اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله هاشمی: دست‌هایی در کارند تا روابط ایران و ترکیه مخدوش شود



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و تاکید کرد: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و آنکارا را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشدار دهنده توصیف و اظهار کرد: در این شرایط بعضی از رسانه‌ها افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌ و آمدهای جدی مسؤولین دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه‌دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.

هاشمی رفسنجانی نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و تداوم آن بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: الحمدلله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های با دوامی داشته باشیم.

وی اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و عدم تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و گفت: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابزار امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع فعلی، اظهار کرد: مواظب باشید که سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند.

وی در ادامه همزمانی این شرایط با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه را خطرناک توصیف کرد و گفت: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا اشاره کرد و گفت: اسرائیل و بعضی از کشورهای منطقه هم به خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند.

وی مسایل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و خاطر نشان کرد: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و گفت: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طبیعی خواندن اختلاف نظر کشورها در مسایل، اظهار کرد: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوعات زودگذر است.

وی در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، گفت: علاجش آسان است و آن اینکه مسؤولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل D8 از سوی «اربکان« را تجربه‌ه‌ای بسیار موفق توصیف کرد و افزود: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی همکاری‌ها را گسترش داد.

وی در پاسخ به پرسش سفیر ترکیه مبنی براینکه «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل ، خواستار گسترش روابط، مخصوصاً کشورهای مسلمان و به ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کردیم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند.

 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
روابط خانوادگی حسینی ها با آیت الله هاشمی رفسنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه آیت الله هاشمی: مردم عزیز ایران، دست مریزاد



بیانیه هاشمی,بیانیه هاشمی بعد از پیروزی روحانی

بیانیه آیت الله هاشمی: مردم عزیز ایران، دست مریزاد

به تحریف‌كنندگان تاریخ درس داد كه مردم پازل‌های بریده شده از قیچی تحریف و سانسور را در واقعیت‌های جامعه پیدا می‌كنند و نمی‌گذارند تحریف در تاریخ نهادینه شود وزمانِ شادمانیِ مقبولیتِ دروغ‌پراكنی‌ها تا اولین فرصت ممكن برای اعلام بیزاری عمومی است و آنچه در دین مبین اسلام ناپسند است، برای همه عقول، با همه اختلافات سلیقه‌ای و جناحی، ناپسندتر است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی بیانیه ای در مورد انتخابات پرشور اخیر بیانیه ای صادر کرد:

 

هاتف آن روز به من مژده‌ی این دولت داد           كه در آن جور و جفا، صبر و ثباتم دادند

مردم بزرگوار و شریف ایران اسلامی؛

آنچه روز جمعه؛ 24 خرداد با قدم‌ها و قلم‌های شما در صحیفه‌ی تاریخ این سرزمین رقم خورد؛ اوج شور و شعور ملّی و اسلامی و بهترین تعبیر برای اجتهاد سیاسی بود كه خاتمیت اسلام را در توجه به شرایط زمان و مكان؛ در دنیا جاودان كرد. حضوری كه اگرچه در امتداد انقلاب اسلامی؛ بر دوام بود؛ امّا زمزمه‌های شومی به گوش می‌رسید تا بر این آیینه‌‌ی همدلی؛ همراهی و همكاری، غبار یأس و ناامیدی بنشانند.

اینجانب خاضعانه از همه شما؛ مردان و زنان، دختران و پسران و پیر و جوان از همه‌ی قشرها و صنوف  در شهرها و روستاها كه «حماسه سیاسی» در تعبیر رهبری را عینیت بخشیدید؛ تشكّر و قدردانی می‌نمایم و خود را در شادمانی سیاسی و شیرینی تحقق وعده‌های الهی با شما مردم زمان‌شناس و فهیم، سهیم می‌دانم و به منتخب مردم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دكتر حسن روحانی تبریك می‌گویم و امیدوارم با سرمایه ارزشمند اعتماد و اطمینان مردم و حركت در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی و برنامه‌های ارائه شده؛ نور امید را با تدبیر دولت خویش هر روز در جامعه مشعمشع‌تر نماید.

این انتخابات و نتایج معنادار آن درس‌های فراوانی در ابعاد سیاست داخلی و خارجی داشت كه واكاوی و یادآوری آن از ضرورت‌های تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌هاست.

به جهانیان و  مدعیان سردمداری ملل و نحل درس داد كه مردم ایران را نمی توانید پشت دیوارهای تحریم محصور نمایید و شعار تعامل با ملت‌ها، بدون حضور صاحبان متمدن‌ترین و بافرهنگ‌ترین آنها، یعنی ایرانیان، مانند بهار بدون سرسبزی است و خزانی بیش نیست.

به همسایگان مرزهای جغرافیایی این كشور، درس داد كه باید قدر همجواری با مهربان‌ترین و با درایت‌ترین ملت منطقه را بدانند و بیهوده بر طبل اختلاف نكوبند و صلاح مملكت خویش را در همكاری با ایران بجویند.

به بزرگان اندیشه‌ساز در داخل كشور، درس داد كه تحجّر، دگم‌اندیشی، بداخلاقی‌ها، حذف‌ها، طردها و انحصارطلبی‌ها ، متاعی بی‌بها و مقطعی است و جایی در طاقچه‌ی ذهن و زبان مردم این سرزمین ندارد و مهربانی، تعامل و اعتدال، بهترین زبان برای گفتگوی با مردم است و به‌ویژه جوان ایرانی خوب می‌داند كه چگونه در برگه‌های آرای خویش به سفیران عطوفت سلام دهد.

به تحریف‌كنندگان تاریخ درس داد كه مردم پازل‌های بریده شده از قیچی تحریف و سانسور را در واقعیت‌های جامعه پیدا می‌كنند و نمی‌گذارند تحریف در تاریخ نهادینه شود وزمانِ شادمانیِ مقبولیتِ دروغ‌پراكنی‌ها تا اولین فرصت ممكن برای اعلام بیزاری عمومی است و آنچه در دین مبین اسلام ناپسند است، برای همه عقول، با همه اختلافات سلیقه‌ای و جناحی، ناپسندتر است.

به كینه‌جوسازان و دشمن‌تراشان درس داد كه مردم، به هنگام نیاز «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ» را با «رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» در یك آیه تلاوت می‌نمایند و برای تبیین تعامل با جهانیان، به این كلام نورانی قرآن پایبندند كه «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ»

انتخابات 24 خرداد فقط یك رویداد سیاسی نبود، بلكه یك اتفاق فرهنگی، یك هشدار اقتصادی و یك همراهی اجتماعی برای اعلام انزجار از كلّه‌شقی، قانون‌گریزی و فراز و فرودهای افراط و تفریط و برگشت به راه اعتدال و عقلانیت است كه جانْ‌مایه رسالت نبوی و اساس تعالیم ائمه هداست.

به منتخب محترم مردم كه الحمدلله از السابقون عقلای قوم و از آشنایان با رمز و راز دفاع منطقی از جمهوریت، اسلامیت و تمامیت ارضی ایران و از فرزندان فهیم حوزه و دانشگاه است، مشفقانه و برادرانه توصیه می‌نمایم كه فرصت‌ها و امتحان الهی چون ابرها می‌گذرند و باران نیز، اگر طریق افراط بپیماید، سیلاب می‌شود و اگر معتدل ببارد، هم چشم‌انداز و هم واقعیتِ طبیعت را عوض می‌نماید.

ایشان خوب می‌دانند كه صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مستقل‌های سیاسی، در این سرزمین پُر از مرواریدهای درخشان است كه دلشان برای سربلندی ایران می‌تپد و رویگردانی مردم از تنگ‌نظری دراستفاده از ظرفیت‌های انسانی و خانه‌نشین كردن سرمایه‌های ملی و دینی است.

اینجانب یك بار دیگر به آحاد مردم عزیز ایران «دست‌مریزاد» می‌گویم و از دست‌اندركاران برگزاری انتخابات كه از ماهها پیش زمینه‌های خلق این حماسه سیاسی را فراهم كردند، تشكر می‌‌نمایم و امیدوارم جناب آقای دكتر روحانی، در پایان رقابت‌ها و آغاز فصل رفاقت‌ها، در راه رسیدن به «حماسه اقتصادی» كه وعده‌اش را در تبلیغات انتخاباتی داده بودند، از ظرفیت‌های مدیریتی وكارشناسی استفاده نمایند.

والسلام

اكبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

منبع:entekhab.ir