اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آینده بازار خودرو در دوران پساوام


پس از ثبت نام برای وام 25 میلیون تومانی، برخی از فعالان بازار از افت شدید خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم خبر می دهند. بر این اساس در حال حاضر این سوال مطرح است که وضعیت این بازار در آینده چگونه خواهد بود؟

خبرآنلاین: پس از ثبت نام برای وام 25 میلیون تومانی، برخی از فعالان بازار از افت شدید خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم خبر می دهند. بر این اساس در حال حاضر این سوال مطرح است که وضعیت این بازار در آینده چگونه خواهد بود؟

در حالی بیش از یک‌هفته از زمان پایان ثبت‌نام وام 25 میلیون تومانی می‌گذرد که به اعتقاد فعالان این حوزه خرید خودرو در بازار خودرو به کمترین حد ممکن رسیده است.

فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند با آغاز پرداخت وام خرید خودرو، برخی از مصرف‌کنندگان برای تامین خودرو و برخی برای استفاده از نقدینگی ناشی از این وام وارد بازار خواهند شد و به همان نسبت نیز تقاضای خرید خودرو در بازار خودروهای دست دوم کاهش یافته و این بازار راکد شده است. اگرچه سیاست‌گذاران صنعت خودرو معتقدند که گزارش‌هایی که فعالان بازار اعلام می‌کنند، آن‌چنان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.

با این وجود، در حال حاضر این پرسش مطرح است که تکلیف و آینده بازار خودروهای دست دوم پس از وام 25 میلیون تومانی چه خواهد شد؟ ساسان قربانی، عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین توضیح می‌دهد: «من درباره اطلاعاتی که به این شکل درباره بازار خودرو مطرح می‌شود، نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون آمار و مستندات آن باید مشخص باشد، اما استقبالی که از ثبت‌نام خودرو شد، نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر تعداد زیادی از متقاضیان شاکی هستند که چرا ثبت‌نام برای تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو ادامه پیدا نکرده است.»

عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو تصریح می‌کند: «در بازار خودرو تعدادی از افراد هستند که اصلا خودرو ندارند و دنبال خودروهای دست دوم هستند تا بتوانند خودروهای با قیمت پایین‌تر خریداری کنند. تعدادی از افراد هم هستند که می‌خواهند خودروهای خود را تبدیل به احسن کنند، یعنی خودروهای بهتری سوار شوند.»

قربانی عنوان می‌کند: «بر این اساس من اعتقاد دارم بیشتر بحث‌هایی که الان مطرح می‌شود، فضاسازی است؛ مانند جوی که قبلا ایجاد شد و می‌گفتند اگر حتی تسهیلات پرداخت شود، مردم استقبالی نشان نخواهند داد. اما دیدیم که 130 هزار خودرو در یک زمان کوتاهی فروش رفت؛ چه آنهایی که خودروی اولشان بود و چه کسانی که می‌خواستند خودروی به‌روزتر سوار شوند، اقدام به ثبت‌نام کردند.»

وی متذکر می‌شود: «آمار و ارقامی که در جامعه به صورت واقعی نشان داده می‌شود، با این گمانه‌زنی‌ها تفاوت دارد.»

عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو ادامه می‌دهد: «اعتقاد من این است که روند خرید خودرو آرام آرام یک حالت تعادلی پیدا می‌کند و با توجه به برنامه‌ای که وجود دارد که هم در زمینه کیفیت خودروها کار جدی صورت گیرد و از طرف دیگر، برنامه مفصلی وجود دارد که خودروها به‌روز شوند و تنوع محصول وجود داشته باشد، من بنابراین به سمت ثبات در بازار خودرو خواهیم رفت.»

قربانی تاکید می‌کند: «این مطالب را من شخصا تایید نمی‌کنم و حتی مغایر این مطالب را شنیدم. مثلا از خود من بارها سوال شده که عادلانه نیست که یک عده‌ای از فرصت استفاده کنند و خرید انجام دهند و یک عده‌ای این امکان نداشته باشند. یعنی تقاضا هنوز برای خرید خودرو وجود دارد.»

وی خاطرنشان می‌کند: «اعطای تسهیلات در ایران ممکن است به این شکل تازگی داشته باشد، ولی واقعیت امر این است که در دنیا یکی از مکانیزم‌های بسیار جدی و تعریف‌شده فروش خودرو، تسهیلات است.»


ویدیو مرتبط :
تحلیل مهرداد بذرپاش از آینده بازار خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترس از آینده در بازار خودرو



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار خودرو

باز هم پایان ‌سال رسید و در این میان، دولت سالی را به پایان برد كه در آن تلاش کرد ركود را پایان دهد و رونق را در بازارهای مختلف برقرار کند. اما گویی فشار تحریم‌های بین‌المللی از یك سو و عدم تطابق سلیقه اقتصادی مجلس و دولت باعث شده، سیاست‌های اقتصادی کنونی، درگیر یك ابهام بماند و در بزنگاه پایان‌ سال خود را نشان دهد. در این خصوص شاید كمبود نقدینگی مصرف‌كننده، دم‌دستی‌ترین دلیل برای عدم شادابی یا افت داد و ستد در بازارها باشد اما نگاهی به برخی بازارها، نکات دیگری را نشان می‌دهد.

بازار خودرو یکی از این بازارهاست که این روز‌ها در كما به سر می‌برد و همچون بیماری است که با تنفس مصنوعی به حیات ادامه داده است. نگاه دقیق به این حوزه، یادآور یك واژه كلیدی است كه این روزها در محیط اقتصاد دركش كرده‌ایم؛ «ترس».

مرور‌ سال ١٣٩٣ صحنه خودروسازی كشور نشان می‌دهد که این ٥٢ هفته، سرشار از اتفاق‌های ویژه و خاص بوده است. از یك سو، بازار خودروهای وارداتی (رقیب محصولات داخلی) با اعمال قانون سخت‌گیرانه ممنوعیت ورود خودروهای بالاتر از ٢٥٠٠سی‌سی، حالت ویژه به خود گرفت تا بتواند شرایط را تا حدودی به سمت و نفع بازار تولید داخل تغییر دهد و از سوی دیگر هم مسیر ورود سرمایه‌گذاران بخش خودرو  تا حدودی آسان شد.

به‌هرحال، این‌ سال هم تمام شد و این روزهای آخر اسفند را شاید بتوان آینه قابل تأملی از ماهیت بغرنج بازار وطنی دانست که نشان می‌دهد، چطور می‌شود كه همه اركان بازار مسخ لجبازی‌های تأثیرگذار در روند حركت بازار شوند. شاید به نظر رسد در این بین تنها مصرف‌كنندگان ضرر كرده‌اند كه حقوقشان از دیرباز در این بازار رعایت نمی‌شود، اما واقعیت این است که صنعت خودرو زیان کرده و سال‌هاست مسیر رشد آن با آرزوها هماهنگ نیست.

با وجود این وضع که ترس از خرید و قیمت‌های بالا به وضوح در بازار دیده می‌شد، سیر قیمت خودروهای داخلی، صعودی بود و کسی به این نیندیشید که اگر تقاضا افزایشی می‌شد، قیمت‌ها در بازار چگونه بالا می‌رفت؟! در ادامه این گزارش به آخرین قیمت‌ها و وضع روزهای پایانی اسفند در بازار خودرو  می‌پردازیم.

ایران‌خودرو  روی نمودار معمولی
روزهای آخر سال، بازار خودروهای تولیدی گروه خودروسازی ایران‌خودرو آرام بود و خبری از افت قیمت نبود؛ این شركت با تعیین سیاست‌های جدید فروش و قیمت‌گذاری توانست با وجود وضعیت نگران‌کننده بازار خودرو، فروش معمولی را ثبت کند. در سبد محصولات ایران خودرو، رانا هنوز نتوانسته خود را در دل خریداران جای بدهد و باوجود قیمت ٣٢میلیون تومانی از بازار ضعیف‌تری نسبت به سایر اعضای خانواده‌اش برخوردار است.

 

شاید بهتر است بگوییم رانا هنوز زیر سایه حضور ٢٠٦ حركت می‌كند و خیلی مانده تا بتواند شخصیت مستقلی را به بازار نشان بدهد. از سوی دیگر ٢٠٦ هنوز پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو است كه با وجود حضور مدل تیپ ٢ با موتور ایرانی، تیپ ٥ این خودرو با قیمت ٣٦میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان خریداران همیشگی‌اش را دارد و هیچ‌وقت روی دست ایران‌خودرو باد نكرده است اما نمونه خانوادگی و صندوقدار این خودرو با ٣٧ میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان كه نام تجاری V٨ را یدك می‌كشد آنچنان موردپسند واقع شده كه در این حدود قیمت هیچ رقیبی در بازار ندارد. البته در محدوده خودرو‌های صفر كیلومتر و دست اول.

در سوی دیگر، خانواده سمند‌ها قرار دارند كه با مدل LX برای خودشان آبرویی دست و پا كرده‌اند و هر قدر بازار نسبت به این مدل نگرش مثبتی دارد نسبت به EF٧ بدبین است شاید كمبود قطعات و مشكل سر سیلندر چینی باعث این امر باشد كسی چه می‌داند اما مهم این است كه LX ٣٠میلیون و ٥٠٠‌هزار تومانی از آن دسته خودرو‌های مسافرتی و خوش معامله است و همیشه می‌توان به آن به‌عنوان یك همراه مسافرتی اتكا كرد. در این دسته سورن نیز كم فروغ اما ثابت درحال گذران روزگار است كه شاید قیمت ٣٨میلیون تومانی‌اش حیاتش را به مخاطره بیندازد.

سایپا برای‌ سال جدید منتظر كمك چینی‌هاست
نارنجی‌های خودروسازی ‌سال را در حالی به پایان می‌برند كه محصول پر تیراژ آنها پراید در انواع و اقسام آن در پاره‌ای از موارد تابوی ٢٠میلیون تومان را شكست و مدل دوگانه‌سوز این خودرو تا ٢٢میلیون تومان نیز در بازار داد وستد شد. شاید علت این امر محدود بودن تولید مدل گازسوز باشد و این‌كه قشر عمده‌ای از فعالان صنعت حمل‌ونقل با این خودرو ی كم استهلاك رابطه خوبی برقرار كرده‌اند. قیمت پراید در مدل فول حدود ٢٠میلیون تومان است كه نشان می‌دهد سلطه پراید بر طبقات متوسط بازار خودرو كشور هنوز پا برجاست.

تیبا محصول دیگر سایپا درحالی در دو نوع ‌هاچ‌بك با قیمت ٢٧میلیون تومان و صندوقدار با قیمت ٢٤میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان ارایه می‌شود كه به نظر می‌رسد تیبا بتواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد كه دیگر تمایلی به استفاده از پراید ندارند و به دنبال سواری بهتری هستند. سایپایی‌ها كه چندی است به بازار محصولات چینی روی خوش نشان داده‌اند با «زوتیS٣٠٠» كه قیمتی حدود ٧٦ میلیون تومان دارد در بازار خودرو‌های لوكس میانه قیمت حاضر شدند كه به نظر می‌رسد با حضور مدل محبوب سراتو كه قیمتی حدود ٩٢ میلیون تومان دارد پروژه s٣٠٠ به مشكل بخورد.

 

اخبار اقتصادی - فرارو