اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا 26 شهریور تکلیف تأسیس دانشگاه ایرانیان مشخص خواهد شد؟



ابهامات  دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان, مجوز تاسیس دانشگاه‌,مجوز دانشگاه

آیا 26 شهریور تکلیف تأسیس دانشگاه ایرانیان مشخص خواهد شد؟

آیا در اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که 26 شهریور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی برگزار می‌شود، پرده از ابهامات دانشگاه ایرانیان برداشته خواهد شد؟

در هفته‌های پایانی عمر دولت دهم سوالاتی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد بعد از دولت دهم چه خواهد کرد، ذهن‌ها را درگیر خود  کرده بود؛ تا اینکه زمزمه‌های تاسیس دانشگاه بین‌المللی ایرانیان به گوش رسید که ضمن پاسخ به سوال "احمدی‌نژاد بعداز دولت دهم چه خواهد کرد"، سوالات جدیدتر و با عمق بیشتری را در اذهان به وجود آورد.

منابع خبری در آخرین روزهای فعالیت احمدی‌نژاد از صدور مجوز اولیه تاسیس دانشگاه ایرانیان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر دادند.

در این خبرها آمده بود که مجوز نهایی این دانشگاه در اولین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که حال ریاست آن به حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی واگذار شده است، بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد و این امر منوط بر این شد که احمدی‌نژاد نوع دانشگاه خود را اعم از غیرانتفاعی، یا خاص بودن آن مشخص کرده و اعضای هیئت موسس دانشگاه ایرانیان را معرفی کند.

مدتی از این خبر نگذشته بود که احمدی‌نژاد طی احکام جداگانه‌ای معاونان و روسای دانشکده‌های دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان را مشخص کرد. وی طی این احکام خود را به عنوان رئیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان، حمید بقایی به عنوان معاون پشتیبانی، شمس‌الدین حسینی به عنوان رئیس مجتمع اقتصادی و مالی، محمدرضا شمس اردکانی به عنوان رئیس مجتمع علوم پزشکی و بهروز مرادی را به عنوان معاون طرح و برنامه و نمایندگی‌های دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان معرفی کرد.

این انتصاب‌ها توسط احمدی‌نژاد علی‌رغم اینکه هنوز تایید نهایی دانشگاه ایرانیان به اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول شده بود، جای تردید داشت.

برهمین اساس یک منبع آگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: "در صورتی که احمدی‌نژاد رئیس دانشگاه باشد! در آن صورت می‌تواند معاونان خود را برای این دانشگاه معرفی كند"، اما با توجه به اینکه انتصاب این معاونان قبل از تایید نهایی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام شده، اگر یكی از اعضای شورا در این زمینه استفسار كند؛ آن زمان مسئله برای بررسی به بخش حقوقی این شورا واگذار خواهد شد.

همچنین این منبع آگاه از تصویب تبصره‌ای در متن مصوبه دانشگاه ایرانیان، در زمان ریاست احمدی‌نژاد بر این شورا خبر داد که این تبصره تایید نهایی دانشگاه ایرانیان را وابسته به تایید وزارت علوم و بهداشت کرده است و پذیرش این مسئله از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه خود در دولت یازدهم جای بحث دارد و امکان لغو مجوز تاسیس این دانشگاه از سوی شورا، وابسته به نظر و یا اعتراض اعضای شوراخواهد داشت.

برهمین اساس مسلما مدیریت این دانشگاه نیازی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد و تنها باید اعضای هیئت موسس دانشگاه به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسند و اگر قرار باشد براساس روال موسسات غیرانتفاعی مسیر قانونی این دانشگاه طی شود باید اساسنامه و تركیب هیئت موسس این دانشگاه به تایید شورا برسد، اما اگر بخواهد خارج از روال این موسسات مسیر را طی کند، قضیه فرق خواهد کرد.

البته این مطلب هم گفته شد که چنانچه تایید نهایی تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد طبق تبصره قرار داده شده در مصوبه اخیر دولت دهم عمل شود، دیگر تایید نهایی این دانشگاه به شورای عالی فرهنگی نخواهد آمد، اما در صورت درخواست اعضای شورا، دانشگاه احمدی‌نژاد مانند بقیه موسسات غیرانتفاعی روال عادی خود را طی خواهد كرد.

اما مدتی از رسانه‌ای شدن این مطالب نگذشته بود که خبری مبنی بر اینکه 16‌ میلیارد تومان در روز تحلیف روحانی، از حساب نهاد ریاست‌جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان واریز شده منتشر شد، که این برداشت 16 میلیارد تومانی از حساب نهاد ریاست جمهوری باعث به وجود آمدن جنجال‌های فراوان و واکنش‌های بسیاری از سوی اشخاص و رسانه‌ها شد.

گفته می‌شود در آخرین سفر استانی هیئت دولت دهم به خراسان رضوی دستور واگذاری  260 هکتار زمین به دانشگاه ایرانیان صادر شده بود که این زمین در منطقه آبسرد دماوند واقع شده و از زمین‌های منابع طبیعی است و حالا بررسی نحوه واگذاری در یک نهاد نظارتی آغاز شده است.

اما شنیده‌ها حاکی از آن است که غلام‌علی نادری مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم از بررسی مجدد پرونده مجوز دانشگاه جامع ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده و اعلام کرده که پس از نظر نهایی شورا درباره پرونده دانشگاه احمدی نژاد به وزارت علوم منعکس می‌شود تا آن‌ها نیز مراحل بعدی را در وزارتخانه از قبیل بررسی فضا و امکانات دانشگاه مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به اینکه اساس قانونی مجوز تاسیس دانشگاه‌هایی که قصد فعالیت در تهران یا البرز دارند ملزم به تایید شورای انقلاب فرهنگی است و ظاهرا دانشگاه ایرانیان مجوز خود را در شرایطی دریافت کرده که اعضا پیشنهاد دادند مجوز بعدی را نیز بگیرد، حالا اگر این دانشگاه مجوز را نیز گرفته باشد، تاکنون هیچ مراجعه‌ای  برای انجام مراحل دریافت مجوزی از وزارت علوم نداشته است.

با توجه به این ابهامات در مورد تاسیس دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان توسط محمود احمدی‌نژاد، تمامی چشم‌ها به اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دوخته شده تا شاید 26 شهریور پرده از تمامی ابهامات در مورد دانشگاه بین‌المللی ایرانیان برداشته شود./باشگاه خبرنگاران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تکلیف صرافی های غیر مجاز مشخص می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکلیف دانشگاه ایرانیان مشخص شد



اخبار ,اخبار دانشگاه ,دانشگاه ایرانیان

 

اخبار دانشگاه - تکلیف دانشگاه ایرانیان مشخص شد

معاون نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین تصمیمات این شورا در خصوص دانشگاه ایرانیان را اعلام کرد و گفت: اعضای شورا پس از بررسی نهایی اعتراضات، مصوبه ای را در خصوص دانشگاه ایرانیان داشت.

دکتر بابک نگاهداری در گفتگو با مهر، در این باره، گفت: پیرو اعتراض برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون ابلاغیه مورخ اول مردادماه 92 شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد این دانشگاه، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس نتایج این بررسی با عنایت به نص مشروح مذاكرات جلسه 735 مورخ 24 مردادماه سال 92 شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت این شورا با داشتن شعبه دانشگاه در تهران مبتنی بر وجود موافقت اصولی از جانب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم بوده است.

نگاهداری گفت: بدیهی است در صورت اعلام عدم وجود موافقت اصولی از سوی مراجع ذی ربط، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه فاقد موضوع خواهد بود.
اخبار دانشگاه - مهر