اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابراز امیدواری نه چندان مخفیانه عربستان برای حمله نیروهای اسرائیل به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,حمله نیروهای اسرائیل به ایران

این روزها سخنگویان رسمی حکومت ریاض، پایتخت عربستان سعودی، بارها نیروهای حوثی را که عربستان سعودی در یمن با آنها سرگرم جنگ است، با "حزب الله" مقایسه کرده اند. به گفته آنها یکی از اهداف سعودی ها در این جنگ، پیشگیری از ایجاد دولتی در درون دولت دیگر به دست حوثی ها در یمن است؛ کاری که حزب الله در جنوب لبنان انجام داد.

وال استریت اسریت ژورنال نوشت: این روزها سخنگویان رسمی حکومت ریاض، پایتخت عربستان سعودی، بارها نیروهای حوثی را که عربستان سعودی در یمن با آنها سرگرم جنگ است، با "حزب الله" مقایسه کرده اند. به گفته آنها یکی از اهداف سعودی ها در این جنگ، پیشگیری از ایجاد دولتی در درون دولت دیگر به دست حوثی ها در یمن است؛ کاری که حزب الله در جنوب لبنان انجام داد.

به گزارش  «تیک»، حوثی ها در پاسخ به بمباران های عربستان سعودی، بارها راکت هایی به شهرهای عربستان سعودی در آن سوی مرز پرتاب کرده اند.

سرتیپ احمد العسیری، سخنگوی ارتش عربستان سعودی، مدعی شد: «هر جا پای ایران در میان است، شبه نظامیانی در برابر کشورها ایجاد می کند. در لبنان "حزب الله" را به وجود آوردند که روند سیاسی را متوقف می کند و جنگ هایی را با اسرائیل به راه انداخته که نتیجه آن ویرانی لبنان بوده است. در یمن نیز، حوثی ها را به وجود آورده اند.»

حوثی ها نیزعربستان سعودی را متهم کرده اند که "به دستور اسرائیل" به آنها حمله کرده است و گفته اند جنگنده های عربستان سعودی، خلبان اسرائیلی دارند.

موضوع فقط یمن نیست. عربستان سعودی (همچون اسرائیل) نگران توافق هسته ای تهران با آمریکا و پنج قدرت جهانی نیز هست. برخی از سعودی ها با هراس از این که توافق و رفع تحریم های اقتصادی حاصل از آن، ایران را برای افزایش نفوذ خود در منطقه تقویت می کند، حتی (نه چندان مخفیانه) ابراز امیدواری می کنند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از نیروی هوایی کشورش برای نابودی تأسیسات هسته ای ایران استفاده کند.

عبدالله الشماری، یکی از اساتید دانشگاه ریاض که پیش از این از دیپلمات های عالی رتبه عربستان سعودی بوده است، گفت: «اسرائیل به علت اصل آن، دشمن است؛ اما به علت اقدامات خود دشمن نیست؛ در حالی که ایران به علت اقداماتش دشمن است، نه به علت اصلش.»

درست است که مقامات اسرائیلی به همین اندازه اشتیاق دارند و می گویند تماس های پنهانی صورت گرفته است، اما نه به این معنا که به زودی شاهد پیشرفت سیاسی بزرگی خواهیم بود.

جاشوا تیتلبائوم، کارشناس کشورهای خلیج [فارس] در "مرکز مطالعات راهبردی بگین-سادات اسرائیل"، گفت: «میان اسرائیل و عربستان سعودی اشتراک منافع و فضای همکاری زیادی وجود دارد.؛ اما بدون پیشرفت در موضوع فلسطین، هنوز برای همکاری علنی بسیار زود است.»

در حال حاضر، دو رژیم رابطه سیاسی ندارند و اسرائیل هنوز بر اساس ملاحظات خاصی، این پادشاهی را در ردیف کشورهای دشمن قرار می دهد. عربستان سعودی، بر خلاف برخی از پادشاهی های خلیج [فارس]، علناً به مقامات، ورزشکاران و دیگر نمایندگان اسرائیل اجازه نداده است [به عربستان] سفر کنند.

ماه گذشته، عربستان قرار داد خود را با یک شرکت پرتغالی لیزینگ هواپیما به علت فرستادن یکی از جمبو جت های سعودیا (خطوط هوایی دولتی این کشور) برای تعمیر به اسرائیل و برپا شدن جنجال رسانه ای در باره این رویداد، لغو کرد.

حسین شابوکشی، یکی از تجار مهم و از مفسران سیاسی در جده، گفت: «گناه این مسابقه هسته ای متوجه رژیمی است که آن را آغاز کرد؛ یعنی اسرائیل. آنها بهانه به دست ایرانی ها دادند.» اسرائیل در اختیار داشتن جنگ افزارهای هسته ای را نه رد و نه تأیید می کنند.

با وجود این، تمایل به برقراری رابطه با اسرائیل در دستگاه سیاست خارجی پادشاهی [عربستان] مشهود است.

انور عشقی، سرلشگر بازنشسته سعودی و رئیس "مرکز مطالعات راهبردی و حقوقی خاور میانه" جده در عربستان، گفت: «عربستان سعودی دوست دارد اسرائیل به عنوان یک رژیم بخشی از خاور میانه باشد . نمی توانیم مقابل آن بایستیم. ما می توانیم از فناوری آنها استفاده کنیم و آنها از پول ما.»

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 


ویدیو مرتبط :
فرماندهان ارتش تروریست آزاد : ایران و حزب الله اصلی ترین دشمن ما و اسرائیل نه چندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار عربستان سعودی به اسرائیل درباره حمله احتمالی به ایران



هشدار عربستان سعودی به اسرائیل درباره حمله احتمالی به ایران

ریاض همچنین در این پیام، تهدید کرده است در صورت ورود هواپیماهای جنگی اسرائیل به آسمان عربستان، با مقابله این کشور روبه رو خواهند شد.عربستان سعودی به اسرائیل درباره استفاده از آسمان این کشور در حمله هوایی احتمالی به ایران، هشدار داد.

به گزارش عصر ایران، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونت در عنوان نخست خود نوشت: عربستان سعودی از طریق آمریکا، پیامی را به اسرائیل ارسال کرده است. در این پیام آمده است دولت عربستان سعودی به هواپیماهای جنگی اسرائیل اجازه نخواهد از خاک این کشور برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران ، عبور کنند.

ریاض همچنین در این پیام، تهدید کرده است در صورت ورود هواپیماهای جنگی اسرائیل به آسمان عربستان، با مقابله این کشور روبه رو خواهند شد.

شماری از مقامات اسرائیلی تاکنون درباره احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران سخن به میان آورده بودند اما اختلافات گسترده ای درباره این موضوع میان مقامات ارشد نظامی امنیتی و سیاسی اسرائیل وجود دارد.

تهران بارها ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اش، درباره هر گونه اقدام نظامی تل آویو علیه تاسیسات هسته ای ایران هشدار داده است.

اسرائیل قبل از این با انجام حملات هوایی تاسیسات هسته ای عراق و سوریه را نابود کرده بود./عصرایران