اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا شهرری جزء تهران محسوب می شود؟


این سوال که آیا شهر ری جزء تهران محسوب می شود یا خیر سوالی که همواره مطرح بوده است و حال مراجع عظام تقلید به این سوال پاسخ داده اند.

خبرگزاری مهر: این سوال که آیا شهر ری جزء تهران محسوب می شود یا خیر سوالی که همواره مطرح بوده است و حال مراجع عظام تقلید به این سوال پاسخ داده اند.

یکی از سوالات شرعی که برای شهروندان تهرانی و اهالی شهرری همواره مطرح بوده و هست این سوال است که آیا شهر ری جزء تهران محسوب می شود یا خیر؟ و اقامه نماز و روزه در آن چگونه است؟

سوال:

آیا شهرری جزء تهران محسوب می شود که از نظر مسافت شرعی حد ترخص تهران باشد یا خیر؟ باتوجه به اینکه از نظر اداری از بعضی جهات مستقل و از بعضی جهات وابسته به تهران و کاملا متصل به تهران می باشد؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:


ملاک، تشخیص عرف محل است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

ظاهرا شهرری جزء تهران محسوب نمی شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

ظاهرا دو محل است.

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

خیر، ولی جزءحد ترخص تهران می باشد.

حضرت آیت الله العظمی تبریزی:

باتوجه به اینکه دو شهر محسوب می شود هریک حکم خودش را دارد.

حضرت آیت الله العظمی بهجت:


این عرفی است.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی:

جزء تهران نیست.


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت(ره): زنی که جزء شهدا محسوب شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدایی شهرری از تهران کلید خورد





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب


فرماندار ویژه برای منطقه بیست تهران
جدایی شهرری از تهران کلید خورد
همه قول و قرارهای دولت برای بررسی بیشتر جدایی شهرری از تهران به فراموشی سپرده شد و وزیرکشور فرماندار شهرستان ری را به سمت معاون استاندار و فرماندار ویژه این شهرستان انتخاب کرد. مصطفی محمد‌نجار علاوه بر این مستقل شدن ری از تهران را« هدیه» محمود احمدی‌نژاد به مردم ری دانست.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ جدایی شهرری از تهران سال‌ها است که از طرف دولت احمدی‌نژاد پیگیری می‌شود اما زمانی این موضوع جدی‌تر شد که او چندماه پیش در دیدار با مردم این منطقه به آنها قول که منطقه 20 شهر تهران را به عنوان یک شهر مستقل معرفی خواهد کرد.
پیگیری سرسختانه استانداری برای تحقق به این وعده از همان زمان آغاز شد و همه مخالفت‌ها و انتقادهایی که به این طرح شد نتیجه‌ای نداد. بیشترین انتقادها به این برنامه دولت از طرف شورای شهر تهران مطرح شد. اعضای شورای شهر از اینکه بدون مشورت با آنها و بدون هیچ توجیه کارشناسی این طرح دولت در حال اجرا است به شدت ناراحت بودند و نگرانی خود از این نوع تصمیم‌گیری‌های ناگهانی را اعلام کردند. 

علیرضا دبیر، از اعضای شورای شهر تهران که از اهالی شهرری و از منتقدان این طرح است. او پیش‌بینی می‌کند که این جدایی باعث حضور سودجویان و زمین خواران در شهرری و احتمال گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز می‌شود. همچنین این طرح سبب افزایش مشکلات حاشیه‌نشینی می‌شود و بر خلاف سیاست تمرکززدایی از پایتخت است.

 او در گفتگو با CHN معتقد است اجرا شدن این طرح باعث رونق ساخت و سازهای غیرقانونی و ایجاد مشکلات فرهنگی، اقتصادی و امنیتی خواهد شد. چرا که به گفته او این جدایی باعث حضور سودجویان و زمین‌خواران در شهرری و احتمال گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز می‌شود. 
معصومه ابتکار هم از دیگر اعضای شورای شهر است که جداکردن شهرری از تهران را نتیجه تفکر عده‌ای می‌داند که به شوراها اعتقادی ندارند. او معتقد است که وقتی عده‌ای می‌خواهند بخشی از یک کلان‌شهر یا پایتخت کشور را جدا کنند سعی دارند با شوراها رقابت کنند.
شهردار تهران هم به شدت از این کار انتقاد کرد و آن را طرحی شکست‌خورده دانست که پیش از این در تجربه‌های گذشته نتیجه آن مشخص شده است. به عقیده او جداسازی شهرری از تهران از لحاظ اجتماعی، سیاسی و امنیتی کاری غیرکارشناسی است. نمایندگان مجلس هم با نگرانی این موضوع را پیگیری می‌کنند و هیات پنج نفره‌ای از سوی مجمع نمایندگان تهران در مجلس، مسئول رسیدگی به موضوع جدایی شهرری از تهران شده است.

همه نگرانی‌ها و انتقادهای اعضای شورای شهر، شهرداری و مجلس و کارشناسان شهری در نتیجه به اینجا ختم شد که دولت بدون اینکه توجهی به این انتقادها کند امروز برای شهرری فرماندار ویژه انتخاب کرد تا مقدمات جدایی این منطقه از تهران فراهم شود. 
علت عجله دولت برای جدایی شهرری از تهران را شاید باید در این جمله مصطفی محمدنجار، وزیر کشور جستجو کرد که می‌گوید« هر چقدر به پایان دولت نزدیک می‌شویم فعالیت‌ها نیز سرعت بیشتری پیدا می‌کند.» با توجه به تصمیم دولت به نظر می‌رسد هیچ‌کس نمی‌تواند مانع سرعت عمل دولت برای این جدایی شود و سرنوشت ری در نهایت جدایی از تهران است./خبرگزاری میراث فرهنگی