اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله لاریجانی: ما کی گفته‌ ایم وام ندهید؟


ما می گوییم چرا باید یک کیف پر از پول به کارمند بانک داده شود و تسهیلات بگیرند. ما می‌گوییم چرا ال سی صوری دادید. ما کی گفته‌ایم وام ندهید؟

 خبرگزاری مهر: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در پرونده فساد بزرگ بانکی جرم‌ها و تخلفات زیادی کشف شد گفت: عده‌ای می‌گویند ما نفهمیدیم چه شد در حالی که خودشان را به نفهمی زده‌اند، مردم کوچه و بازار هم فهمیدند چه شد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی صبح یکشنبه با حضور در اتاق بازرگانی ایران در جمع اعضای اتاق و سرمایه داران با بیان اینکه یکی از وظایف دستگاه قضا پرداختن به عدالت اقتصادی است، گفت: نقش عدالت از وظایفی است که در اصل 156 قانون اساسی به قوه قضائیه داده شده و در بندهای آن احقاق حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین و رسیدگی به تخلفات تاکید شده است. البته گاهی دستگاههای اجرایی به دلیل قدرتی که دارند قوانین را هر طور که بخواهند اجرا می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ هر نظام باید فرصت‌های متناسب را برای پیشرفت اقتصادی ایجاد کند ولی گاهی این فرصت‌ها از مردم گرفته می‌شود. خیلی‌ها فکر می‌کنند که دستگاه قضا با ساز و کار بگیر و ببندی که دارد مانع توسعه اقتصادی است در حالی که ما داریم امنیت اقتصادی را ایجاد می‌کنیم و هر جایی برخورد با مفاسد باشد کوتاهی نمی‌کنیم زیرا معتقدیم باید فضای امن برای سرمایه داران و سرمایه گذاران در کشور ایجاد شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه گروهی معتقد بودند و یا اعلام می کنند که باید پول‌ها را از سرمایه دارها بگیریم و خودمان توزیع کنیم اما باید بگویم که این مارکسیست است در حالی که اسلام و جمهوری اسلامی با سرمایه و سرمایه داری مخالف نیست و ما مخالف سرمایه‌هایی هستیم که در راه ظلم و تضییع حقوق مردم استفاده می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی به پرونده فساد بزرگ بانکی اشاره کرد و گفت: فضای رسانه‌ای این پرونده را اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نامید که من مخالف بودم البته کسانی هم می خواستند این فساد را بپوشانند ولی ورود قوه قضائیه به پرونده به نحوی بود که چنین اقدامی در تاریخ ایران بی سابقه بود. در این پرونده جرم‌ها و تخلفات زیادی کشف شد. عده‌ای می‌گویند ما نفهمیدیم چه شد در حالی که خودشان را به نفهمی زده‌اند، مردم کوچه و بازار هم فهمیدند چه شد. یک نفر با رشوه راهی پیدا می‌کند که فولاد کشور را به عهده بگیرد.
 
خودداری بانکها از اعلام اسامی بدهکاران

رئیس قوه قضائیه به اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد اینکه 300 نفر 60 درصد پول کشور را در اختیار دارند اشاره کرد و گفت: اسامی این افراد به قوه قضائیه اعلام نشده است. آقایان لیست بلند بالا می‌آورند که ما می خواهیم سراغ این افراد برویم. من گفته‌ام که بگذارید قوه قضائیه تخلفات را احراز کند بعداً بروید. الان دو سال است که دادستان کل کشور به بانک‌ها نامه زده است که معوقات را اعلام کنید ولی هنوز اعلام نکرده‌اند. متاسفانه در دستگاه‌های اجرایی قوانینی که راه را برای سرمایه گذاری باز می‌کند باز است ولی به آن عمل نمی‌شود.

ما کی گفته‌ایم وام ندهید؟

وی در پاسخ به برخی شایعات گفت: می‌گویند قوه قضائیه باعث قفل شدن بانک‌ها در ارایه تسهیلات شده‌ است ما می‌گوییم مدرک نشان دهید. اتفاقاً ما به دنبال تسهیلات خوب برای شهروندان هستیم. ما می گوییم چرا باید یک کیف پر از پول به کارمند بانک داده شود و تسهیلات بگیرند. ما می‌گوییم چرا ال سی صوری دادید. ما کی گفته‌ایم وام ندهید؟

تاخیر وام هم از نظر شرعی و قانونی جریمه دارد

 در این جلسه اعضای اتاق بازرگانی ایران در مورد ممنوع‌الخروج شدن بازرگانان به دلی بدهی‌های کوچک، گرفتن وثیقه‌های بانکی همراه با چک و جریمه‌های کلان و برخی از مشکلات دیگر گلایه کردند که آملی لاریجانی گفت: چند ساعت طول می‌کشد من در مورد سوالات پاسخ دهم ولی در مورد ممنوع‌الخروج بودن باید بگویم که قانون به سازمان‌های مالیاتی این اجازه را داده است به طور مستقیم فرد را ممنوع‌الخروج کنند.

پیشنهاد من این است اتاق بازرگانی طی ماده واحده‌ای اقدام به تنقیح این قانون کند. در مورد وثیقه‌ها هم تمامی کارها قانونی است. تاخیر وام هم از نظر شرعی و قانونی جریمه دارد زیرا در قرارداد ذکر شده است. این هم که می‌گویید اگر شخصی از نهاد دولتی طلب داشته باشد نمی‌تواند بگیرد، درست نیست زیرا قوه قضائیه پس از رای نهایی از حساب دستگاه‌های دولتی طلب را بر می‌دارد.


در پایان این مراسم به برترین چهره های بازرگانی هدایایی تقدیم شد.


ویدیو مرتبط :
آیت الله صادق لاریجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله لاریجانی: نامه رئیس جمهور بسیار ناروا بود



 

 

 

آیت الله لاریجانی: نامه رئیس جمهور بسیار ناروا بود

 

آیت الله لاریجانی: نامه رئیس جمهور بسیار ناروا بود/ قضات رعایت حال روزنامه نگاران را بکنند

محکوم کردن یک نویسنده به حکم شلاق ، برای روزنامه نگاری تناسب ندارد و ذوق سلیم اقتضای آن را ندارد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان هرمزگان با بیان اینکه گاهی حرمت قضات در دستگاه قضایی شکسته شده و مظلوم واقع می شوند گفت: برخی نمایندگان در اظهار نظرهایی قضات را به دریافت رشوه محکوم کرده بودند که دستگاه قضایی به سرعت با آنها صحبت کرد و روزنامه هایی را که این اظهارات را منتشر کردند تحت پیگرد قرار داد تا این اقدامات باب نشود.

وی افزود: هرچند که این نماینده بی توجه و بی ملاحظه حرف خاصی نداشته است ولی وقتی کلام از حدی تجاوز کرد توهین تلقی می شود.

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از اظهارنظر برخی از مسئولان رده بالای کشور گفت: برخی از مسئولان هم بی ملاحظه به دستگاه قضایی اتهاماتی را می بندند ولی رسانه ای کردن این اظهارات به صلاح کشور نیست زیرا قصد آنها اختلاف انداختن بین قوا و دامن زدن به چالشهاست به همین دلیل دستگاه قضایی هم جواب نمی دهد تا این اختلافات بیشتر نشود.

نامه اخیر رئیس جمهور ناروا بود

آیت الله آملی لاریجانی در مورد نامه اخیر رئیس جمهور به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نامه اخیر رئیس جمهور سوای اشکالات حقوقی و فنی آن بسیار ناروا بود اگر مصلحت کشور ایجاب می کرد تک تک جملات را نقد فنی می کردم ولی نمی خواهم به آن دامن بزنم.

قوه قضائیه همانند حمایتی  که از طرح هدفمند کردن یارانه ها انجام داد همچنان پشت دولت است و ما برای مصلحت کشور و مصلحت نظام و رضای خدا رفتار می کنیم هر چند که همیشه برای دفاع از حق وقت است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سوءاستفاده برخی از روزنامه ها و رسانه ها از دادگاه مدیر مسئول روزنامه ایران گفت: قوه قضائیه هیچ گاه حاضر نیست شان قاضی را مورد هجوم قرار دهد در حالی که برخی رسانه ها بی محابا دستگاه قضایی را مورد تهاجم قرار می دهند.

وی افزود: قضات در صدور رای خود مستقل هستند و ما حق نداریم داخل شویم و این را به مسئولین قضایی و هیئت منصفه مطبوعات هم گفته ام.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه هیئت منصفه مطبوعات نگاه خاصی به آرای قضات دارد گفت: هیئت منصفه مطبوعات معتقد است که قاضی حتما باید نظر آنها را در صدور حکم اعمال کند و اگر آنها حکمی را تبرئه کردند قاضی هم باید تبرئه کند در حالی که آن زمان شورای نگهبان در مورد این بند از قانون هیئت منصفه مطبوعات این موضوع را رد کرد و به استقلال قاضی رای داد.

محکومیت نویسنده به شلاق تناسب ندارد

وی با بیان اینکه اشتباه از سوی قاضی امکانپذیر است گفت: حال اگر رای روزنامه ایران خطا هم باشد همانند بسیاری از خطاهایی که در کشور رخ می دهد غیر عادلانه است که دستگاه قضایی را متهم کنیم.

هر چند که قضات هم باید رعایت حال کسانی را که نویسنده هستند، بکنند. به عنوان مثال قضات باید توجه داشته باشند که محکوم کردن یک نویسنده به حکم شلاق برای روزنامه نگاری تناسب ندارد و ذوق سلیم اقتضای آن را ندارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بودجه دستگاه قضایی کشور نسبت به تشکیلات دستگاه قضایی باید مستقل باشد گفت: در این مورد به صورت خصوصی با برخی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردم و آنها بر اساس اصل 156 قانون اساسی ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری را متناسب با اهداف این اصل و از اختیارات رئیس قوه می دانند. البته این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم که ایشان هم این موضوع را قابل توجه دانستند.

بودجه فعلی ضعیف است

آملی لاریجانی افزود: در مورد بودجه دستگاه قضایی باید بگویم که این بودجه جدا از تشکیلات نیست. کمبود بودجه باعث شده که شان قضات رعایت نشود وضعیت ساختمانها و همچنین جذب نیرو نیز تابع بودجه است.

وی افزود: بودجه فعلی ضعیف است و از اینکه می بینم مسئولان قضایی استانها از کمبود امکانات گلایه می کنند افسرده می شوم چون دستها بسته است و دادن اعتبارات در توان من نیست.

توصیه رهبری به دولت برای افزایش بودجه دستگاه قضا

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: پیرامون کسری بودجه دستگاه قضایی وقتی به دولت می گوییم توجه نمی کند و حتی در لایحه بودجه هم به بودجه دستگاه قضایی توجه نمی شود.

در این مورد امسال به مقام معظم رهبری هم با استغاثه گفتم که واقعا مشکل داریم و اگر قوه قضاییه خوب عمل نکند به تمامی دستگاهها ضربه وارد می شود و باید دستگاه قضا را سرپا نگه داریم. ایشان هم در سیاستهای ابلاغی به دستگاه قضایی متذکر شده است که باید بودجه دستگاه قضایی جهشی باشد.

آملی لاریجانی اظهار داشت: رهبری به دولت مکتوب کردند که این تقاضا منطقی است و شایسته است دولت آنها را ببیند که امیدواریم فرمایش ایشان در دل دولتیها کارگر افتد....../تحلیل:عصرایران