اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت الله جوادی آملی: اگر داعش سلاح را بر زمین نگذارد، عراق برای آنها به گورستان عمومی تبدیل خواهد شد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, جوادی آملی


 اخبار سیاست خارجی - آیت الله جوادی آملی: اگر داعش سلاح را بر زمین نگذارد، عراق برای آنها به گورستان عمومی تبدیل خواهد شد

اگر داعشی‌ها عاقل و عادل شدند و سلاح را به زمین گذاشتند که «طوبی لهم و حسن مآب» وگرنه بدانند عراق برای آنها یک گورستان عمومی خواهد بود، نه ملت مسلمان و متدیّن عراق آرام می‌نشینند نه دوستان و علاقه‌مندانی که حاضرند از شرق و غرب عالم بدون دخالت دولت‌ها و دخالت در کشورها آنها را از امور معنوی و دعا و صلاح و صداد کمک بکنند بدون کمک آنها هم نخواهد بود آنها هم در زمین‌گیر کردن داعشی‌ها سهم تعیین‌کننده‌ای دارند.

آیت الله جوادی آملی در پیامی اعلام کردند: اگر داعشی‌ها عاقل و عادل شدند و سلاح را به زمین گذاشتند که «طوبی لهم و حسن مآب» وگرنه بدانند عراق برای آنها یک گورستان عمومی خواهد بود، نه ملت مسلمان و متدیّن عراق آرام می‌نشینند نه دوستان و علاقه‌مندانی که حاضرند از شرق و غرب عالم بدون دخالت دولت‌ها و دخالت در کشورها آنها را از امور معنوی و دعا و صلاح و صداد کمک بکنند بدون کمک آنها هم نخواهد بود آنها هم در زمین‌گیر کردن داعشی‌ها سهم تعیین‌کننده‌ای دارند.

 متن پیام معظم له بدین شرح است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه در جامعه کنونیِ خاورمیانه می‌گذرد بر خلاف عقل و بر خلاف عدل است. پیامِ پیامبران الهی بر دو محور و مدار اصلی است: یکی جامعه را به عقل دعوت کردن و یکی هم امّت را بر محور عدل اداره نمودن است.

 

آنچه فعلاً در خاورمیانه مخصوصاً در عراق می‌گذرد نه مطابق عقل و نه مطابق عدل است; عقل و عدل را قرآن کریم به صورت تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر تبیین کرده است و اگر مبارزه است، مبارزه با الحاد و شرک و ظلم است که در بخش وسیعی از جهان کنونی ظهور و حضور دارد. آنچه بیش از نیم‌قرن بر فلسطینی‌های مظلوم می‌گذرد بر خلاف عقل و عدل است و آنچه استکبار جهانی به عنوان حقوق بشر از آن حمایت می‌کند بر خلاف عقل و عدل است. آنچه فعلاً به عنوان داعش عراق مظلوم را هدف قرار داده است بر خلاف عقل و بر خلاف عدل است. اگر کسی قدرت مقاومت و مبارزه دارد، باید علیه صهیونیسم استکبار بجنگد که آنها را چنین تحریک می‌کنند.

بر امّت اسلامی لازم است اوّلین سخنی را که گوش می‌دهند حرف انبیا باشد و اوّلین فعلی را که می‌بینند فعل انبیا باشد. انبیا آمدند که تا جام عقل را و جامه عدل را در دست جامعه و بر پیکر جامعه قرار بدهند. بهترین جهان‌دانی را انبیا آوردند, بهترین جهان‌داری را انبیا آوردند, بهترین جهان‌آرایی را انبیا آوردند. این داعشیِ تکفیریِ سلفی که به کُشتن مسلمان‌های بی‌گناه همّت می‌ورزد، هیچ معیار عقلی و هیچ محور عدلی ندارد.

 

قرآن کریم ما را به «ائتسا», «اقتدا» و «تأسّی» به انبیای ابراهیمی دعوت کرده است. هم درباره حضرت خلیل که »خلیل من همه بت‌های آذری بشکست«]1] ما را دعوت کرد که او اُسوه شماست، هم درباره حضرت ختمی نبوّت وجود مبارک پیامبر اسلام(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) دستور »ائتسا« داد فرمود: ﴿لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ﴾[2]، آنها آمدند با بت و بت‌پرستی جنگیدند نه با توحید, آنها آمدند با ظلم جنگیدند نه با عدل, آنها آمدند با آشوب و غارتگری مبارزه کردند نه امنیت و آرامش, داعش آمده است با عقل می‌جنگد, با عدل می‌جنگد, با توحید می‌جنگد, با ولایت می‌جنگد, با امنیت و امانت می‌جنگد, با حرم امن و حریم امن نبوی و علوی و کاظمی و امثال اینها(صلوات الله علیهم) می‌جنگند.

اوّلین نصیحت ما این است که این سلاح‌ها را به زمین بگذارید، دستی پیدا کنید که علیه استکبار و صهیونیسم می‌جنگد, چشمی پیدا کنید که توطئه استکبار و صهیونیسم را می‌بیند. خدای سبحان انبیای ابراهیمی؛ یعنی ابراهیم و اسحاق و اسماعیل و یعقوب(سلام الله علیهم اجمعین) را به اینکه اینها دارای دست‌ و چشم هستند ستود, فرمود: ﴿أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ﴾؛[3] آن دستی که تبر می‌گیرد و بت می‌شکند دست است, آن چشمی که آیات آفاق و انفس را می‌بیند آن چشم است. داعشی‌ها نه دستی دارند که با بت مبارزه کنند و نه چشمی دارند که آیات آفاقی و انفسی را ببینند. به ما خدا فرمود اگر اهل مبارزه‌ای با سلاح باش, اگر اهل اندیشه و تحقیق و پژوهشی با قلم باش که خدای سبحان به مکتوبات چنین قلمی سوگند یاد کرد که ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ﴾.[4]

بنابراین ما موظفیم چشمی پیدا کنیم که توطئه استکبار و توطئه صهیونیسم را ببینیم, آن‌که توطئه را نبیند کور است. فرمود ابراهیم, اسحاق و یعقوب چشم داشتند، اینها توطئه را که می‌دیدند دست داشتند, بت‌شکن بودند تا ﴿لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[5] حاصل شود, تا ﴿قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ﴾[6] قیام کنند و مانند آن. اگر داعشی‌ها عاقل شدند, عادل شدند, سلاح را به زمین گذاشتند که «طُوبی‏ لَهُمْ‏ وَ حُسْنُ‏ مَآب»،[7] وگرنه بدانند عراق برای آنها یک گورستان عمومی برای آنها خواهد بود، نه ملت مسلمان و متدیّن عراق آرام می‌نشینند، نه دوستان و علاقه‌مندانی که حاضر هستند از شرق و غرب عالم بدون دخالت دولت‌ها و دخالت در کشورها آنها را از امور معنوی و دعا و سلاح و سداد کمک کنند ـ بدون کمک آنها هم نخواهد بود ـ آنها هم در زمین‌گیر کردن داعشی‌ها سهم تعیین‌کننده‌ای دارند.

 

امیدواریم اینها به عقل بیایند سلاح را به زمین بگذارند, صَلاح عقل را فراهم کنند و امیدواریم مجاهدان و مبارزان نستوه عراقی و مسلمان‌های متدیّن شرق و غرب عالم که دعا می‌کنند، فاتح و پیروز این صحنه باشند تا خطر داعش و داعشی به خود آنها برگردد و استکبار و صهیونیسم را که در پشت صحنه هستند پشیمان کنند!

«غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

1 . دیوان سعدی، غزل40؛ «دگر به روی کسم دیده بر نمی‌باشد *** خلیل من همه بت‌های آزری بشکست».
2 . سوره احزاب, آیه21.
3 . سوره ص, آیه45.
4 . سوره قلم, آیه1.
5 . سوره حدید, آیه25.
6 . سوره نساء, آیه135.
7 . الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص239.
 اخبار سیاست خارجی - انتخاب


ویدیو مرتبط :
نظر آیت الله جوادی آملی راجع به آیت الله میرزا جواد تبریزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله جوادی آملی: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آیت الله جوادی آملی: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است

وقتی تسهیلات بانکی با سود 20 درصد ارائه می‌شود این سودها بعد از 5 سال 100 درصد می‌شود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمی‌ماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد.

 انتخاب : یکی از مراجع تقلید با اشاره به سرو کار داشتن 80 درصد مردم با ربای بانکی و همچین ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، گفت: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است.

 آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولین مسئله‌ای که مجلس باید به آن اهتمام داشته باشد موقعیت شناسی است و نمایندگان باید نسبت به جایگاه خود واقف باشند که وظیفه مجلس قانون شناسی است نه قانون گذاری، چراکه قانون گذاری فقط از سوی خداوند انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس صراط نیست بلکه سراج است‏، تصریح کرد: وقتی خداوند همه چیز را آفریده است، فکر بیگانه بشر چگونه می‌تواند قانون وضع کند؟

این مرجع تقلید تاکید کرد: بشر تنها می‌تواند قانون را بشناسد، چون مواد اولیه قانون از منبع گرفته می‌شود و مفاهیمی چون عدالت، استقلال و... جزو مبانی هستند که مواد قانونی از آن سرچشمه می‌گیرد.

آیت‌الله جوادی آملی وجه تمایز نظام اسلامی با غیراسلامی را در استخراج مبانی از منبع عنوان کرد و گفت: ما در هر بخشی نیاز به یک منبع الهی داریم و هیچ علمی، قوانین بشری را تایید نمی‌کند. البته از نظر شکلی بین وضع قانون در تفکر الهی و الحادی شباهتی وجود دارد ولی تفاوت آن در وضع قانون بر اساس توجه به منابع است.

این مرجع تقلید با بیان تعریفی از عدل گفت: در نظام غیر الهی چیزی به نام منبع وجود ندارد که به آن استناد کنند بنابراین وقتی حزب‌الله از مرزهای خود دفاع می‌کند آنها را تروریست می‌نامند.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم رفع مشکلات مردم و نقش مجلس در راستای رفع موانع تولید از وضعیت موجود بانک‌ها و ارائه تسهیلات با سود زیاد ابراز گلایه کرد و گفت: این بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر 80 درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود.

وی پرداخت وام با سودهای کلان را به ضرر تولید ملی دانست و اظهار داشت: ما به هر کسی در مورد این وام‌ها و تولید گفتیم، گفت که این وام‌ها برای تولید صرف نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تسهیلات بانکی با سود 20 درصد ارائه می‌شود این سودها بعد از 5 سال 100 درصد می‌شود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمی‌ماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش 80 درصد از کار افتاده و با 20 درصد کار می‌کند هستیم. تعارف هم نکنیم، با 20 درصد زنده‌ایم و 80 درصد با ربا به سر می‌برند.

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از اختلاس 3 هزار میلیارد تومان و اختلاس دیگر در مورد بیمه اظهار داشت: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است.

وی با اشاره مجدد به ماهیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما منبع را کنار گذاشتیم و خیال می‌کنیم که کار مجلس قانون گذاری است در صورتی که قانون گذاری فقط کار خداوند است.

مجلس پیگیر کارهای اساسی مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از نحوه تشکیل کمیسیون‌های مجلس اظهار داشت: مجلس نهم از بعد تخصصی از غنای خوبی برخوردار است و افراد باتجربه که سابقه مسئولیت‌های اجرایی داشته‌اند در مجلس حضور دارند. به گونه‌ای که مجلس نهم با شادابی فعالیت خود را آغاز کرده است.

علی لاریجانی مهمترین رویکرد مجلس نهم را پیگیری کارهای اساسی مردم دانست و تاکید کرد: در 8 دوره مجلس شورای اسلامی برابر 70 سال قبل از آن در مجلس، قانون به تصویب رسیده و ما به دنبال این هستیم که پیگیر امور اساسی مردم باشیم.

به گفته وی توجه به اشتغال و مهار تورم از مسائل مهمی است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است و ما سعی می‌کنیم از نظرات افراد صاحبنظر در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.