اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا متحد القاعده قصد نقش آفرینی به عنوان میانجی صلح را در بحران سوریه خواهد داشت؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


دعوت از "احرارالشام" برای شرکت در کنفرانس ریاض
آیا متحد القاعده قصد نقش آفرینی به عنوان میانجی صلح را در بحران سوریه خواهد داشت؟

در حالی که عربستان سعودی از حضور جریانات وابسته به القاعده در نشست معارضین سوری در ریاض استقبال کرده امریکایی ها نیز باب همکاری با آن گروه ها را باز گذاشته اند.

نشریه "فارین پالسی" با انتشار گزارشی به دعوت عربستان سعودی از اعضای گروه تروریستی "احرار الشام" برای شرکت در نشستی اشاره کرده که با حضور گروه های معارض سوری برگزار می شود: دعوت از گروه "احرار الشام" که وابسته به القاعده است.

به گزارش خرداد، این نشریه امریکایی اشاره می کند که قدرت های جهانی در موضع سختی قرار گرفته اند و در این باره می نویسد:"این گزینه سختی است که پیش روی آنان قرار دارد. از سویی آن گروه وابسته به القاعده است و از سوی دیگر قدرت های جهانی مجبورند به عنوان یکی از طرفین مذاکرات صلح حضورش را برسمیت بشناسند".

 

این نشریه اشاره می کند که این گروه تروریستی وابسته به القاعده در دور بعدی مذاکرات صلح سوریه حضور خواهد داشت و نمایندگانش را به نشست اعزام می کند. "فارین پالسی" می نویسد:"این موضوع نشان می دهد که احرارالشام وابسته به القاعده در دولت جدید سوریه که نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. این گروه می خواهد خود را به عنوان یک گروه شبه نظامی میانه رو معرفی کند. عربستان سعودی در کنار 90 گروه اپوزیسیون سوری دیگر از احرار الشام نیز برای برگزاری نشست هفه اینده در ریاض دعوت کرده است. هدف این نشست ایجاد یکپارچگی در صفوف معارضین سوری پیش از آغاز گفت و گوهای سیاسی در تاریخ 18 دسامبر در نیویورک است".

فارین پالسی در ادامه اشاره می کند که سعودی ها از نمایندگان احرار الشام در حالی استقبال می کنند که دولت روسیه اعلام کرده که آن گروه تروریستی است، باید در فهرست سازمان های حامی تروریسم قرار گیرد و از مذاکرات صلح حذف شود. فارین پالسی در ادامه می افزاید:"در میان گروه های مسلح داعش و جبهه النصره که وابسته به القاعده در سوریه است از سوی شورای امنیت سازمان ملل در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته اند. امریکا برای مدت کوتاهی از پذیرش نمایندگان احرار الشام نیز در مذاکرات صلح خودداری کرده بود و اعلام کرد که نگرانی هایی درباره ارتباط آن گروه با القاعده دارد".

فارین پالسی در ادامه با اشاره به تاریخچه و اهداف "احرار الشام" می نویسد:"این گروه در سوریه فعال است و از اواخر سال 2011 میلادی توسط زندانیان سیاسی پیشین برای مبارزه علیه دولت اسد تشکیل شد. بسیاری از معارضین سوری آن گروه را تروریستی نمی دانند. در طول سال های اخیر بسیاری از اعضای ارتش آزاد سوریه که مورد پشتیبانی امریکا بودند به ان گروه پیوسته اند".

فارین پالسی در ادامه اشاره می کند که سخنگوی احرار الشام با انتشار یادداشت هایی در روزنامه های "واشنگتن پست" و "دیلی تلگراف" در اوایل سال جاری میلادی ارتباط آن گروه با القاعده را انکار کرد. او تلاش کرد تا آن گروه را یکی از بازیگران اصلی در صفوف اپوزیسیون سوریه نشان دهد.

فارین پالسی در ادامه به نقل از "جاشوا لندیس" رییس مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه اوکلاهاما اشاره می کند که این در حالیست که اعضای احرار الشام ارتباط نزدیکی با گروه جبهه النصره دارند و یک ائتلاف نظامی علیه دولت سوریه تشیل داده اند و توانسته اند بخش های استراتزیک در ادلب و حوالی حلب را به اشغال خود درآورند. فارین پالسی اشاره می کند که اگرچه دولت امریکا درباره ارتباط احرار الشام با جبهه النصره ابراز نگرانی کرده بود اما هرگز آن گروه را در فهرست گروه های تروریستی قرار نداده و در همکاری در آینده با ان گروه را باز گذاشته است. یکی از مقام های امریکایی که از نزدیک روند مذاکرات دیپلماتیک را دنبال می کند گفته که امریکایی ها از ایفای نقش مثبت گروه احرار الشام استقبال می کنند و در این باره می نویسد:"امریکایی ها معتقدند که هر طرفی که بتواند باعث ایجاد آتش بس در سوریه شود می تواند خارج از فهرست سازمان های تروریستی قرار گیرد".

 فارین پالسی در ادامه اشاره می کند که اختلاف نظر زیادی درباره تروریست بودن یا نبودن گروه های معارض سوری وجود دارد. یک دیپلمات غربی در این باره به فارین پالسی می گوید:"تعریف تروریست بودن یک گروه از سوی روسیه با تعریف ما فرق دارد. روسیه اپوزیسیون میانه رو جنگجو را نیز تروریست می خواند. در نتیجه، بیش از آن که داعش را هدف حمله قرار دهد آن گروه ها را هدف قرار می دهد". فارین پالسی  اشاره می کند که روسیه بارها این ادعا را رد کرده است.

این نشریه در ادامه می افزاید:"اگرچه تمامی طرفین بر سر لزوم حذف داعش از روند مذاکرات اشتراک نظر دارند اما میان بازیگران مختلف از حمله ایران، روسیه، قطر، ترکیه و عربستان سعودی بر سر حضور یا عدم حضور گروه های مختلف در مذاکرات صلح اختلاف نظر وجود دارد".

فارین پالسی در ادامه به نشست ریاض برای کنار هم جمع کردن معارضین سوری می پردازد و می نویسد:"در این نشست از گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه و ارتش آزاد که مورد حمایت امریکا هستند تا کمینه هماهنگی ملی که مورد حمایت روسیه است و هم چنین  جیش الاسلام که یک ائتلاف مورد حمایت مالی سعودی ها و متشکل از 40 گروه سلفی و شاخه های اسلامگراست نیز حضور دارند".

فارین پالسی در ادامه به نقل از یک دیپلمات بریتانیایی اشاره می کند که اگرچه سعودی ها به طور روزانه با فرستادگان ویژه امریکا و بریتانیا درباره اعضای ائتلاف ضد داعش و گروه های مارض سوری در ارتباط هستند اما انان خود در حال حاضر رهبری این گروه ها را در دست گرفته اند.

 

اخبار بین الملل - خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
مستند نقش ترکیه در بحران سوریه 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استقبال مرکل از پیشنهاد روحانی برای میانجی‌گری ایران در بحران سوریه



استقبال مرکل از پیشنهاد روحانی برای میانجی‌گری ایران در بحران سوریه

استقبال مرکل از پیشنهاد روحانی برای میانجی‌گری ایران در بحران سوریه

صدراعظم آلمان از پیشنهادی که رئیس جمهوری کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست درباره میانجی‌گری ایران در بحران سوریه مطرح کرده بود، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، صدراعظم آلمان از پیشنهاد رئیس جمهوری ایران در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست برای میانجی‌گری در بحران سوریه استقبال کرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در مقاله‌ای که امروز، جمعه در روزنامه واشنگتن‌پست به رشته تحریر درآورد پیشنهاد داده بود که ایران می‌تواند بین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و مخالفان او میانجی‌گری کند.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان به خبرگزاری این کشور گفت: «ما به هر کس که بتواند بر رژیم سوریه تأثیر بگذارد، خوش‌آمد می‌گوییم.»

طبق گزارش خبرگزاری آلمان، خانم آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور هم سیاست اعتدال رئیس جمهور ایران را مورد ستایش قرار داده و خواستار اراده‌ای جدی برای تداوم این روند شده است.

سخنگوی دولت همچنین در گفت‌وگو با این خبرگزاری از آزادی زندانیان در ایران استقبال کرده و گفته دولت آلمان امیدوار است ایران به این روند ادامه دهد./فارس