اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا دست داعش به نیویورک و شهرهای دیگر هم خواهد رسید؟



اخبار,اخباربین الملل,داعش

بعد از حملات خونبار داعش به فرانسه و کشته و مجروح شدن صدها نفر در پاریس، فهرست جدیدی از اهداف احتمالی آتی گروه های تروریستی مطرح شده و محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز حملات در بیروت و پاریس را هشداری جدی برای نهادهای اطلاعاتی ایران دانسته است. آیا دست داعش به شهرهای مهم دیگر دنیا نیز خواهد رسید؟

در حالی که منابع مختلف کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، روسیه، ایتالیا، انگلیس، آلمان و ایران را در فهرست اهداف احتمالی آینده داعش قرار داده اند، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی درباره حملات اخیر داعش در پاریس، به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا نهادهای اطلاعاتی فرانسه نتوانسته اند از این حملات تروریستی جلوگیری کنند و ِآیا داعش توانایی انجام اقدامات مشابه در ایالات متحده را خواهد داشت یا خیر؟

به عقیده تحلیلگر این روزنامه، آمریکایی ها با وجود تجربه تلخ حوادث یازده سپتامبر، نسبت به وقوع حوادث تروریستی بزرگ جدید، نگرانی کمتری دارند.

موفقیت کشتار وسیع صورت گرفته توسط داعش در پاریس به چهار عامل وابسته است: دسترسی آسان به پاریس، شهروندانی اروپایی که آماده انجام چنین اقدامات و کشتار هموطنان خود باشند، زیرساخت های جهادی اروپایی که سلاح و اطلاعات لازم برای این اقدامات تروریستی را فراهم آورده است و نهایت اینکه نهادهای اطلاعاتی اروپا فاقد منابع کافی برای تعقیب و مراقبت از مظنونان به تروریسم هستند.

اما ایالات متحده این مشکلات را ندارد و یا اینکه حداقل مشکلاتش در این حوزه ها به مراتب کمتر از اروپاست. آمریکایی ها از گذشته تاکنون به کنترل های مرزی در اروپا بدبین بوده اند. هرچند مقررات مربوط به ویزای شنگن به شهروندان اروپایی امکان داده که به آسانی از مرزهای بین کشورهای اروپایی عبور کنند، از سوی دیگر کار را برای مجرمان و تروریست ها نیز تسهیل کرده است.

نکته نگران کننده در این میان، سهولت خروج یک تروریست از سوریه، عبور وی از ترکیه و رسیدن وی به یونان و دیگر کشورهای اروپایی است؛ موضوعی که حداقل در مورد یکی از عوامل حوادث اخیر در پاریس صادق است. در حوزه مقابله با تروریسم، باید به موضوع تک تک افراد پرداخته شود و سیل مهاجرینی که از خاورمیانه به اروپا آمده اند، کار را بسیار سخت کرده است. تنها در ماه گذشته میلادی، 218 هزار پناهجو وارد اروپا شده اند.

ایالات متحده با این مشکل مواجه نیست. تقریبا هر که از خاورمیانه و یا دیگر مناطقه جنگ زده وارد ایالات متحده می شود، باید سوار بر هواپیما وارد امریکا شود و از سال 2001 و بعد از حملات یازده سپتامبر این مسیر بسیار سخت شده است.

از سوی دیگر، دو کشور هم مرز با آمریکا یعنی کانادا و مکزیک همکاری تنگاتنگ امنیتی با آمریکا دارند و اجازه نمی دهند که تروریست ها به آسانی از مرزهای آنها وارد امریکا شود.

حمله تروریستی در داخل آمریکا با یک چالش مهم داخلی دیگر هم روبه روست. عوامل حملات در پاریس از مسلمانان اهل فرانسه و بلژیک و نیز افراد خارجی تشکیل می شوند. در مقابل به جز چند استثنا، گرایش مسلمانان آمریکایی به گروه هایی مانند داعش بسیار محدودتر بوده است. به طور کلی، مسلمانان آمریکا با جامعه این کشور بیشتر جوش خورده اند و از نظر اقتصادی و تحصیلات تفاوت چندانی با بقیه جامعه ندارند، در حالی که در کشورهای اروپایی تبعیض و جدایی مسلمانان از بقیه جامعه زیاد و فقر در میان آنها گسترده است.

ضعف دیگر کشورهای اروپایی در مقابله با اقدامات تروریستی این است که بر خلاف آمریکا، در این کشورها تاکنون سلاح های جنگی چندانی وجود نداشته و آنها تجریه کافی در مهار آن ندارند و داعش بر خلاف القاعده که مشتاق استفاده از بمب در حملات خود بود، روش استفاده از سلاح های جنگی را بیشتر مورد استفاده قرار می دهد.

آمریکا یک برتری دیگر نیز بر اروپا دارد. در فضای بعد از یازده سپتامبر، نه تنها دریافت ویزای آمریکا بسیار سخت تر شده، بلکه همکاری اطلاعاتی با دیگر کشورها درباره دریافت اطلاعات مربوط به مسافران به آمریکا افزایش یافته و هزینه های سنگینی به کارهای اطلاعات و امنیت اختصاص یافته است.

در واقع در دوره بعد از یازده سپتامبر 2001 تاکنون، ایالات متحده بیش از 650 میلیارد دلار و به عبارت دیگر، سالانه حدود 47 میلیارد دلار را صرف امنیت داخلی خود کرده است. در مقابل بعد از حمله به مجله شارلی ابدو، فرانسوی ها یک برنامه چند ساله مقابله با تروریسم را اعلام کردند که بودجه آنها تنها 786 میلیون دلار است. کل بودجه سالانه سرویس اطلاعاتی آلمان 660 میلیون یورو است: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، همانند حادثه شارلی ابدو، این بار هم فرانسوی ها به دلیل ضعف امکانات، نتوانسته اند مانع حملات شوند.

 

 اخبار  بین الملل  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
ابولا به نیویورک رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرسپولیس به سختی به ۲۰ رسید/کاظمی دست خالی ماند



هفته پانزدهم لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس به سختی به ۲۰ رسید/کاظمی دست خالی ماند

 تیم فوتبال پرسپولیس برابر ذوب آهن ۹ نفره به پیروزی رسید.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 آخرین دیدار هفته پانزدهم لیگ برتر از ساعت 17:35 در ورزشگاه آزادی بین دو تیم پرسپولیس و ذوب آهن برگزار شد که بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود پرسپولیس به پایان رفت.

پیام صادقیان در دقیقه 6 و نورمحمدی( مدافع پرسپولیس) در دقیقه 15 گل‌های تیم ذوب آهن را به ثمر رساندند.

مهدی مهدوی‌کیا در دقیقه 45+1 و محمد نوری در دقیقه 75 گل های پرسپولیس را به ثمر رساندند.

مهدوی‌کیا در دقیقه 53 یک ضربه پنالتی را از دست داد و ضربه او را بوژوویچ دروازه‌بان ذوب آهن مهار کرد.

درحالی که بازی در دقیقه ۹۰+۶ در جریان بود کریم انصاری فرد گل پیروزی بخش را به ثمر رساند.

سعید‌عبدا‌لله‌پور در دقیقه 26 و مسعود همامی در دقیقه 52 از ذوب آهن با دریافت کارت قرمز اخراج شدند.

محسن ترکی داور مسابقه به پیام صادقیان، محمد صلصالی، سینا عشوری و قاسم حدادی‌فر و بوژوویچ از ذوب آهن و هادی نوروزی، سیدجلال حسینی و کریم انصاری‌فرد از پرسپولیس نیز کارت زرد داد.

پرسپولیس با این پیروزی 20 امتیازی شد و به پله دهم صعود کرد و ذوب آهن هم12 امتیازی باقی ماند و در همان رده شانزدهم باقی‌ ماند.

ترکیب پرسپولیس:

شهاب گردان، سیدجلال حسینی، محسن‌بنگر، علیرضا نورمحمدی( از دقیقه 65 جواد کاظمیان)، مهرداد پولادی( از دقیقه 35 غلامرضا رضایی)، حسین ماهینی، میثم تقی‌زاده، مهدی مهدوی‌کیا، محمد نوری، هادی نوروزی( از دقیقه 75 امیرحسین فشنگچی) و کریم انصاری فرد

سرمربی: مانوئل ژوزه

ترکیب ذوب آهن:

مسعود همامی، سپهر حیدری، محمد صلصالی، بهمن مالکی، سعید عبدالله‌پور، سینا عشوری، مهدی رجب‌زاده، قاسم حدادی فر( از دقیقه 70 هوگو ماچادو)، محسن مسلمان( از دقیقه 53 لارکو بوژوویچ)، اسماعیل فرهادی و پیام صادقیان

سرمربی: فرهاد کاظمی

تا اعتماد به نفس پیدا می‌کنیم

لیگ تعطیل می‌شودژوزه: بازی مقابل تیم ۹ نفره سخت است/ پیروزی پرسپولیس عادلانه بود

به گزارش فارس، مانوئل ژوزه بعد از پیروزی 3 بر 2 برابر ذوب آهن در نشست خبری اظهار داشت: برای تماشاگران و آنهایی که از خانه بازی را تماشا می‌کردند نشانه خوبی از عشق و علاقه بود. در شروع بد بازی کردیم اما تا می‌آییم اعتماد به نفس بگیریم لیگ تعطیل می‌شود و تیم ما اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: ذوب آهن انگیزه زیادی برای بازی با ما داشت در 15 دقیقه ابتدایی  2 گل به ما زد. نیمه اول برای‌مان خیلی سخت بود و آنها کاملا بازی را در دست داشتند. شانس آوردیم که در پایان نیمه اول یک گل زدیم و اعتماد به نفس ما برگشت. در نیمه دوم می‌خواستیم بازی را ببریم و حتی می‌توانستیم پنالتی را هم گل کنیم. تعداد بازیکنان کمتر حریف کار را سخت‌تر کرد. مقابل یک تیم 9 نفره بازی کردن کار راحتی نیست و سخت است چون مجبوری در آن شرایط بازی را ببری.

سرمربی پرسپولیس تصریح کرد: همه کار کردیم که پیروز شویم و در نیم ساعت آخر بازی با 4 مهاجم بازی کردیم و می‌خواستیم ریسک کنیم و فکر می‌کنم عادلانه پیروز شدیم ولی بازی سختی را پشت سر گذاشتیم. امیدوارم بازیکنان بیشتر فکر کنند و خود را باور کنند. از زمانی که لیگ شروع شده دومین باری است که پشت سرهم می‌بریم و روحیه‌ خوبی به ما داده است. باید به فکر بازی آینده باشیم.

وی افزود: روز جمعه یک بازی دوستانه بازی می‌کنیم و سپس به دیدار ملوان می رویم. به ذوب آهن تبریک می‌گویم خوب بازی کرد و دو گل زد اما ما هم در ابتدای بازی ریتم را از دست دادیم. در پایان اعتماد به نفس به تیم ما بازگشت. بازیکنانم باید با این بازی بدانند تا آخرین دقیقه و تا زمانی که داور سوت نزده نباید دست از تلاش برداشت. امروز بعد از دست رفتن پنالتی روحیه ما پایین آمد و تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید قوی باشد و سختی‌ها را پشت سربگذارد. به بازیکنانم تبریک می‌گویم که برد سختی به دست آوردند.

ژوزه در مورد اینکه پرسپولیس 20 امتیازی شد و در نیم فصل دوم چگونه می‌خواهید ضعف‌های تیم را بپوشانید، گفت: قصدمان در نیم فصل این است که چند بازیکن جدید بگیریم و کیفیت تیم را بالا ببریم و می‌خواهیم نیم فصل دوم را بهتر شروع کنیم و همه چیز را می‌گذاریم تا قهرمان شویم. سه چهار بازیکن بیشتر نمی‌خواهیم تا تیم ما بهتر شود. اگر بازیکنان خوبی پیدا کنیم می‌توانیم بهتر از نیم فصل اول بازی کنیم.

وی در مورد اینکه از شهاب گردان راضی بود یا نه، گفت: گردان تقصیری روی گل‌ها نداشت و نیلسون به دلیل مصدومیت بازی نکرد. گل اول ذوب آهن زیبا بود و روی گل دوم هم در آن شرایط هر دروازه‌بانی می‌تواند اشتباه کند.نیلسون هم خوب بازی می‌کرد اما امروز روی نیمکت نشست.

سرمربی پرسپولیس در مورد اینکه گردان می‌تواند دروازه‌بان اول شود یا خیر، گفت: نیلسون همیشه چون خوب بازی کرده جایش را در تیم حفظ کرده باید دید مصدومیت نیلسون چقدر طول می‌کشد اگر زود خوب شود به ترکیب اصلی برمی‌گردد. با هر بازیکنی که مصدوم شود به جایگزین او فرصت می‌دهیم و اگر خوب بود در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد./فارس