اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: آمریکا رسماً اعلام کرد مانع مبادلات تجاری کشورهای اروپایی نمی‌شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ظاهراً برخی مسایل و موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات بانکی و تجاری سیستم بانکی اروپا با ایران حل شده و آمریکا رسماً اعلام کرده که دیگر مانع مبادلات تجاری و بانکی کشورهای اروپایی نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، ادامه دستور جلسه قبل که کلیات آن به تصویب رسیده بود، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری، پیگیری شد و یک بند از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

در ابتدای جلسه، هاشمی رفسنجانی، با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) به مردم و اعضای مجمع، سالروز وفات پیام رسان حماسه کربلا حضرت زینب (س) را هم تسلیت گفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مذاکرات فشرده ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک با وزیر خارجه آمریکا گفت: ظاهراً برخی مسایل و موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات بانکی و تجاری سیستم بانکی اروپا با ایران حل شده و آمریکا رسماً اعلام کرده که دیگر مانع مبادلات تجاری و بانکی کشورهای اروپایی نخواهد بود و این کشور‌ها می‌توانند بدون هراس به مبادلات و تجارت با ایران اقدام کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: البته ما واقفیم که آمریکایی‌ها در داخل کشور خود مشکلاتی دارند که باید حل کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مباحث ۴ ساعته انجام شده در وین، را برای فروش آب سنگین ایران به شرکت‌های آمریکایی را نیز مفید اعلام کرد و گفت: اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بانک‌های بزرگ اروپایی از انجام مبادلات تجاری و مالی با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی افزود: امیدواریم این دوره، دست مسئولان بانکی کشور برای مبادلات بین‌المللی باز باشد و دیگر مشکلی برای بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ که می‌خواهند با ایران کار کنند، به وجود نیاید.

او در پایان تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران مصمم است با صلابت و قوّت، سیاست‌های استقلالی خود را با تکیه بر مردم و توانمندی‌های داخلی، در هر شرایطی ادامه دهد، ولی در پی تعامل و همکاری با جامعه جهانی است.

در این جلسه که علاوه بر اکثریت اعضا، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی دبیرخانه مجمع و جمعی دیگر از کار‌شناسان مربوطه از سازمان‌های مرتبط حضور داشتند، تدوین سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و پس از بحث و بررسی‌های مبسوط اعضا و مدعوین، ماده ذیل به تصویب رسید:

- توجه به موازین اسلامی و قانون اساسی به عنوان اصلیترین منشأ قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی و مقررات

 

  اخبار  سیاسی  -  ایلنا 


ویدیو مرتبط :
فیلم منتشر نشده دیدار هیات اروپایی با آیت الله رفسنجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیغام صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک روز قبل از حمله آمریکا به عراق چه بود؟



پیغام صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی,حمله آمریکا به عراق,بزرگترین اشتباه صدام

پیغام صدام به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک روز قبل از حمله آمریکا به عراق چه بود؟

عبدالسلام جلود از من وقت خصوصی خواست و پیغام صدام را داد که گفته بزرگترین اشتباهش حمله به ایران بوده و آماده جبران است

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطره ای از سال 69 در کتاب"اعتدال و پیروزی"به پیغامی که صدام حسین از طریق عبدالسلام جلود برای ایشان فرستاده شده بود اشاره کرده و آورده است: عبدالسلام جلود از من وقت خصوصی خواست و پیغام صدام را داد که گفته بزرگترین اشتباهش حمله به ایران بوده و آماده جبران است" .

به گزارش جماران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، صدام حسین در این پیغام که فقط یکروز قبل از آغاز حمله آمریکا به عراق ارسال شده ، صریحا به اشتباه بزرگ خود در حمله به جمهوری اسلامی معترف و خواستارفرصت جبران مافات شده بود که این خود گواه دیگری بر پیروزی دیپلماسی دفاع مقدس با پذیرش قطعنامه 598 بود که آیت الله هاشمی بعد از پذیرش قطعنامه در سال 67 در سخنرانی تاریخی خود در جمع فرماندهان سپاه ،وعده اش را داده بود.

متن کامل روز شمار خاطرات آیت الله هاشمی در روزهای منتهی به آغاز حمله آمریکا به عراق بدین شرح است:
هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۶۹ می‌نویسد: «آقای [علیرضا] معیری، [مشاور بین‌الملل رئیس‌جمهور] آمد و گزارش سفر به ترکیه را داد. آقای [تورگوت] اوزال، [رئیس‌جمهور ترکیه]، تا دیروقت منتظر او بوده و تا ساعت یک بامداد مذاکره داشته‎اند؛ نگران بوده و گفته است لوله‌های نفت عراق را خواهد بست. خواستار همکاری ایران در فشار بر عراق شده و پیام [آقای جورج بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا را در همین خصوص داده است. مدعی بوده که در این مرحله، درگیری نظامی در دستور نیست، مگر اینکه عراق درگیری پیش آورد؛ فعلا برنامه این است که با فشار اقتصادی و سیاسی، مساله را فیصله دهند.» (صص۲۳۰-۲۲۹)

فردای آن روز نیروهای نظامی آمریکا وارد عربستان سعودی شدند: «قرار بود امروز عصر، [جورج] بوش و صدام [حسین، روسای جمهور آمریکا و عراق] سخنرانی مهم داشته باشند. بوش، اعلام رسمی اعزام نیرو برای جلوگیری از شرارت صدام را گفت و تصریح کرد نیرو برای دفاع از عربستان به کار گرفته می‌شود و نه پس گرفتن کویت؛ عراق هم اعلان داشت که کویت را ضمیمه عراق کرده است.» (ص۲۳۱-۲۳۰)

هرچند نیروهای متحدین ابتدا با شعار حمایت از عربستان وارد منطقه شدند اما خیلی زود «تخلیه کویت» به پرچم حضورشان در منطقه تبدیل شد و برای صدام ضرب‌الاجل تعیین کردند. با پایان ضرب‌الاجل آمریکا و جامعۀ بین‌المللی به عراق برای خروج از کویت گمانه‌زنی‌ها درباره آغاز حمله به عراق آغاز شد. رئیس‌جمهوری وقت ایران در خاطرات ۲۶ دی ۱۳۶۹ می‌نویسد: «نزدیک ساعت شش صبح بیدار شدم. به خاطر نزدیک شدن به زمان سرآمدن مهلت عراق، به گزارش‌ها و اخبار بخش فارسی رادیو [بی‌بی‌سی] انگلیس و صدای آمریکا گوش دادم. با اینکه التهاب بالاست، پس از رسیدن موعد، اعلان جنگ نشد...» (ص۴۶۹)

هاشمی بعدازظهر همین روز با عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر لیبی ملاقات کرده و در خاطراتش به اهم مسایل مطرح شده در این دیدار می‌پردازد: «مطابق معمول از مبارزه با امپریالیسم و همکاری دول و ملل اسلامی صحبت شد. خواست که به عراق، در مبارزه با چندملیتی‌ها کمک کنیم. بعد از مذاکرات رسمی، وقت خصوصی خواست؛ مدتی هم خصوصی صحبت شد. او از مذاکراتش با صدام گفت. معتقد است صدام کوتاه نمی‌آید و جنگ درمی‌گیرد و اسرائیل هم وارد کارزار می‌شود و حکومت‌های سوریه و مصر، به خاطر همکاری با آمریکا، با کودتا سقوط می‌کنند. گفت صدام از او خواسته، برای اصلاح روابط عراق و ایران اقدام کند و گفته است که حمله به ایران، از اشتباهات مهم زندگی‌اش است. گفتم اگر صادق است، بقیه اسرای ما را آزاد کند و منافقین را تحویل بدهد.» (ص۴۷۰)

عبدالسلام جلود راست گفته بود. صدام از بلندپروازی‌هایی که از ماه‌ها قبل و پس از ناکامی در حمله به ایران در سر می‌پروراند، کوتاه نیامد و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در بامداد روز ۲۷ دی‌ماه ۱۳۶۹ حمله نیروهای متحدین به عراق آغاز شد؛ حمله‌ای که جز شکستی دیگر برای صدام حسین فرجامی در بر نداشت./جماران