اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
آیت الله کعبی : اصطلاح حبس خانگی برای موسوی و کروبی صحیح نیست/ محدودیتهای اعمال شده در چارچوب قانون است
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات 88 و حذف میرحسین موسوی و کروبی، گفت: عده ای از من می پرسند آیا حبس خانگی این دو طبق قانون است که من پاسخ می دهم واژه حبس، اصطلاح حقوقی و قانونی نیست و اصطلاح خودساخته رسانه های غربی و بیگانگان است، این آقایان به خاطر ظلمی که به ملت و نظام کرده اند محدودیت هایی در چارچوب قانون برایشان اعمال شده است، تخلفات مسلم قانونی آنها قطعا مجازات سختی در پی خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین همایش دفتر پژوهش های فرهنگی که با موضوع جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش ولایت فقیه در حاکمیت قانون، گفت: هنگامی که از ولایت صحبت می کنیم تلاشی مضاعف برای حاکمیت قانون داریم. ما معتقدیم دموکراسی لیبرال از نظر حکومت مبتنی بر جهل، هوای نفس و تداوم قدرت و ثروت در یک چرخه باطل و در نتیجه حاکمیت ظلم و ستم است.
آیت الله کعبی با بیان اینکه تحقق نظم و امنیت و رشد و شکوفایی و آبادانی و پیشرفت در دولت های معاصر بدون اعمال قدرت سیاسی امکانپذیر نیست، گفت: اقتدار یکی از ارکان همه دولت هاست. حکومتی دموکراسی لیبرال در یک عمل حکمرانی بدون اقتدار دچار فروپاشی می شوند.
وی افزود: وقتی از فصل الخطاب بودن ولی فقیه صحبت می کنیم به این معنا نیست که مردم هیچ در نظر گرفته می شوند. مبنای شکل گیری این حکومت قدرت الهی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مردم سازندگان حقیقی قدرت هستند، افزود: تنها نظامی که از نظر تئوری مردم سازنده اصلی قدرتند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ تئوریک و عملی از مردمی ترین نظام های سیاسی معاصر و نسخه منحصر به فردی است.
آیت الله کعبی ادامه داد: اصل حاکمیت قانون بویژه در حقوق معاصر همراه با ویژگی هایی چون اداره امور برپایه قانون نه سلیقه شخصی، قانون تنها را برقراری عدالت است که همه این ویژگی ها در ولایت فقیه وجود دارد.
وی اضافه کرد: هرگونه نقد، ضف و ایراد در قانون و تصمیم قانونی صرفا از راه قانون و به وسیله قانون اصلاح می شود نه از طریق رفتارهای غیر قانونی.
وی با اشاره به انتخابات 88 و حذف میرحسین موسوی و کروبی، گفت: عده ای از من می پرسند آیا این دو که در حبس خانگی هستند این حبس خانگی طبق قانون است که من پاسخ می دهم واژه حبس، اصطلاح حقوقی و قانونی نیست و اصطلاح خودساخته رسانه های غربی و بیگانگان است.
کعبی افزود: نسبت به این آقایان به خاطر ظلمی که به ملت و نظام کرده اند محدودیت هایی در چارچوب قانون اعمال شده است. تخلف های مسلم قانونی آنها قطعا مجازات سختی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همه مقامات عالی نظام اعم از رهبری، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس هر کدام در سطح خود باید از صفت علم، تقوا و کارآیی و کاردانی برخوردار باشند، گفت: بر اساس این ویژگی ها گزینش و احراز صلاحیت ها صورت می گیرد که باعث حاکمیت قانون و تحقق آن می شود.
آیت الله کعبی با اشاره به اینکه تایید صلاحیت های نمایندگان مجلس و نامزدهای ریاست جمهوری بر پایه قانون اساسی است، گفت: این یک اصل حقوق بشری و به نفع همگان است که جلوی سوء استفاده و امتیاز خواهی ها را می گیرد که باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی حاکمیت قانون بر پایه ارزش های اسلامی و تقوا و مشارکت و حضور مردمی است. در نظام اسلامی ورودی سیستم، داده های وحی است و حضور مردم در متن قدرت است.
وی ادامه داد: همه کسانی که در دولت اسلامی هستند باید قانون اسلامی را معیار بدانند و بدانند عبور از قانون اساسی عبور از حاکمیت قانون است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حاکمیت الهی در شریعت اسلامی تبلور پیدا می کند و برپایه شریعت اسلامی اداره امور در عصر غیبت بر عهده ولی امر است، اضافه کرد: در زمان غیبت ولی عصر ولایت امر بر عهده فقیه عادل و با تقواست.
آیت الله کعبی تاکید کرد: قوای مقننه، قضائیه و مجریه باید از ولایت فقیه ناشی شوند و به خودی خود جایگاهی ندارند.
وی ادامه داد: رئیس جمهور منصوب ولی فقیه است و بجز این مشروعیت ندارد. اختیارات اولیه دستگاه اجرایی در شرع مقدس از آن ولی فقیه است. رئیس جمهور چون مشروعیت خود را از رهبری گرفته مشروعیت دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عده ای فکر می کنند ولی فقیه نماینده حاکمیت اسلامی و رئیس جمهور نماد حاکمیت ملی است که این تفکری اشتباه است افزود: رهبری نماد حاکمیت و مشروعیت الهی در قوای سه گانه است و در شرع مقدس اختیارات از آن ولی فقیه است.
وی با تاکید بر اینکه انتخاب مردمی، سازوکار مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است و این نظام برپایه انتخاب استوار است، گفت: رهبری بر پایه انتخاب مردمی صحه می گذارد.
عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه عده ای می گویند ولی فقیه زیر مجموعه قانون اساسی است بنابراین نمی تواند اختیاراتی فراتر از قانون اساسی داشته باشد، افزود: شرعیت قانون اساسی ناشی از ولی فقیه است و مراقبت از قانون الهی هم با ولی فقیه است.
وی ادامه داد: دستگاه هایی اجرایی مشروعیت دارند که تدابیر رهبری را اجرا کنند. نظارت بر حسن اجرای سیاست های نظام برعهده رهبری است.
آیت الله کعبی ادامه داد: رئیس جمهور نمی تواند از خط و مشی رهبری سرپیچی کند چرا که این یک تخلف قانونی است.
وی با بیان اینکه اینگونه نیست که رهبری پاشنه مشروعیت نظام و رئیس جمهور پاشنه مقبولیت نظام باشد، افزود: رهبری عامل انسجام، هویت، نظم و مشروعیت و مقبولیت نظام است.
آیت الله کعبی در پایان با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری باید اصلح ها سرکار بیایند، خاطر نشان کرد: در انتخاب اصلح نباید سود و زیاد شخصی مورد انتخاب افراد قرار گیرد..... / mehrnews.com
ویدیو مرتبط :
زیباکلام دانشگاه صنعتی شیراز_حصر خانگی موسوی کروبی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
آیت الله مهدوی کنی: آقایان موسوی و کروبی خراب کردند
آیت الله مهدوی کنی: آقایان موسوی و کروبی خراب کردند/ صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکردهاند، درست نیست
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه تفرقه در بین اصولگرایان به نفع کشور و مردم نیست، اظهار داشت: «روش مورد نظر ما ائتلاف است و در آخرین مرحله هم باید یک نظر را که به نفع جمهوری اسلامی و مردم است، در نظر گرفت.»
مدیرعامل و جمعی از مدیران خبرگزاری تسنیم با آیتالله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دیدار کردند.
گزیده سخنان آیت الله مهدوی کنی در این جلسه به نقل از تسنیم به این شرح است:
فتنهگران سال 88, دو اشتباه بزرگ مرتکب شدهاند، اولین اشتباه بزرگ آنان این بود که با رهبری معظم انقلاب اسلامی به مخالفت برخاستند، با وجود آنکه مقام معظم رهبری در نظام ولایت فقیه و در جمهوری اسلامی با آن صلاحیتها و شایستگیهایی که در قانون اساسی هم مشخص شده است، «قول فصل» و «فصلالخطاب» است.
دومین اشتباه بزرگ فتنهگران را نپذیرفتن نظر اکثریت مردم کشورمان بود.اگر نظر اکثریت مردم در انتخابات برخلاف میل ما بود، حتماً باید آن را بپذیریم و پس از آن اگر به مسئولان و مدیران انتقادی داشتیم، آنرا مطرح کنیم.
اینکه اشتباه آقایان (موسوی و کروبی) عمدی یا غیرعمدی بوده، مهم نیست، بلکه مهم آن است که در مسائل اجتماعی "قبح فعلی" مذموم بوده و «اجتهاد در مقابل نص» خراب کردن موضوع است.
قبح فعلی یعنی اینکه یک کار بد باشد، حال اینکه نیت آن خوب بوده یا بد، به آن کاری نداریم و سخن ما این است که آقایان موسوی و کروبی خراب کردند و کار خلافی از آنها سر زده است، حال این اشخاص هر کسی که میخواهند باشند؛ فرقی نمیکند.
موسوی و کروبی باید نظر اکثریت مردم را میپذیرفتند، امام خمینی (ره) شاخص مهمی را بیان کرده و فرمودهاند "هر وقت دیدید دشمنان از شما تعریف میکنند، بدانید که کار شما خلاف بوده است"، لذا این آقایان با همین شاخص هم میتوانستند به خلاف بودن اقداماتشان پی برده و راه خود را اصلاح کنند.
یک روایتی و حدیثی هست که من از اول انقلاب تاکنون گاهی در سخنرانیها آنرا میخوانم و آن این است که شیطان به حضرت موسی (ع) گفت "بگو لا اله الا الله"؛ حضرت موسی (ع) تعجب کرد و خطاب به شیطان گفت "لا اله الا الله جمله مقدسی است اما چون تو میگویی، من لا اله الا الله نمیگویم" لذا شیطان اگر به توحید هم دعوت کرد، باید بدانید که وسوسهای در کار او وجود دارد.
امکان ندارد فردی طرفدار امام (ره) باشد اما رفتاری انجام دهد که دشمنان اسلام را خوشحال کند اما متاسفانه شاهد بودیم که در ماجراهای بعد از انتخابات 88، عدهای از مدعیان دروغین طرفداری از امام (ره)، دشمن را خوشحال کردند.
آنهایی که در انتخابات 88 و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد. اشتباهات بسیار و پیدرپی توسط آقایان در این ایام صورت گرفته است و به این خاطر نمیتوان با تعارف و حلواحلوا کردن، قدم برداشت، لذا تاکید میکنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکردهاند"، درست نیست.
منظور من از ائتلاف، "یکی شدن" نیست بلکه پرهیز از تفرقه است
اینگونه نیست که بنده هرچه بگویم، کاندیداها گوش کنند و خودم هم برای خودم چنین جایگاهی قائل نیستم اما در هر حال امیدوارم و دعا میکنم که خداوند متعال ما را به آنچه صلاح امت است، هدایت کند. من حتی از خداوند میخواهم که مخالفین ما را هم هدایت کند؛ آنچه مصلحت است, انجام شود و مطابق خواست بیگانه حرفی نزنیم و عملی نکنیم.
نظر ما در انتخابات "ائتلاف" است و منظور از ائتلاف، یکی شدن نیست، بلکه مراد بنده آن است که همه باید با هم باشند و از تفرقه بپرهیزند، لذا توصیه میکنم همه در مسیر وحدت قرار گیرند، هرچند تاکید میکنم که معنای وحدت، یکی شدن نظرات و سلیقهها نیست.
تاکید بنده بر "ائتلاف" است نه وحدت به معنای یکی شدن، حتی درباره اصطلاح "وحدت حوزه و دانشگاه" معتقدم که "پیوند حوزه و دانشگاه" عبارت و اصطلاح بهتری است. امام خمینی (ره) که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، همواره تاکید میفرمودند که دانشگاه باید دانشگاه باشد و حوزه، حوزه. جمعیتها باید مختلف باشند، چه آنکه قرآن نیز میفرماید "فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا". به این معنا خود خدا اختلاف را خلق کرده است. "لذلک خلقهم" اختلاف آفریده شده است. رفع این عرصه آن است که افراد و گروهها به هم نزدیکتر شوند، چه وحدت باشد و چه نباشد.
بنده برخلاف برخی که آینده را سیاهنمایی میکنند، نسبت به انتخابات آینده بسیار خوشبین هستم و معتقدم چشمانداز کشور، خوب و روشن است./تنسیم