اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا حسن روحانی، دعوت «السیسی» را خواهد پذیرفت؟



اخبار, اخبار سیاست خارجی,دعوت  السیسی از  روحانی

 
 اخبار سیاست خارجی - آیا حسن روحانی، دعوت «السیسی» را خواهد پذیرفت؟

ادعای رویترز درباره مهمترین موضوع مورد اختلاف میان ایران و گروه 1+5، بازتاب سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران، دعوت مصر از رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم تحلیف سیسی و موافقت ایران و اقلیم خودمختار کردستان عراق در زمینه تبادل پایاپای انرژی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، انتشار گزارشی توسط خبرگزاری «رویترز» درباره مهمترین چالش ایران و گروه 1+5 در روند مذاکرات هسته ای، موضوعی است که از شب گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. به نوشته این خبرگزاری، در آخرین دور مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5، ایران خواستار در اختیار داشتن توانایی تأمین سوخت برای نیروگاه هسته ای بوشهر شده، اما قدرت های جهانی با این موضوع موافقت نکرده اند. رویترز می نویسد دیپلمات های غربی حاضر در روند مذاکرات، این درخواست را «غیرواقع بینانه» خوانده و مدعی شده اند چنین توانایی، سبب خواهد شد ایران با آستانه دستیابی به سلاح هسته ای فاصله چندانی نداشته باشد.

به جز این موضوع، بخش عمده ای از مطالب امروز مطبوعات بین المللی درباره ایران نیز به مسائل منطقه ای ارتباط دارد. در این زمینه، خبرگزاری کویت سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازتاب داده که امنیت ایران را سبب ارتقای امنیت منطقه و جهان دانسته است. این خبرگزاری می نویسد اکبر هاشمی رفسنجانی گفته امنیت ایران سبب ارتقای امنیت منطقه و جهان می شود و هرگونه تلاش برای حل و فصل مسائل سیاسی منطقه بدون همکاری ایران، به بن بست خواهد خورد. هاشمی این سخنان را در دیدار با وزیر خارجه لوکزامبورگ که به ایران سفر کرده بود، بیان کرده است.

اما در تحولی مهم، دولت مصر از رئیس جمهور ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید این کشور دعوت کرده که این موضوع، به ویژه مورد توجه مطبوعات مصری قرار گرفته است. سایت خبری «اهرام آنلاین» می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اواخر وقت روز دوشنبه دعوتنامه ای را از جانب عدلی منصور، وزیر کشور مصر، برای شرکت در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی دریافت کرده است. این روزنامه اشاره می کند که روابط رسمی ایران و مصر، از سال 1980، یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران قطع بوده و اخیراً نیز ایران از جمله منتقدان سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در اثر اقدامات نظامیان به شمار می رفت.

در مطلبی اقتصادی، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از توافق ایران و منطقه خودمختار کردستان عراق بر سر کلیات طرح مبادله نفت با گاز طبیعی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، سخنگوی دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق گفته ایران و این دولت، بر سر طرح انتقال نفت منطقه کردستان عراق به ایران در ازای ارسال گاز طبیعی ایران به این منطقه، به موافقت اصولی دست یافته اند. این مقام محلی گفته: «ما می خواهیم دو خط لوله احداث کنیم. یکی از آن ها به ایران نفت خواهد فرستاد و دیگری، گاز طبیعی را از ایران دریافت خواهد کرد. ما کمیته ای را برای بحث درباره این موضوع به تهران فرستادیم و موافقت اصولی حاصل شده است».

در نهایت، در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از تلاش برزیل برای افزایش صادرات گوشت خود از طریق فروش بیشتر این محصول به ایران و روسیه و امارات خبر داده است. به نوشته این سایت، وزیر کشاورزی برزیل گفته این کشور قصد دارد مذاکراتی را با سه کشور مذکور انجام دهد تا بر اساس آن، بتواند صادرات سالانه فرآورده های گوشتی خود را تا 15 درصد افزایش دهد. برزیل سعی دارد از این طریق، برتری خود را بر هند، استرالیا و آمریکا در زمینه صادرات فرآورده های گوشتی تثبیت نماید.
اخبار سیاست خارجی - تابناک 

 


ویدیو مرتبط :
حسن روحانی : امام حسین , عمر را دعوت به مذاکره کرد(HQ)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

المیادین خبر داد؛ روحانی دعوت پادشاه عربستان برای حضور در موسم حج را پذیرفت



سفر روحانی به عربستان,سفر روحانی به حج

المیادین خبر داد؛
روحانی دعوت پادشاه عربستان برای حضور در موسم حج را پذیرفت

یک رسانه عربی در خبری فوری اعلام کرد: پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر شبکه المیادین لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: عبدالله بن  عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از رئیس جمهوری ایران برای حضور در موسم حج دعوت به عمل آورده و حجت الاسلام حسن روحانی نیز این دعوت را پذیرفته است.
جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده است.
مهر