اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله یزدی: پلیس با روزه خواران برخورد کند


آیت الله یزدی گفت: در صورت مشاهده روزه خواری باید با زبان از منکر نهی شود و اگر جلوگیری عملی بخواهد، این وظیفه نظام است یعنی وظیفه نیروی انتظامی و قدرت حاکم است که برخورد فیزیکی کند، البته با رعایت مراتب و درجات آن.

پایگاه خبری انتخاب: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موضوعی بود که امروز پیک بامدادی رادیو سراسری به آن پرداخت.

در این برنامه عنوان شد: این طرح دوم اردیبهشت به قانون تبدیل شد اما با امتناع دولت، رئیس مجلس آن را ابلاغ و لازم‌الاجرا کرد، با این حال گویا رئیس جمهور در نامه ای به مقام معظم رهبری خواستار توقف اجرای این قانون برای بررسی ایرادهای مد نظر دولت شده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با صداوسیما گفت: امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ سازی نمی خواهد و  وظیفه هر مسلمانی است.

وی افزود: خدای نکرده اگر در روزهای ماه مبارک رمضان برخلاف قواعد شرعی و حتی حکم انتظامی روزه‌خواری انجام شود باید زبانی به وی گفته شود که این کار درستی نیست و چرا در نظر عامه مردم روزه‌خواری می کند.

آیت الله یزدی گفت: چنانچه فردی مریض یا مسافر است باید به گوشه کناری برود و روزه‌خواری کند.

وی افزود: در صورت مشاهده روزه خواری باید با زبان از منکر نهی شود و اگر جلوگیری عملی بخواهد، این وظیفه نظام است یعنی وظیفه نیروی انتظامی و قدرت حاکم است که برخورد فیزیکی کند، البته با رعایت مراتب و درجات آن.


ویدیو مرتبط :
چرا با روزه خواران برخورد نمیشود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ولایتی:برای حل مشکلات اقتصادی یک فرصت صد روزه می‌خواهم/جلیلی:حمایت شخصیت ارزشمندی مثل آیت‌الله مصباح یزدی باعث ...



انتخابات,اخبارانتخابات,انتخابات92

ولایتی:برای حل مشکلات اقتصادی یک فرصت صد روزه می‌خواهم

یکی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت که برای حل مشکلات اقتصادی کشور، تنها به یک فرصت صدروزه نیاز دارد.

علی‌اکبر ولایتی که در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما سخن می‌گفت، با اشاره به سابقه کاری خود در وزارت امور خارجه گفت: اگر شما مردم شریف ایران اعتماد کنید و به من رای بدهید، ما مثال‌هایی داریم که کارهای امروز سخت‌تر از کارهایی که ما در دوران وزارت خارجه انجام داده‌ایم از جمله قطعنامه 598 نیست و من می‌دانم که چطور باید در قضیه هسته‌یی و توسعه روابط خارجی عمل کرد.

وی اظهار کرد: به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که مساله هسته‌یی را با حفظ حقوق هسته‌یی حل خواهیم کرد و روابط خارجی را بدون این‌که ذره‌ای از حقوق ایران گذشت کنیم، توسعه خواهیم داد و از این طریق مشکلات معیشتی مردم را حل خواهیم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکلات معیشتی که الان با آن روبه‌رو هستیم، با بحث ارتباطات خارجی ما رابطه تنگاتنگ دارد. ما میلیاردها دلار پول در کشورهای خارجی نظیر چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن داریم و به یک دیپلماسی فعال نیاز است تا این پول‌ها برگردانده شود و شاهد کاهش ارزش پول ملی نباشیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط با دیگر کشورها گفت: به فرض ما یک مشکلاتی با آمریکا داریم، ولی با دیگر کشورها که چنین مشکلاتی نداریم ، چرا باید رابطه ما با دیگر کشورها اینطور کند پیش برود؟ زمانی وزرای خارجه کشورهای اروپایی صف می‌بستند و یک زمانی سه وزیر خارجه اروپایی با هم به تهران آمدند، لذا این روابط را می‌شود احیا کرد.

وی گفت: در حال حاضر موضوع معیشتی مساله اساسی مردم کشور ماست و مردم از گرانی و تورم افسارگسیخته رنج می‌برند. علت این‌ها مشخص است و درمان دارد. یک بخش از این‌ها مربوط به روابط خارجی است و بخش دیگر مربوط به داخل کشور و کنترل قیمت‌هاست.

ولایتی گفت: چرا باید نقدینگی ما از 90 هزار میلیارد تومان در سال 85 به 500 هزار میلیارد تومان در حال حاضر برسد؟ این بدان معناست که ما این مقدار نقدینگی داشته‌ایم، ولی تولید نداشته‌ایم. لذا علاج شرایط فعلی تقویت تولید و واگذاری تولید به مردم است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدفمندی یارانه‌ها کاملا قابل قبول است، ولی به شرط این‌که به طور کامل اجرا شود. 30 درصد درآمد هدفمندی یارانه‌ها باید صرف صنعت می‌شد، ولی این کار صورت نگرفت و فقط آن بخش که مربوط به سهم مردم بود پرداخت می‌شد.

وی گفت: این‌که بنده عرض کردم برای علاج کوتاه مدت مسائل حاد اقتصادی کشور یک فرصت 100 روزه می‌خواهم به دلیل این است که من به عنوان یک طبیب به این بیماری اقتصادی نگاه می‌کنم.

ولایتی تصریح کرد: هدف ما در شرایط کنونی بازسازی اقتصاد کنونی و ترمیم روابط خارجی است، زیرا روابط خارجی ما تقریبا به حالت رکود در آمده است.

وی اظهار کرد: اگر دولتی تشکیل بدهیم حتما همکاری نزدیک و تنگاتنگی با مجلس خواهیم داشت و همین الان نیز کسانی که در ستاد هستند، از نمایندگان مجلس هستند.

وی با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی و بدون نفت گفت: ما می‌توانیم یک جاده ابریشم جدید درست کنیم و از ویژگی‌های ترانزیتی کشور خود استفاده کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: اگر ملت شریف ایران به من اعتماد کنند و به من رای بدهند باید مطمئن باشند این مسائلی که پیش آمده با ظرفیت‌هایی که در مردم وجود دارد و با وجود فرهنگ اسلامی خیلی زود می‌توان این مشکلات را به یاری خداوند متعال حل کرد. 

حسن روحانی: پایداری حاکمیت صرفا در پیوند با مردم تحقق می‌یابد

رییس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "پایداری حاکمیت صرفا در پیوند با مردم تحقق می‌یابد"، گفت: همه مردم باید از حقوق اساسی بصورت برابر برخوردار باشند و هر دولتی باید حقوق ملت را در الویت برنامه‌های خود قرار دهد.

حسن روحانی در نشستی با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران تصریح کرد: انتخابات وجه مردم‌سالارانه جمهوری اسلامی ایران و ترجمان اراده ملت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه "دانشجویان سرمایه‌های کشور هستند که می‌توانند در همه زمینه‌های مدیریتی به مسئولان کمک کنند"، اظهار کرد: فضای جامعه نباید به گونه‌ای باشد که انتقادات دانشجویان و انتظارات معمول آنها تخطئه شود.

وی با تاکید بر اینکه "خواست جامعه دانشگاهی ایجاد یک فضای آرام برای ایجاد نشاط و پویایی در دانشگاه است"، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه سیستم آموزشی کشور باید برای طیف ارزشمند دانشجویان فراهم شود.

روحانی با بیان اهمیت وجود احزاب فعال و پویا در جامعه تاکید کرد: احزاب سیاسی باید به عنوان مبانی حاکمیت و مردم در چارچوب قانون توسعه یابند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: آزادی قلم، حافظ حقوق انسانهاست و برای حفظ حقوق انسانها باید مطبوعات را در چارچوب قانون گسترش داد. 

جلیلی:حمایت شخصیت ارزشمندی مثل آیت‌الله مصباح یزدی باعث خوشحالی است

سعید جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که فکر می‌کنید چقدر رای داشته باشید، گفت: این موضوع را مردم مشخص می‌کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه نشست هم‌اندیشی اساتید و فرهیختگان اقتصادی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نظرتان در مورد حمایت آیت‌الله مصباح‌یزدی از شما چیست؟ گفت: این امر موجب خوشحالی ماست. این‌که شخصیت ارزشمندی مثل آیت‌الله مصباح یزدی حمایت کنند، باعث خوشحالی است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این‌که جبهه پایداری از شما حمایت کرده است، آیا برنامه این تشکل را مدنظر قرار می‌دهید یا نه، گفت: هر برنامه‌ای که به ما پیشنهاد داده‌اند را مطالعه می‌کنیم، ولی مبنای اجرا قانون است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست هم‌اندیشی اساتید و فرهیختگان اقتصادی دانشگاه‌های تهران یکی از وظایف مهم رییس جمهور را این برشمرد که کاری کند آهنگ‌های مختلف از دستگاه اجرایی به خصوص در حوزه اقتصاد بیرون نیاید.

وی اظهار داشت: در عرصه‌هایی مثل اقتصاد باید رویکرد و نگاه ما مشخص باشد که مثلا ما می‌خواهیم براساس چه پارادایمی حرکت کنیم و مولفه‌ها چگونه با هم مرتبط هستند و این جزو مسائل اساسی است.

وی با اشاره به نگاه و گفتمانی که دنبال می‌کند، گفت: در گفتمان‌سازی در تبیین و تحقق یک اندیشه یک کار جدی و همگانی را می‌طلبد و این باید در تعامل بین صاحبان اندیشه و کسانی که در حوزه عمل دخیل هستند، صورت بگیرد.

وی ادامه داد: موضوعی که ما در انتخابات بر روی آن تاکید داریم و شاید در عرصه اقتصاد بیشتر از دیگر عرصه‌ها ملموس و قابل هضم باشد، آزاد شدن ظرفیت‌هاست، این‌که تلاش کنیم این ظرفیت‌ها آزاد شوند، دچار انفعال نشوند، علیه هم به کار گرفته نشود و هم‌افزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما ظرفیت‌های کشور را در هر حوزه‌ای از جمله اقتصاد با این هدف آزاد کنیم، یک قدرت قابل توجهی آزاد می‌شود و در پی خود اقتدار ایجاد می‌شود و بسیاری از مسائل بیشتر و بهتر محقق می‌شود و لازمه آن این است که این ظرفیت‌ها را باور کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: ما باید این ظرفیت عظیم انسانی را بشناسیم و بستر لازم را برای محقق شدن آن فراهم کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت نظریه‌پردازی و الگوسازی در حوزه‌های مختلف در راستای گفتمان از جمله در حوزه اقتصادی، گفت: اما نقطه عظیمت و شروع ما مشخص است. ما اسناد بالادستی در موضوعات مختلف داریم به مانند سند چشم‌انداز 20 ساله، اصل 44 قانون اساسی و هدفمندی یارانه‌ها و چون اینها قانون هستند، باید اجرا شوند.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر ما مدرن، با رویکرد و قانون و پارادایمی که دنبال می‌کنیم به یک جمع‌بندی برسیم، آیا ساختار اجرایی ما به خصوص در حوزه اقتصادی می‌تواند آنچه را که ما به جمع‌بندی رسیدیم، اجرا کند. به نظر می‌رسد این ماشین نمی‌تواند ما را به سرعت مورد انتظار برساند و باید این ماشین را راه انداخت.

وی با اعتقاد بر این‌که ساختار اجرایی و اداری در حال حاضر ظرفیت‌ها را نه تنها به شکل شایسته فعال نمی‌کند، بلکه مانع آزادسازی آنها نیز می‌شود، ادامه داد: یکی از اولویت‌های مهم این است که این ماشین راه بیفتد، موانع و کندی آن برداشته شود و از طرف دیگر شتاب لازم را پیدا کند. به خصوص در حوزه اقتصادی ما باید ایرادهایی را که در این زمینه وجود دارد، برطرف کنیم.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که اعتقاد دارم ملت هوشمندی داریم و از فرصت انتخابات باید برای ارتقای هوشمندی ملت استفاده کنیم، گفت: یکی از آسیب‌ها در حوزه اجرا این است که تلاش می‌شود کارها به گونه‌ای باشد که در دوران چهار سالی که دولت حضور دارد، انجام شود، در حالی که اقتضای برخی از کارها این است که نتیجه آن 10 سال دیگر ایجاد می‌شود و اگر از این امور غفلت صورت بگیرد، کشور دچار خسارت می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت شفاف‌سازی اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: اگر ساختار و مدلی که دنبال می‌کنید شفافیت لازم را نداشته باشد، نه نمی‌توان براساس آن برنامه‌ریزی درستی انجام داد، نه نظارت درستی و نه تصمیم‌گیری درستی.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برخی از مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، از جمله مساله ذی‌نفع واحد، وکالت بلاعوض، اوراق مشارکت بی‌نام، ثبت شرکت‌های مختلف با اسم‌های مختلف و با وکالت بلاعوض، ادامه داد: مثلا موقعی که در مورد مساله ارز مسائلی مطرح می‌شد، شاهد بودیم که افراد در کف خیابان به خرید و فروش ارز می‌پرداختند و گفته می‌شد باید آنها را جمع کرد و بعد گفته شد تعدادی از صرافی‌های غیرمجاز است که باید آنها نیز جمع می‌شد. بعد از این‌که اینها جمع شدند، این سوال بود که در مورد صرافی‌های مجاز چه نظارتی صورت می‌گیرد و چگونه عمل می‌شود. یکی از کسانی که در مورد آنها در رسانه‌ها در مورد ارتباط با ارز مطالبی نوشته شد، گفته می‌شد روزی چندین میلیون چرخه مالی داشته و بعد نیز مشخص شد که اصلا مالیاتی نیز نمی‌پرداخته‌اند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که وقتی ظرفیت‌ها آزاد شود، دستگاه‌های دولتی باید سراغ ارباب‌رجوع بروند، نه این‌که مردم به سراغ آنها بروند و جوابی نیز نگیرند، ادامه داد: بحث تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اقتصادی در حوزه اجرا یکی از بحث‌های مهم دولت است که باید به آن توجه داشت. همانطور که در حوزه امنیت یک سازوکار مشخصی در قانون برای آن مشخص شده است، در حوزه اقتصاد نیز ما به این موضوع احتیاج داریم. در حال حاضر طبق قانون چندین شورای اقتصادی مشغول به فعالیت هستند، تصمیم‌گیری می‌کنند و این سوال وجود دارد که چه ارتباط ارگانیکی بین آنها وجود دارد. چه تضمینی وجود دارد که تصمیم‌گیری‌های آنها متفاوت از یکدیگر نباشد.

وی با تاکید بر این‌که این شوراها باید تصمیماتشان در راستای هم‌افزایی باشد، گفت: حداقل این نهادها در درون دولت باید هماهنگ باشند و به نحوی نباشد که آهنگ‌های مختلف از آنها بیرون بیاید و رییس جمهور در این راستا دارای وظیفه مهمی است.

جلیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به معوقات بانکی گفت: 11 هزار میلیارد معوقات بانکی در دست 23 نفر است که در بررسی‌هایی مشخص شد که این معوقات در کار تولید نیست و در کارهایی چون دلالی و تجاری صرف می‌شود.

جلیلی همچنین به اهمیت استفاده از فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: فرصت‌هایی در عرصه اقتصاد وجود دارد که ما از آن به موقع استفاده نمی‌کنیم از جمله میادین مشترک که اگر از آن ما استفاده نکنیم، طرفی که ما با شریک است، می‌آید استفاده می‌کند و این استفاده نکردن از فرصت‌ها باعث تهدید می‌شود.

وی از دیگر فرصت‌های اقتصادی موجود در کشور را ترانزیت عنوان کرد و گفت: این موضوع می‌تواند باعث اشتغال شود و در برخی از موارد ما را از وابستگی نجات دهد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که وقتی از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده می‌شود، خود به خود بسیاری از این تهدیدها برطرف می‌شود، گفت: به نظر من حتی وزارت خارجه نیز می‌تواند به میزان قابل توجهی در ایجاد اشتغال در کشور موثر باشد.

در سیاست خارجی باید نقاط مشترکی که با سایر کشورها داریم را پیدا کنیم و از این نقاط مشترک زمینه ایجاد تعامل و فرصت تعامل ایجاد می‌شود. ما با بسیاری از کشورها، نقاط مشترک داریم که این می‌تواند برای ما فرصت ایجاد کند از جمله در آمریکای لاتین که متاسفانه در موقعی در داخل کشور از سوی برخی از رسانه‌ها این موضوع به سخره گرفته شد و می‌گفتند که ایران دوباره رفته آمریکای لاتین و در داخل کشور موضوعی که یک فرصت بود به تهدید تبدیل می‌کردند.

جلیلی همچنین با بیان این‌که در کشورهای همسایه ما نیز ظرفیت‌های زیادی وجود دارد، و با توجه به نقاط مشترکی که وجود دارد، ما می‌توانیم آن را تبدیل به فرصت بکنیم، گفت: اگر بتوانیم به شکل حداکثری از این فرصت‌ها استفاده کنیم، با همین اقتصاد فعلی‌مان نیز می‌توانیم جلو برویم.

وی در پایان گفت: بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین اسناد بالادستی که در کشور وجود دارد با یک سازوکار صحیح و اجرایی می‌توان مسیر مشخص شده را با شتاب و با شکل سازنده و استفاده از حداکثر فرصت‌ها ادامه داد.

سفرهای استانی را ادامه می‌دهم

به گزارش ایسنا، این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه دیدار با تعدادی از نخبگان فناوری و صنایع دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالاتی در مورد مناظره‌ها میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مناظره‌ها حرکت خوبی است تا مردم بتوانند با دیدگاه و استدلال کاندیداهای مختلف و تفاوتی که بین این دیدگاه‌ها وجود دارد، آشنا شوند.

جلیلی ادامه داد: اگر ما بر اساس منطقی برنامه‌ها و دیدگاه‌هایمان را مطرح می‌کنیم، باید بتوانیم از منطق رویکردی که داریم دفاع کنیم و به شکل اقناعی آن را برای مردم مطرح کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای مناظره‌ها از مشاور نیز استفاده خواهید کرد، گفت: کسی که در این عرصه حضور پیدا می‌کند، باید در مورد موضوعات مختلفی صحبت کند و من چنین ادعایی را ندارم و به چنین چیزی نیز اعتقاد ندارم که یک فرد در عرصه‌های مختلف تخصص داشته باشد، لذا باید مشاوره گرفته شود و ما بر اساس رویکردی که در چهار محور مشخص آن را بیان کرده‌ایم سعی می‌کنیم تا جایی که امکان داشته باشد از مشورت‌های مختلف استفاده کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در ارتباط با تهدیدهای رژیم صهیونیستی و این‌که چگونه می‌توان این تهدیدها و تنش‌ها را به حداقل رساند، گفت: تهدیدهای رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست، ولی از طرف دیگر هر کشوری به میزانی می‌تواند تهدیدها را در مورد خودش کاهش دهد که روز به روز قدرت و اقتدارش افزایش پیدا کند.

وی افزود: اگر آنها علیرغم بحث‌هایی که مدت‌ها است، انجام می‌دهند نتوانستند کوچکترین تعرضی را به کشور ما داشته باشند، این ثمره اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و این‌که با اقتدار و قدرت ایران توانسته از ارزش‌های خود دفاع کند و اگر این صلابت و اقتدار ادامه پیدا کند حتما این تهدیدها در آینده به حداقل می‌رسد یا رفع می‌شود.

جلیلی در پاسخ به این سوال که آیا درست است جبهه پایداری از شما حمایت کرده است، گفت: آن دوستان باید نظر بدهند به هر حال ما رویکرد و گفتمانی داریم و این رویکرد و گفتمان مشخص است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا سفرهای استانی را در صورت پیروزی ادامه می‌دهید، با تایید این موضوع گفت: سفرهای استانی را ادامه می‌دهیم و این یک بحث مهم است؛ چرا که وقتی ساختار اجرایی و اداری قوی نیست، باید با ظرفیت‌های دیگری ضعف‌های آن جبران شود.

جلیلی با تاکید بر این‌که سفرهای استانی لازم است، تصریح کرد: به نظر من موضوع مهم این است که در کنار سفرهای استانی ؛سفرهای وزارتخانه‌ها نیز دنبال شود.

وی همچنین با بیان این‌که در ارتباط با سفرهای انتخاباتی استانی دوستان در حال برنامه‌ریزی هستند، در پاسخ به این سوال که آیا فردا با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار خواهید کرد یا نه؟ گفت: ان‌شاءالله اگر امکانش باشد این دیدار فردا صورت می‌گیرد.

جلیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا با نامزد دیگری ائتلاف خواهد کرد یا نه، تصریح کرد: در حال حاضر ما در مرحله‌ای هستیم که باید به صورت جدی وارد انتخابات شویم.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی صبح امروز در دیدار با تعدادی از نخبگان فن‌آوری و صنایع دانش بنیان با تاکید بر این‌که باید کشور وارد مرحله‌ای شود که به بسیاری از دغدغه‌ها پاسخ دهد، گفت: با برآوردی که از مجموع ظرفیت‌های کشور داریم، معتقدم که اگر این ظرفیت‌ها بتواند شکوفا شود قدرتی در کشور آزاد می‌شود که قابل مقایسه با خیلی چیزهای دیگر نخواهد بود.

وی با بیان این‌که من تاکنون در سخنان خود 4 محور اساسی را مطرح کردم، گفت:‌برخی به من می‌گویند چیزهایی را بگو که مثلا مورد پسند دیگران یا مردم باشد، ولی من آنچه را که می‌گویم به آن باور دارم و اگر غیر از آنچه که باور دارم، بگویم صادقانه نبوده است.

جلیلی با اشاره به اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و این‌که باید این ظرفیت‌ها آزاد شود، به اهمیت گفتمان انقلاب اسلامی در این راستا اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم این ظرفیت‌ها به خوبی آزاد و هدایت شود، باید بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کنیم و از طرفی دیگر از ظرفیت‌های مردم نیز استفاده کنیم و به این ظرفیت‌ها باور داشته باشیم. و از سوی دیگر آنچه که مربوط به منتخب مردم است، این است که با توجه به همین نگاه با عنوان رئیس قوه مجریه باید تمام ظرفیت‌های این قوه ، دولت و ساختار اجرایی کشور را در این جهت به کار بگیرد و از سویی دیگر دستگاههای دولتی نیز نباید مانع از آزاد شدن ظرفیتها شوند. و این بحث بسیار مهمی است.

وی تاکید کرد :در واقع دستگاه‌های دولتی نه تنها نباید مانع این ظرفیت‌ها شوند، بلکه باید آن را فعال و تقویت کنند و ساز و کار دولت در بخش‌های مختلف باید این گونه باشد.

وی افزود: دولت و دستگاه‌های دولتی باید به سراغ این ظرفیت‌ها بروند و برای آنها زمینه و تسهیلات فراهم کنند.

وی با اشاره به این‌که ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم از نیروی انسانی خوبی نیز برخوردار هستیم و این مزیت نسبی ماست گفت: هنر دولت و ساختار اجرایی کشور باید این باشد که از این ظرفیت‌ها در حداکثر ممکن استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه در ظرفیت‌ها و این‌که ابتدا، انتها و هدف کار، باید روشن باشد گفت: برخی مواقع ما شاهد هستیم که ظرفیتی در کشور فعال می‌شود، وارد عرصه می‌شود، ولی خود دولت و بخش دولتی حاضر نمی‌شود که مشتری این ظرفیت شود .

جلیلی با بیان این‌که هر کسی منتخب مردم می‌شود، باید به او کمک کنیم تا مشکلاتی که در ساختار اجرایی وجود دارد، برطرف شود، گفت: در کنار نگاه سلبی که در ارتباط با مشکلات وجود دارد، باید نگاهی ایجابی داشته باشیم و راهکار ارائه دهیم.

وی با بیان این‌که بعضا می‌بینیم در خود دولت دستگاه‌های مختلف در ارتباط با موضوعات مختلف نگاه‌های مختلفی دارند گفت: انسجام بخشی بروکراسی موضوع بسیار مهمی است.

این کاندیدای یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که اگر در طول 4 سال ما خوب کار کنیم، می‌توانیم بگوییم که تا حدی می‌شود به اندازه‌ی 8 سال یا ده سال کار کنیم گفت: ما نباید قول‌های فراتر از ظرفیتی که در اختیار داریم بدهیم. و بحث‌های اضافی در این زمینه مطرح کنیم. مثلا کاری که باید در طی 50 سال انجام شود را بگوییم ما ظرف 4 سال انجام می‌دهیم به نظر من این گونه سخنان به خاطر عدم درک صحیح یا بعضا بی‌صداقتی است.

پیش از صحبت‌های جلیلی تعدادی از نخبگان فن‌آوری و صنایع دانش بنیان به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایسنا