اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله مصباح‌: برخی 80 سال عمر دارند اما...


آیت الله مصباح با بیان اینکه برخی مادرزادی و بعضی هم بر اثر عواملی «صُمٌّ بُکْمٌ» هستند، گفت: «این افراد در قیامت می‌گویند «لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» اگر اهل شنیدن بودیم اکنون در جهنم نبودیم؛ تفاوت اصلی انسان و حیوان در همین توجه است. برخی 80سال عمر دارند اما هنوز بیدار نشده‌اند.»

خبرگزاری رسا: رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) با استناد به آیات و روایات، ریشه همه مفاسد اخلاقی را غفلت دانست و گفت: «غفلت موجب می‌شود انسان از حیوانات هم پست‌تر شده و مستحق جهنم شود.»

آیت‌الله‌محمدتقی مصباح‌یزدی در نخستین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی جدید در حسینیه حضرت‌امام‌خمینی(ره) قم گفت: «خداوند می‌فرماید غایت بسیاری از جن‌ها و انسان‌ها جهنم خواهد بود و این افراد کسانی هستند که نیروی عقلانی، تفکر و فهم صحیح به آنها داده شده اما از آن استفاده نمی‌کنند.»

او با بیان اینکه برخی مادرزادی و بعضی هم بر اثر عواملی «صُمٌّ بُکْمٌ» هستند، گفت: «این افراد در قیامت می‌گویند «لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ» اگر اهل شنیدن بودیم اکنون در جهنم نبودیم؛ تفاوت اصلی انسان و حیوان در همین توجه است. برخی 80سال عمر دارند اما هنوز بیدار نشده‌اند.»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «عبارت‌های آگاهی، بیداری و هوشیاری در مقابل غفلت، غرور و مستی است»، گفت: «در روایات نیز این تعابیر بسیار به‌کار رفته است؛ می‌فرماید مستی‌ای که در اثر غفلت و غرور ایجاد می‌شود، دیر‌تر از مستی شراب برطرف می‌شود؛ افرادی را سراغ داریم که 80سال زندگی کرده‌اند اما هنوز بیدار نشده‌اند.» استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: «این تعبیرات مشخص می‌کند که از آدمی انتظار می‌رود با آگاهی فراتر از افق حیوانات حرکت کند؛ انسان باید در رفتارهایش هوشیار باشد و بیندیشد که کیست؟ کجاست و کجا خواهد رفت؟ اگر تابع غریزه خود باشد با حیوان فرقی نمی‌کند.»

او بر اساس قرآن مشکلات اصلی بشر را ناشی از غفلت دانست و گفت: «طبق فرمایش قرآن کسی که دچار غفلت شود مانند سگ و الاغ است؛ این مهم‌ترین بدبختی بشر است که توجه نداشته باشد که چه مسوولیتی متوجه اوست و همواره با خود بگوید خوش باش و دم را غنیمت شمار.»

او با بیان اینکه «بنابر نظریه مأثور از قدمای فلاسفه یونان فلسفه اخلاق تعیین ملاک خوب و بدبودن است»، افزود: «آنچه در کتاب‌های ما آمده است و علمای ما تبعیت کرده‌اند، این است که قوای انسان به سه‌شکل تقسیم‌بندی می‌شوند، افراط، تفریط و اعتدال؛ در هرقوه‌ای افراط و تفریط بد است و ملاک خوبی حدوسط و اعتدال است. اما رعایت اعتدال در همه امور فضیلت نیست چراکه گاهی در این زمینه تشکیک شده است اما چندان به این امر توجه نشده که آیا این حرف اساس عقلانی محکمی دارد که بگوییم در همه‌چیز حدوسط فضیلت است؟ مثلا افراط در عبادت، کسب علم و تقوا هم رذیلت است؟»


ویدیو مرتبط :
عیادت آیت الله مصباح یزدی و آیت الله گرامی قمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

80 ایرانی که تحریم شدند: از آیت الله مصباح تا حسین شریعتمداری



 

 

80 ایرانی که تحریم شدند: از آیت الله مصباح تا حسین شریعتمداری

 

کیهان نوشت: منابع خارجی از لیست 80 نفری شخصیت های ایرانی، برای تحریم توسط اتحادیه اروپا خبر دادند.

سایت تحلیلی پولتیكو با انتشار این لیست اعلام كرد، اسامی آیت الله مصباح یزدی، احمد خاتمی، محمد یزدی و حسین شریعتمداری در لیست تحریم اتحادیه اروپا وجود دارد.

این لیست در اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شده و افراد آن تحریم و دارایی های آنها در اتحادیه اروپا توقیف خواهد شد.

این سایت دلیل انتخاب این افراد را حوادث پس از انتخابات سال 88 و مقابله با فتنه سبز اعلام كرده است.

در این لیست نام افرادی مانند آیت الله مصباح یزدی، سیداحمد خاتمی،محمد یزدی ، حسین شریعتمداری، سیدحسن فیروزآبادی (رئیس ستاد كل نیروهای مسلح)، محمدعلی جعفری (فرمانده سپاه)، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی (نماینده ولی فقیه در سپاه)، یدالله جوانی (رئیس اداره سیاسی سپاه)، عبدالله عراقی (جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه)، حسین همدانی (فرمانده سپاه تهران)، علی فضلی (جانشین فرمانده بسیج)، اسماعیل احمدی مقدم (فرمانده نیروی انتظامی)، احمدرضا رادان (جانشین فرمانده نیروی انتظامی) به چشم می خورد.

نام برخی از مقامات قضایی و قضات از جمله آیت الله صادق لاریجانی (رئیس قوه قضائیه)، جانشین وی - ابراهیم رئیسی- و سخنگوی قوه- محسنی اژه ای- هم در این لیست گنجانده شده است.

برخی از مقامات و وزرای دولت نیز مانند مصطفی محمدنجار (وزیر كشور)، كامران دانشجو (وزیر علوم)، حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)، صادق محصولی (وزیر رفاه)، مرتضی بختیاری (وزیر دادگستری) و مرتضی تمدن (استاندار تهران) نیز در این لیست حضور دارند...../تحلیل:عصرایران