اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌ الله مکارم‌: 90 درصد شبکه‌های اجتماعی غربی دنیا را به لجن‌ زار تبدیل کرده


یکی از مراجع تقلید گفت: 90 تا 95 درصد شبکه‌های اجتماعی غربی دنیا را به لجن‌زار تبدیل کرده و رمضان ماهی است که باید با تبلیغات در برابر آن ایستاد و جوانان را بیمه کرد.

خبرگزاری فارس: آیت‌ الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی اظهار کرد: اطاعت خدا نشانه عقل و معصیت خدا نشانه جهل است، منفعت احکام دین به مردم برمی‌گردد، نماز برای پاکی، روزه برای تقوا و حج برای عظمت اسلام و مسلمین است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند موجودی بی‌نیاز است، اگر مفسده است به خود فرد برمی‌گردد، اگر اطاعت کند پاداش دنیا و آخرت را به او می‌دهند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه محبوبیت در بین مردم از موارد مهم است، گفت: اگر ترک اطاعت خداوند کنید، معاصی ضررهایی برای انسان دارد و غیبت، رشوه‌خواری و ظلم به انسان لطمه می‌زند، کیفر و منفوریت در جامعه را به همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان نزدیک است، رمضان ماه پاکی، تقوا، آمرزش گناهان، رحمت و فضل پروردگار است، بنابراین باید از این ماه نهایت استفاده را داشته باشیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه نزدیک ماه رمضان مساجد را غبارروبی و تمیز می‌کنند، گفت: همانگونه که انسان ظاهر را غبارروبی می‌کند، باید باطن را نیز غبارروبی کند، استغفار و توحیدمحوری از اعمال مهم ماه شعبان است تا انسان‌ها آماده استقبال ماه رمضان شوند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در مورد ماه رمضان می‌فرمایند ماه طهور است چیزی که پاک است و پاک می‌کند. رمضان ماه پاکی و پاک‌کننده است، البته باید مقدمات آن فراهم شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برنامه‌های تبلیغاتی باید قوی باشد، زیرا برنامه‌های شوم شبکه‌های فاسد و مفسد اجتماعی قوی است، گفت: 90 تا 95 درصد شبکه‌های اجتماعی غربی دنیا را به لجن زار تبدیل کرده و رمضان ماهی است که باید با تبلیغات در برابر آن ایستاد و جوانان را بیمه کرد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تبلیغات در مساجد، صدا و سیما و رسانه‌های دیگر باید در برابر این هجوم تبلیغاتی دشمن ایستادگی کنند، آنها می‌گویند اگر دنیا فاسد شود، می‌توان آن را تسخیر کرد، در صورتی که اگر انسان‌ها سالم و صالح شوند تسخیر دنیا مشکل است، بنابراین باید با این توطئه مقابله کنیم و تبلیغات امسال قوی‌تر از سال‌های گذشته در رسانه‌ها و مساجد باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه باید از تظاهر به هنجارشکنی ماه رمضان جلوگیری شود، گفت: در ماه رمضان نباید روزه‌خواری علنی شود، رستوران‌ها باز نباشد، تا جمعیت با رفتن به آنها آبرو ماه رمضان را زیر سئوال ببرند، باید در برابر هنجارشکنی‌ها ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: رمضان ماه نیکوکاری است، در کنار فریضه روزه باید نیکوکاری وجود داشته باشد،‌ باید یتیمان، افراد دارای مشکل‌ و زندانیان بی‌گناه را در ماه رمضان کمک کرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: خدایا به عظمت ماه رمضان و قرآن آتش‌هایی که در کشورهای اسلامی به دست دشمنان برپا شده، خاموش کن.


ویدیو مرتبط :
رائفی پورتخریب هدفدار آیت الله مکارم درشبکه های اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر آیت الله مکارم درباره شبکه‌های اجتماعی


آیت الله مکارم شیرازی گفت: استفاده مشروع از شبکه های اجتماعی اشکال ندارد.

خبرگزاری صدا و سیما: آیت الله مکارم شیرازی گفت: استفاده مشروع از شبکه های اجتماعی اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی با ابزار دانستن رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی تاکید کرد: در صورتی که از رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی استفاده مشروع شود، استفاده از آنها اشکال ندارد و اگر این رسانه ها موجب فساد شود استفاده از آن ها حرام است.

این مرجع تقلید شیعه در جمع تعدادی از مسولان و مردم شیراز با تشبیه شبکه های اجتماعی به انرژی هسته ای تصریح کرد: همانگونه که از انرژی هسته ای می توان هم برای تولید برق استفاده کرد و هم با آن بمب اتم ساخت این رسانه ها هم ابزاری است که می توان از آن هم خوب و هم بد استفاده کرد .

آیت اله العظمی مکارم شیرازی به مسئله سپرده گذاری در بانک های دولتی نیز اشاره کرد و گفت: دریافت سود سپرده گذاری در این بانک ها که براساس عقود اسلامی صورت گرفته، بلامانع است.

وی ادامه داد: تعیین علی الحساب سود و پرداخت آن با توجه به عقود اسلامی منعقد شده، اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: برخی از مردم در قالب عقود شرعی برای موارد خاص از جمله تعمیر خانه و یا خرید لوازم خانگی و با تهیه فاکتورهای جعلی از بانک ها وام دریافت و آن را در محل دیگری هزینه می کنند که این کار با توجه به امضای عقود شرعی هم برای وام گیرنده و هم برای بانک حرام است.

این مرجع تقلید به فتوای خود در خصوص وقت افطار هنگام غروب آفتاب نیز اشاره کرد و گفت: فتوا این است که غروب آفتاب کافی است اما بر اساس برخی از روایات احتیاط مستحب رعایت وقت مغرب است و خودم هرگز در غروب آفتاب افطار نمی کنم و شما هم در عمل احتیاط را رعایت کنید.

آیت اله مکارم شیرازی همچنین به ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: نباید گذاشت قبح گناه در جامعه شکسته شود و امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوب موثر است.