اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله مصباح؛ حمایت از جلیلی یا احمدی نژاد؟/ از آرزوی جلیلی برای تبدیل به «رهبر مخالفان دولت» تا تلاش «پایداری» برای آشتی سیاسی «احمدی نژاد - مصباح»



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,نزدیكان احمدی‌نژاد

نزدیكان احمدی‌نژاد توصیه كردند كه باید برای ورود دوباره نظر مساعد برخی از علما از جمله آیت‌الله مصباح را جلب كند. چراكه شكاف میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله مصباح برسر جریان انحرافی آنقدر پررنگ هست كه در صورت جمع نشدن، طیف اصلی بدنه رای اصولگرایان (خصوصا جوانان) در طرف مقابل احمدی‌نژاد قرار خواهند كرد.

در روزهای پایانی سال 94 و در حالی كه آیت‌الله مصباح نتوانسته بود رای مردم را برای ورود به مجلس خبرگان كسب كند و در رقابت با هاشمی و روحانی در جلب نظر مردم بازمانده بود، در اقدامی شگفت آور به طور «سرزده» به دفتر سعید جلیلی رفت.

آنها كه ردپای پدر معنوی جبهه پایداری را در سیاست دنبال می‌كنند، به خوبی می‌توانند به اهمیت این دیدار «سرزده» پی ببرند. اگرچه آیت‌الله مصباح قرار نیست بر روی صندلی‌های قرمز رنگ مجلس خبرگان بنشیند، اما راه سیاست‌ورزی را رها نكرده است. دیدار سر زده او حامل پیام‌های مهمی بود. خاصه اینكه این دیدار درست بعد از شكست سنگین اصولگرایان در 7 اسفند انجام شده بود.

این دیدار كه روحیه مضاعفی به جلیلی داده بود، او را برآن داشت تا به مانند احمدی‌نژاد فضا را برای ورود به رقابت انتخاباتی سال آینده تست‌زنی كند. از همین رو در سخنرانی كه در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان داشت، خود را در مقام ریاست جمهور نشاند و در پاسخ به این سئوال كه « اگر شما رئیس‌جمهور بودید، آیا برجام را امضاء می‌كردید» گفت: «برجام را امضا نمی‌کردم»

جلیلی با توجه به سابقه مدیریتی در شورای عالی امنیت ملی به خوبی می‌داند كه برجام ابتدا به مجلس رفت (و با همه مخالفت‌ها و تهدید‌ها) رای مجلس را گرفت. بعد به شورای عالی امنیت ملی رفت و در آنجا مورد تایید واقع شد. مهمتر اینكه، اهمیت برجام به این است كه مورد تایید نظام قرار گرفته و مصوبه شورای عالی امنیت ملی (با حفظ شروطی كه ایشان تعیین كردند) به امضاء معظم‌ له رسیده است.

جلیلی از همان روز كه در مناظره بنیان و اساس نحوه مذاكره‌اش توسط ولایتی و دیگران به چالش كشیده شد، ناراحت است. جایی كه ولایتی گفته بود «مذاكره كلاس فلسفه نیست». از همان روز او با هر نوع مذاكره‌، غیر از نوع مذاكره خودش مخالف است. لذا خروجی برجام هرچه بود، چون با اعمال مدیریت او به دست نیامده بود، هرگز مورد تایید قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

آرزوی ریاست بر پاستور
با این حال شنیده‌ها حكایت از آن دارد كه او قصد دارد خودش را به اصولگرایان به عنوان یك گزینه عرضه كند. همزمانی دیدار آیت‌الله مصباح از دفتر جلیلی و حضور محمود احمدی‌نژاد در ورامین كه تلاش كرد ورود به عرصه سیاست را بعد از دو سال و نیم سكوت با شیب ملایم آغاز كند، اهمیت آن را بیشتر كرد. می‌دانیم آیت‌الله كسی نیست كه به آسانی به دیدار كسی برود. او معمولا مورد دیدار قرار می‌گیرد و مستمعین به سبك شاگردان قدیم مكاتب، چهارزانو بر روی زمین می‌نشینند و به بیانات ایشان گوش فرا می‌دهند. این بار اما آیت‌الله تغییر رویه‌ای عجیب را به نمایش گذاشت.

جلیلی اما اینک با چنین افاضاتی در پی آن است که رهبر مخالفان دولت را عهده دار شود، آرزویی که البته به نظرذ می رسد با حضور احمدی نژاد، رنگ باخته است.

پیوند آیت‌الله و جلیلی
پیش از انتخابات سال 92 جبهه پایداری با رایزنی های فراوان در نهایت به گزینه‌ای رسید كه آیت‌الله مصباح، تمام قد از او دفاع كرد. درست در روزهایی كه زمزمه‌های رد صلاحیت كامران باقری لنكرانی به گوش می رسید، آیت الله او را «اصلح‌ترین فرد، زیرآسمان خدا» نامید. با این توصیف كار برای عدم تایید صلاحیت او بسیار سخت‌تر شده بود. ردصلاحیت كسی كه آیت الله مصباح او را «اصلح‌ترین» می‌دانست كار چندان آسانی نبود. از همین رو در آخرین ساعات قبل از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌شدگان، باقری لنكرانی بعد از آگاهی از نظر شورای نگهبان، روغن ریخته را نذر جلیلی كرد و اعلام داشت به نفع او كنار رفته است. با این كار كمك بزرگی نیز به شورای نگهبان شد.

با این حال آیت‌الله مصباح تمایلی به دیدار با جلیلی نداشت. او نمی‌توانست به راحتی از حرف خود برگردد و فرد دیگری را برای انتخابات 92 «اصلح» ببیند. برای همین در اولین سفر جلیلی از قم دیداری مابین آنها برگزار نشد تا بازار شایعات داغ شود. همان زمان نزدیكان جلیلی در سكوت آیت‌الله مصباح و پایداری، توجیه كردند كه آیت‌الله در قم حضور نداشت و برای همین هیچ دیداری میان آنها برگزار نشد.

در هفته پایانی واسطه‌ها سرانجام توانستند آیت‌الله را برای حمایت از جلیلی و انجام یك دیدار پیش از انتخابات راضی كنند. نگاهی به همین سابقه نشان می‌دهد كه چرا رفتن آیت‌الله مصباح به دفتر جلیلی اهمیت دارد. كسی كه آیت‌الله حاضر نشده بود برای دیدار با او وقت ملاقات تعیین كرده و در شهر قم بماند، حالا با پای خود به دفتر او می رود.

آیت‌الله مصباح یك خصلت مهم دارد. او به ندرت از حرفی كه می زند باز می‌گردد. از همین روست كه می‌توان از امروز پی برد كه او خط خودش را برای انتخابات سال 96 برگزیده و تصمیمش را گرفته است. در تقابل میان احمدی‌نژاد و سعید جلیلی، آیت‌الله از همین حالا خط خود را جدا كرده است.

تکلیف احمدی نژاد چه می شود؟
در این میان اما، محمود احمدی نژاد که به مراتب بیش از جلیلی اقبال عمومی دارد و برای اولین بار توانست، نام آیت الله مصباح را به «رهبر معنوی» دولت افزایش دهد، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده و حتی وعده های انتخاباتی خود را نیز آغاز کرده است.

احمدی نژاد سابقاً ارتباط بسیار نزدیکی با آیت الله مصباح داشت، آنقدری که آیت الله پاسخ منتقدان احمدی نژاد را می داد و حتی «مخالفت با دستور رئیس جمهور وقت (احمدی نژاد) را مخالفت با دستورات الهی می دانست» ؛ این محبوبیت اما  در ایام دولت دهم کم کم تبدیل به ناراحتی شد، چرا که آیت الله مصباح و جریان پایداری معتقد بود احمدی نژاد چندان به ارمان های انقلاب وفادار نیست.

اینک اما بار دیگر نام احمدی نژاد به میان آمده است و تلاش ها برای آشتی سیاسی آیت الله و رئیس جمهور سابق آغاز شده است.

تلاش برای اعلام حمایت آیت الله مصباح از احمدی نژاد
براساس شنیده‌هایی، حتی بعد از این دیدار نزدیكان احمدی‌نژاد توصیه كردند كه باید برای ورود دوباره نظر مساعد برخی از علما از جمله آیت‌الله مصباح را جلب كند. چراكه شكاف میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله مصباح برسر جریان انحرافی آنقدر پررنگ هست كه در صورت جمع نشدن، طیف اصلی بدنه رای اصولگرایان (خصوصا جوانان) در طرف مقابل احمدی‌نژاد قرار خواهند كرد.

نزدیكان احمدی‌نژاد امیدوارند تا صادق محصولی به عنوان فردی كه هم به اصولگرایان نزدیك است و هم عضو پایداری است و از طرفی دل در گروه احمدی‌نژاد دارد، بتواند این شكاف را ترمیم كند، اما آیت‌الله با رفتن به دفتر سعید جلیلی نشان داد اهل بازگشتن از حرفهای خود نیست. او نمی‌تواند دست از گفته‌هایی كه علیه تیم احمدی‌نژاد داشت باز گردد. برای همین از حالا گزینه خودش را انتخاب كرده است.

 اخبار  سیاسی -  انتخاب/ داود حشتمی


ویدیو مرتبط :
مستند دوم دکتر جلیلی؛پناهیان و آیت الله مصباح

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قائم مقام آیت الله مصباح: آقای مصباح هرگز از احمدی نژاد حمایت نکرده و نام او را نبرده است!



آیت الله مصباح یزدی,محمود احمدی نژاد,قائم مقام مصباح یزدی

قائم مقام آیت الله مصباح: آقای مصباح هرگز از احمدی نژاد حمایت نکرده و نام او را نبرده است!

حجت الاسلام رجبی قائم مقام موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) در حاشیه دیدار سعید جلیلی با آیت الله مصباح در جمع خبرنگاران گفت: آیت الله مصباح هیچ گاه نگفته اند که من بعد از آقای لنکرانی از فردی حمایت نمی کنم و از گفتمان حمایت می کنم بلکه بارها فرموده اند که من در این مدت در حال بررسی بودم که ببینم گزینه اصلح کیست.

وی همچنین درباره اینکه آیا تعدد کاندیداهای اصولگرا به ضرر جبهه های اصولگراها نیست عنوان کرد: حتی آرا اصولگراها با کاندیداهای متعدد تقسیم می شد بازهم این نگرانی وجود ندارد که اصولگرایان رای نداشته باشند.

رجبی همچنین درباره اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کدام گزینه را برای انتخاب اصلح می دانند عنوان کرد: مصوبه جامعه مدرسین است که در این مورد وارد مصادیق نشود، درباره جامعه روحانیت هم من خبر ندارم. اما ظاهرا اعلام کرده اند که کاندیدای خود را معرفی خواهند کرد.

وی گفت: جامعه مدرسین عنوان کردند که اگر شرایط طوری شود که کسی غیر از اصولگرایان رای بیاورد آن زمان است که وارد مصادیق خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان کردند که آیت الله مصباح نباید وارد مصادیق انتخاباتی می شد و این مساله موجب تخریب وی شد پاسخ داد: شرایط جامع و مسایل سیاسی در مواقع گوناگون متفاوت است اما ممکن است در شرایطی وظیفه این باشد که از شخص مشخصی حمایت نشود گاهی هم ممکن است شرایط به گونه ای باشد که از شخصی حمایت شود.

مبنای حرکت آیت الله مصباح در طول عمرش تکلیف مداری است از همین رو در این شرایط به عقیده وی وظیفه ایجاب کرد که فرد اصلح را معرفی کند، ایشان هرگز با اسم بردن از کسی حمایت نکرده اند حتی در دوران آقای احمدی نژاد از وی نام نبردند اما در این دوره احساس کردند که این وظیفه الهی است و از این رو وارد عمل شدند.

وی ادامه داد این که برخی می گویند با این کار ممکن است جایگاه ایشان تخریب شده و آسیب ببیند خود ایشان پاسخ گفته اند که این حیثیت اگر هم باشد باید در راه اسلام هزینه شود.

حجت الاسلام رجبی همچنین درباره اینکه برخی رسانه های هفته گذشته اخباری مبنی بر اینکه آقای جلیلی برای دیدار با مصباح به قم آمده بودند اما به وی اجازه ورود ندادند پاسخ داد: در این باره تقاضای شده بود که وقتی آقای جلیلی به دیدار مراجع آمدند با آیت الله مصباح هم دیدار کنند اما چون برنامه های آیت الله مصباح از قبل هماهنگ شده بود با این دیدار وقت کمی به آقای جلیلی داده می شد از این رو آیت الله مصباح ترجیح دادند در فرصت بهتر و زمان بیشتر این دیدار انجام شود.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر آقای لنکرانی از کاندیداتوری کناره گیری نمی کرد و آقای جلیلی هم ثبت نام می کرد اصلح کدام گزینه بود پاسخ داد: ایشان آقای لنکرانی را اصلح می دانستند، اگر آقای جلیلی هم می دانستند که آقای لنکرانی باقی می ماند ثبت نام نمی کرد ولی وقتی فهمید آقای لنکرانی انصراف می دهد در روز پایانی ثبت نام کرد./مهر