اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار: جزیره آشوراده واگذار نشده است



اخبار,اخبار اجتماعی ,سازمان حفاظت محیط زیست

 

اخبار اجتماعی - ابتکار: جزیره آشوراده واگذار نشده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: واگذاری آشوراده اصلا اتفاق نیفتاده است و دولت اجازه واگذاری عرصه های طبیعی را ندارد.

خانم ابتکار در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: بر اساس قانون، دولت می تواند با مطالعات صورت گرفته و به طور خیلی محدود و به شرط آنکه طبیعت آسیب نبیند اجازه برخی از فعالیت ها را به سازمان محیط زیست بدهد.

وی با بیان اینکه قبلا نیز این کارها سابقه داشته است، گفت: عمده فعالیت ها، گردشگری طبیعی است و به حضور گردشگران و دوست‌داران طبیعت مربوط می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه این نوع فعالیت ها به هیچ عنوان مخرب نیست، افزود: با مطالعات صورت گرفته، بخش هایی از منطقه آشوراده برای حفاظت مطلق تعریف شد که هیچگونه دخل و تصرفی در آن اتفاق نخواهد افتاد و محدوده های دیگری نیز به عنوان گردشگری گسترده و متمرکز انتخاب شد.

وی گفت: در تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، اجازه داده می شود که در 10 درصد از مساحت منطقه آشوراده به صورت گردشگری گسترده فعالیت هایی انجام شود.

ابتکار افزود: این فعالیت‌ها در چارچوب مطالعه و با حداقل‌ آسیب به طبیعت است و اجازه دخل و تصرف سنگین و ساخت و ساز گسترده تحت هیچ شرایطی داده نمی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امکان واگذاری در عرصه های طبیعی وجود ندارد و فقط با مالکیت دولت فعالیت‌هایی در آن انجام می شود.

ابتکار درباره اینکه همین 10 درصد نیز به طبیعت آسیب می زند، افزود: حفاظت خوب از مناطقی مانند آشوراده الزاماتی دارد که یکی از آنها همکاری مردم همان منطقه است.

وی با بیان اینکه مردم و بخش خصوصی باید در حفاظت از محیط زیست سهیم باشند، اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا 70 درصد منطقه حفاظت شده را بخش خصوصی اداره می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اعتبارات محدود دولت، حفاظت به طور مطلق خیلی کارآمد نیست و دولت باید نظارت، سیاست گذاری و کنترل کند.

ابتکار افزود: ضوابط و استانداردها به ما توصیه می کند که گردشگری طبیعی را در مجموعه های گردشگری اجرا کنیم و اجازه ندهیم به بهانه حفاظت، حضور و استفاده مردم محدود شود.

وی درباره اینکه پیشتر نیز افرادی مخالف اجرای این طرح بودند، گفت: در گذشته با اقدامات خلاف، واگذاری در حال اتفاق بود اما هم اکنون چنین چیزی نیست و فقط تفاهم بین دو دستگاه دولتی برای اجرای طرح گردشگری مبتنی بر مطالعات است. 

اخبار اجتماعی - واحد مرکزی خبر

 


ویدیو مرتبط :
بابا در جزیره آشوراده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرهای ابتکار از تعداد پرونده های زمینخواری، واگذاری آشوراده، ساخت جاده در جنگل ابر



اخبار,اخبار اجتماعی, ابتکار

 

 اخباراجتماعی  - خبرهای ابتکار از تعداد پرونده های زمینخواری، واگذاری آشوراده، ساخت جاده در جنگل ابر

 معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران در مورد پرونده های زمین خواری صحبت کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ زمین خواری و تصرف اراضی مناطق حفاظت شده در ماه های گذشته به یکی از موضوعات نگران کننده در حوزه محیط زیست بدل شده که رییس سازمان محیط زیست و مدیر کل محیط زیست استان تهران را در برخی از موارد به واکنش واداشته بود. معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست چند ماه پیش در واکنش به این مساله از دخل و تصرف های زیاد در مناطق حفاظت شده در قالب تغییر کاربری برخی طرح های عمرانی و تصرفات غیرقانونی با اهداف سودجویانه و زمین خواری خبر داد و گفت که البته اکنون با همکاری مقامات قضایی و اراده جدی دولت مورد رسیدگی و رفع تصرف است.

حالا امروز معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری خود در خصوص رفع تصرف اراضی ملی حفاظت شده و مقابله با زمین‌خواری بیان کرد که مقابله با زمینخواری یکی از برنامه‌هایی است که دولت فعلی در دستور کار قرار داده است و گفت: موضوع مقابله با پدیده زمین‌خواری و رفع تصرف اراضی ملی به ویژه مناطق چهارگانه است، خوشبختانه دولت اقدامات بسیاری در زمینه رفع تصرف اراضی ملی تشکیل داده است و شورایی برای مقابله با زمین خواری تشکیل داده که خود نیز در آن حضور دارد.

او در ادامه با اشاره به اینکه حدود 3 الی 4 ماه گذشته تعدادی از پرونده‌های زمین‌خواری یعنی حدود 40پرونده تشکیل شده است گفت: در گذشته این پرونده مخفی شده بود که اکنون این پرونده‌ها در مراحل قضایی قرار گرفته است.

او ادامه داد: خوشبختانه در خصوص زمین‌خواری با همکاری سخنگوی قوه قضاییه و قاضی تورج در این بحث ورود کردیم و تصرفاتی که طی 8 الی 9 سال اخیر رخ داده بود مورد رفع تصرف قرار گرفت. در حقیقت 90 هکتار در منطقه ورجین و البرز رفع تصرف شد و ما در خصوص رفع تصرف فراخوان سراسری ارائه دادیم تا پرونده‌هایی که در خصوص تصرف در سطح کشور وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پرونده‌های تصرف در سطح کشور بسیار است، گفت: طی 3 ماه گذشته 772 هکتار از مناطق حفاظت شده رفع تصرف شدند و ادامه داد: 40 پرونده در خصوص تصرف حکمش قطعی و تمام شده و 100 پرونده دیگر در مرحله صدور حکم قرار گرفته است و دیگر پرونده‌ها در دستور کار قرار دارند.

ابتکار اراضی ملی را متعلق به مردم دانست و آنها را غیر قابل تصرف دانست: دولت با تغییر کاربری که به طبیعت خدشه وارد می‌کند مخالف بوده و این موضوع را جزو نگرانی خود می‌داند؛ ما با انجام اقدامات عملی برای رفع تصرف با وجود کمبود امکانات با همکاری قوه قضاییه و استانداری‌ها موفقیت‌های بسیاری حاصل کردیم.

او بیشترین تعداد تصرفات را در استان فارس، گیلان، مازندران و هرمزگان بیان کردو گفت: پیگیر موضوع شده و معتقدیم که این روند ادامه دار خواهد بود. اجازه نمی‌دهیم اراضی تحت حفاظت مورد تصرف قرار گیرد؛ در استان تهران 100 پرونده دیگر در خصوص تصرف وجود دارد که کارهایش انجام نشده ولی در دستور کار است همچنین ما از استان‌ها خواسته‌ایم به صورت جدی ورود کنند تا در این زمینه عملکرد ماه‌های آینده خود را به رسانه‌ها اعلام کنیم.

ابتکار با بیان اینکه متاسفانه در برخی استان‌های کشور مساله تصرف جدی و نگران کننده است، بیان کرد: برخی از مناطق منابع طبیعی نیز مورد تصرف قرار گرفته است و ما پرونده‌های بسیاری در مناطق منابع طبیعی داریم که باید در خصوص رفع تصرف روند پیشگیرانه داشته باشیم.

او با بیان اینکه در خصوص رفع تصرف مناطق حفاظت شده به ویژه مناطق چهارگانه مطالعات جامع و مدیریت تشکیل شده است و در این زمینه موفق عمل خواهیم کرد؛ امروزه بحث استفاده از تهیزات مدرن و طرح‌ها و برنامه‌ها و به کار گرفتن جوامع محلی در مناطق بسیار موثر بوده و ما رویکردمان مطالعات جامع است، گفت: طرح مدیریت مناطق تکمیل شده که این طرح دو دهه اخیر مورد توجه نبود و اکنون آن را فعال کردیم و برای تک تک استان‌ها در جهت بازنگری مدیریت مناطق اقداماتی صورت گرفته است در حقیقت در خصوص اجرای طرح مدیریت مناطق اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

قسمتی از آشوراده به گردشگری واگذار می شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نخستین های سازمان محیط زیست را اعلام کرد: نخستین بار در تاریخ حفاظت محیط زیست بحث ردیف اعتباری بودجه برای مناطق حفاظت شده استان‌ها صورت گرفته است.

چند روزی است خبر واگذاری جزیره آشوراده دهان به دهان می چرخد. خبری که نشان از واگذاری این منطقه حفاظت شده به شرکت خصوصی دارد. تا طبیعت بکر این منطقه دست نخورده باقی نماند.

معصومه ابتکار در این مورد گفت: ما در خصوص طرح گردشگری ملی در حال انجام اقدامات خوبی هستیم و دو آیین نامه در خصوص گردشگری طبیعی و ملی در دستور کار است که اقدامات سختگیرانه‌ای در این زمینه انجام خواهیم داد و از آخرین نگرش‌های مشاوران بین المللی استفاده می‌کنیم و سعی داریم تجربه جهانی را به کار گیریم که خوشبختانه در این خصوص همگرایی در استان‌ها رخ داده است و ما تفاهمنامه امضا کردیم تا بتوانیم با تجهیزات کافی طرح گردشگری طبیعی را ایجاد کنیم.

ابتکار در مورد آشوراده بیان کرد: تفاهمنامه ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص جزیره آشوراده امضا کرده‌ایم تا تصرفاتی در این زمینه شاهد نباشیم. همچنین در خصوص میانکاله که پناهگاه حیات وحش است و در مازندران مورد تصرف قرار گرفته است اقدامات خوبی انجام داده چرا که در چند سال اخیر ده ها هکتار در میانکاله تغییر کاربری صورت گرفته و تنها دو مورد رفع تصرف شده و حکم قضایی دارد در حقیقت سازمان محیط زیست در پناه‌گاه‌های حیات وحش مقابله خواهد کرد و در خصوص آشوراده طرح مدیریت مناطق را انجام می‌دهد تا 10 درصد از مناطق به عنوان گردشگری طبیعی مورد نظر واقع شود؛ واگذاری در آشوراده اتفاق نمی‌افتد و ما اجازه چنین اقدامی را نخواهیم داد در حقیقت طرح اولیه در خصوص این منطقه مورد قبول ما نبوده و باید مورد به مورد در این زمینه ورود کنند چرا که متأسفانه 50 هکتار تغییر کاربری در این منطقه صورت گرفته و تنها شیلات در آن‌جا نیاز دارد و بقیه تصرفات رخ داده شده است.

او با بیان اینکه جوامع ملی آشوراده برای ما مهم هستند، گفت: دوستداران آشوراده نقدهای بسیاری داشتند که باید بگویم این نقدها قابل احترام است و ما باید در خصوص گردشگری طبیعی مانند سایر کشورها با رعایت تمام ضوابط اقدام کنیم و گردشگری گسترده تنها 10 درصد صورت گیرد؛ باز هم می‌گویم هیچ تصرفی نم‌تواند رخ دهد و ما در تفاهمنامه نیز نوشته‌ایم که تنها 10 درصد گردشگری گسترده در آن وجود خواهد داشت و در خصوص تغییر کاربری در این مناطق نیز سازمان محیط زیست باید تصمیم بگیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هیچ جلسه ای معاونت طبیعی و گردشی انجام نداده و تنها تفاهمنامه امضا کرده و موضوعات کلی مدنظر قرار گرفته است که باید تمام جزئیات مورد تأیید ما باشد، گفت: ما از این‌که بتوانیم یک جایی طرح گردشگری را براساس ضوابط انجام دهیم استقبال می‌کنیم و باید بگویم منطقه آشوراده از طریق ماهواره و عکس در معرض دید همگان است و ما می‌خواهیم با کمک مشارکت محلی بحث گردشگری طبیعی را انجام دهیم.

در مورد جنگل ابر هیچ مجوزی صادر نشده است
ابتکار با اشاره به اینکه اتفاقی که در ورجین رخ داد در خصوص بیشتر مناطق ممکن است رخ داده باشد و از چشم رسانه‌ها دور مانده است، گفت: ما نمی‌توانیم حریف تصرفات در ورجین شویم چرا که تصرفات در شمیرانات بسیار بالاست و سودجویان منابع ملی این موضوع را در اختیار گرفتند که باید با آن برخورد کنیم و هرجا که شما رصد کردید که ما اشتباه رفتیم شما اطلاع دهید.

موضوع جنگل ابر به امضای نامه ای توسط ١٥١ نماینده مجلس بر می گردد که در آن از رئیس‌جمهوری خواستند تا دستور تکمیل عملیات اجرایی جاده علی‌آباد کتول به جنگل ابر شاهرود را صادر کند؛ دستوری که به گفته کارشناسان و فعالان محیط‌زیست به معنی نابودی جنگل ابر است و به ازبین رفتن تنوع زیستی جنگل ابر منتهی خواهد شد.

معصومه ابتکار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد جاده جنگل ابر،بیان کرد: قبلا در این خصوص مطرح کردم که بررسی‌های جامع و کامل در این خصوص انجام دادیم و تاکنون هیچ مجوزی در سازمان محیط زیست در این خصوص صادر نکرده و نظر سازمان واضح و روشن است و ما اقدامی در خصوص ادامه مسیر نخواهیم داشت و دولت و وزارت کار هم نظرش این است و نظر مثبتی ندارد.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه جاده کشی در مناطق حفاظت شده و حساس منجر به تغییر کاربری زمین می‌شود، گفت: در هر منطقه‌ای که جاده قرار است کشیده شود باید مطالعات کافی در خصوص آن صورت گیرد در خصوص جاده‌ای که مطرح کردید این جاده هیچ کدام از مجوزها را نداشته و مطالعات در خصوص آن انجام نشده است و از سازمان محیط زیست مجوز نگرفته است.

ابتکار با بیان اینکه طرح‌های گردشگری منطبق بر مطالعات است، افزود: موضوعات اکوتوریست و فعالیت آن باید ابتدا مورد مطالعه قرار گیرد و بعد فعالیت‌های سبک رخ دهد و نباید به زور در دل جنگل‌ها جایی مورد تصرف قرار گیرد و ما شاهد تغییر اراضی کشاورزی که بسیار گسترده است باشیم.

او با بیان اینکه نیازمند ساماندهی مناطق موجود هستیم، گفت: توقف کامل در بهره برداری از جنگل مورد پیشنهاد بوده است چرا که جنگل‌های طبیعی کشور بسیار آسیب پذیر هستند و تقاضا و پیشنهاد ما این است که این اتفاق رخ دهد و جنگل‌های هیرکانی نیز مورد توجه قرار گیرند چرا که اگر توقف در این زمینه صورت گیرد تخریب و تغییر کاربری انجام نخواهد شد که البته این موضوع نیازمند حراست و نظارت است.


بودجه سال 94 محیط زیست 30درصد افزایش داشته
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اعتبارات سال 94 خوشبختانه به موقع از سوی دولت مدنظر و بررسی قرار گرفته که این نشان از قانونگرایی دولت فعلی است، آن را پشتوانه ای برای محیط زیست کشور دانست.

ابتکار با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های بسیار تحول دیدیم و در بودجه 94 مقابله با گرد و غبار مدنظر قرار گرفته است که درسال 93 طرح ملی مقابله با گردو غبار تدوین شده است،‌افزود: هم‌اکنون در فاز اجرایی آن هستیم. چرا که موضوع سلامت مردم بسیار مهم بوده و در اولویت قرار دارد.

او با بیان اینکه در بودجه 94 حفاظت و احیای تالاب‌ها برای استان فارس، هامون، انزلی و دریاچه ارومیه اعتبارات کافی پیش بینی شده است، گفت: بحث کاهش آلودگی هوا نیز در جهت گیری امسال و هدفمندی مدنظر قرار گرفته است که کاهش گازهای گلخانه‌ای نیز در آن دیده شده است همچنین اصلاح الگوی مصرف آب که بخش اعظم آن در کشاورزی بوده در جهت گیری امسال مورد توجه قرار گرفته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای احیای رودخانه‌ها و حق‌آبه رودخانه‌های بزرگ در بودجه 94 مواردی مطرح شده است، افزود: اعتبارات ملی و تملک دارایی و هزینه‌ای در سازمان 232 میلیارد تومان بوده که 170 میلیارد تومان هم مربوط به استان تهران است که به طور کلی و در مجموع 400 میلیارد تومان اعتبار برای سازمان حافظت محیط زیست در نظر گرفته شده که امیدواریم شاهد اختصاص آن باشیم.

ابتکار افزایش میزان بودجه امسال نسبت به سال گذشته را در بودجه هزینه‌ای 15 درصد و در خصوص بودجه تملک دارایی 35 درصد دانست و گفت: ما با قوه قضاییه همکاری خوبی در خصوص تصرف زمین‌خواری و پروژه‌های بزرگ خارج از شرایط داشته‌ایم و پروژه‌هایی که شرایط لازم را نداشته‌اند فعالیتشان متوقف شده است.

 
مکان نگهداری دلبرو کوشکی مخفی بماند
دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ ماده و نری که از خراسان شمالی و سمنان از تنهایی خود بیرون آورده شدند و برای آشنایی بیشتر با همدیگر به پردیسان آورده شدند تا توفیق اجباری آشنایی هر دوی آنها با هم فراهم شود.

ابتکار در مورد بحث ایستگاه تحقیقاتی و حفاظتی و در مورد دو یوزپلنگ دلبر و کوشکی گفت: بعد از مدتها با مطالعات لازم در دفتر حیات وحش ایستگاه مطالعاتی تشکیل شد و امکانات برای تحقیقات این دو یوزپلنگ صورت گرفت که البته ما ایستگاه مطالعاتی در یزد و کرمان هم داریم.

او با تاکید براینکه از بهترین مشاوران گربه‌سانان برای تحقیقات بر روی دو یوزپلنگ کوشک و دلبر استفاده کردیم اظهار داشت: کار کاملا مستند بوده و برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم برای خرس سیاه و پلنگ نیز بتوانیم این طرح را با مطالعه کافی اجرایی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از گفتن محل ایستگاه این دو یوزپلنگ خودداری می‌کنیم تا در نظارت کافی و دور از دوربین‌ها و هیجانات کار پیش رود، افزود: در اولین فرصت اطلاعات تکمیلی را در این دو یوزپلنگ خواهیم گفت.


 اخبار  اجتماعی  - خبرآنلاین