اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتکار: آب تا پایان سال در زاینده‌رود می‌ماند



اخبار,اخبار اجتماعی ,تالاب گاوخونی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد که با توجه به تاکید رئیس جمهوری آب تا پایان سال در زاینده‌رود جریان داشته باشد.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌ جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امیدواریم طبق نظر رئیس جمهور زاینده‌رود تا پایان سال جاری باشد و آب به تالاب گاوخونی هم برسد.

ابتکار همچنین با اشاره به «طومار شیخ بهایی» که به تقسیم‌بندی سنتی آب زاینده‌رود پرداخته است، گفت که در این طومار نیز به مسئله رهاسازی آب از کوهرنگ تا تالاب برای تالاب گاوخونی اشاره شده؛ چراکه دانش سنتی نیز به این موضوع معتقد بوده که چرخه هیدرلوژیکی آب برای برقراری تمام ساختارهای این زیست‌بوم بسیار ضروریست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش کشاورزی در حیات زاینده‌رود هم گفت: اگر کشاورزان ما در حوزه چهارمحال و بختیاری و زاینده رود بخواهند به فعالیت خود ادامه دهند، تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه « علاوه بر آن بخش‌های صنعتی و شهرداری‌ها هم با برداشت بی‌رویه آب از منابع محدود زیرزمینی و رودخانه می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که هرگز آب داخل زاینده‌رود جاری نشود» گفت:بنابراین درخواست ما این است که هموطنان به کل چرخه آب توجه داشته باشند و میزان فعالیت‌ها را براساس ظرفیت‌ها تنظیم کنند.

ابتکار در همین رابطه با اشاره به لزوم اصلاح الگوی کشاورزی در منطقه، افزود: فعالیت کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آب باید تغییر کند؛ به طور مثال نباید در این منطقه برنج‌کاری و یا باغاتی بدون محاسبه صحیح مصرف آب داشته باشیم.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از توسعه گلخانه‌ها در استان اصفهان خبر داد و افزود: با توجه به حمایت‌های دولت آبیاری قطره‌ای گسترش پیدا کرده است و امیدواریم با مصرف منطقی آب، حق‌آبه تالاب گاوخونی بازگردد و این باعث خوشحالی مردم و کشاورزی منطقه می‌شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
رود خانه زاینده رود - زاینده رود دات نت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زاینده رود تا پایان سال خشک خواهد ماند


600 میلیون متر مکعب کسری آب در این حوضه وجود دارد و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد تا سال 1410 این میزان به یک میلیارد متر مکعب افزایش یابد. ایسنا: مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه خشکی رودخانه زاینده رود تا اواخر سال جاری ادامه می‌یابد، گفت: نیروگاه سد زاینده رود در یک ماه آینده از کار می‌افتد و راه اندازی مجدد آن حتی در فصل پاییز سال‌جاری امکان پذیر نخواهد بود.

علی بصیرپور روز گذشته (پنج شنبه) در حاشیه بازدید یک روزه خبرنگاران از سد زاینده رود با اشاره به اینکه بحران آبی استان اصفهان ناشی از همزمانی بروز چند عامل مختلف است، اظهارکرد: موقعیت اقلیمی استان، عدم تعادل بین منابع و مصارف آب، وقوع دوره‌های خشکسالی و ترسالی، تغییر اقلیم و عدم مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته منابع حوضه آب از علل بروز بحران آبی در استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه پس از احداث سدزاینده رود در منطقه اصفهان بارگذاری‌های بسیاری مانند استقرار صنایع ملی در استان اصفهان صورت گرفت، افزود: توسعه صنعت موجب رشد غیرقابل پیش بینی جمعیت در استان اصفهان شد.

600 میلیون متر مکعب کسری آب حوضه زاینده رود

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون نیازهای تعهد شده حوضه زاینده رود دو میلیارد و 150 میلیون مترمکعب است در حالی که کل منابع آبی این حوضه یک میلیون و 570 متر مکعب است، بیان کرد: 600 میلیون متر مکعب کسری آب در این حوضه وجود دارد و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد تا سال 1410 این میزان به یک میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

بصیرپور ادامه داد: تا سال 1376 منابع آب زاینده رود از مصارف آن بیشتر بوده اما از سال 1377 با توجه به وقوع خشکسالی و توسعه در این حوزه تعادل میان منابع موجود و مصارف آب با مشکل مواجه شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی اخیر طولانی مدت ترین دوره خشکسالی ثبت شده در حوضه زاینده رود است، تصریح کرد: علاوه بر خشکسالی بررسی ضریب برفی دوره‌های 10 ساله در استان اصفهان نشان می‌دهد در 40 سال گذشته میزان نزولات برف در این حوضه به شدت کاهش پیدا کرده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان مدیریت یکپارچه و به هم پیوسته منابع آبی را در یک حوضه با اهمیت دانست و گفت: مدیریت یکپارچه تا سال 84 در حوضه آبی زاینده رود وجود داشت اما با تصویب لایحه‌هایی در همین سال توسط مجلس شورای اسلامی این مدیریت یکپارچه منتفی شد.

93 درصد حوضه آبی زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد

بصیرپور با اشاره به اینکه 93 درصد حوضه آبی زاینده رود در استان اصفهان و هفت درصد آن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، تصریح کرد: زاینده رود تنها یک سوم مساحت استان اصفهان را پوشش می‌دهد اما علاوه بر تامین نیازهای آبی این استان مسؤول تامین نیاز استان‌های همجوار مانند استان یزد نیز می باشد.

وی با بیان اینکه تنها پنج درصد مساحت حوضه آبی زاینده رود قابلیت تولید آب دارد، افزود: عاقلانه نیست که پنج درصد از مساحت حوضه که قابلیت تولید آب دارد تحت نظر یک مدیریت قرار گیرد اما توزیع آب در چهار استان برعهده یک مدیریت دیگر باشد.

مسؤولان بر لزوم مدیریت یکپارچه اتفاق نظر دارند

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه مسؤولان مربوطه در استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و شرکت مدیریت منابع آب ایران بر لزوم مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه زاینده رود اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: طرح‌هایی برای رفع مدیریت دوگانه حوضه زاینده رود پیش بینی شده است که اگر به نتیجه نرسد بحرانی آبی در این حوضه شدت می‌یابد.

بصیرپور با بیان اینکه میزان بارندگی در پنج سال اخیر در حوضه زاینده رود به نسبت میزان متوسط بلند مدت، سالانه 20 تا 45 درصد کاهش یافته است، اذعان کرد: حجم ورودی آب زاینده رود نیز سالانه 20 تا 50 درصد کاهش یافته است و سه تا سه و نیم میلیارد مترمکعب از میزان آبی که باید در پنج سال اخیر وارد حوضه زاینده رود می‌شده کاسته شده است.

وی با اشاره به افزایش یازده درصدی بارندگی استان اصفهان در سال جاری نسبت به متوسط بلند مدت اظهارکرد: اگرچه میزان بارندگی‌ها در سال جای در مناطق خشک استان مانند اردستان، خور و نایین 65 درصد افزایش یافته اما در حوضه گاوخونی بارش‌ها نسبت به میزان بلند مدت 20 درصد کاهش داشته است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: با وجود افزایش173 درصدی میزان بارندگی در شهر اصفهان نسبت به سال گذشته و 23 درصدی نسبت به متوسط بلند مدت اما در حوزه چلگرد که مسؤول تامین آب تمام استان است بارندگی ها نسبت به میانگین بلند مدت 24 درصد کاهش داشته است.

حجم آب وارد شده به سد زاینده رود در بدترین شرایط قرار دارد

بصیرپور با بیان اینکه حجم آبی وارد شده به سد زاینده رود تا پایان خردادماه سال جاری720 میلیون مترمکعب می‌باشد که بدترین حالت را در چهار سال گذشته داشته است، اضافه کرد: آثار خشکسالی در استان اصفهان در پنج سال گذشته با مدیریت مطلوب ذخایر آب تنها در دو سال مشاهده شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اجرای برنامه ریزی‌های انجام شده برای توزیع آب در سال 90 – 91 با هدف بروز خشکسالی جزئی انجام گرفت اما به دلیل تداوم خشکسالی محقق نشد، خاطرنشان کرد: عدم تخصیص آب به کشاورزان شرق اصفهان و خشک شدن 40 هزار هکتار محصول غله این کشاورزان برای رفع تامین آب شرب در ستاد بحران مورد استقبال قرار نگرفت و ادامه آبرسانی به کشاوزران استان در صورت عدم بارندگی با الزاماتی همراه شد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ادامه داد: کاهش 10 درصدی مصرف آب در بخش شرب، کاهش 20 درصدی مصرف آب در بخش صنعت، قطع جریان آب رودخانه زاینده رود از خردادماه سال جاری، تخصیص میزان محدودی آب تنها برای نجات از خشک شدن باغات غرب اصفهان، عدم تامین آب نیروگاه‌های اصفهان و اسلام آباد و کاهش مصرف آب برداشت کنندگان استان چهارمحال و بختیاری از مواردی بود که برای ادامه اجرای برنامه‌های توزیع آب در سال آب 90 – 91 تعیین شد.

بصیرپور اضافه کرد: با توجه به مخاطراتی که ادامه اجرای این برنامه برای تامین آب شرب ایجاد می‌کرد مقرر شد هر دو هفته میزان ورودی ها و خروجی‌ها آب مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت ایجاد اختلال در تامین آب شرب آبرسانی به کشاورزان شرق اصفهان متوقف شود.

نگرانی ها برای تامین آب شرب کماکان ادامه دارد

وی با بیان اینکه متاسفانه بررسی‌های اولیه نشان داد، کاهش ذخایر آب ادامه دارد، افزود: در جلسه‌های برگزار شده توسط مسؤولان استانی آبرسانی به کشاورزان ادامه یافت اما نگرانی‌ها برای تامین آب شرب کماکان ادامه دارد و اگر صرفه جویی‌های پیش بینی شده در برنامه محقق نشود این امکان وجود دارد که کمیت و کیفیت تامین آب شرب استان با مشکل مواجه شود.

تامین آب نیروگاه بزرگترین چالش پیش روی استان اصفهان است

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال آبی 91 -92 توزیع آب برای کشت غله در شرق اصفهان انجام نمی‌شود، گفت: برداشت در بالا دست علی رغم همکاری‌ها به شکلی که پیش بینی شده بود انجام نشده است و در حال حاضر عدم تامین آب نیروگاه‌های اصفهان که سال گذشته نیز پیش بینی شده بود از بزرگترین چالش‌های استان اصفهان است.