اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا داعش به روسیه حمله خواهد کرد؟


مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند حمایت نظامی مسکو از سوریه احتمالا به حملات تروریستی جدی شبه نظامیان داعش در داخل روسیه منجر می‌شود.

خبرگزاری ایسنا:‌ مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند حمایت نظامی مسکو از سوریه احتمالا به حملات تروریستی جدی شبه نظامیان داعش در داخل روسیه منجر می‌شود.

سایت "پولتیکو" در گزارشی به ورود نظامی روسیه به سوریه و تبعات آن پرداخته و نوشته است:

«اکنون که روسیه به شدت درگیر جنگ سوریه شده است احتمالا بیش از پیش درگیر کلاف سردرگم افراط‌گرایان و مهاجمانی می‌شود که برای انتقام گرفتن از مسکو به دلیل حمایت از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه دست به کار می‌شوند.

یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود در این باره به پولتیکو گفته است، افراط‌گرایان به اقدامات مسکو در اتحاد کامل با اسد و آغاز حملات هوایی علیه هر کدام از گروه‌های شورشی که دولت بشار اسد را به چالش می‌کشد دامن می‌زنند.

آدام شیف، رییس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این باره اظهار می‌کند: در رسانه‌های اجتماعی درخواست‌های کاملا آشکاری از سوی تروریست‌ها برای بمباران مواضع روس‌ها وجود دارد. این درخواست به سادگی می‌تواند منجر به بروز حملات تروریستی در داخل روسیه شود.

این در حالی است که از درگیری روسیه با افراط‌گرایان داخلی مدت زیادی می‌گذرد و این مشکلات و درگیری‌ها به ویژه پس از جنگ‌های دهه 1990 با چچن و سایر کشورهای مسلمان شمال قفقاز که برای جلوگیری از استقلال آنها رخ دادند، تشدید شده است.

حتی پیش از اینکه روسیه عملیات نظامی خود در سوریه را آغاز کند داعش ایجاد یک فرمانداری در شمال قفقاز را اعلام کرد و متعهد به انجام حملات تروریستی علیه روسیه شد.

در اوایل سپتامبر داعش مسوولیت حمله موفقیت‌آمیز به یک پایگاه نظامی در داغستان در همسایگی چچن را پذیرفت؛ این حمله اولین حمله رسمی داعش از زمان اعلام فرمانداری در قفقاز بود.

روسیه اما پاسخ سنگینی به تروریسم و تهدیدات داخلی تروریستی داد. اما به هرحال این ترس وجود دارد که با دخالت روسیه در سوریه و تعداد بالای شهروندانی که قفقاز را با هدف پیوستن به افراطیون در سوریه ترک می‌کنند، حملات داخلی در سوریه افزایش یابند.

مامور اطلاعاتی آمریکا هم چنین هشدار داد داعش در واکنش به این حملات قطعا مهاجمان خود را برای حمله در روسیه بسیج می‌کند.

داعش از ماه مه پروپاگاندای خود را بر روسیه متمرکز کرده است.

علاوه بر این ادعاهایی بر این مبنا وجود دارد که روسیه در حال حاضر سفر تروریست‌های بالقوه را از خارج از شمال قفقاز به مرزهای سوریه برای پیوستن به داعش و سایر گروه‌های تروریستی تسهیل می‌کند.

تحلیلگران معتقدند بر اساس ادعای اجازه دادن روسیه به پیوستن شهروندان به گروه‌های تروریستی، این کشور ریسک بزرگی را پذیرفته است زیرا این شهروندان می‌توانند به سرعت به روسیه بازگشته در حالی که حرفه‌ای شده و توانایی انجام حملات خطرناک‌تری را دارند.

متیو رویانسکی، تحلیلگر موسسه ویلسون در این باره می‌گوید: در طولانی مدت روس‌ها دلیلی خواهند داشت تا درباره مسائلی که از سوریه نشات می‌گیرند، نگران شوند.»


ویدیو مرتبط :
حمله روسیه به داعش و نابودی 60 پایگاه داعش و 300 داعشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقشه ی تازه داعش: به چنگ آوردن سوخوهای ارسالی ایران و روسیه/آیا اوباما فرمان حمله ی هوایی را صادر می کند؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,سوخوهای ارسالی ایران و روسیه


 اخبار سیاست خارجی - دبکا:
نقشه ی تازه داعش: به چنگ آوردن سوخوهای ارسالی ایران و روسیه/آیا اوباما فرمان حمله ی هوایی را صادر می کند؟

تصرف پایگاه هوایی مذکور به آنها امکان کنترل آسمان بغداد را می دهد و فرصت بمباران نیروهای امنیتی دولت را در بخش های مختلف شهر در اختیار آنها قرار می دهد.

دبکا نوشت: داعش در حال پیشروی به سوی پایگاه هوایی المثنی در فرودگاه بغداد است.

به گزارش انتخاب ، در ادامه این گزارش آمده است: این پایگاه هوایی در 16 کیلومتری غرب مرکز بغداد واقع شده است. طراحان نظامی گروه داعش که بسیاری از آنان از افسران ارتش صدام حسین بوده اند، نتیجه گرفته اند که فعلا هیچ نیازی به تصرف پایتخت عراق نیست.

تصرف پایگاه هوایی مذکور به آنها امکان کنترل آسمان بغداد را می دهد و فرصت بمباران نیروهای امنیتی دولت را در بخش های مختلف شهر در اختیار آنها قرار می دهد.

براساس گزارش دبکا، نوری المالکی نخست وزیر عراق با عقب کشاندن واحد چهارم ارتش عراق از جنوب شهر کربلا و استقرار آنها در 125 کیولمتری بغداد در جهت دفاع از سامرا اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

مالکی با این اقدام راه را برای نیروهای داعش در جهت پیشروی به سوی پایگاه هوایی المثنی هموار کرده است.

این تحولات هشدار آمیز ممکن است اوباما رئیس جمهور امریکا را مجبور به صدور دستور حمله هوایی علیه داعش کند.

هفته ی گذشته، بشتر اوقات بحث جدی در کاخ سفید و پنتاگون در این مورد در جریان بود. ظاهرا تصمیم نهایی دولت امریکا به زودی اعلام می شود.

روز پنج شنبه، ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امکان نقش بیشتر مشتساران امریکایی در عراق را منتفی ندانست.

او گفت که حملات هوایی یکی از گزینه ها است.

در همین حال، فرماندهان داعش چشم به جت های سوخو پارک شده در پایگاه هوایی المثنی دارند که ایران و روسیه در طول 10 روز گذشته به منظور کمک به دولت نوری مالکی در جهت مبارزه با داعش تحویل عراق داده اند.

از آنجایی که المثنی توسط نیروهای ویژه عراقی حفاظت می شود، داعش بر این باور است که تصرف این پایگاه و بدست آوردن هواپیماهای نظامی پیروزی بزرگی محسوب می شود.

با این اوصاف، دولت اوباما باید در ساعات آینده در مورد حمله هوایی و عقب راندن نیروهای داعش پیش از به چنگ آوردن پایگاه هوایی مذکور تصمیم گیری کند.

درحالی در این گزارش ادعا می شود که ایران جنگنده های سوخو برای دولت عراق ارسال کرده است که وزارت خارجه ایران رسما این اخبار را تکذیب کرده است. رسانه های غربی و اسرائیلی با اشارات مکرر به این مسئله سعی در القا حضور نظامی ایران در عراق دارند.

  اخبار سیاست خارجی - انتخاب