اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار: با منابع آلاینده آب برخورد می‌شود



اخبار,اخباراجتماعی, معصومه ابتکار


 اخباراجتماعی - ابتکار: با منابع آلاینده آب برخورد می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تنظیم آیین‌نامه مشترک با وزارت نیرو برای برخورد با منابع آلاینده آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در گفت‌وگو با  ایسنا ، در رابطه با نظارت و کنترل بر آب شرب شهری گفت: مسئولیت کنترل آب شرب تهران بر عهده وزارت بهداشت است ولی در زمانی که این موضوع در شورا بررسی شد اطلاعاتی که به دست آوردیم این بود که آب شرب تهران بدون هیچگونه آلودگی میکروبی است و تقریبا از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و استانداردهای وزارت نیرو و وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید می‌کند البته سازمان محیط زیست نیز در این موضوع مسئولیت نظارت کلان دارد.

وی بااشاره به جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی به عنوان یکی از مواد قانونی برنامه پنجم توسعه که در دستورکار قرار گرفته است، افزود: سازمان گزارش مفصلی در شورای عالی محیط زیست در این خصوص ارائه داده و در حال حاضر نیز پیگیری‌های جدی انجام می‌شود.

وی افزود: آیین نامه مشترکی با وزارت نیرو تنظیم خواهیم کرد و جرایم مربوط به آلودگی آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی را در آن پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر نیز ادارات کل استان‌ها با مسببان آلودگی آب‌های زیر زمینی و آبهای سطحی برخورد می‌شود اما این آیین نامه تاثیرات بیشتری در راستای مبارزه با آلاینده‌ها و منابع آلودگی خواهد بود.

  اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
طرح پایش شبانه و برخورد با صنایع آلاینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كمبود منابع آب جدی است



 

 

كمبود منابع آب جدی است

 

امروزه دستیابی به منابع آب آشامیدنی یكی از چالش های اساسی جهان است، بحران دستیابی بهمنابع آب منجر به این شده است تا سازمان های بین المللی نیز دستیابی به آب سالم را به عنوان یكی از اهداف توسعه هزاره در نظر بگیرند تا جامعه جهانی برای آن برنامه ریزی كند.

     

بی شك در این چرخه زیست محیطی كشور ایران به عنوان كشوری كه از میانگین بارش بالایی نیز برخوردار نیست و در اقلیم خشك و نیمه خشك قرار دارد با كمبود منابع آب به طور جدی روبه رو است و به این ترتیب اگر برای سال های آتی برنامه ریزی مدونی صورت نگیرد فرصت های از دست رفته جبران پذیر نخواهد بود.

 

مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرده اند كه بررسی ها نشان می دهد، ۹ استان و۳۴ شهر كشور با كمبود جدی منابع آب مواجه هستند این در حالی است كه یك سوم منابع تجدیدناپذیر آب در كشور هدر می رود و از آن استفاده بهینه ای نمی شود.

 

لزوم استفاده بهینه از چرخه آب مدیریت منابع آب و بازگردانی پساب ها به چرخه مصرف در بخش های مختلف برحسب میزان آلایندگی پساب ها است كه هنوز شكل مدونی به خود نگرفته است، به این ترتیب یك سوم منابع تجدیدناپذیر آب به صورت پساب و سرمایه ای جبران ناپذیر از دست می رود.

 

آمار های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می دهد كه كشور ما در اقلیم خشك و نیمه خشك قرار گرفته و از نظر آب در مضیقه است. ۲۸۰ میلیارد متر مكعب از این آب به علت تبخیر و تعریق از دست می رود، ۹۲ میلیارد متر مكعب به جریان های سطحی و حدود ۳۸ میلیارد متر مكعب به تغذیه طبیعی آب های زیرزمینی اختصاص دارد.

 

همچنین یكی از بخش هایی كه مصرف كننده اصلی منابع آبی است بخش كشاورزی است .

 

در دنیا در ازای مصرف هر یك متر مكعب آب، ۲ كیلوگرم محصول كشاورزی تولید می شود در حالی كه در ایران محصول تولیدی در ازای مصرف هر متر مكعب آب تنها ۹۰۰ گرم است.

 

با ادامه این روند در سال ۱۴۰۰ همچنان كشاورزی به صورت یك معضل محسوب می شود. به گفته كارشناسان سرانه مصرف آب در ایران۴۰ لیتر بیش از دنیاست.

 

بر این اساس سرانه مصرف آب در ایران ۱۹۱ لیتر است در حالی كه سرانه مصرف آب در دنیا ۱۵۰لیتر است و این یعنی هر ایرانی حدود ۴۰ لیتر بیشتر از سرانه جهانی آب مصرف می كند.

 

به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست از آنجا كه حدود ۲۹ میلیاردمتر مكعب پساب برگشتی وجود دارد، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از آب مصرفی در بخش صنعت به صورت پساب برگشت داده می شود و حجم آلایندگی بسیار بالایی دارد كه باید برای آن برنامه ریزی جداگانه ای انجام داد تا با پالایندگی صورت گرفته در بخش هایی مورد استفاده قرار گیرد./جام جم آنلاین