است.

 اعتبارات متفرقه در لایحه بودجه سال 93 نزدیک به 39 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به رقم حدود 50 هزار میلیارد تومانی سال جاری نزدیک به 22 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که در ردیف‌های متفرقه، سهم اعتبارات هزینه‌ای(هزینه‌های جاری) با افزایش از 55 درصد در سال جاری به 64 درصد و سهم تملک دارایی‌های سرمایه ای (هزینه های عمرانی) نیز با کاهش از 45 به 36 درصد در سال آینده رسیده است.

اما در کنار کاهش رقم هزینه های متفرقه ردیف‌های مربوط به آن نیز از 270 ردیف در سال 92 به 215 ردیف در سال 93 کاهش یافته است.

از سویی دیگر اعتبارات متفرقه مانند بودجه سال های قبل برحسب موضوع به اعتبارات خاص و پیش بینی نشده، اعتبارات یارانه‌ها، اعتبارات متمرکز درآمد-هزینه، اعتبارات نهاده های خاص، اعتبارات ردیف های موردی(موقت)، سود و کامزد وام های داخلی و خارجی تفکیک شده است.

نان یارانه اضافه گرفت

همچنین ردیف های موردی با تغییر از 103 به 64 مورد کاهش یافته اند.

بر این اساس در بین یارانه ها، یارانه نان با افزایش مواجه بوده است به طوری که علاوه بر یارانه نقدی3800 میلیارد تومانی، پنج هزار میلیارد تومان دیگر یارانه دریافت کرده است و یا اینکه کمک زیان شرکت های آب و فاضلاب روستایی که در بودجه سال قبل حذف شده بود مجددا در بخش یارانه ها اضافه شده است.

یارانه مابه التفاوت نرخ ارز واردات کالای اساسی صفر شد

اما در بین اعتبارات یارانه ای، ردیف مربوز به "مابه التفاوت نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی" در بودجه 93 حذف شده است.

این در حالی است که در چند ماه ابتدایی سال 92 کالاهای اساسی با ارز 1226 تومانی وارد می شدند که در ادامه نرخ این ارز به نرخ تعیین شده ارز در بودجه یعنی 2500 تومان بازگشت. اما در ادامه و با استقرار دولت جدید قرار شد تا واردات کالای اساسی با همان نرخ 1226 وارد شود که به همین دلیل دولت در لایحه اصلاحیه بودجه ای که در شهریور ماه سال جاری به مجلس برد خواهان افزایش یارانه این بخش از 5100 میلیارد تومان مصوب به 11 هزار میلیارد تومان شد.

بنابراین با حذف این ردیف در بودجه، سیاست های وارداتی دولت در سال آینده به طور دقیق تعیین نشده است. به عبارتی دیگر مشخص نیست که کالاهای اساسی با چه سیاست ارزی و با چه اندازه یارانه دولتی وارد خواهند شد.

کاهش 30 درصدی اعتبارات یارانه‌ای

اما اعتبارات یارانه‌ای در بودجه در مجموع با کاهش حدود 30 درصدی به حدود 18 هزار و 173 میلیون رسیده است که در این میان پرداخت یارانه نهاده‌ها و عوامل کشاورزی 3.8 درصد، پرداخت ضرر و زیان سود خرید های تضمینی محصولات کشاورزی و یارانه اصل و سود جریمه تسهیلات و مابه التفاوت سود و کارمزد و سایر یارانه ها 58.3 درصد، کمک های بلاعوض، یارانه سود و کارمزد، تحقیقات و آموزش و مجموعه این ردیف 26.8 درصد، یارانه حامل های انرژی( دستگاه های اجرایی) 100 درصد در سال آینده نسبت به سال جاری کاهش یافته اند.

در مقابل یارانه طرح های توسعه و حمایت‌های مالی و بهبود حمل و نقل عمومی شهرها با 22.4، یارانه نقدی نان با 1.2 درصد، یارانه شیر مدارس با 27.6 درصد و یارانه انرژی( مابه التفاوت قیمت برق و سوخت نیروگاه ها) با 1.6 درصد از جمله افزایش‌های یارانه‌ای در بودجه سال 93 هستند.


ویدیو مرتبط :
دانلود پاورپوینت سیکل بودجه و سازمان های بودجه ای (بازیگران بودجه) 

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قائم مقام وزیر نیرو خبر داد: تغییر تعرفه آب و برق در بودجه 93/ کمبود منابع مالی گریبانگیر وزارت نیرو است



تعرفه آب و برق,بودجه 93

قائم مقام وزیر نیرو  خبر داد:
تغییر تعرفه آب و برق در بودجه 93/ کمبود منابع مالی گریبانگیر وزارت نیرو است

قائم مقام وزیر نیرو در مورد اصلاح تعرفه آب و برق گفت: هدفمندی‌ یارانه‌ها وضعیت قیمت آب و برق را روشن کرده اما همه مسائل در گرو آن چیزی است که تحت عنوان قانون در سال 93 از مجلس بیرون می‌آید.

ستار محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا ، در مورد پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق گفت: اصلاح تعرفه طبق قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها باید در سه سال صورت گیرد و نرخ‌ها به قیمت تمام شده برسند.

وی افزود: هنوز برنامه‌ای بودجه‌ای از وزارتخانه به سازمان مدیریت برنامه ریزی ارسال نشده است و صحبت‌ها ادامه دارد.

قائم مقام وزیر نیرو تاکید کرد: در حال حاضر صحبت خاصی مطرح نیست و برای تعرفه آب و برق هنوز پیشنهادی داده نشده است.

وزارت نیرو با محدودیت اعتباری دست و پنجه نرم می کند
محمودی با اشاره به این‌که وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه با محدودیت منابع مالی روبرو هستند گفت: با این وجود به لحاظ مدیریتی و اجرایی کارها را در دست گرفته‌ایم و همچنان ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری دومین مانور بزرگ مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آب و فاضلاب که در هفته پدافند غیر عامل (هفته جاری) به مدت چهار روز برگزار شد، تصریح کرد: باید از قبل در مورد شبکه و شرایط در حالت اضطرار مطالعه صورت گیرد که این کار در شهرهای بزرگ انجام شده، نقاط آسیب پذیر و محل‌های ذخیره‌ای شناسایی شدند.

محمودی با تاکید بر این‌که‌ نتیجه مطالعات با اجرای مانور تمرین می‌شود، گفت: برگزاری مانور آب و فاضلاب نیز در همین راستا بود و استان‌های معین و جانشین شرکت با اعتبارات خود در این زمینه هزینه می کنند و می‌دانند که برگشت پذیر است چرا که نقاط قوت و ضعف شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: نقاط ضعف شناسایی می شوند و برنامه لازم برای جبران آن‌ها پیش بینی شده و خواهد شد. /ایسنا