اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آیا تجارت طلایی با ایران امپراطوری اردوغان را به زیر می کشد؟



اخبار سیاست خارجی - گزارش تلگراف از پرونده فساد مالی ترکیه
آیا تجارت طلایی با ایران امپراطوری اردوغان را به زیر می کشد؟

تهدیدهایی از جنس طلا اردوغان را نشانه گرفته اند. تهدید هایی که در قاب شمش های طلا و بسته های 100 دلاری در خانه مقامات ارشد دولت وی کشف شدند که ریشه آنها به تجارت گاز در برابر طلا با ایران باز می گردد.

اخبار ,اخبار سیاست خارجی,فساد مالی در دولت اردوغان

 

  تنها یک سال پیش رجب طیب اردوغان، یک چهره سیاسی برجسته و مهم در خاورمیانه بود که هم مورد اعتماد غرب قرار داشت و هم آغوش خود را به سوی شرق باز کرده بود. او برای یک دهه ترکیب موفقی از سیاست های اسلامی ادغام شده با فراست مالی، دوستی با غرب و روابط تجاری با دشمنان خارومیانه ای اش مانند ایران را رهبری می کرد.

 

اکنون با بحرانی که دولت وی را احاطه کرده،فرمول نخست وزیر برای موفقیت به عاملی برای به دام انداختن او به اتهام فساد مالی تبدیل شده است که می تواند کل امپراطوری اش را به زیر بکشد.

تهدیدهایی از جنس طلا اردوغان را نشانه گرفته اند. تهدید هایی که در قاب شمش های طلا و بسته های 100 دلاری در خانه مقامات ارشد دولت وی کشف شدند که ریشه آنها به تجارت گاز در برابر طلا با ایران باز می گردد. حالا هم رئیس هالک بانک ترکیه به دریافت رشوه متهم است هم پسر وزیر کشور و بسیاری از مقامات عالی رتبه دیگر و وابستگان آنها. با گذشت 12 روز از افشای فساد مالی در ترکیه، اکنون بحث استعفای اردوغان با جدیت بیشتری دنبال می شود.

تا کنون در خانه اصلان، رئیس هالک بانک 4 و نیم میلیون دلار پول کشف شده و در خانه پسر وزیر کشور نیز 750 هزار دلار به اضافه دستگاه های شمارش پول. گزارش ها حاکی از آن است که دستیار رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل به طور ویژه به ژنو سفر کرده است تا ساعتی 350 هزار دلاری را برای وزیر اقتصاد ترکیه خریداری کند تا به عنوان رشوه به او هدیه شود. در مجموع بیش از 70 میلیون دلار رشوه به وزرای ترکیه که راه تجارت گاز در برابر طلا با ایران را برای ضراب هموار می کردند، پرداخت شده است.

فساد مالی در دولت اردوغان زمانی افشا می شود که دولت وی با کمک به دور زدن تحریم های ایران به جمهوری اسلامی امکان داد حمایت بیشتری از بشار اسد در سوریه به عمل آورد. ایران مدت هاست که به ترکیه گاز و نفت صادر می کند،اما تحریم های مالی آمریکا و اروپا دشواری هایی را برای ادامه این صادرات ایجاد کرد که در نهایت به تجارت گاز و نفت در برابر طلا منجر شد.

به گزارش تلگراف،ضراب که گفته می شود روابط نزدیکی با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران داشته است، به همراه شرکای اش راه را برای ادامه واردات منابع انرژی از ایران باز کردند. از آنجایی که ترکیه نمی توانست پول نفت و گاز را با یورو و دلار بپردازد به لیر روی آورد.ایران نیز این لیر برای خرید طلا استفاده کرد و از طریق دوبی آن را به کشور وارد کرد.


فساد مالی در دولت اردوغان زمانی افشا می شود که دولت وی با کمک به دور زدن تحریم های ایران به جمهوری اسلامی امکان داد حمایت بیشتری از بشار اسد در سوریه به عمل آورد

نتیجه یکی از بازرسی ها نشان می دهد که در آگوست 2012، حدود 2 میلیارد دلار شمش طلا که وزن آن 36 تن بود از طریق دوبی به ایران رفت و نکته جالب این است که بخش قابل توجهی از این شمش ها در چمدان جاسازی می شد. خریداران این طلا ایرانیان بودند و از آنجایی این معامله از طریق دوبی انجام می شد که نظارت های بین المللی کمتری وجود داشته باشد.

اکنون روزنامه های ترکیه می گویند شرکت های پوششی نیز در چین تاسیس شده بودند تا این روند را تسهیل کنند.

این در حالی است که هالک بانک می گوید نقشی که ایفا می کرد، قانونی بوده است. هرچند این بانک در تاریخ 10 ژوئن سرویس دهی خود را متوقف کرد اما محاسبه ها حاکی از آن است که تا کنون 8 میلیارد دلار طلا به ایران ارسال شده است.

البته ترکیه تنها کشوری نبود که در این روند نقش آفرینی می کرد. هند نیز به عنوان خریدار نفت ایران از هالک بانک استفاده کرده تا بدهی نفتی خود را به ایران بپردازد.

هرچند این تجارت قانونی به نظر می رسد اما صورتحساب هایی که توسط رضا ضراب یا صراف پرداخت شده، قانونی نیست. در دو سال گذشته ضراب 103 میلیون لیر به وزیر اقتصاد ترکیه و 16 میلیون لیر به اصلان پرداخت کرده است. او که پیش تر در یک صرافی در دوبی مشغول به کار بود، فعالیت در زمینه تجارت طلا را از سال 2011 آغاز کرد. در سال 2012 او بیش از نیمی از صادرات طلای ترکیه به ایران را انجام می داد.

این تنها ترکیه نیست که پرونده فساد مالی در آن افشا می شود. حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین نمونه هایی وجود دارد، اما واکنش اردوغان به انتقاد ها بسیار تند بود و به همین دلیل موضع گیری ها علیه وی تشدید شده است. به گمان بسیاری از تحلیلگران این بزرگترین چالشی است که تا کنون دولت اردوغان با آن مواجه شده است.
اخبار سیاست خارجی  -  دیپلماسی ایرانی 


ویدیو مرتبط :
امپراطوری ترکان ایران-بررسی تاریخ 1000 ساله امپراطوری های ترکان ایران بعد از اسلام(زنده باد ایران اسلامی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات تجارت ایران و ترکیه پس از سفر اردوغان



اخبار,اخباراقتصادی, صادرات غیر نفتی ایران و ترکیه

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جزئیات انعقاد تفاهم اخیر ترکیه و ایران را تشریح کرد و گفت: از این به بعد قرار است ترکیه معاملات تجاری خود را از طریق سه خط ترانزیتی در ایران انجام دهد.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این که مسیرهای عراق، مصر و سوریه برای تجارت ترکیه بسته شده در حال حاضر ایران تنها راه خروج ترکیه از بن‌بست تجاری و حمل و نقل ترانزیت است.

وی افزود: ترکیه پیش از این تجارت خود را از طریق عراق و سوریه انجام می‌داد اما به دلیل مشکلات پیش آمده در حال حاضر ایران تنها دریچه تجاری ترکیه است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: در نقشه‌ای که در این زمینه منتشر شده معاملات تجاری ترکیه از طریق بندر آبادان، بندر بوشهر، بندر لنگه و بندرعباس به عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات متحده عربی صورت می گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: از دیروز کار آزمایشی این گروه آغاز شده است؛ به طوری که درحال حاضر شش تریلر مشغول به کار شده‌اند و طبق پیش بینی های صورت گرفته از دوم اردیبهشت ماه کار حمل و نقل به صورت کاملا دقیق و اساسی صورت می گیرد؛ به طوری که سالانه به 6000 تریلر از طریق ایران به حوزه خلیج فارس و کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان سرویس داده می شود.

وی یکی دیگر از بندهای این تفاهم نامه را مسائل سوختی ایران عنوان و اظهار کرد:‌ انرژی ایران برای ترکیه بسیار حائز اهمیت است، چرا که درحال حاضر بنزین در ترکیه 9500 تومان عرضه می شود به همین دلیل هدف آن‌ها این است که از گاز طبیعی استفاده کنند.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اظهار کرد: مهمترین مساله اردوغان دستیابی به انرژی و حمل و نقل ترانزیتی است؛ به طوری که می توان ایران را دریچه‌ای برای باز شدن پای ترکیه به جنوب شرقی آسیا دانست، چرا که اگر این راه بسته شود ترکیه نمی‌تواند بستر دیگری پیدا کند.

ابراهیمی با بیان این‌که آمدن اردوغان به ایران برای رفع ابهامات بوده است، گفت: آنچه از اردوغان دیدیم تغییر 180 درجه ای رفتار خود با ایران بوده است.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پاسخ به این سوال که این تفاهم نامه تا چه حد می تواند در میزان تجارت ایران و ترکیه نقش داشته باشد؟ گفت: این امر بستگی به حرکت‌های دیپلماتیکی رییس جمهور ترکیه دارد اما پیش بینی می کنیم نتایج مثبت باشد.

ابراهیمی ایران را مهمترین فاکتور تجارت دانست و افزود: روزی نیست که ما در ایران شاهد درخواست نمایندگی ترکیه نباشیم به همین دلیل باید ترکیه رویه رفتاری خود را در ایران تغییر دهد.

وی صادرات غیر نفتی ایران و ترکیه را چهار میلیارد دلار در سال گذشته بیان کرد و پیش بینی کرد که طی این تفاهمات این میزان افزایش پیدا کند.

رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان این‌که تاکنون میزان قاچاق صورت گرفته از ترکیه به ایران بسیار زیاد بوده است، اظهار کرد: حدود 3.5 میلیارد کالای قاچاق به ایران صورت می گیرد که می توان گفت این تفاهم نامه می تواند در کاهش قاچاق تاثیرگذار باشد.


 اخبار  اقتصادی  - ایسنا