اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیت‌الله جنتی اسناد خود را به دادگاه...



 

 

آیت‌الله جنتی اسناد خود را به دادگاه...

 

کدخدایی: آیت‌الله جنتی اسناد خود را به دادگاه محاكمه سران فتنه ارائه خواهد كرد

آیت الله جنتی نیز حتما اسنادی در این خصوص داشته است و هر زمان به جرم افرادی كه مقابل نظام ایستاده‌اند رسیدگی شود، اسناد دریافت كمك‌های میلیاردی نیز به دادگاه ارائه خواهد شد.

فارس: كدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه آیت الله جنتی چه زمانی اسناد خود را در خصوص كمك‌های میلیاردی به سران فتنه، به قوه قضاییه اعلام می‌كند، گفت:‌ هر زمان به جرم كسانی كه مقابل نظام ایستادند رسیدگی شود، اسناد كمك‌های میلیاردی به آنها نیز ارائه می‌شود.

عباسعلی كدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم اجرای مصوبات دولت و بررسی آن در هیئت تطبیق قوانین مجلس چه نتایجی در بر داشت است، گفت: بنده سخنگوی شورای نگهبان هستم و در این خصوص فقط می‌توان گفت كه مذاكراتی با معاونت مربوطه در ریاست جمهوری انجام شده است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأیید یا رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده و اینكه آیا اساسا آنها از صحنه سیاسی حذف شده‌اند یا خیر گفت: پاسخی كه بنده در مصاحبه خود داشته‌ام، روشن است و در این خصوص عرضم این بود كه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانونا عملكرد افراد را بررسی می‌كند تا مطابق با قوانین باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی در رابطه با برنامه پنجم توسعه كشور و روند بررسی آن گفت: زمان برای بررسی‌ها محدود است و در خصوص لوایح مفصل نیز ما با كمبود زمان مواجه هستیم به همین دلیل آمادگی داریم در صورت ارسال مصوبات به شورای نگهبان به صورت فوق‌العاده آنها را رسیدگی كنیم.

خبرنگاری در خصوص اظهارات آیت الله جنتی خطیب نماز جمعه تهران در رابطه با دریافت كمك‌های میلیاردی از سوی برخی افراد و اینكه اسنادشان را چه زمانی به قوه قضاییه ارائه می‌كند، گفت: جواب این سؤال را باید از آیت الله جنتی پرسید، ولی بنده به چند نكته در این خصوص اشاره می كنم؛ اول اینكه آمریكا و غرب در دشمنی با نظام اسلامی اصرار دارند و مورد دیگر اینكه در طول جنگ تحمیلی آنها علنا به صدام كمك و بعد هم تكذیب می‌كردند ولی بعد از فروپاشی رژیم صدام به كمك‌های خود اقرار و از‌ آن اظهار پشیمانی كردند و دیگر اینكه در تلاش‌های دشمن بر علیه نظام اسلامی اساسا تردیدی وجود ندارد و آیت الله جنتی نیز حتما اسنادی در این خصوص داشته است و هر زمان به جرم افرادی كه مقابل نظام ایستاده‌اند رسیدگی شود، اسناد دریافت كمك‌های میلیاردی نیز به دادگاه ارائه خواهد شد.

كدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینكه مشائی اعلام كرده كه قرار گرفتن خبرگزاری ایرنا زیر نظر دولت غیرقانونی نیست، آیا این اظهار نظر درست یا خیر گفت: شورای نگهبان در این رابطه نمی‌تواند اظهار نظری داشته باشد زیرا این موضوع هنوز به دست ما نرسیده است ولی اساسا مصوباتی كه در مجلس تصویب می‌شود، لغو آن مصوبات نیازمند مصوبه مجلس است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینكه حكم استقراض از بانك‌های خارجی چیست، گفت: نظر شورای نگهبان این است كه استقراض از بانك‌های خارجی خلاف شرع است و در طول برنامه چهارم نیز با توجه به نظر مجلس و مجوز مجمع تشخیص مصلحت نظام، فاینانس و استقراض مجاز شمرده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اجرای مصوبات و اینكه شورای نگهبان از لحاظ قانونی می‌تواند این موضوع را پیگیری كند یا خیر، گفت: ما از همه نهادها تقاضا داریم مصوباتی كه مراحل قانونی خود را طی كرده را به مرحله اجرا درآورند و شورای نگهبان در این رابطه ابزار قانونی در اختیار ندارد ولی دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و مجلس شورای اسلامی ابزارهای نظارتی لازم در این جهت را دارا هستند.

كدخدایی در پاسخ به این سؤال كه اخیرا لاریجانی وظیفه ابلاغ مصوبات را بر عهده گرفته است و آیا فكر می‌كنید مجلس ابزاری در این جهت برای استفاده دارد، گفت: كار رئیس مجلس در این جهت قانونی است و اساسا طبق قانون در صورت عدم ابلاغ قوانین مصوب از سوی رئیس جمهور، رئیس مجلس می‌تواند آنها را ابلاغ كند..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
آیت الله جنتی:آیت الله خزعلی گفت هر شب او را لعنت میکنم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سئوال آیت‌الله محقق‌داماد از آیت الله جنتی: روش دادگاه موسولینی، منبع جدید فقه است؟



سئوال آیت‌الله محقق‌داماد از آیت الله جنت

اخبار سیاسی - سئوال آیت‌الله محقق‌داماد از آیت الله جنتی:
روش دادگاه موسولینی، منبع جدید فقه است؟

 

آیت الله مصطفی محقق داماد رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور در یادداشتی در روزنامه اطلاعات با اشاره به سخنان دبیر شورای نگهبان نوشت: چند روز قبل یكی از خبرگزاری‌های رسمی خبری را به تلفن همراه اینجانب (و شاید دیگران) ارسال داشت مبنی بر اینكه عالیجنابی از صاحبان منصبی كه مقتضای آن منصب فقاهت همراه با عدالت بود و بنابراین از فقیهان عادل رسمی كشور جمهوری اسلامی محسوب می‌شدند اظهار فرموده‌اند كه برخی افراد مورد نظر مبارك ایشان را بایستی بدون محاكمه اعدام می‌كردند.

اگر بنا به محاكمه بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حكم اعدام برایشان صادر نمی‌كرد. معظم‌له برای توجیه نظر خویش به دادگاه صحرایی موسولینی پس از جنگ جهانی توسط پارتیزانها تمسك فرموده و گفته‌اند فقط در دادگاه از ایشان سؤال شده كه نامت چیست؟ وقتی گفت نامم موسولینی است قاضی دستور داد ببرید اعدام كنید. عرض من این است كه:

اولاً ـ این صاحب منصب فقاهت نظرشان محمول بر فتوای ایشان است و نظام قضائی كشور از مقلدین ایشان نمی‌باشند. ایشان فقاهت خود را بایستی در روند تصویب قوانین اعمال نمایند و نه در تریبون‌های سخنرانی‌های اجتماعی. البته هر چند مقتضای استقلال قضائی آن است كه به اینگونه اظهارات بی‌اعتنا باشد و وظایف خود را مطابق با تكالیف شرعی و قانونی خود انجام دهد ولی ناگفته پیداست كه انتشار این‌گونه مطالب چهره قضای اسلامی را ملكوك می‌كند و دستگاه قضائی نمی‌تواند نسبت به این‌گونه ضربه‌های وارده بی تفاوت باشد. زیرا نحوه سخن گفتن به گونه‌ای است كه گویی عنان اختیار و تصمیم‌گیری به دست گوینده بوده و خواهد بود.

ثانیاً ـ ایشان البته به از دیگران می‌دانند كه منابع فقه امامیه منحصر به چهار منبع است كتاب، سنت، اجماع و عقل. در سراسر فقه اصطلاح «بالادله الاربعه» به كرّات مشهود است (رك: الحدائق الناضره / ج21، ص 395 / المناهل / ص271 / المكاسب، ج1،‌ص 253) اگر فقیهان به سیره عمل می‌كنند منظورشان سیره متشرعه است (رك: مصباح الفقیه / ج2، ص 170 / العروه الوثقی، ج1، ص 101) و نه رویه قضائی دادگاه موسولینی دیكتاتور ایتالیا. آیا منصب رسمی فقاهت این حق را برای ایشان ایجاد كرده كه منبعی جدید بر منابع فقاهت بیفزایند؟ آیا این‌گونه سخن گفتن چوب حراجی نیست كه بر پیكر فقاهت و قضاوت وارد می‌گردد؟

ثالثاً ـ از قواعد مسلّم فقه اسلامی كه می‌تواند بشریت به آن افتخار كند احترام به دماء، اعراض و جان انسان‌هاست. مجازات بدون محاكمه آنهم مجازات اعدام را چگونه ایشان می‌تواند به فقاهت اسلامی منتسب سازد؟ رابعاً ـ ظاهراً معظم‌له در این جملات معیار «عدالت و آگاهی قضائی» را هم معین فرموده و الگوی كامل را قاضی دادگاه صحرایی موسولینی دانسته و به قضات دستگاه قضاء آموزش داده‌اند كه از سنت حسنه! و رویه قضائی معزی‌الیه پیروی نمایند!! عجبا لحلم‌الله! جای شیخ انصاری‌ها خالی است كه كتاب القضاء و رساله شریفه عدالت خویش را بازنگری و با این فرمایشات فقیهان عصر ما مقایسه كنند و ببینند چگونه محصول عمرشان رو به ویرانی می‌نهد.

البته در هنگام نگارش این سطور نگران آنم كه معظم‌له در پاسخ این نقد به ذیل دامن گشاد و گسترده مصلحت تمسك نمایند كه در این صورت قلم را سرمی‌شكند و از نگارش بازمی‌دارد. بفرمایند كه مصلحت چنان دیدیم و چنان گفتیم و چنان كردیم و چنان خواهیم كرد. اینجا دیگر جای سكوت است و با كمال صراحت اعتراف می‌كنم كه لااقل این نویسنده توان دفاع ندارد. این سخن مبتنی بر نظریه فقه مصلحت‌اندیش است كه می‌تواند همه اصول اخلاقی و فقهی شریعت احمدی و دین محمدی را منزوی سازد كه البته برای اینجانب مبانی فكری و علمی این نظریه فاقد توجیه است.

 

اخبار سیاسی - بهارنیوز