اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیفون 4 بخریم یا نخریم؟


برخی از فعالان بازار، میزان این رشد قیمت را نسبت به اواخر هفته گذشته در حدود 10 درصد اعلام کردند و گروهی هم از رشد 5 تا 8 درصدی قیمت‌ها در بازار خبر داده‌اند.

برخی از فعالان بازار، میزان این رشد قیمت را نسبت به اواخر هفته گذشته در حدود 10 درصد اعلام کردند و گروهی هم از رشد 5 تا 8 درصدی قیمت‌ها در بازار خبر داده‌اند.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر حواله‌های ارزی با نرخ یک هزار و 300 تومان خریداری می‌شوند و رشد قیمت‌ها در چنین شرایطی کاملا منطقی است. فعالان بازار همچنین از رشد چند باره قیمت‌ها در بازار کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ طی یک روز خبر داده و می‌گویند، با توجه به رشد مداوم قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار در لحظه تغییر کرده و نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار و روند قیمت‌ها داشت. به همین دلیل اکثر فعالان بازار از به فروش رساندن اجناس خود به ویژه نمونه‌های گران قیمت خودداری می‌کنند.

بهشتی، یکی از فعالان بازار نیز از رشد شدید قیمت محصولات اپل خبر می‌دهد و می‌گوید، در مدت اخیر قیمت محصولات اپل بیش از سایر برندها تغییر کرده است. به گفته وی ،تغییرات لحظه‌ای قیمت باعث شده است تا فعالان بازار فروختن کالاها را به نوعی خطر کردن بدانند.

سامان سهیلی یکی از فعالان بازار نیز می‌گوید، با توجه به بحث رشد قیمت‌ها محصولاتی مانند گوشی‌های آیفون 4 و آی پد 2 در بازار کمیاب شده‌اند و کمتر فروشنده‌ای تمایلی به فروش این محصولات دارد.

به عبارتی می‌توان گفت کمیاب شدن این کالاها تنها به دلیل تاخیر در عرضه به بازار و... نیست. بلکه عدم تمایل فروشندگان به عرضه کالاها به بازار باعث شده است موجودی این کالاها در بازار کاهش یابد.

فعالان بازار همچنین از رشد شدید قیمت این محصولات در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند، با توجه به شرایط فعلی قیمت‌ها در مورد این محصولات در حدود 10 درصد افزایش یافته است. جالب اینجاست که قیمت آیفون 4 در بازار در حالی روندی رو به رشد دارد که به احتمال زیاد تا چند هفته محصول جدید اپل،آیفون 5 قدم به بازار می‌گذارد و به نظر می‌رسد با این تفاسیر قیمت محصول قدیمی‌تر که آیفون 4 است کاهش یابد.

به همین دلیل برخی از متقاضیان خرید گوشی‌های اپل برای خرید عجله‌ای به خرج نداده و صبر کرده تا آیفون 5 وارد بازار شود تا این گوشی جدید را خریداری کنند یا از کاهش قیمت آیفون 4 به دلیل عرضه مدل جدیدتر از گوشی‌های اپل استفاده کرده و این گوشی را که این روزها عنوان گوشی اعیانی بازار را دارد با قیمت کمتری خریداری کنند.

منبع: دنیای اقتصاد



ویدیو مرتبط :
مقایسه آیفون 11 پرو با آیفون XS : کدامیک را بخریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظروف‌چدنی‌ بخریم ‌یا نخریم؟



 

 

ظروف‌چدنی‌ بخریم ‌یا نخریم؟

 


رویای داشتن ته‌دیگ‌های ترد و طلایی كه قالبی و یك تكه از ته قابلمه جدا می‌شوند مدت‌هاست كه به لطف فناوری شكل واقعی به خود گرفته‌اند. سال‌هاست كه پای ظروف تفلون به آشپزخانه‌ها باز شده است و زحمت كلنجار رفتن با ظروف رویی را كم كرده‌اند اما انگار قدرت مجذوب كردن خریداران بویژه بعد از هشدارهای مكرر متخصصان مبنی بر سرطان‌زا بودن و مسمومیت‌آور بودن ظروف تفلون در حال كم شدن است.

 


این روزها نسل جدید ظروف پخت و پز  چدنی به بازار مصرف آمده كه محسناتشان نسبت به ظروف قدیمی سبب جذاب بودنشان شده به طوری كه حتی قیمت‌های نسبتا زیاد آنها مانع انتخابشان هنگام خرید خانم خانه نمی‌شود.

 


ظروف چدنی:

 

چدن آلیاژی مركب از آهن، كربن و سیلیسیم است كه در شكل‌هایی چون چدن‌های ضد سایش، مقاوم به خوردگی و مقاوم در برابر حرارت وجود دارند. ظروف چدنی مخصوص آشپزخانه تقریبا تمام این ویژگی‌ها را یكجا دارند و در صورت مراقبت از آنها می‌توانند تا مدت نامحدودی سبب لذت آشپزی شوند.


در واقع این ظروف مقاومت بالایی دارند، رنگ آنها از بین نمی‌رود و زنگ نمی‌زنند، لب پر نمی‌شوند، طعم و عطر غذا را حفظ می‌كنند و استفاده از آنها آسان است.


اما با وجود تمام این ویژگی‌ها اگر در استفاده از این ظروف‌‌ نیز دقت نشود آنها نیز همانند ظروف تفلون پس از مدتی كارایی خود را از دست می‌دهند و خیلی زود باید تعویض شوند. پس برای داشتن ظروف سالم چدنی باید نكاتی را مورد توجه قرار داد.

 

 

 


برای گرفتن نتیجه بهتر از این ظروف باید از حرارت كم یا متوسط استفاده كرد. هنگام آشپزی باید دقت كرد تا ظرف 2 تا 3 دقیقه پیش از ریختن روغن گرم شود. این در حالی است كه هنگام پخت غذا باید از قاشق‌های پلاستیكی، چوبی یا نایلونی استفاده شود چرا كه قاشق‌های فلزی ممكن است به لعاب ظرف آسیب برسانند.


همچنین هنگام برداشتن این ظروف از روی شعله اجاق گاز باید حتماً از دستكش یا دستگیره استفاده شود چون این ظروف هنگام پخت و پز بسیار داغ می‌شوند. دقت داشته باشید كه ظرف داغ را نباید به صورت مستقیم روی پیشخوان آشپزخانه یا دیگر سطوح سرد كه اختلاف دمای زیادی دارند قرار داد. همچنین باید بشدت مراقب ضربه نخوردن ظروف چدنی بود چون این ظرف‌ها در صورت برخورد با سطوح سخت ممكن است بشكنند یا لب‌پر شوند.


تمام این ظروف را می‌توان داخل فر (تا دمای 260 درجه سانتی‌گراد) و همچنین روی انواع اجاق گاز قرار داد اما هرگز نباید فراموش شود كه ظرف داغ را نباید بلافاصله داخل آب سرد یا فریزر قرار داد چون بهترین كار پس از پخت و پز سرد شدن تدریجی ظرف‌هاست.حالا اگر تمام این موارد به درستی رعایت شود وقت آن است تا با رعایت روش‌های درست شستشو عمر مفید ظرف‌های چدنی را بالا ببریم.

 


این ظروف را باید با آب گرم و مایع ظرفشویی شست كه بهتر است برای این كار از اسفنج و مایع ظرفشویی استفاده شود. به كار بردن مایع سفیدكننده (وایتكس) در شستشوی این ظروف باید فراموش شود چرا كه به هیچ روی نیازی به این كار نیست.

 


قبل از این‌كه ظروف سر جای خود و درون كابینت قرار بگیرند باید كاملا خشك شوند، برای همین قرار دادن ظروف خیس در قفسه‌ها توصیه نمی‌شود.

 


در صورت چسبیدن مواد غذایی به ته قابلمه نباید از پاك‌كننده‌های قوی یا ابزار تیز استفاده شود بلكه باید اجازه داد تا ته ظرف مدتی با آب گرم خیس بخورد و سپس ظرف شسته شود.



این ظروف این قابلیت را دارند (به غیر از ظروفی كه دسته چوبی دارند) كه با ماشین ظرفشویی شسته شوند البته به شرطی كه در موقع قرار دادن ظروف چدنی سنگین داخل ماشین ظرفشویی احتیاط شود.