اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا پپسی و کوکاکولا واقعا اسرائیلی اند؟


در سال‌های اخیر، هر جا كه سخن از نوشابه‌سازهای بین‌المللی بوده است، پای رژیم اشغالگر قدس به وسط آمده است. این سخنان نشانی از واقعیت دارند یا تنها تصوری غیرواقعی است كه برخی افراد آن را از روی جهل و برخی از روی سودجویی آن را پی می‌گیرند؟

جام جم آنلاین: در سال‌های اخیر، هر جا كه سخن از نوشابه‌سازهای بین‌المللی بوده است، پای رژیم اشغالگر قدس به وسط آمده است. این سخنان نشانی از واقعیت دارند یا تنها تصوری غیرواقعی است كه برخی افراد آن را از روی جهل و برخی از روی سودجویی آن را پی می‌گیرند؟

«می‌دانید پپسی یعنی چه؟ یعنی هر پنی را برای حفاظت از اسرائیل بپردازید. (Pay Each Penny for Save Israel)» آیا چنین سخنی صحیح بود؟ برخی به چنین مخففی اعتقاد دارند اما برخی به این نكته استناد می‌كنند كه پپسی برگرفته از نام یك آنزیم گوارشی به نام پپسین است ضمن این‌كه نام اسرائیل سال‌ها بعد از تاسیس پپسی وارد فضای سیاست جهانی شده است.

استدلال دیگر این است كه این شركت در تحریم 40 ساله اعراب علیه اسرائیل شركت كرده است و بنابراین نمی‌تواند چنین سخنی درست باشد.

چنین سخنی در مورد كوكاكولا هم گفته شده است. برای این كار معمولا به گزارشی از شبكه NBC استناد می‌شود كه طبق آن كوكاكولا درآمد چهار سال خود را به اسرائیل اختصاص داده است.

كوكاكولا در مقابل چنین اظهاراتی، این گزارش‌ها را غلط می‌داند و تاكید می‌كند كه از هیچ دین یا كشوری دفاع نمی‌كند.

این شركت همچنین ادعا می‌كند كه سهامش در بازارهای مالی دنیا قابل خرید و فروش است و این ادعا كه مالكیت اغلب سهام با افراد منتسب به دین یا مذهب خاصی است صحیح نیست.

كوكاكولا اعلام كرده است كه تحریم اعراب علیه كالاهای آمریكایی در برهه‌ای از زمان دلیل اصلی برای چنین توهمی بوده است.

موضوع رابطه اسرائیل و كارخانجات نوشابه‌سازی در ایران هم جنجالی بوده است. برخی از فعالان سیاسی و مذهبی با اشاره به همكاری سه شركت نوشابه سازی داخلی با شركت‌ها پپسی و كوكاكولا، همكاری این شركت‌ها با كمپانی‌های صهیونیستی را زیبنده نمی‌دانستند حتی برخی با كشیدن خطوطی در داخل نقشه هوایی این شرکت، مدعی وجود آرم رژیم صهیونیستی در این زمین شدند.

ماجرا پس از جنگ بیست و دو روزه غزه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرحی به نام «تحریم كالاهای صهیونیستی» در ایران، خواستار تحریم شركت‌های بین‌المللی شد كه دارای سهامداران عمده اسرائیلی باشند.

در همین راستا وزیر صنایع به عنوان نماینده ویژه محمود احمدی‌نژاد، به یك شركت نوشابه‌ساز داخلی مهلت داد تا وضع ارتباط خود با شركت كوكاكولا را مشخص كند.

این شرکت هم در اطلاعیه‌ای اعلام كرد كه «با مراجعه به وزارت صنایع و معادن مدارك درخواست شده را در زمینه نبود هرگونه كمك مالى و یا ارتباط با اشغالگران صهیونیست ارائه داده‌ایم. تمام مبادلات این شركت از طریق كشور ایرلند و فقط به عنوان خرید مواد اولیه برای مصرف در بخش تولید انجام می‌شود.»

به این ترتیب ماجرای نوشابه‌های اسرائیلی تاحدودی بسته شد هر چند كه هنوز هم بسیاری هستند كه نوشته‌های علیه كوكاكولا و پپسی در این خصوص را بازنشر می‌كنند.


ویدیو مرتبط :
کوکاکولا و پپسی حرام است!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف الکل در نوشیدنی پپسی و کوکاکولا


موسسه ملی مصرف در فرانسه در تحقیقات خود در نوشیدنی ها شرکت های پپسی و کوکاکولا دریافتند که این نوشیدنی ها چند درصد الکل دارند.

 
 
 

صبح بخیر: مجله فرانسوی "لوبون" در گزارشی نوشت: موسسه ملی مصرف در فرانسه در تحقیقات خود در نوشیدنی ها شرکت های پپسی و کوکاکولا دریافتند که این نوشیدنی ها چند درصد الکل دارند.



به گزارش صبح بخیر این مجله در ادامه گزارش خود منتشر کرد: حدود نیمی از انواع نوشیدنی های کوکاکولا دارای 10 میلی گرم در هر لیتر الکل دارد.

اضافه کردن درصد کمی از الکل در نوشابه و دیگر مواد نوشیدنی که روی آن "بدون الکل" درج شده است، خلاف قانون نیست اما مصرف محصولات این شرکتها برای مسلمانان مشکل است.