اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آینده مبهم برنامه 100روزه دولت



مرکز آمار ایران ,برنامه 100روزه دولت

آینده مبهم برنامه 100روزه دولت

آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران باز هم حاکی از افزایش تورم شهری است. طبق این آمار، هرچند تورم نقطه به نقطه در شهریور، نسبت به ماه گذشته به 37‌درصد کاهش پیدا کرده است، اما تورم شهری با ادامه روند رو به ر‌شد خود به 36‌درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، شاخص کل براساس سال پایه جدید (1390) در شهریور 92 عدد 170/1 درصد را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 1/2 درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه یا افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز 37درصد است که 1/4 ‌درصد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

 

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریور به رقم 211/1 رسید و نسبت به ماه قبل 0/4 ‌درصد افزایش داشت. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در این ماه با افزایشی 0/3 ‌درصدی به 208/8 ‌درصد رسید و نسبت به ماه مشابه سال قبل، افزایش 50/2 درصدی را تجربه کرد. گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل 51/9 ‌درصد افزایش داشته است.

 

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریور 92 به 156/1 ‌درصد رسید و نسبت به ماه قبل، افزایشی 1/6 ‌درصدی داشت. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 31/1 ‌درصد بوده است.

 

در پی این افزایش، نان و غلات نسبت به ماه قبل 0/4 درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 6/1 ‌درصد، روغن‌ها و چربی‌ها 2/2‌درصد، سبزیجات 1/1درصد، قند و شکر و شیرینی‌ها 2/2‌درصد، نوشابه‌های غیرالکلی 1/6 درصد، دخانیات 0/9 و پوشاک و کفش 2/1 درصد افزایش را تجربه کردند. طبق این آمار، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها افزایشی 1/7 درصدی و مسکن افزایشی 1/6 درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کردند.

 

قیمت اجاره‌بها 1/7 ‌درصد، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی 1/4 درصد، مبلمان و لوازم خانگی 1/3 ‌درصد، بهداشت و درمان 1/6 درصد، حمل‌ونقل 1درصد، ارتباطات 0/6 درصد، تفریح و فرهنگ 1/3 ‌درصد، آموزش 1/7 ‌درصد، هتل و رستوران 1/8 درصد و کالاها و خدمات متفرقه 2/5 ‌درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

 

در این میان کالاهایی چون گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها، ماهی‌ها و صدف‌داران و میوه و خشکبار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشتند. بنابر این گزارش، تنها گروهی که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش قیمت داشته است، گروه آب، برق و سوخت با کاهشی 0/3 درصدی است.

 

این افزایش نرخ تورم در حالی از سوی مرکز آمار ایران تایید شده است که بعضی از کارشناسان سیری نزولی را برای تورم دوازده ماه منتهی به شهریور پیش‌بینی می‌کردند. این پیش‌بینی‌ها در پی اعلام برنامه صدروزه دولت جدید برای مبارزه با تورم از سوی کارشناسان عنوان شد؛

 

برنامه‌ای که با گذشت بیش از یک ماه، هنوز آثار آن در اقتصاد کشور مشهود نیست و رشد عمومی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های کالایی نشانگر آن است که مردم همچنان تغییرات محسوسی را در وضعیت معیشتی خود حس نکرده‌اند و هرچند نرخ ارز در بازار غیررسمی روندی نزولی در پیش گرفته و در محدوده سه‌هزار تومان در نوسان است اما این کاهش قیمت هنوز تاثیری بر وضعیت معیشتی مردم نداشته و به نظر می‌رسد علی طیب‌نیا که با لقب طبیب تورم و آقای ضدتورم برای مهار رشد چشمگیر تورم به میدان آمده، اینک با چالشی جدی در حوزه کاری خود مواجه است.

 

البته با توجه به مشکلاتی که در زمینه اصلاح بودجه سال‌جاری بر سر راه دولت قرار گرفت، تداوم روند صعودی تورم چندان هم پیش‌بینی‌ناپذیر نبود. به این مساله باید سرنوشت نامعلوم طرح‌هایی چون مسکن مهر و هدفمندی یارانه‌ها را نیز اضافه کرد که گفته می‌شود از اصلی‌ترین دلایل افزایش تورم در سال‌های اخیر بوده است.

 

با این حال، کارشناسان بر این باورند که اگر دولت ارتقای ارزش پول ملی را جزو اولویت‌های کاری خود قرار بدهد، مردم بیشترین تغییرات را در وضعیت معیشتی خود حس خواهند کرد. هرچند حرکت مثبت دولت در زمینه سیاست خارجی، امید را به بازار سرمایه بازگرداند، اما صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ممانعت دولت از کاهش قابل توجه قیمت دلار، دوباره قیمت ارز را بالا برد.

 

به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت نامشخص تولید، واردات و صادرات و کسری بودجه چشمگیر دولت در سال‌جاری، حتی با وجود بهبود روابط بین‌المللی نیز نباید در آینده نزدیک منتظر کاهش تورم بود.

 

با این حال، گام‌های ارزنده دولت در زمینه تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و صادرکنندگان و رفع موانع کسب‌وکار حاکی از آن است که حتی اگر برنامه صدروزه دولت محقق نشود، می‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد بیمار کشور در سال آتی امیدوار بود. باید در نظر داشت که این مساله معجزه نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد؛ همین که مردم اطمینان پیدا کنند دولت به دنبال حل مشکلات آن‌هاست، کفایت می‌کند./بهار


ویدیو مرتبط :
آینده مبهم چیچاریتو در تابستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس جمهور: من أهل شعار نیستم/ سه‌شنبه آینده‌ برنامه‌های اقتصادی دولت اعلام می‌شود



اخبار,اخبار سیاسی , حسن روحانی

 

اخبار سیاسی - رییس جمهور: من أهل شعار نیستم/ سه‌شنبه آینده‌ برنامه‌های اقتصادی دولت اعلام می‌شود

من از همینجا به بخش خصوصی عرض می‌کنم که به آینده امیدوار باشد و بداند که من اهل شعار نیستم و با اطلاعات دقیق این را می‌گویم و با نگاه به آینده این اطمینان را می‌دهم که دولت طبق برنامه پیش خواهد رفت همان طور که طی یک سال گذشته همین مسیر را طی کردیم.

رییس جمهور تصریح کرد:‌ ما به قول‌هایی که به مردم در زمینه اقتصادی داده‌ایم وفاداریم و همانطور که در مورد مهار تورم وعده داده بودیم، عمل کردیم و از وعده‌های خود نیز جلوتر هستیم. و در روزهای آینده رقم جدید تورم در پایان سال اعلام می‌شود که قطعا کمتر از 25 درصد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در جریان سفر به استان چهارمحال و بختیاری در نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان سخن می‌گفت با بیان این‌که پیشرفت اقتصادی نیاز به تعامل و تعادل دارد، گفت: در زمینه ایجاد تعادل قدم‌هایی برداشته شد که البته هنوز کافی نیست و ما در بخش‌هایی نظیر سیستم بانکی با مشکلاتی مواجه‌ایم.

وی افزود: وقتی بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند مفاسدی را برای ساختار اقتصاد کشور ایجاد می‌کنند و ما برنامه‌هایی برای حل مشکلات ساختار بانکی داریم. همچنین بازار سرمایه نیز در گذشته به میزان کافی فعال نبود و در زمانی صعود و در زمانی سقوط فراوانی داشت و من فکر می‌کنم امروز بازار سرمایه تعادل لازم را پیدا کرده است که البته باید از آن استفاده بیشتری شود.

رییس قوه مجریه با اشاره به اولویت دولت برای خروج بخش صنعتی و اقتصاد کشور از رکود تصریح کرد: خروج از رکود دغدغه دیگر دولت است که بعد از تورم برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و در طول ماه مبارک رمضان جلسات متعددی در این رابطه داشتیم و نظر شخصی من این است که یا از رکود خارج شده‌ایم و یا در حال خروج هستیم اما تا رونق اقتصادی هنوز فاصله داریم و این اتفاق امکان‌پذیر نیست جز با حضور فعال بخش خصوصی.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات بخش خصوصی نظیر موضوع سرمایه درگردش لایحه‌ای را در روزهای آینده تقدیم مجلس می‌کنیم ضمن آنکه مصوباتی را نیز در دولت داریم که طی هفته‌های آینده ابلاغ می‌شود و روز سه شنبه نیز در جلسه‌ای در تهران تصمیمات خود را اعلام می‌کنیم و من از همینجا به بخش خصوصی عرض می‌کنم که به آینده امیدوار باشد و بداند که من اهل شعار نیستم و با اطلاعات دقیق این را می‌گویم و با نگاه به آینده این اطمینان را می‌دهم که دولت طبق برنامه پیش خواهد رفت همان طور که طی یک سال گذشته همین مسیر را طی کردیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که فضای اقتصادی با تعامل با دنیای خارج رونق می‌یابد، گفت:‌ ما از تحریم‌ها در حال خروج هستیم و این کار تا رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داشت و در مذاکرات آتی با 1+5 نیز آن را دنبال می‌کنیم اما باید بدانیم در خارج از 1+5 نیز برنامه‌هایی در حال پیگیری است و ما همه تخم مرغ‌های خود را در سبد 1+5 نگذاشته‌ایم و در آینده آثار آن را خواهیم دید چرا که اقتصاد نمی‌تواند از سیاست خارجی جدا باشد.
اخبار سیاسی - ایسنا