اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا حباب طلا در حال ترکیدن است؟



 

 

آیا حباب طلا در حال ترکیدن است؟

 

 

همزمان با کاهش قیمت طلا در بازار های بین المللی ،قیمتهای طلا در ایران نیز روندی نزولی به خود گرفته است.

 

سرویس اقتصادی افکار نیوز - بهای هر اونس طلا در خلال هفته گذشته حدود ۱۰۰ دلار و در مقایسه با اوایل ماه دسامبر ۲۵۰ دلار در بازارهای جهانی کاهش داشته است. به گفته کارشناسان دلیل سقوط سریع قیمت طلا، فروش کلان آن از سوی موسسات مالی بزرگ بوده است.

در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ بهای یک اونس (۱، ۳۱ گرم) طلا حدود ۱۹۲۰ دلار بود، این نرخ در اوایل ماه دسامبر به ۱۷۶۰ دلار کاهش یافت. حال بازار بین‌المللی شاهد سقوط قیمت سریع‌تر این فلز گرانبهاست. در این هفته هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود ۱۶۰۰ دلار معامله شد. این روند نشان می‌دهد که سقوط بهای طلا شتاب بیشتری گرفته است.

این درحالی است که قیمت سکه هر چند در روز پنجشنبه با کاهش مواجه بود اما روند آن طی یک ماهه گذشته رو به افزایش بوده است.

 

نمودار تغییرات قیمت سکه طی یک ماه گذشته در تهران

 

آیا حباب طلا در حال ترکیدن است؟

 


اما کارشناسان مالی بین الملل اعلام کردند که در حال حاضر بهای کنونی طلا قابل مقایسه با قیمت ۶ ماه پیش آن است. دلیل این کاهش سریع به علت عرضه فراوان طلا به بازارهای جهانی است. روزنامه بریتانیایی فاینانشال تایمز می‌نویسد که سرمایه‌گذاران بزرگ و فروشندگان عمده طلا همچون موسسات مالی در ماه دسامبر اقدام به فروش دست‌کم ۴۴ تن طلا کرده‌اند.

این میزان تنها ۳ درصد از کل موجودی طلای موسسات مالی را در بر می‌گیرد. جان پاولسون، مدیر موسسات مالی اعلام کرد که هم‌اکنون از سرمایه‌گذاری کلان طلا چشم‌پوشی شده است.

برخی سرمایه‌گذاران و سهامداران از این کاهش سریع بهای طلا به وحشت افتاده‌اند و می‌پرسند که «آیا حباب بهای طلا ترکیده است؟ آیا سقوط آزاد بهای طلا همچنان در سال آتی میلادی ادامه خواهد داشت؟»

"هنوز آینده طلا ناروشن است"

پاسخ کارشناسان مالی این چنین است: «هنوز شواهد کافی و لازم برای سقوط بیشتر بهای طلا وجود ندارد.» چارچوب اقتصادی برای ادامه این روند نیز فراهم نیست. "یورو" همچنان در بحران به سر می‌برد. حتی احتمال خروج یونان از "حوزه پولی یورو" نیز هنوز متنفی نشده است. در صورت خروج یونان از "حوزه پولی یورو" بحران این پول اروپایی بیش از پیش تشدید خواهد شد و این ارز را شناور خواهد کرد. در چنین شرایطی بهای طلا دوباره افزایش خواهد یافت.

گفتنی است ، سكه طرح قدیم روز پنج‌شنبه در بازار آزاد تهران با پنج هزار تومان کاهش ۶۲۵ هزار تومان، سكه طرح جدید ۶۰۲ هزار تومان، نیم سكه ۲۹۰ هزار تومان، ربع سكه ۱۵۰ هزار تومان و سكه گرمی ۷۷ هزار تومان معامله شد.

بر این اساس هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۲۴۳ هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۲۵۸ هزار و ۵۱۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۵۶ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه شد.

همچنین  دلار در بازار آزاد هزار و ۵۲۰ تومان، یورو هزار و ۹۷۰ تومان و هر پوند دو هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد.

باید دید كه در روز شنبه كه اول هفته است قیمت‌ها چگونه رقم خواهند خورد.... /  خبر گزاری : afkarnews


ویدیو مرتبط :
ترکیدن حباب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرایت حباب بازار طلا به بازار آهن



 

 

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان با تشریح وضعیت فعلی بازار فولاد و محصولات فولادی گفت: هم اکنون به دلیل برهم خوردن عرضه و تقاضا و امتناع برخی تولیدکنندگان از عرضه کالا در بورس، حباب قیمتی در بازار فولاد شکل گرفته است.

محمد آزاد در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات آخرین وضعیت خرید و فروش آهن و فولاد در بازار آزاد گفت: در نوسان قیمت‌هایی که در روزهای اخیر در بازار فولاد و آهن‌آلات بوجود آمده است، ردپایی از سوداگران به چشم می‌خورد که قصد دارند آهن و فولاد را احتکار کرده و در خارج از بازار رقابتی بورس با قیمت‌های گزاف به فروش رسانند.

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بنا بر این بود که قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار به مدت 5 ماه ثابت نگاه داشته شود که در این راستا، قیمت‌های این محصولات روی تابلوی بورس نیز بدون تغییر باقی بماند؛ اما هم اکنون به دلیل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به ازای هر تن، 25 دلار، قیمت مواد اولیه در ایران نیز بالا رفته است.

وی تصریح کرد: این امر هم اکنون بهانه و دستاویزی شده که قیمت‌ها به ازای هر کیلوگرم 30 تومان افزایش یابد، البته مراجع ذیربط نیز اجازه افزایش قیمت به این میزان را صادر کرده است؛ لذا آهن که در بورس به قیمت 770 تومان در هر کیلو عرضه می‌شد، هم اکنون تا 800 تومان به ازای هر کیلو افزایش قیمت داشته است که به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، امری طبیعی به نظر می‌رسد.

به گفته آزاد، در این میان اگرچه افزایش قیمت معقول است، اما به دلیل عدم عرضه مناسب و صحیح کالا به متقاضیان و مصرف‌کنندگان، قیمت‌های کاذبی در بازار به وجود آمده است؛ چراکه بر طبق اصل بازار هرگاه عرضه کمتر از تقاضا باشد، تعادل قیمت‌ها بر هم می‌خورد.

وی اظهار داشت: برخی کارخانجات تولیدی نیز، تمام تولیدات خود را عرضه نکرده و تنها مقدار کمی از تولیدات خود را در تابلو بورس عرضه می‌کنند که این امر، تقاضای کاذب بوجود آورده و خارج از بورس، معامله آهن رونق گرفته است.

رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان افزود: هر چند قرار بر این بوده که قیمت هر کیلوگرم آهن 30 تا 40 تومان افزایش یابد، اما هم اکنون بازار آزاد رقمی بالاتر از عرف بازار بورس را از مصرف‌کنندگان طلب می‌کند و همین امر باعث آشفتگی بازار فولاد شده است.

وی از مکاتبات با وزارت بازرگانی برای الزام فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان برای عرضه تمامی محصولات خود خبرداد و گفت: در عین حال، کارخانجات تولیدی باید سبدهای عرضه خود را نیز کوچکتر کرده تا تعداد بیشتر بتوانند از فولاد عرضه شده در بورس متنفع شوند. این درحالی است که به تازگی 20 هزار تن فولاد در بورس تنها به 2 نفر فروخته شده است.

آزاد خاطرنشان کرد: باید عرضه فولاد به 200 هزار تن در روز برسد و سبدهای عرضه نیز بالاتر از 500 تن نباشد تا تعداد زیادی بتوانند مایحتاج خود را از بورس تامین کرده و عطش و التهاب کاذب بازار فروکش کند.

به گفته وی، تقریبا تا سال گذشته، 45 درصد از نیاز بازار از طریق واردات مواد اولیه‌ای همچون شمش تامین می‌شد که امسال با توجه به رشد تولیدات و پروژه‌های داخلی و بالارفتن نیاز کشور، باید میزان واردات بیشتر شود؛ اما واردات باید بیشتر به سمت مواد اولیه باشد تا ایجاد ارزش افزوده بیشتر در داخل و اشتغالزایی را نیز به همراه بیاورد.

آزاد در تشریح وضعیت بازار در روزهای آینده گفت: به دلیل اینکه به لحاظ موجودی کالا کسری در کشور وجود ندارد و تنها اشکال در شیوه عرضه است، به نظر می رسد که اگر عرضه و تقاضا به حالت سابق و عادی برگردد، بازار رنگ آرامش به خود می‌گیرد، البته مردم نیز باید برای تامین نیاز خود اندکی تامل کنند و به بازار هجوم نیاورند..... / تحلیل : عصر ایران