اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابراز نگرانی مجدد شورای امنیت از برنامه هسته‌یی ایران



 

ابراز نگرانی مجدد شورای امنیت از برنامه هسته‌یی ایران

 

 

شورای امنیت بار دیگر تمایل خود به اعمال هر چه بهتر تحریم‌ها علیه ایران را ابراز و نگرانی‌اش درباره آنچه قصد ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی خوانده می‌شود را تكرار كرد.

 

به گزارش ایسنا، رزماری دی‌كارلو – معاون نماینده آمریكا در سازمان ملل – در نشست شورای امنیت با تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ی هسته‌یی ایران مدعی شد كه ایران از گفت‌وگو درباره‌ی جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش خودداری می‌كند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با ادعای این‌كه مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود مدعی شد كه نمی‌تواند نتیجه‌گیری كند كه همه مواد هسته‌یی در ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز است، گفت: این نتیجه‌گیری مایه‌ی نگرانی جدی برای شورای امنیت و به طور كلی جامعه‌ی بین‌الملل است.

معاون نماینده آمریكا در سازمان ملل با بیان این‌كه لازم است همه‌ی كشورها تحریم‌ها را بهتر اعمال كنند، گفت كه كمیته‌ی تحریم‌ها باید آماده باشد تا "با سرعت وارد عمل شده و گام‌های دیگری را مطابق با برنامه‌اش جهت كار بر روی تشدید اعمال تحریم‌ها اتخاذ كنند".

دی‌كارلو با تكرار مواضع دولتش مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران مدعی شد: هدف ما همچنان بر این اساس است كه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شویم. ما به همكاری نزدیك با شركایمان در این شورا و در جامعه بین‌المللی جهت تحقق این هدف پایبندیم.

پیتر ویتیگ نماینده آلمان در سازمان ملل نیز گفت كه كارآمدی تحریم‌ها علیه ایران در صورتی بهبود می‌یابد كه كشورها اطلاعات بیشتری درباره‌ی تحریم‌های اعمال شده و چگونگی اجرایی كردن آن‌ها را داشته باشند.

ویتیگ گفت: ایران همچنان فعالیت‌های غنی‌سازی را ادامه می‌دهد و وظایف بین‌المللی‌اش را نقض می‌كند.

نماینده آلمان در سازمان ملل در عین حال گفت: ما همچنان به یافتن یك راه حل صلح‌آمیز دراز مدت برای برنامه هسته‌یی ایران پایبندیم. ما از ایران می‌خواهیم كه در رفتار خود تجدیدنظر كند تا با حسن نیت به میز مذاكرات باز گردد.

لی بائودونگ نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست تاكید كرد كه گفت‌وگو و مذاكره تنها راه حل موجود برای حل مسئله هسته‌یی ایران است.

آمریكا و برخی متحدان اروپایی‌اش مدعی‌اند كه ایران تحت پوشش برنامه‌ی هسته‌یی صلح‌آمیز هسته‌یی خود در تلاش برای تولید سلاح هسته‌یی است و در همین راستا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال كرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت‌های هسته‌یی‌اش كنند. این در حالی است كه ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی‌اش تاكید داشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه مسوولیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایران را بر عهده دارد در گزارشات متعدد خود بر منحرف نشدن این فعالیت‌ها به سمت تسلیحاتی شدن تاكید داشته است.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
باتشکرازتیم هسته ای: شورای امنیت، عامل تحریم و ناظرلغو؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 عضو دایم شورای امنیت:برنامه ایران همپای فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است



 برنامه هسته‌ای ایران

ادعای 5 عضو دایم شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران؛ برنامه ایران همپای فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی است

پنج عضو دایم شورای امنیت در بیانیه‌ای برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران را که همواره تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد هم ردیف برنامه هسته‌یی کره‌شمالی قرار دادند و این برنامه را چالش جدی برای رژیم منع اشاعه خواندند.

به گزارش نامه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت روز جمعه به ابراز نگرانی درباره برنامه هسته‌یی ایران و کره شمالی پرداختند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه آن‌ها آمده است: گروه 5 در چارچوب آزمایش هسته‌یی انجام شده توسط (کره شمالی) در 12 فوریه 2013 و تداوم دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌یی خاص ایران بر نگرانی‌شان درباره این چالش‌های جدی رژیم منع اشاعه بار دیگر تاکید می‌کنند.

پنج عضو دایم شورای امنیت متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین است که همگی از دارندگان تسلیحات هسته‌یی هستند. نمایندگان این پنج کشور در پایان نشست مقدماتی دو روزه ژنو در آستانه نشست بعدی بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی در سال 2015 این بیانیه را صادر کردند.

آن‌ها در این بیانیه بر اهمیت بنیادین یک نظام موثر پارلمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پیشگیری از اشاعه هسته‌یی تاکید کردند و وعده دارند که برای یافتن راه حل‌های دیپلماتیک صلح‌آمیز برای مشکلات باقی مانده پیش روی رژیم منع اشاعه تلاش کنند.

روسیه ریاست این نشست عالی‌رتبه دیپلماتیک را بر عهده داشت و ریاست نشست بعدی در سال آینده با هدف آماده شدن برای کنفرانس بازنگری ان.پی .تی 2015 را فرانسه عهده‌دار خواهد بود.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس از ژنو در این بیانیه مشترک پنج کشور هم‌چنین برقراری خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌یی را خواستار شدند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌یی در خاورمیانه همواره از حمایت این پنج کشور برخوردار بوده است./نامه نیوز