اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌الله صانعی: علی(ع) گفت بگذارید مخالف حرفش را بزند، ما می‌گوییم نفس هم نکشد!



اخبار,اخبار سیاسی,آیت‌الله صانعی


 اخبار سیاسی - آیت‌الله صانعی: علی(ع) گفت بگذارید مخالف حرفش را بزند، ما می‌گوییم نفس هم نکشد!

 آیت الله صانعی با اشاره به اینکه خوارج در مسجد به علی(ع) توهین کردند اما او اجازه برخورد نداد و حتی سهم آنها را از بیت المال را هم قطع نکرد، به مقایسه این رفتار با عملکرد مدعیان امروزین پیروی از امیرالمومنین پرداخت و گفت: چقدر تفاوت است بین ما و علی؟!

این مرجع تقلید در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در سخنانی کوتاه گفت: در مسجد کوفه خوارج به امیرالمومنین بدگویی می‌کنند، ایشان می‌گوید کاری با آنها نداشته باشید و بگذارید بگویند، لابد حسابی دارند و فکر می‌کنند به آنها ظلمی شده که دارند اینطور می‌گویند. حقوقشان را از بیت المال هم قطع نکنید. وی افزود: حالا ما اگر یک کسی گفته بالای چشمت ابروست، می‌گوییم حق نفس کشیدن را باید از او گرفت. پناه بر خدا! کجاییم؟ کجا داریم می‌رویم؟ آبروی اسلام را چطور داریم می‌بریم؟ امیرالمومنین می‌گوید حقتان را از بیت المال می‌دهم، ما می‌گوییم حق نفس کشیدن هم ندارید!

آیت الله صانعی همچنین تصریح کرد: کجای دنیا شما سراغ دارید در مسجدی به رئیسی توهین شود و آن رئیس هیچ عکس العملی نشان ندهد. امیرالمومنین نگفته که بلند شوید و این خوارج را بزنید که در مسجد دارند به من توهین می‌کنند. فرمود تا دست به اسلحه نبردید، از بیت المال هم حقتان را می‌دهم، نه اینکه از همه حقوق انسانی محرومتان می‌کنم برای اینکه یک جایی گفته اید بالای چشم آقا ابروست!

این مرجع تقلید با اشاره به وصیتنامه امام علی (ع) در زمان شهادت، گفت: علی را اگر بخواهیم بشناسیم، در همین وصیتنامه ای که امشب از حضرت نقل شده، می‌توان شناخت. البته آن نویسنده مسیحی یک مطلبی را بیان نکرده و آن ادب امیرالمومنین است. کلمات امیر مومنان بعد از قرآن بی نظیر است اما تا وقتی رسول الله بود یک جمله از علی نقل نشده است. علی هیچ گاه هنگام نشستن نزد دیگران تکیه نمی کرد، اما امشب در هنگام وصیت کردن به دوش حسنین تکیه کرد و وصیت را بیان کرد. چون اینقدر خون از سر مبارکش آمده بود که توان نشستن عادی نداشت.

آیت الله صانعی گفت: از همان جمله ی اول ایشان اگر شروع کنیم، می‌بینیم این وصیتنامه در همان جملات اول مطلب را بیان می‌کند و همه آنچه بشر در دنیا و آخرت نیاز دارد بیان می‌کند: “علیکم بنظم امرکم” [بر شما باد نظم در کارهایتان] و “کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا” [دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید]. امیرالمومنین اعتقاد دارد که وقتی نظم در امور نباشد، ظلم پیش می‌آید. وقتی کارها حساب نداشته باشد، ستم می‌آید و مظلوم پیدا می‌شود. اگر هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و عدل باشد، ظالم و مظلومی نیست. آنچه هست، در اثر این است که چیزی جای خودش قرار نمی گیرد. همه کس، همه چیز، همه جا باید نظم امر باشد و حساب، و: هل الدین کله الا الحساب؟ کما اینکه دارد: هل الدین کله الا الحب؟

آیت الله صانعی سپس متذکر شد: دین غیر از حساب و نظم چیز دیگری نیست. اینهمه بدبختی هایی که امروز بشر گرفتارش است و اینهمه ستمکاران که دارند ستم می‌کنند، از بی حسابی است و از اینکه کسی نیست که آنان را کنترل کند و جلوی ظلم و جنایت آنها را بگیرد: ان الانسان لیطغی، ان رآه استغنی.

 

ایشان همچنین با رد روایاتی که مدعی بی پروایی علی (ع) در آدم کشی شده اند، تصریح کرد: اینکه بعضی از جاها دارد امیرالمومنین هفتصد نفر را یکجا کشته و گردن زده، که امالی شیخ صدوق نقلش کرده، آن روایت تمام نیست، برخلاف اصول عقائد است و سندش هم ناتمام است. علی مرد آدم کشی نیست، علی مردم مهربانی است. این مرجع تقلید ادامه داد: امیرالمومنین وقتی برای بیت المال عسل می‌آوردند، آن را به کودکان یتیم می‌داد. آنقدر که بزرگانی از صحابه و دوستان علی می‌گفتند کاش ما در کودکی یتیم شده بودیم و در دامن پرمهر علی قرار گرفته بودیم و با دستان مبارکش به دهان ما عسل می‌خوراند.

ایشان سپس گفت: این جمله را ببینید، دنیای امروز را هم ببینید. علی آنچنان با یتیمان مهربانی می‌کند که بزرگان آرزو داشتند در کودکی پدر از دست داده بودند. اما ما امروز پدرها را می‌کشیم، انسان ها را گرفتار می‌کنیم. ما کاری می‌کنیم که فرزندان آرزوی دیدن پدر را دارند، آرزو دارند که پدرشان یک لحظه در کنارشان باشد. چقدر تفاوت است بین ما و علی؟! و باز دم از تشیع و پیروی از امیرالمومنین می‌زنیم. چقدر فاصله است؟
 اخبار سیاسی - بهارنیوز


ویدیو مرتبط :
نمایی کوتاه از زندگی آیت الله العظمی صانعی (حفظه الله)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه تقدیر آیت‌الله صانعی به علی مطهری



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار سیاسی - نامه تقدیر آیت‌الله صانعی به علی مطهری

آیت الله صانعی در نامه ای به علی مطهری درباره ی نامه ی اخیر وی به رییس جمهور، نوشت: بدون تردید نگارش این نامه آنهم در دفاع از مظلومین پاک و بی دفاع و بهترین یاران صدیق حضرت امام (سلام الله علیه) یکی از کم نظیرترین اگر نگویم بی نظیرترین باقیات صالحات عمر شما محسوب می گردد..

به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت این مرجع تقلید، متن کامل نامه در پی می آید:

بسمه تعالی
«فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ وَلاَ تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»
خدمت فاضل متعهّد و عالم وارسته آیت الله زاده شهید مطهری (قدس الله نفسه الزکیّه)؛
جناب آقای دکتر علی مطهری دامت توفیقاته
بعد التحیّة والسلام؛
برخود لازم دانستم که به حکم من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق از مواضع متقن و مستدل حضرتعالی در طول دوران نمایندگیتان در مجلس شورای اسلامی مخصوصاً نامه مورخ 15/7/1393به رئیس محترم جمهوری اسلامی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی دام عزّه و توفیقه تشکر نمایم.

بدون تردید نگارش این نامه آنهم در دفاع از مظلومین پاک و بی دفاع و بهترین یاران صدیق حضرت امام (سلام الله علیه)، حضرت حجت الاسلام والمسلمین کروبی و جناب مهندس میرحسین موسوی و همسر مکرمه ایشان که تمام عمر خود را در راه اسلام و مبارزه و نهضت حضرت امام (س) هزینه کردند، یکی از کم نظیرترین اگر نگویم بی نظیرترین باقیات صالحات عمر شما محسوب می گردد. اینجانب نیز امید وافر دارم با تدابیر متخذه توسط مسئولین ذیربط زمینه رفع این حصر ناعادلانه و غیر شرعی فراهم گردد.

قم المقدسةــ یوسف صانعی -19/7/1393

اخبار سیاسی - انصاف نیوز