اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ابتلا به ایدز؛ در دنیا کاهشی و در ایران افزایشی



 عامل انتقال ویروس ایدز,زنان باردار, ویروس ایدز

ابتلا به ایدز؛ در دنیا کاهشی و در ایران افزایشی

شرق نوشت:

مقامات سازمان‌ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال 2001 میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان 33درصد کاهش یافته است.

 

این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «70هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.»

 

هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ایدز طی سه‌ماه هزارو400نفر بیشتر شده است و در مجموع 26هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند. با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال 2012 میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان 2/3 میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال 2001 میلادی، 33درصد کاهش داشته است.

 

 به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز گفت: در سال 2012 میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا 260هزار مورد کاهش یافت که از سال 2001 میلادی، 52درصد کاهش داشته است.


همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال 2005 میلادی تاکنون، 30درصد کمتر شده است.

 

در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال 2012 میلادی 3/35میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود 2/3 میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین 1/6میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است.

 

به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (68/6درصد)، رابطه‌جنسی (12درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های‌خونی (یک‌درصد) و انتقال از مادر به کودک (1/1درصد) بوده است. راه انتقال در 17/3 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

 

بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هم تا اول فروردین‌ماه سال 92، مجموعا 26هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 89/8درصد آنان را مردان و 10/2 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد 24هزارو735نفر ذکر شده بود.


هر سه‌ماه یک‌بار 500 تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند
دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار 500نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند.

 

آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20هزارو975نفر در سال 1388به 26هزارو125نفر تا ابتدای فروردین1392 رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.


تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط‌جنسی
افزایش موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: 99درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط‌جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40درصد است.

در عین‌حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است. او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد

 

حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا 21درصد از مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و 10درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط‌جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است./شرق

 


ویدیو مرتبط :
دستگاه قرص شمار اتوماتیک افزایشی-کاهشی با منوی کنترل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سن ابتلا به ایدز در ایران



اخبار,اخباراجتماعی,بیماری ایدز


 اخباراجتماعی - برنامه چهارم ایدز، نیازمند اجرای دقیق
سن ابتلا به ایدز در ایران

رییس مرکز تحقیقات ایدز اجرای دقیق برنامه چهارم ایدز را در برخورد با این بیماری بسیار موثر عنوان کرد.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به تدوین برنامه چهارم کشوری کنترل ایدز گفت:استراتژی‌های نوشته شده در این برنامه بر اساس نظرات کارشناسان است و اگر دقیق اجرا شود بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: ایران جزو کشورهایی است که دارای برنامه استراتژیک کنترل ایدز است و برنامه چهارم آن از سال 94 آغاز می‌شود.

محرز در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد همکاری میان وزارت بهداشت و سایر نهادها،ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها در زمینه مبارزه و کنترل با ایدز گفت:وزارت بهداشت تاکنون از همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها محروم بوده و این درحالیست که مساله ایدز تنها مساله وزارت بهداشت نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها وزارت بهداشت در این زمینه کار می‌کند، ادامه داد: باید همه ارگان‌ها و نهادها در زمینه ایدز همکاری کنند و وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد.

وی با اعلام اینکه به طور متوسط سن ابتلا به ایدز در کشور 25 سال است، گفت: طبق آمار گزارش شده حدود 28 هزار مبتلا در کشور شناسایی شده‌اند. البته در کنار این، آمار تخمینی ما حدود 100 هزار نفر است.

محرز درمورد روند شناسایی و درمان ایدز تصریح کرد: افراد مبتلا به دلیل عدم آگاهی به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و در نتیجه روند شناسایی به درستی صورت نمی‌گیرد.

وی راهکار این معضل را آگاهی بخشی وسیع و مستمر از طریق رسانه‌ها عنوان کرد.

 

 اخبار اجتما عی - ایسنا