اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا مصرف‌کنندگان شیر یارانه می گیرند ؟



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت شیر و لبنیات


 اخبار اقتصادی - دولت برای مصرف‌کنندگان شیر یارانه تعیین کند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت صنایع لبنی بدون افزایش قیمت شیر پیشنهاد کرد که دولت شیر را به قیمت عادلانه از دامدار بخرد و در عوض برای مصرف‌کنندگان یارانه شیر درنظر بگیرد.

علی ایران‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این دولت 200 تومان یارانه به دامداران می‌داد اما اکنون اعلام کرده که توان پرداخت یارانه را ندارد و آن را از ابتدای تیر حذف می‌کند و در نتیجه قیمت شیر 1440 تومان خواهد شد اما صنایع لبنی از این قیمت تمکین نکردند و شیر را نمی‌خرند. لذا دولت و وزارت جهاد و کشاورزی باید راهکاری برای برون‌رفت از این مشکل ارایه کنند.

وی افزود: در حال حاضر صنایع لبنی قیمت محصولاتشان را 15 درصد افزایش داده‌اند بدون اینکه قیمت شیر را افزایش بدهند و همچنین اعلام کرده‌اند که بعد از ماه رمضان لبنیات 15 درصد دیگر گران می‌شود. در حالی‌که افزایش 30 درصدی قیمت لبنیات بدون افزایش قیمت شیر توجیهی ندارد و وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته این کمیسیون با حضور رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مسئولان اتحادیه دامداران خاطرنشان کرد: در این جلسه صحبت‌هایی در این رابطه شد اما نتیجه مثبتی که باید عاید می‌شد گرفته نشد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس اضافه کرد: پیشنهاد من این است که دولت این بار یارانه را به مصرف کننده بدهد زیرا اگر قیمت شیر و لبنیات افزایش زیادی یابد مصرف کننده توان خرید آن را ندارد و با کاهش میزان مصرف شاهد بروز بیماری‌هایی خواهیم بود لذا دولت باید یارانه را به مصرف کننده شیر بدهد مثل سایر کشورهای دنیا که حتی شیر را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند تا جمعیت سالمی داشته باشند.

ایران‌پور ادامه داد: دولت باید قیمت شیر را عادلانه از دامدار بخرد و خودش آن را با یارانه‌ای در اختیار مصرف کننده قرار بدهد.

وی قیمت 1440 تومان را برای خرید شیر از دامداران مناسب دانست و افزود: این قیمت حدود 15 درصد سود برای دامدار دارد که اگرچه سود زیادی نیست اما نسبتا عادلانه است و اگر قیمت شیر کمتر از این باشد، ظلم به دامدار محسوب می‌شود. بنابراین دولت قیمت خرید شیر از دامدار را کاهش ندهد اما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از کاهش مصرف برای مصرف‌کننده شیر یارانه درنظر بگیرد.
اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
کسانی که از یارانه انصراف دهند، بیمه رایگان می‌گیرند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیر یارانه‌ای ۱۰۰ تومان گران شد



 

 

شیر یارانه‌ای ۱۰۰ تومان گران شد

 

 

گزارش مهر از سطح بازار از افزایش قیمت شیر یارانه‌ای از ۲۵۰ تومان به ۳۵۰ تومان حکایت دارد.

 


به گزارش خبرنگار مهر، بررسیها از سطح بازار شهر تهران حاکی از آن است که از امروز شیر یارانه ای با ۱۰۰ تومان افزایش با قیمت ۳۵۰ تومان در اختیار مردم قرار می گیرد.

 


این افزایش قیمت در حالی صورت می گیرد که اگرچه قیمت شیر یارانه ای در سطح بازار ۲۵۰ تومان عرضه می شد، اما همواره صفهای عریض و طویل مردم برای دریافت شیر از ساعات اولیه بامداد در سطح شهر مشاهده می شود.

 


در همین رابطه یک مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به خبرنگار مهر گفت: افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت شیر یارانه ای با تصمیم معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی اتخاذ شده است.

 


وی افزود: بر اساس این تصمیم، برای حمایت از دامداران قرار بر این است که یک میلیون تن به میزان توزیع شیر یارانه ای در کشور اضافه شود، اما به دلیل اینکه سقف یارانه ها ثابت است و امکان افزایش آن وجود ندارد، اضافه خرید شیر از دامداران باید توسط مردم پرداخت شود.

 


به گفته این مقام مسئول، بر این اساس قیمت شیر یارانه ای از ۲۵۰ تومان به ۳۵۰ تومان افزایش یافته است. به اعتقاد وی، این تصمیم به نفع مصرف کنندگان نیست و تنها برای حمایت از تولیدکننده و دامدار اتخاذ شده است.

 


به گزارش مهر، بر اساس آمارهای وزارت بهداشت سرانه مصرف شیر در کشور به شدت پایین است، این درحالی است که اگر قیمت شیر یارانه ای افزایش یابد، طیف قابل توجهی از مردم که قدرت خرید شیر با قیمت غیریارانه ای را ندارند، از گردونه مصرف کنندگان این کالای اساسی و مفید خارج خواهند شد.

 


بر این اساس، این نگرانی وجود دارد که با این تصمیم وزارت بازرگانی، مردم از استفاده از شیر، کالایی که نقش اساسی در سلامت آنها دارد، محروم شوند.

 


خبرهای رسیده از استانها حاکی از آن است که قیمت شیر یارانه ای علاوه بر تهران، در بسیاری از شهرهای کشور بدون اطلاع رسانی به مردم گران شده است.... /  خبرگزارى مهر