اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا رییس جمهوری بعدی آمریکا شاهد جنگ سوم خلیج فارس خواهد بود؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در وضعیت آشفته خاورمیانه و رقابت قدرت های منطقه ای
آیا رییس جمهوری بعدی آمریکا شاهد جنگ سوم خلیج فارس خواهد بود؟

پیش از این نیز ما خود را وضعیت های مشابهی دیده بودیم که به دلایل امنیتی، ژئوپولیتیک و یا انرژی خلیج فارس درگیر جنگ شده بود.

"عظیم ابراهیم" پژوهشگر در دانشگاه آکسفورد و کالج نظامی امریکا که تحصیلات دکترای خود را در دانشگاه کمبریج گذرانده در مطلبی در سایت شبکه خبری "العربیه" از خطر وقوع جنگ سوم خلیج فارس در منطقه می نویسد. او با اشاره به این که رییس جمهوری امریکا با دشواری های زیادی در زمینه تعیین سیاست خاورمیانه ای دولت بعدی امریکا مواجه خواهد بود می نویسد:"حتی در صورتی که داعش هم به عقب رانده شود به نظر نمی رسد که برقراری ثبات در خاورمیانه نزدیک باشد. وضعیت در منطقه متزلزل تر از هر زمانی است. در عراق روند سیاسی موکراتیک شکننده است.

 

به نظر می رسد آن کشور نمی تواند انسجام و یکپارچکی اش را حفظ کند. همین استدلال را می توان درباره سوریه مطرح کرد. اسد، روسیه و ایران نیز سرسختانه بر سر موضع خود هستند و با فدرالیسم در سوریه مخالف هستند. تفاوت در این است که در سوریه، اسد با حمایت ایران می تواند حکومت کند اما چنین مرکز قدرت منسجمی در عراق وجود ندارد. از سوی دیگر کردها مصرانه خواستار استقلال هستند و این خواست را مطرح می کنند. اما واقعیت این است که کردهای زیادی نیز در ایران وترکیه علاوه بر سوریه و عراق هستند.این موضوع می تواند عواقب جدی برای تهران و آنکارا داشته باشد".

به گزارش خرداد، او در ادامه اشاره می کند که شبه جزیره عربستان نیز درگیری ها هنوز در یمن در جریان هستند. هم چنین بازیگران سنتی منطقه نیز با بی ثباتی مواجه هستند. ترکیه هر هفته شاهد حملات تروریستی است و با پ ک ک و گروه های دیگر کردی نیز در نبرد است و میلیون ها نفر از آوارگان سوری در جریان درگیری ها وارد ترکیه شده اند. عربستان سعودی نیز از سوی شاهزاده محمد بن سلمان می خواهد اصلاحات اجتماعی و اقتصادی را دنبال کند اما ممکن است با مقاومت جدی محافظه کاران در  درون آن کشور مواجه شود. این تحلیلگر می افزاید:"ایران نیز به طور بالقوه انتظار رونق اقتصادی پس از برداشته شدن تحریم ها غرب را دارد با این حال، کشورهای منطقه معتقدند که این موضوع سبب می شود تا ایران با قدرت بیش تری سیاست های مطقه ای اش را دنبال کند. از نظر این قدرت ها این وضعیت به تقویت ثبات در منطقه نمی انجامد".

او می افزاید که در دو انتخابات اخیر در ایران دستاوردهای قابل توجهی از آن میانه روها شده که خواستار تنش زدایی با غرب و بازگشت به اقتصاد جهانی هستند اما از دید این تحلیلگر محافظه کاران هنوز هم قدرت قابل توجهی در ایران دارند.

او در ادامه می نویسد:"در وضعیت عجیبی به سر می بریم که ایران و عربستان سعودی برای تحکیم تسلط خود بر منطقه می کوشند. هم چنین، اگر در این میان اسرائیل کار غیر منتظره ای را انجام دهد نمی توان به توازن قوا در منطقه امیدوار بود. پیش از این نیز ما خود را وضعیت های مشابهی دیده بودیم که به دلایل امنیتی، ژئوپولیتیک و یا انرژی خلیج فارس درگیر جنگ شده بود".

 

اخبار بین الملل - خرداد

 


ویدیو مرتبط :
دفاع مقدس،سخنرانی ابراهیم فروزنده در رابطه با بررسی توطئه های آمریکا در خلیج فارس و جنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گاف نامزد جمهوری خواهان آمریکا درباره " جنگ با ایران "



 

 

 

گاف نامزد جمهوری خواهان آمریکا درباره

 

 

عصر ایران : پری که روز پنج شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی سخن می گفت در پاسخ به سوال یکی از مستمعین درباره دو جنگ آمریکا در منطقه ( اشاره به جنگ آمریکا در عراق و افغانستان ) به طور اشتباهی به جای عراق از واژه جنگ با ایران استفاده کرد.

 

پری در پاسخ به سوال یکی از مستمعان گفت : " او از جنگ با ایران و افغانستان سوال کرد "

در این هنگام مستمعین با صدای بلند فریاد زدند " عراق " و پری که متوجه گاف خود شده بود ، گفت : ببخشید منظورم عراق بود ."

این نخستین گاف پری نیست و وی پیش از این نیز در مصاحبه های مختلف با شبکه های تلویزیونی و یا سخنرانی های انتخاباتی گاف هایی داده بود . وی یک بار در جریان یک سخنرانی در جمع دانشجویان سن رای دادن در آمریکا را 21 سال و تاریخ انتخابات آمریکا را نیز به اشتباه 12 نوامبر اعلام کرده بود ؛  این در حالی است که حداقل  سن رای دادن در آمریکا 18 سال بوده و تاریخ انتخابات سال آینده آمریکا نیز در 6 نوامبر است .

پری پس از آن در مصاحبه با فاکس نیوز در توجیه گاف هایش گفت : ما آدمیم و جایز الخطا . اوباما هم یک بار در جریان رقابت های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که آمریکا 57 ایالت دارد ، بالاخره آدم ممکن است موقع سخنرانی سهوا دچار خطا شود..../عصر ایران