اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا یک زن پس از اسد حکومت سوریه را در دست خواهد گرفت؟



 حکومت سوریه ,قدرتمندترین زن در سوریه

آیا یک زن پس از اسد حکومت سوریه را در دست خواهد گرفت؟

جهان عرب مدرن تاکنون یک رهبر زن را به خود ندیده اما شاید سوریه کشوری باشد که این رویداد نخستین بار در آنجا رخ دهد.

به گزارش ایسنا ، به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، "سهیر اتاسی"، 42 ساله، معاون رئیس دولت خودخوانده مخالفان است و با وجود آنکه در تبعید زندگی می‌کند، احتمالا قدرتمندترین زن در سوریه محسوب می‌شود.

وی با ناآرامی‌های سیاسی غریبه نیست چرا که در یک خانواده سیاستمدار به دنیا آماده است. خاندان الاتاسی شامل قضات، اعضای پارلمان، وزرا، شعرا و حتی دو رئیس‌جمهور پیشین از جمله نورالدین الاتاسی است که حافظ اسد، پدر بشار اسد 40 سال پیش قدرت را از چنگ وی درآورد.

اتاسی یکی از رهبران دائم مخالف است که در تبعید زندگی می‌کند. هنگامی که وی 30 ساله بود کمی پس از به حکومت رسیدن بشار اسد در سال 2000 میلادی نشست مذاکرات دموکراتیک را پایه‌گذاری کرد. این نشست خواستار اصلاحات سیاسی در سوریه شد.

پس از آنکه در سال 2005 میلادی دستگیر شد، دولت سوریه این نشست را تعطیل کرد. در سال 2009 میلادی وی از شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای راه‌اندازی مجدد این نشست استفاده کرد و در سال 2011 میلادی همزمان با آغاز ناآرامی‌ها به اعتراضات خیابانی آمد اما مجبور شد تا در سال 2012 میلادی از سوریه فرار کند.

وی به کشورهای مختلفی چون ترکیه و آمریکا سفر کرد تا سخنرانی‌هایی ایراد کرده و از مخالفان سوری حمایت کند.

بانوی دیگری که برای کمک به مردم سوریه تلاش می‌کند "رزان زیتونه" 35 ساله است که به عنوان وکیل حقوق بشر از حقوق زندانیان سیاسی در سوریه دفاع می‌کند. این وظیفه در کشوری که در آن حق آزادی‌های مدنی، حقوق سیاسی و آزادی بیان محدود است، وظیفه‌ای بسیار دشوار است.

وی پس از آنکه توسط دولت سوریه به عنوان یک جاسوس خارجی متهم شد، تصمیم گرفت تا در خانه پنهان شود.

اگرچه این دو خانم از زمان آغاز ناآرامی‌ها سوریه جزو رهبران مخالفان سوری بوده‌اند، اما نسبت به الگوی این ناآرامی‌ها دیگاه‌های مختلفی دارند. اتاسی به ائتلاف ملی سوریه، گروهی متشکل از شبه نظامیان مسلح، اسلام‌گرایان افراطی و گروه‌های دیگر پیوست، در حالی که زیتونه مخالف همکاری با اسلام‌گرایان افراطی بود.

به نوشته روزنامه آمریکایی، اما هر دو به مبارزات خود برای تحقق دموکراسی در سوریه و دستیابی به حقوقشان به عنوان یک زن ادامه می‌دهند. چالش بعدی آنها مبارزه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پس از اسد خواهد بود. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فیلم سربازان ایرانی در سوریه در دفاع از حکومت بشار اسد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت اسد جدا شد



سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت اسد جدا شد

"مقدسی" که از اقلیت مسیحی سوریه است به همراه خانواده اش از طریق فرودگاه بیروت به لندن رفت.سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت بشار اسد جدا شد و به لندن رفت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران، یک منبع دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه به خبرنگار رویترز در قاهره روز دوشنبه گفت: "جهاد مقدسی" سخنگوی وزارت خارجه سوریه از حکومت بشار اسد جدا شد و این کشور را ترک کرد.

این منبع که خواست نامش اعلام نشود اضافه کرد: همه آن چیزی را که می توانم بگویم این است که مقدسی در خارج از سوریه است.

مقدسی از اقلیت مسیحی است و در هنگام فعالیت در سفارت سوریه در لندن توانست دکتری رسانه را دریافت کند. او در ماه های گذشته به شدت از عملکرد حکومت اسد در مقابله با ناآرامی های داخلی دفاع کرد.

رویترز درباره مقدسی می نویسد: این دیپلمات سابق که علاوه بر عربی ، انگلیسی و فرانسه را به خوبی صحبت می کند از نفوذ قابل ذکری در حکومت سوریه برخوردار نبود حکومتی که از سوی دستگاه امنیتی مورد حمایت قرار می گیرد و وزارت خارجه از تاثیر گذاری بر این دستگاه برخوردار نیست.

قبل از این خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد مقدسی از سمت سخنگوی وزارت خارجه سوریه عزل شد زیرا مواضعی خارج از مواضع رسمی حکومت دمشق را بیان می کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه از گروه های مخالف اسد در این باره اعلام کرد: مقدسی به همراه خانواده اش از طریق فرودگاه بیروت به لندن رفت. او به شدت از سوی برخی از حلقه نزدیکان بشار اسد و نه شخص اسد به شدت تحت فشار قرار گرفته بود.

مقدسی که همیشه برای بیان مواضع دمشق درباره تحولات مختلف به چهره ای آشنا برای رسانه ها و خبرنگاران در سوریه تبدیل شده بود در چند هفته اخیر فعالیت کمرنگی داشت.

به نوشته روزنامه القبس کویت نیز موبایل مقدسی از عصر دیروز یکشنبه ، خاموش است.

در همین ارتباط ، دفاتر سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در دمشق از کاهش کارمندان خود خبر داده اند./عصرایران